دوره منتور شیپ
آموزش متاورس

تاثیر متاورس بر کریپتوکارنسی و اقتصاد جهانی

نوآوری‌هایی از جنس NFT امروزه با سرعت بسیاری در سرتاسر جهان در حال رشد هستند و این موضوع باعث شناخت بیشتر حوزه‌ی کریپتوکارنسی و قابلیت‌های فناوری بلاک چین نیز شده است.

در این میان تکنولوژی متاورس هم تمرکز بسیاری از رسانه‌ها، مردم و شرکت‌های فعال در بلاک چین را به سمت سرمایه‌گذاری بر روی این NFTها تغییر داده است. مهم‌ترین موضوعی که ذهن تحلیل‌گران را به چالش کشیده، تاثیر متاورس بر کریپتوکارنسی است که در ادامه‌ به آن خواهیم پرداخت.

متاورس

شکل‌گیری متاورس و اقتصاد بدون محدودیت آن

متاورس با ایجاد یک دنیای دیجیتالی نامحدود و فارق از اتفاقات و تنش‌های سیاسی، مکانی امن برای سرمایه‌گذاری و رقابت اقتصادی است که شکل و شمایل اقتصاد کنونی را به کلی تغییر خواهد داد. با توجه به ماهیت بلاک چینی متاورس انتظار می‌رود که حجم زیادی از سرمایه به حوزه‌ی کریپتوکارنسی سرازیر شود.

ماک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیسبوک در سال گذشته نام برند فیسبوک را به متا (Meta) تغییر داد و با این کار اعلام کرد که می‌خواهد یکی از بنیان‌گذاران اصلی تکنولوژی متاورس باشد و بیشترین تاثیر را بر شکل‌گیری این جهان دیجیتالی بگذارد. حتی ایگور تاسیچ، بنیان‌گذار شرکت مشاوره‌ی متاورس در یک مصاحبه گفت؛

متاورس می‌تواند یک دنیای جدید پیش روی ما بگذارد و ترکیبی از احساس حضور فیزیکی و دیجیتالی را برای اولین بار در دسترس کاربران قرار بدهد. این انقلاب تکنولوژیکی پتانسیل تبدیل شدن به مهم‌ترین دستاورد قرن ۲۱ را دارد.

متاورس یک مفهوم جدید است، حتی جدید‌تر از کریپتوکارنسی که سال‌های زیادی از ظهور آن نگذشته است، در این دنیای دیجیتال هر فرد با ظاهر دلخواه دیجیتالی خود فارق از هر تنوع جغرافیایی و نژادی حضور پیدا می‌کند و توانایی هر فعالیتی از علمی و اقتصادی گرفته تا تفریحی و سرگرمی را دارد.

اما بدون هیچ تعارفی به سراغ مهم‌ترین بخش یعنی اقتصاد می‌رویم. دنیای متاورس از جنس دلار و طلا نیست، بلکه از جنس ارز دیجیتال و توکن غیر قابل معاوضه (NFT) است.

در دنیای دیجیتالی متاورس دشمنی، ناسازگاری سیاسی و ملی معنی ندارد و فقط رقابت اقتصادی مطرح است. بنابراین تمرکز اصلی کاربران سرمایه‌گذاری است و همین موضوع موجب می‌شود که اقتصاد محدودیت‌های فعلی را نداشته باشد. در واقع متاورس می‌تواند محیطی ایمن و سرشار از فرصت‌های سرمایه‌گذاری با حجم بازاری گسترده‌ و به دور از ریسک‌های اقتصادی مرسوم را به وجود آورد.

حال با توجه به ماهیت بلاک چینی متاورس تصور کنید که با شکل‌گیری کامل این تکنولوژی چه حجم وسیعی از سرمایه به سمت بازار کریپتو سرازیر خواهد شد. تصور و تخمین دقیق این ارقام حتی برای تحلیل‌گران بازار سرمایه  هم کار ساده‌ای نیست.

ارتباط متاورس با کریپتوکارنسی

در متاورس موضوع انحصارگرایی ابرشرکت‌ها در اقتصاد به کمک کریپتوکارنسی و فناوری‌های غیرمتمرکز بی معنی می‌شود، در نتیجه هر شخصی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی نقش مهمی داشته باشد.

باید اقرار کنیم که ساتوشی ناکاموتو با انتشار کشف فناوری بلاک چین و ایجاد ساختار غیر متمرکز بیت‌کوین در سال ۲۰۰۸، اصلی‌ترین پایه‌ی متاورس را سال‌ها پیش شکل داد.

برخی این احتمال را می‌دهند که ساتوشی ناکاموتو در آن زمان هم فکر ایجاد یک تکنولوژی شبیه به متاورس را در سر داشته، البته هیچ منبع موثقی برای تایید و اثبات این احتمالات وجود ندارد.

ماهیت غیرمتمرکز بلاک چین و ارزهای دیجیتال در متاورس، جهانی با قابلیت‌ها و احتمالات بی‌نهایت را به ما معرفی می‌کند. اصل تمرکز زدایی (Decentralization) به کمک کریپتوکارنسی‌ها به افراد اجازه می‌دهد تا دارایی‌های خود را به شکل دیجیتالی ذخیره کنند.

کاربران با استفاده از چنین ساختاری می‌توانند سرمایه‌ی خودشان را از حاکمیت انحصارگرایانه اقتصاد کنونی نجات دهند و از شر قوانین دست و‌ پاگیری مثل مالیات دور باشند. برای درک هرچه بهتر آزادی عمل اقتصادی در متاورس، این موضوع را به شکل ساده‌تری بیان می‌کنیم.

برعکس دنیای مرسوم ما که ابر شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های بزرگ و قدیمی بازار را در بند انحصار خود می‌کشند، کریپتوکارنسی و بلاک چین راهکار‌هایی را ارائه می‌دهند که به کمک آن‌ها هر فردی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های حساس اقتصادی ایفای نقش کند و بدون هیچ محدودیتی، بازاری به بزرگی بازار ابرشرکت‌ها خلق کند.

در واقع متاورس می‌تواند به کمک کریپتوکارنسی موضوع انحصارگرایی در اقتصاد را به کلی از بین ببرد. عملی شدن چنین اتفاقی یک تغییر انقلابی و تاثیر انکارنشدنی بر بازار سرمایه خواهد گذاشت.

حضور توکن‌های متاورس در لیست برترین ارزهای دیجیتال سال ۲۰۲۱

ظهور متاورس در سال ۲۰۲۱، موج جدیدی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری را ایجاد کرده است. طرح‌های متفاوتی برای سرمایه‌گذاری از خرید و توسعه‌ی زمین‌های دیجیتال گرفته تا طراحی کالاهای دیجیتال به لطف دنیای کریپتوکارنسی در حال اجرا هستند.

این حوزه علی‌رغم پیچیدگی‌های خاص خودش با استقبال بی‌سابقه کاربران مواجه شد. استقبال از دنیا‌های متاورس و افزایش تقاضا برای خرید توکن‌های اختصاصی آن‌ها مثل مانا (MANA) باعث شده تا این توکن‌ها در لیست برترین‌ ارزهای دیجیتال سال ۲۰۲۱ قرار بگیرند و توجه بخش عظیمی از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنند‌.

افزایش حجم بازار ارزهای دیجیتال به لطف افزایش ارزش توکن‌‌های متاورس

با افزایش محبوبیت متاورس و افزایش کاربران آن، نیاز به ارز‌های دیجیتالی و توکن‌ها بیش از پیش احساس می‌شود و تعداد بیشتری از مردم دنیا با تبدیل پول‌های رسمی به ارز دیجیتال و توکن در صرافی‌ها به افزایش حجم بازار کریپتوکارنسی کمک می‌کنند.

حال با افزایش محبوبیت متاورس در سال ۲۰۲۲، انتظار می‌رود که کاربران این حوزه هم به همان نسبت بیشتر شوند. در نتیجه نیاز به ارز‌های دیجیتال و توکن‌ها نیز بیشتر می‌شود و با افزایش قابل توجه تعداد متقاضیان بازار ارزهای دیجیتال مواجه خواهیم شد.

این موضوع باعث افزایش حجم دارایی ارزشمند دیجیتالی می‌شود، به بیان ساده‌تر پول بیشتری به دنیای ارزهای دیجیتال وارد می‌شود چرا که کاربران همواره به دنبال تبدیل پول‌های رسمی به رمز ارزها هستند. تعداد توکن‌ها در گردش روز به روز افزایش پیدا می‌کند و حجم بازار ارزهای دیجیتال نیز بیشتر می‌شود.

پر سروصداترین توکن‌های متاورس

برخی از توکن‌های محبوب متاورس که به افزایش حجم بازار کریپتوکارنسی کمک شایانی کرده‌اند شامل؛ سند (SAND)، مانا (MANA)، اطلس (ATLAS) و رد فاکس (RFOX) هستند که در سال ۲۰۲۱ باعث تبدیل چندین میلیارد دلار ارز رسمی به ارز دیجیتال و توکن شده‌اند.

برترین توکن های متاورس

حال برای این که شما هم با توکن‌های محبوب و آینده‌دار متاورس در سال ۲۰۲۲  بیشتر آشنا شوید، تصمیم گرفتیم تعدادی از آن‌ها را در این بخش به شما معرفی کنیم.

توکن اختصاصی رد فاکس (RedFox Labs) با علامت اختصاری (RFOX): شرکت رد فاکس (RedFox Labs) در حال ساخت یک متاورس عمومی است.

این شرکت قصد دارد تا با ایجاد نوآوری در تجربیات مبتنی بر بازی و سرگرمی‌های متاورس، نقشی کلیدی در آینده‌ی این تکنولوژی نوظهور داشته باشد. در حال حاضر ۱.۳ میلیارد توکن اختصاصی رد فاکس وجود دارد و ارزش کلی آن بیش از ۱۴۰ میلیون دلار است.

توکن اختصاصی دیسنترالند (Decenterland) به اسم مانا (MANA): دیسنترالند (Decenterland) یک متاورس سه بعدی مبتنی بر بلاک چین که بر پایه اتریوم ساخته شده است و به کاربران اجازه می‌دهد تا زمین بخرند و جهان مجازی را کاوش کنند.

امکان انجام فعالیت‌های مختلفی مانند بازی در کازینو‌ها، رفتن به کنسرت و گالری در دیسنترالند وجود دارد که برای پرداخت وجه در آن‌ها به توکن اختصاصی دیسنترالند یعنی مانا (MANA) نیاز خواهید داشت. تا به حال چیزی نزدیک به ۱.۹ میلیارد توکن مانا با ارزشی بیش از ۶.۱ میلیارد دلار در دسترس عموم قرار دارد. همانطور که مشاهده کردید چنین رقمی در بازار رمز ارزها قابل توجه است.

توکن اختصاصی استار اطلس (Star Atlas) به اسم اطلس (ATLAS): استار اطلس (Star Atlas) با توکن اختصاصی اطلس (ATLAS)، یک متاورس بر پایه‌ی ارز دیجیتال سولانا (SOL) است.

این جهان دیجیتالی یک بازی استراتژیکی است که در آن کاربران با کاوش در فضا به کشف و فتح سیارات و ستارگان می‌پردازند و ثروت خود را افزایش می‌دهند. درحال حاضر بیش از ۲.۱۶ میلیارد از این توکن با ارزش کلی نزدیک به ۲۳۴ میلیون دلار در دسترس کاربران قرار دارد.

سند باکس (SandBox) با توکن اختصاصی سند (SAND): سند باکس (SandBox) یک پلتفرم متاورسی جامعه محور است که کاربران آن می‌توانند با انجام فعالیت‌های گوناگون کسب درآمد کنند.

پلتفرم سند باکس بر پایه‌ی اتریوم بنا شده و توکن اختصاصی آن با نام سند (SAND) شناخته می‌شود. این توکن از نوع ERC-20 است و به میزان ۳ میلیارد از آن در دسترس عموم قرار گرفته است.

جالب است بدانید که سند (SAND) نیز مانند مانا (MANA) ارزش میلیارد دلاری دارد و در زمان نوشتن این مقاله ارزش کلی سند در بازار نزدیک به ۴.۱ میلیارد دلار است.

سخن پایانی

شاید بتوان گفت که بعد از انقلاب صنعتی اروپا و انقلاب تکنولوژیکی دستگاه‌های هوشمند، هوش مصنوعی و متاورس انقلاب بعدی نسل بشر خواهند بود.

به دلیل رابطه‌ی تنگاتنگ متاورس و کریپتوکارنسی، انتظار می‌رود که متاورس تاثیر قابل توجهی بر ارز‌های دیجیتال داشته باشد و نیاز کاربران را به این حوزه افزایش دهد زیرا اقتصاد بدون محدودیت متاورس می‌تواند فرصت‌های بی شماری را به دور از هر ناسازگاری ملی و سیاسی برای مردم جهان فراهم کند. در نهایت باید گفت که این تازه شروع یک گام بزرگ در پیشرفت اقتصاد جهان است، اقتصادی از جنس دیجیتال که معادلات کنونی را برهم خواهد زد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. نباید گفت تاثیر متاورس بر اقتصاد و کریپتو کارنسی باید گفت تاثیر متاورس بر کسب و کارها چون اینطوری با پیشرفت هوش مصنوعی و فرهنگ سازی دنیای مجازی عملا خیلی داره همه چی ترسناک میشه و خیلی ها بیکار میشن

    1. سلام افشین عزیز
      ممنون از نظر خوبت
      واقعا همینطوره و دنیای متاورس یه روی ترسناک هم داره
      البته جز زمان چیزی نمیتونه مشخص بکنه که این نگرانی ها تا چه حد درسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا