دوره منتور شیپ
آموزش امنیتآموزش تحلیل تکنیکال

۷ مورد از خطرناک‌ترین اشتباهات در تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی جزو مهم‌ترین پایه‌های بازارهای مالی بخصوص ارزهای دیجیتال هستند. «تحلیل تکنیکال» (Technical analysis) یکی از روش‌های پرکاربرد برای تحلیل بازارهای مالی است. در واقع منظور از تحلیل تکنیکال، تحلیلی برای پیش‌بینی قیمت‌ها در آینده بر اساس قیمت‌های گذشته و حجم بازار است.

تحلیل تکنیکال را می‌توان در هر بازار مالی اعم از سهام‌، فارکس‌، طلا یا ارزهای دیجیتال اعمال کرد. در این مقاله سعی داریم اشتباهات رایجی را که ممکن است در تحلیل‌ تکنیکال رخ دهد، برای کاربران و علاقه‌مندان، به تفصیل شرح دهیم تا بتوانند در آینده سودهای بیشتری کسب کنند.

۷ اشتباه رایج در تحلیل تکنیکال

در ابتدای کار باید به این موضوع که تحلیل تکنیکال سخت است اشاره نماییم. اگر کمی با معامله‌ در بازار ارزهای دیجیتال سروکار داشته باشید، می‌دانید که اشتباه کردن، بخشی از معامله‌گری است. درواقع‌، جلوگیری از ضرر و زیان برای معامله‌گران غیرممکن بوده و حتی معامله‌گران حاذق نیز دچار اشتباه می‌شوند.

اگر می‌خواهید معامله‌گر موفقی شوید‌، این همان کاری است که باید انجام دهید! اگر این ویژگی‌ها را پیدا کنید‌، می‌توانید ریسک معامله را مدیریت و اشتباهات خود را تجزیه و تحلیل کنید و با نقاط قوت خود به معامله‌های سودآور ادامه بدهید تا بتوانید مرتبا پیشرفت کنید. بکوشید آرام‌ترین فردی باشید که می‌شناسید؛ مخصوصا وقتی اوضاع ناخوشایند به نظر می‌رسد.

در‌حالی‌که درک مفاهیم اساسی تحلیل تکنیکال نسبتا آسان است‌، اما تسلط بر آن کمی دشوار خواهد بود. وقتی مهارت جدیدی یاد می‌گیرید‌، طبیعی است که در آن اشتباهات زیادی انجام دهید.

این امر، می‌تواند به ویژه در مورد تجارت یا سرمایه‌گذاری مضر باشد. اگر مراقب نباشید و از اشتباهات خود درس نگیرید‌، خطر از دست رفتن قسمت قابل توجهی از سرمایه‌، شما را تهدید می‌کند. درس گرفتن از اشتباهات عالی است‌، اما پرهیز از آن‌ها بهتر هم هست.

با این اوصاف‌، اشتباهات پیش‌پا‌افتاده‌ای وجود دارد که تقریبا هر معامله‌گر مبتدی‌ای هنگام شروع معامله مرتکب آن می‌شود. بهترین معامله‌گران همیشه با ذهن باز‌، منطقی و آرام باقی می‌مانند. آن‌ها برنامه‌ ترید خود را درک می‌کنند و به‌راحتی به خواندن آن‌چه بازار به آن‌ها می‌گوید، ادامه می‌دهند.

حال ببینیم که رایج‌ترین اشتباهاتی که مبتدیان هنگام تجارت با تحلیل تکنیکال انجام می‌دهند، چه هستند؟

 

سعی نکنید به صورت هیجان زده جلوی ضرر خود را بگیرید

بیایید با نقل قولی از Ed Seykota که یک تاجر معروف است این بخش را شروع کنیم. وی می‌گوید: «عناصر یک معامله‌ی خوب عبارت‌اند از: ۱) متوقف کردن ضرر، ۲) متوقف کردن ضرر و ۳) متوقف کردن ضرر؛ اگر بتوانید از این سه قانون پیروی کنید، همیشه شانس پیروزی دارید.» پیروی از این سه قانون که البته یک قانون بوده و دلیل تکرار آن تاکید کردن رویش است، بسیار اهمیت دارد. در واقع وقتی صحبت از تجارت و سرمایه‌گذاری می‌شود‌، حفظ سرمایه باید همیشه اولویت اول شما باشد.

شروع کار تجارت می‌تواند دلهره‌آور باشد. باید یک رویکرد محکم در هنگام شروع کار داشته باشید. دقت کنید که «اولین قدم پیروزی نیست‌، بلکه نباختن است». به همین دلیل است که می‌توان با قیاس موقعیت‌های کوچک‌تر یا حتی سرمایه‌گذاری بر روی سرمایه‌ای که واقعی نیست شروع کرد. به عنوان مثال بایننس فیوچرز دارای یک شبکه‌ آزمایشی است که می‌توانید استراتژی‌های خود را قبل از به خطر انداختن سرمایه‌های واقعی‌تان در آن پیاده کنید تا بتوانید توانایی‌های خود را بسنجید. به این ترتیب‌، می‌توانید از سرمایه‌ خود محافظت کنید و فقط درصورتی‌که مرتبا نتایج خوبی به دست آوردید‌، شروع به سرمایه‌گذاری واقعی کنید.

تنظیم ضرر، منطقی ساده دارد. معاملات شما باید دارای یک نقطه‌ اعتبار باشد. این نقطه همان‌جایی است که شما قبول می‌کنید که ایده‌ تجارت شما اشتباه بوده است. اگر این طرز فکر را در معاملات خود اعمال نکنید‌، در بلندمدت عملکرد خوبی نخواهید داشت. حتی یک معامله‌ بد نیز می‌تواند برای نمونه کارهای شما بسیار مضر باشد و در نهایت ممکن است یک مجموعه‌ از ضررها را در کارنامه‌ خود ثبت کنید و به امید بهبودی شرایط بمانید.

 

نباید همیشه در حال معامله باشید

وقتی یک تاجر خبره هستید‌، تصور اینکه همیشه باید درحال تجارت باشید یک اشتباه رایج است. معاملات شامل بسیاری از تجزیه و تحلیل‌ها می‌شود و شرایطی از قبیل صبر و حوصله را می‌طلبد. با برخی از استراتژی‌های معاملاتی‌، ممکن است لازم باشد مدت طولانی منتظر بمانید تا سیگنالی مطمئن برای ورود به معامله را دریافت کنید. برخی از معامله‌گران ممکن است کمتر از  سه معامله در سال انجام دهند و باز هم بازدهی عالی داشته باشند.

به نقل قولی از جسی لیورمور‌، که یکی از پیشگامان حوزه تجارت است توجه کنید، وی ادعا دارد: «در این کار پول با صبر و نشستن و تفکر به دست می‌آید نه معاملات زیاد!»

سعی کنید از ورود به معاملات زیاد خودداری کنید. در واقع‌، در برخی از شرایط بازار، سودآورترین روش این است که هیچ کاری انجام ندهید و منتظر فرصت بمانید. به این ترتیب، سرمایه‌ خود را حفظ و پس از ظهور مجدد فرصت‌های خوب تجاری‌، آن را آماده‌ بهره‌برداری می‌کنید. لازم است به خاطر داشته باشید که فرصت‌ها همیشه برمی‌گردند‌، فقط باید منتظر آن‌ها باشید.

یک اشتباه مشابه تجاری‌؛ ماندن بیش از حد در بازه‌های زمانی کمتر، خطراتی را به بار می‌آورد. تجزیه و تحلیل انجام شده در بازه‌های زمانی بالاتر به‌طور‌کلی قابل اعتماد‌تر از تجزیه و تحلیل در بازه‌های زمانی کمتر است. به همین ترتیب‌، چارچوب‌های زمانی کم‌، سروصدای زیادی در بازار ایجاد می‌کنند، به همین دلیل ممکن است وسوسه شوید که در این حالت وارد معاملات شوید، در‌حالی‌که بسیاری از افراد موفق و معامله‌گران سودآوری کوتاه مدت را همراه با ضرر و زیان‌ها و البته سودهای بیشتر می‌شناسند. در آخر می‌توان گفت که معاملات کوتاه مدت برای مبتدیان پیشنهاد نمی‌شود زیرا یک استراتژی پرخطر است.

 

برای جبران ضرر خود معامله نکنید

حفظ آرامش وقتی آسان است که همه‌چیز خوب پیش می‌رود، یا حتی وقتی اشتباهات کوچکی مرتکب می‌شوید که به‌راحتی قابل جبران هستند. اما آیا وقتی اوضاع کاملا اشتباه پیش برود هم می‌توانید آرام باشید؟ آیا قادر خواهید بود به برنامه‌ تجارت خود حتی وقتی دیگران وحشت‌زده هستند پایبند باشید؟

کاملا معمول است که وقتی تاجری ضرر می‌کند، قصد دارد که به‌سرعت زیان خود را جبران نماید. این همان چیزی است که ما آن را تجارت انتقامی می‌نامیم. فرقی نمی‌کند که می‌خواهید یک تحلیل‌گر فنی باشید‌ یا یک تاجر روز، اجتناب از تصمیمات احساسی بسیار مهم است. زیرا اگر بلافاصه پس از متحمل شدن یک ضرر شروع به جبران آن کنید، احتمال آنکه دوباره یک ضرر بزرگ‌تر بکنید بیشتر است. باید تمرکز خود را بر حفظ یک ذهنیت منطقی و تحلیلی بگذارید.

به همین ترتیب‌، ممکن است برخی از معامله‌گران حتی برای مدتی به دلیل متحمل شدن یک ضرر بزرگ‌، معامله نکنند. به این ترتیب‌، آن‌ها می‌توانند شروع تازه‌ای داشته باشند و با ذهنی روشن به معاملات بازگردند.

 

 لج باز نباشید و عقیده خود را تغییر دهید

اگر دوست دارید یک معامله‌گر موفق شوید‌، باید این توانایی را داشته باشید که نظر خود را تغییر دهید. به‌طور‌قطع شرایط بازار همیشه دچار تغییر خواهد شد. وظیفه‌ شما به عنوان یک تاجر شناخت این تغییرات و انطباق با آن‌ها است. یک استراتژی که در یک محیط خاص بازار واقعا خوب کار می‌کند‌، ممکن است در استراتژی دیگر اصلا کارساز نباشد.

تاجر افسانه‌ای پل تودور جونز در مورد مواضع خود می‌گوید: «هر روز تصور می‌کنم هر موقعیتی که داشته باشم ممکن است اشتباه باشد.»

یکی از روش‌های خوب این است که طرفِ مخالف نظرات خود را بشنوید تا بتوانید نقاط ضعف احتمالی‌ای که دارید‌ را پیدا کنید. این کار به شما کمک می‌کند که تصمیمات‌تان (و البته سرمایه‌گذاری‌ها‌ی‌تان) جامع‌تر باشند.

این موضوع نکته‌ دیگری را نیز مطرح می‌کند: سوگیری‌های شناختی؛ تعصبات می‌تواند به‌شدت بر تصمیم‌گیری شما تأثیر بگذارد‌، قضاوت شما را از بین ببرد و دامنه‌ امکاناتی را که می‌توانید در نظر بگیرید محدود ‌کند. اطمینان حاصل کنید که حداقل سوگیری‌های شناختی را که ممکن است بر برنامه‌های تجاری شما تأثیر بگذارد‌ درک کنید‌، بنابراین می‌توانید پیامدهای آن‌ها را به‌طور مؤثرتری کاهش دهید.

 

به شرایط بازار بی‌توجه نباشید

زمان‌هایی وجود دارد که اطمینان از کیفیت تحلیل تکنیکال سخت می‌شود. ممکن است در بازار شرایط و حوادثی پیش بیاید که آن را تماما به هم بریزد، این شرایط می‌تواند تحت تأثیر احساسات و روانشناسی جمعی باشد. مثلا بازارها توسط عرضه و تقاضا هدایت می‌شوند که به هیچ عنوان متعادل نیستند.

برای مثال باید به شاخص قدرت نسبی یا RSI (یک شاخص حرکت) بپردازیم. به طور کلی، اگر میزان RSI زیر ۳۰ باشد، ممکن است دارایی نمودار بیشتر از حد فروخته شود. آیا این به این معنی است که وقتی RSI به زیر ۳۰ می‌رسد‌، یک سیگنال تجاری فوری است؟ قطعا نه! این فقط به این معنی است که حرکت بازار در حال حاضر توسط طرف فروشنده دیکته می‌شود. به عبارت دیگر‌، این موضوع فقط نشان می‌دهد که فروشندگان از خریداران بیشتر هستند.

در شرایط خارق‌العاده‌ی بازار، نمودار RSI می‌تواند شرایط حادی را طی کند. حتی ممکن است عدد این نمودار به یک رقم نیز کاهش یابد (نزدیک به صفر). پدید آمدن چنین حالتی لزوما به این معنی نیست که به‌زودی شرایط می‌تواند به حالتی عادی برگردد.

تصمیم‌گیری کورکورانه بر اساس این نمودارها می‌تواند باعث شود که هزینه‌ زیادی را از دست بدهید. این امر به ویژه در حالت «رویدادهای قو سیاه» که در آن خواندن Price action دشوار است‌، بیشتر صدق می‌کند. در چنین مواقعی‌، بازارها می‌توانند در یک جهت یا مسیر دیگر حرکت کنند و هیچ ابزار تحلیلی مانع آن‌ها نمی‌شود. به همین دلیل همیشه مهم است که عوامل دیگر را نیز در نظر گرفت و به یک ابزار متکی نبود.

 

تحلیل تکنیکال یک بازی با احتمالات بسیار است

تحلیل تکنیکال با موارد مطلق سروکار ندارد بلکه با احتمالات سروکار دارد. این بدان معناست که در زمان اعمال رویکردهای خود بر اساس استراتژی‌های تحلیلی‌تان، ممکن است اشتباه کنید زیرا هیچگاه تضمینی برای رفتار بازار مطابق انتظار شما وجود نخواهد داشت. تجزیه و تحلیل شما نشان ‌می‌دهد که احتمال حرکت بازار به‌سمت بالا یا پایین بسیار زیاد است‌، اما این موضوع هنوز قطعیت ندارد.

در نتیجه همیشه این را بدانید که هرچقدر هم که باتجربه باشید ممکن است بازار از تحلیل تکنیکال شما پیروی نکند و دچار ضرر شوید.

 

کورکورانه دیگر تریدرها را دنبال نکنید

اگر می‌خواهید به این حوزه مسلط شوید‌، باید به‌صورت مداوم به کسب‌ مهارت‌های بیشتر بپردازید. این امر به ویژه در مورد تجارت بازارهای مالی بیشتر حائز اهمیت است. در حقیقت‌، تغییر شرایط بازار این مسئله را به یک ضرورت تبدیل می‌کند. یکی از بهترین راه‌های یادگیری، پیروی از تحلیل‌گران فنی و معامله‌گران باتجربه است.

با‌این‌حال‌، اگر دوست دارید دائما کارتان خوب پیش برود، باید نقاط قوت خود را نیز پیدا کنید و بر اساس آن‌ها پیشرفت کنید. نقاط قوت شما چیزی است که شما را به عنوان یک معامله‌گر از همتایان خود متفاوت می‌کند.

اگر مصاحبه‌های انجام‌شده را  با معامله‌گران موفق بخوانید‌، مطمئنا متوجه خواهید شد که آن‌ها استراتژی‌های کاملا متفاوتی دارند. در واقع‌، یک استراتژی که برای یک معامله‌گر وجود دارد، ممکن است توسط دیگری کاملا غیرممکن تلقی شود. روش‌های بی‌شماری برای سوددهی در بازارها وجود دارد، فقط باید پیدا کنید که کدام یک از آن‌ها بیشتر به شخصیت و سبک تجارت شما می‌آید.

ممکن است چند بار انجام یک معامله را بر اساس تحلیل تکنیکال شخصی دیگر انجام دهید. بااین‌حال‌، اگر فقط کورکورانه معامله‌گران دیگر را بدون درک زمینه‌ اصلی دنبال کنید‌، قطعا روش شما در طولانی مدت کار نخواهد کرد. البته این موضوع بدان معنا نیست که شما نباید دیگران را دنبال کنید، بلکه به این معنا است که باید از آن‌ها بیاموزید.

شما نباید کورکورانه سایر معامله‌گران را (حتی اگر باتجربه و معتبر باشند) دنبال کنید، بلکه باید ببینید که ایده‌ تجارت آن‌ها با شما هم‌سو است و در سیستم تجارت شما قرار می‌گیرد یا خیر.

 

سخن پایانی

ما برخی از اساسی‌ترین اشتباهاتی را که باید هنگام استفاده از تحلیل تکنیکال از آن‌ها اجتناب کنید‌، برای شما شرح دادیم. به یاد داشته باشید‌، تجارت آسان نیست‌ و باید برای پیشرفت‌های روزافزون در این حوزه به‌صورت بلندمدت به آن نگاه کنید.

به‌صورت کلی در معامله بودن، کاری زمان بر است که نیاز به صبر دارد. تمرین زیادی در اصلاح استراتژی‌های معاملاتی و یادگیری نحوه‌ تدوین ایده‌های تجاری نیاز است. به این ترتیب می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید تا بتوانید هنگام تصمیم‌گیری در سرمایه‌گذاری و معاملات کنترل بیشتری داشته باشید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا