دوره پرایس اکشن ict
آموزش تحلیل تکنیکال

آشنایی با واگرایی زمانی در تحلیل تکنیکال

دوره حضوری منتور شیپ

در بازارهای مالی، واگرایی نشان‌دهنده هیجانات معامله‌گران است و تریدرها با تشخیص واگرایی در نمودار قیمت یک دارایی با ارزش، برای معاملات خود تصمیم می‌گیرند. کعمولا واگرایی در تحلیل تکنیکال، به یک حرکت مثبت یا منفی بزرگ منجر می‌شود.

از آنجا که واگرایی یکی از مفاهیم پرکاربرد در تحلیل تکنیکال است، با یاد گرفتن آن می‌توانید بعد از هر روند، حرکت بعدی قیمت را دقیق‌تر پیش‌بینی کنید. در این مقاله شما را با واگرایی زمانی و چگونگی تشخیص آن آشنا خواهیم کرد.

واگرایی زمانی (Time Divergence) چیست؟

در واقع «واگرایی زمان» (Time Divergence) ضعف قیمت در یک حرکت اصلاحی را نسبت به حرکت قبلی نشان می‌دهد. واگرایی زمانی با تمرکز بر مقایسه مدت زمان و تعداد کندل‌ها در هر روند صعودی یا نزولی اتفاق می‌افتد.

واگرایی زمان بر مبنای رفتار قیمت در طول زمان مشخص می‌شود. به بیان ساده‌تر، برای تشخیص این نوع واگرایی به جای استفاده از اندیکاتور باید تعداد کندل‌ها و وضعیت آن‌ها را در طی دوره اصلاح قیمت و پیش از آن در نظر بگیریم.

به عبارت دیگر، برای تشخیص این نوع واگرایی، نیازی به اندیکاتورهای تکنیکال نیست. تنها کافی‌ست که تعداد کندل‌ها در زمان اصلاح با پیش از آن مقایسه شود. واگرایی زمانی، نشان می‌دهد که ممکن است روند فعلی قیمت یک دارایی تغییر کند. در حالت کلی، دو نوع واگرایی زمانی وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

مقایسه انواع واگرایی

 

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

واگرایی زمانی معمولی (RTD)

«واگرایی زمانی معمولی» (Regular Time Divergence) وقتی رخ می‌دهد که تعداد کندل‌های در فاز اصلاح از تعداد کندل‌ها در روند پیش از آن، بیشتر باشد.

در این حالت، قیمت دارایی مِیلی به چرخش و تغییر روند ندارد و به مسیر قبلی خود پیش از اصلاح ادامه می‌دهد. در صورتی که از اندیکاتور فیبوناچی برای تعیین میزان اصلاحِ اتفاق افتاده در بازار استفاده کنید، میزان اصلاح زمانی، باید رقمی بیشتر از ۱۰۰ درصد باشد.

کفتنی است که واگرایی زمانی، اعتبار زیادی میان تحلیل‌گران دارد و همچنین، اغلب معامله‌گران برای اینکه بتوانند نوسانات قیمت را بررسی کنند، حتما واگرایی زمانی را در نظر می‌گیرند. واگرایی زمانی، معمولا وقتی ظاهر می‌شود که یک روند اصلاحی در بازار شکل بگیرد.

 

واگرایی زمانی هوشمند (STD)

«واگرایی زمان هوشمند» (Smart Time Divergence) زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد کندل‌های اصلاح از کندل‌های روند پیش از اصلاح، کمتر باشد.

در واگرایی زمانی هوشمند، میزان اصلاح از درصد قیمت آن بیشتر است. این امر حاکی از آن است که روند در همان جهت پیش از اصلاح، ادامه خواهد داشت. این وضعیت نشان می‌دهد که قدرت بازار از قدرت معامله‌گران کمتر است.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.

واگرایی زمانی هوشمند

 

نحوه معامله با تشخیص واگرایی زمانی

زمانی که از بروز واگرایی زمانی در روند بازار اطمینان حاصل کردیم، با چیدن استراتژی مناسب اقدام به معامله می‌کنیم. واگرایی زمانی یعنی احتمال معکوس شدن حرکت قیمت یک دارایی وجود دارد، پس معاملات را با فرض اینکه روند معکوس خواهد شد، در جهت مخالف قرار می‌دهیم.

استراتژی شکست خط روند (Breakout Trading)

برک اوت یا شکست خط روند زمانی رخ می‌دهد که قیمت، خط حمایت یا مقاومت را می‌شکند. حال اگر واگرایی زمان تشخیص داده شود، احتمال شکست روند قیمت را تایید می‌کند. پس فرد معامله‌گر می‌تواند معاملات خود را در نقطه شکست حمایت یا مقاومت، تنظیم کند.

استراتژی معاملاتی معکوس (Reversal Trading)

زمانی که یک تریدر، واگرایی زمانی را در بازار تشخیص دهد (بسته به نوع آن که معمولی یا هوشمند باشد) احتمال بازگشت روند قیمت را پیش‌بینی می‌کند و می‌تواند استراتژی مناسب را با قرار دادن حد ضرر در بالای اوج‌ها یا زیر کف‌های قیمتی بچیند.

استراتژی واگرایی (Divergence Trading)

واگرایی زمان، نشانه‌ای از تغییر احساسات و هیجانات در بازار است؛ در این حالت، فرد تریدر می‌تواند یک معامله را با قرار دادن «استاپ لاس» (Stop Loss) بالاتر از سقف و پایین‌تر از کف قیمت، برنامه‌ریزی کند تا از تغییرات قیمت در آینده غافلگیر نشود.

واگرایی قیمتی (Price Divergence) چیست؟

«واگرایی قیمت» (Price Divergence) حالتی است که قیمت یک دارایی در جهت خلاف اندیکاتور تکنیکال در حرکت بوده و اطلاعاتی که قیمت و اندیکاتور به ما می‌دهند کاملا با هم متفاوت است.

واگرایی قیمت دو حالت مثبت و منفی دارد. واگرایی مثبت نشان می‌دهد که قیمت می‌تواند بالاتر برود؛ در حالی‌که واگرایی منفی نشان‌دهنده احتمال کاهش قیمت است. واگرایی قیمت در دو حالت اتفاق می‌افتد؛ اول زمانی که اوسیلاتور در حال اوج گرفتن بوده ولی قیمت نزولی باشد و دوم برعکس آن، یعنی زمانی که قیمت در حال رشد است اندیکاتور روند نزولی داشته باشد. درست مانند آنچه که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

واگرایی قیمتی

 

ترکیب واگرایی زمان با واگرایی قیمت

همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که برای انجام معاملات لازم است عوامل مختلف را کنار هم بچینید و در صورتی که همدیگر را تایید کردند، دست به معامله بزنید.

در مورد واگرایی‌ها نیز همینطور است. بهتر است صرف اینکه کندل‌ها خبر از واگرایی زمانی می‌دهند، اقدام به معامله نکنید و واگراییِ قیمت را هم در نظر بگیرید. در صورتی‌که واگرایی زمانی را شناسایی کردید، می‌توانید با استفاده از اندیکاتورهایی مانند «مکدی» (MACD)، «شاخص قدرت نسبی» (RSI) و «استوکستیک» (Stochastic)، از واگرایی قیمت اطمینان حاصل کنید و بعد وارد یک معامله شوید.

 

سخن پایانی

ابزارهای متنوعی برای تحلیل در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری وجود دارند که به تریدرها در پیش‌بینی وضعیت قیمت یک دارایی و گرفتن تصمیمات آگاهانه و درست کمک می‌کنند. شناخت این ابزارها و نحوه صحیح استفاده از آن‌ها در موفقیت معاملات یک تریدر نقش بسزایی دارد. ما در این مقاله سعی کردیم با زبانی ساده به توضیح واگرایی زمان بپردازیم و شما را با انواع آن آشنا کنیم. تشخیص واگرایی زمان در نمودار قیمت یک دارایی به شما کمک می‌کند تا با حدس زدن ادامه روند، بهترین نقاط را برای ورود یا خروج به معامله انتخاب کنید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا