🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

با سایر ابزارهای پرکاربرد فیبوناچی آشنا شوید

بازارهای مالی از جمله پیچیده‌ترین بازارها هستند که به دلیل نوسان‌های زیادی که دارند، در صورت عدم پیش‌بینی درست روند، ممکن است با ضررهای جبران ناپذیری همراه باشند. تحلیل تکنیکال یکی از موثرترین راه‌ها برای پیش‌بینی روند بازار است که توسط بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه برای تحلیل تکنیکال از روش‌ها و الگوهای مختلفی استفاده می‌شود و اندیکاتور فیبوناچی یکی از ابزارهای محبوب است که بسیاری از معامله‌‌کنندگان در سرمایه گذاری‌های خود از آن کمک می‌گیرند. همچنین فیبوناچی یک ابزار مناسب برای تعیین نقاط حمایت و مقاومت بوده که به وسیله ابزارها و روش‌های مختلفی بر روی نمودار رسم می‌شود. ما در این مقاله به بررسی تعدادی از ابزارهای پرکاربرد فیبوناچی پرداختیم و هر یک را به‌طور کامل تشریح کردیم.

ابزارهای پرکاربرد فیبوناچی

فیبوناچی از جمله ابزارهای پرکاربرد و بسیار مهم در تحلیل تکنیکال است که از آن برای تحلیل بازگشت یا ادامه روند استفاده می‌شود. در واقع ابزارهای فیبوناچی نقاط حمایت و مقاومتی هستند که با استفاده از ابزارها و روش‌های گوناگونی بر روی نمودار قیمت رسم می‌شوند. در ادامه به بررسی تعدادی از ابزارهای فیبوناچی که در تحلیل تکنیکال از کاربرد بسیاری برخوردارند، خواهیم پرداخت.

ابزارهای پرکاربرد فیبوناچی

 

فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement)

سطوح اصلاحی فیبوناچی از جمله ابزارهای پر کاربرد فیبوناچی هستند که از آن برای پیش‌بینی سطوح حمایت و مقاومت و برگشت قیمت در روندهای اصلاح قیمت استفاده می‌کنند.

سطوح اصلاحی فیبوناچی خطوط افقی هستند که سطوح احتمالی حمایت و مقاومت بر روی نمودار قیمت نشان می‌دهند. در واقع با استفاده از این ابزار فیبوناچی معامله‌گران می‌توانند درصدهای احتمالی برای پایان یک حرکت اصلاحی را تخمین زده و نقاط ورود به معامله را بدرستی تعیین نمایند. این ابزار شامل پنج سطح کلیدی ۲۳.۶، ۳۸.۲، ۶۱.۸، ۷۸.۶ و۵۰ درصد است. که در این بین نسبت ۶۱.۸ درصد معروف به درصد طلایی بوده و اغلب حرکات اصلاحی در این سطح رخ می‌دهد.

لازم به ذکر است نسبت ۵۰ درصد به‌طور رسمی جزو اعداد اصلی فیبوناچی به شمار نمی‌رود، اما سابقه نشان داده است که نمودارها واکنش خوبی به این سطح نشان می‌دهند.

برای رسم این ابزار بر روی نمودار ابتدا دو نقطه کف و سقف را در یک روند صعودی یا نزولی در نظر می‌گیریم و سپس با توجه به درصدهای گفته شده، فاصله بین این دو نقطه را تقسیم‌بندی می‌کنیم. در ادامه برای انجام معاملات باید منتظر واکنش معامله‌گران به هر یک از این سطوح باشید.

در واقع برای تشخیص اینکه این سطح حمایت یا مقاومت است، باید تمام فاکتورهای بررسی سطح حمایت و مقاومت را بر روی نمودار لحاظ نمایید. در نتیجه معامله‌گران با رسم خط افقی در هر سطح به راحتی می‌توانند سطوح حمایت و مقاومت را مشخص نمایند.

به‌طور کلی می‌توان گفت سطوح اصلاحی فیبوناچی یک ابزار عالی برای تعیین نقاط ورود، حد ضرر و اهداف قیمتی است و اغلب توسط سرمایه‌گذارانی استفاده می‌شود که اخیرا یک روند صعودی یا نزولی را از دست داده‌اند و اکنون می‌خواهند در زمان اصلاح قیمت وارد بازار شوند.

 

فیبوناچی خارجی (Fibonacci Extension)

ابزار فیبوناچی خارجی یک ابزار عالی در تحلیل تکنیکال است که به‌وسیله آن می‌توان سطوح مقاومتی جدید هر سهم را بعد از عبور از سقف قبلی، شناسایی کرد.

همانطور که می‌دانید هنگامی که بازار در یک روند خاص حرکت می‌کند، ممکن است در زمان‌های تمایل به بازگشت و اصلاح قیمت نسبت به قیمت‌های قبلی خود داشته باشد. در ابزار فیبوناچی خارجی که به اختصار با EXT‌ نیز نشان داده می‌شود این مورد نیز صادق است، اما بجای اینکه روند اصلاح قیمت تنها بخشی از حرکت اولیه خود را شامل شود، کل حرکت و حتی اندکی بیشتر از آن را نیز دربر می‌گیرد. در حقیقت می‌توان گفت قیمت در زمان اصلاح حرکت خود در روند صعودی از نقطه کف و در روند نزولی از نقطه سقف خود بالاتر می‌رود.

به‌طور کلی می‌توان گفت فیبوناچی خارجی برای شناسایی سطوح قیمتی بیش از ۱۰۰ درصد مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور مثال، در صورتی که قیمت از سقف قبلی خود بالاتر برود، برای تعیین سطوح مقاومتی جدید از این ابزار استفاده می‌کنیم. رایج‌ترین سطوح فیبوناچی خارجی شامل ۶۱.۸، ۱۰۰، ۱۶۱.۸، ۲۰۰ و ۲۶۱.۸ درصد است.

برای رسم فیبوناچی خارجی بر روی نمودار قیمت باید نقطه حداکثر سقف قبلی را به کف وصل کنیم. در این صورت، معامله‌گران می‌توانند سطوح مقاومتی جدید را شناسایی نمایند.

 

فیبوناچی پروجکشن (Fibonacci Projection)

ابزار فیبوناچی پروجکشن یا به اختصار فیبوناچی Pro، بسیار شبیه به ابزار فیبوناچی خارجی است و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد در هر موج را نشان می‌دهد. معامله‌گران می‌توانند با استفاده از این ابزار نقاط حمایت و مقاومت را مشخص نمایند و طبق آن‌ها معاملات خود را انجام دهند.

در واقع ابزار فیبوناچی پروجکشن انتهای حرکت یک روند صعودی یا نزولی را نشان می‌دهد و در نتیجه هم می‌توانیم نقطه مناسب برای ورود به معامله را پیدا کنیم و هم اهداف قیمتی و پایان اصلاح قیمت را شناسایی نماییم.

فیبوناچی پروجکشن، یک فیبوناچی سه نقطه‌ای است و این نقاط شامل نقطه کف، سقف و یک اصلاح در روند حرکت است که به‌وسیله آن‌ها سرمایه‌گذاران تشخیص می‌دهند که پایان حرکت و پایان اصلاح در نمودار چه زمانی رخ خواهد داد.

همچنین معامله‌گران برای تعیین هدف قیمتی از سه سطح ۸.۶۱، ۱۰۰ و ۲.۱۲۷ درصد استفاده می‌کنند که هر کدام از این سطوح یک ناحیه مقاومتی برای روند سهم به حساب می‌آید و معامله‌گرانی که ریسک کمتری دارند بهتر است در این نقاط مقاومتی از سهم خارج شوند.

 

کمان فیبوناچی (Fibonacci Arcs)

کمان فیبوناچی نیم دایره‌هایی هستند که بر اساس تقاطع نسبت‌های فیبوناچی با خط روند ایجاد می‌شوند. معامله‌گران برای رسم این الگو باید ابتدا یک قله و یک دره را به یکدیگر متصل ‌نمایند و سپس خطوط منحنی را با توجه به نسبت‌های فیبوناچی ۲۳.۶، ۳۸.۲، ۵۰، ۶۱.۸ و ۷۸.۶ درصد رسم کنند. در نتیجه سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به این خطوط سطوح حمایت و مقاومت و محدوده معاملاتی را در آینده پیش‌بینی نمایند.

 

سخن پایانی

ابزارهای فیبوناچی از جمله ابزارهای پرکاربرد در بازارهای سرمایه هستند و روشی برای تحلیل بازگشت یا ادامه روند به شمار می‌روند. به عبارت دیگر می‌توان گفت ابزارهای فیبوناچی یک روش عالی برای تعیین سطوح حمایت و مقاومت بوده که به وسیله ابزارها و روش‌های مختلفی بر روی نمودار قیمت رسم می‌شوند.

در نتیجه معامله‌گران می‌توانند با استفاده از ابزارهای فیبوناچی در تحلیل تکنیکال، روندهای قیمت را بدرستی شناسایی نمایند و از این راه به سوددهی قابل توجهی دست یابند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا