دوره منتور شیپ
آموزش بورس

ساعت معاملات در بورس چگونه است؟

اگر سرمایه‌گذار باشید و قصد سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف را داشته باشید، حتما با بازار بورس هم برخورد کرده‌اید. بازار بورس از جمله بازارهای مالی است که در آن اوراق بهادار متنوعی از جمله سهام شرکت‌ها، حق تقدم سهام، انواع گواهی سپرده کالایی، قراردادهای مشتقه، واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اوراق با درآمد ثابت خرید و فروش می‌شوند.

اولین گام برای فعالیت در بازار بورس، آگاهی از ساعت انجام معاملات است. در واقع ساعت کاری بورس در ایران به دو بخش، پیش‌گشایش و ساعت انجام معاملات تقسیم می‌شود. امکان ثبت سفارش در بخش پیش‌گشایش وجود ندارد و معامله‌گران تنها در ساعات انجام معاملات می‌توانند به خرید و فروش اوراق یا سهام بپردازند. ما در این مقاله تمام نکات مهم را در خصوص ساعت معاملات در بازار بورس به‌طور کامل شرح داده‌ایم.

ساعت معاملات بورس اوراق بهادار

خرید و فروش سهام، حق تقدم سهام و اختیار معامله سهام در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ ظهر همان روز انجام می‌گیرد. همچنین معامله‌گران می‌توانند ۱۵ دقیقه قبل از شروع انجام معاملات، سفارش‌های خود را ثبت یا حذف کنند.

ساعت کار بازار بورس

بورس اوراق بهادار از جمله بازارهای مالی فعال است که در آن دارایی‌های مالی مختلف مانند سهام و اوراق مشارکت شرکت‌ها تحت قوانین و مقررات معینی مبادله می‌شود. قیمت سهام در بازار بورس بر اساس میزان عرضه و تقاضا در زمان انجام معاملات مشخص می‌شود.

بازار بورس نیز همانند سایر بازارهای سرمایه از ساعت کاری مشخصی پیروی می‌کند. در واقع معامله‌گران تنها می‌توانند در ساعات معینی از روز مبادلات خود را انجام دهند، در نتیجه در ساعاتی خارج از ساعت کاری، امکان خرید و فروش سهم وجود ندارد و تنها امکان دسترسی به پرتفوی خود را به منظور انجام بررسی دارند.

در بازار بورس هر جلسه معاملاتی از دو مرحله تشکیل شده است. مرحله اول، پیش‌گشایش یا مرحله سفارش‌گیری بوده که از ساعت ۸:۴۵ صبح روزهای شنبه تا چهارشنبه شروع شده و تا ساعت ۹ صبح همان روز ادامه دارد. این مرحله فرآیندی برای کشف قیمت سهم در یک روز معاملاتی است. در این مرحله معامله‌گران و سهامداران می‌توانند سفارشات خود را ثبت، ویرایش یا حذف کنند، اما در واقع هیچ خرید و فروشی تا زمان باز شدن بازار صورت نمی‌گیرد.

در مرحله پیش‌گشایش ممکن است شاهد صف‌های طولانی خرید و فروش باشید، اما بهتر است چندان به آن توجه نکنید و آن‌ها را معیار معاملات خود قرار ندهید. زیرا این صف‌ها تنها برای جلب توجه سرمایه‌گذاران ایجاد شده و در ساعت ۹ قبل از شروع معاملات، به حالت عادی خود باز می‌گردند.

مرحله دوم، مرحله انجام معاملات است که از ساعت ۹ صبح روزهای شنبه تا چهارشنبه آغاز شده و تا ساعت ۱۲:۳۰ همان روز ادامه دارد. در این مدت، معامله‌گران می‌توانند به خرید و فروش سهام یا سایر اوراق بهادار بپردازند. همچنین امکان ثبت و حذف سفارش نیز در این ساعات وجود دارد. گفتنی است که بازار بورس در روزهای پنج‌شنبه، جمعه و تعطیلات رسمی هیچ‌گونه فعالیتی ندارد.

 

ساعت معاملات گواهی سپرده کالایی

گواهی سپرده کالایی، اوراق بهاداری است که مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی از یک کالا را نشان می‌دهد. شرکت‌های عرضه‌کننده کالا به پشتوانه قبض انبار صادر شده توسط انبارهای مورد تایید بورس کالا، اقدام به صدور این گواهی‌ها می‌کنند. سکه طلا و محصولات کشاورزی از جمله کالاهایی هستند که گواهی سپرده برای آن‌ها صادر شده است.

فرآیند انجام معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس اوراق بهادار انجام می‌گیرد و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند این گواهی‌ها را خریداری کنند. معاملات گواهی سپرده کالایی محصولات کشاورزی نظیر برنج، پسته، زعفران و زیره در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۵:۳۰ انجام می‌شود. همچنین معامله‌گرانی که قصد خرید یا فروش گواهی سپرده سکه طلا را دارند، می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۵:۳۰ معاملات خود را انجام دهند.

 

ساعت معاملات تالارهای بورس کالای ایران

هر یک از تالارهای بورس کالای ایران به دلیل حجم زیاد معاملات، زمان مشخصی را برای انجام معاملات در نظر گرفته‌اند.

بازار فیزیکی از جمله بازارهای مهم در بورس کالا است که محصولات مهم و متنوعی نظیر انواع محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، محصولات صنعتی و معدنی، محصولات صادراتی و محصولات کشاورزی در این بازارها عرضه می‌شود. در واقع هر کدام از این محصولات در تالارهای مشخصی معامله می‌شوند که به دلیل حجم زیاد معاملات به هر یک از این تالارها زمان مشخصی اختصاص داده شده است. در ادامه ساعت انجام معاملات در هر یک از تالارها آورده شده است.

  • معاملات تالار پتروشیمی راس ساعت ۱۳:۳۰ در روزهای شنبه تا چهارشنبه انجام می‌گیرد.
  • شروع معاملات تالار فرآورده‌های نفتی از ساعت ۱۲ روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته است.
  • معاملات تالار صنعتی و معدنی راس ساعت ۱۱ در روزهای شنبه تا چهارشنبه انجام می‌شود.
  • شروع معاملات تالار محصولات کشاورزی از ساعت ۱۳ روزهای شنبه تا چهارشنبه است.
  • معاملات تالار صادراتی راس ساعت ۱۱:۳۰ در روزهای شنبه تا چهارشنبه انجام می‌گیرد.

 

ساعت معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)

صندوق‌های قابل معامله ETF از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که قابلیت معامله در بازار بورس و فرابورس را دارند. معامله‌گران می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ همانند سهام عادی اقدام به خرید و فروش این صندوق‌ها کنند.

 

ساعت معاملات قراردادهای مشتقه کالا

قرارداد آتی و قرارداد اختیار معامله، از جمله اوراق مشتقه هستند که ارزش خود را از یک دارایی پایه می‌گیرند. در واقع ارزش این اوراق از ارزش دارایی پایه ذکر شده در قرارداد، مشتق می‌شود و به همین دلیل به آن‌ها قراردادهای مشتقه نیز می‌گویند. معاملات قراردادهای مشتقه کالا در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ صبح آغاز شده و تا ساعت ۱۷ ادامه دارد. این بازار در روزهای پنج‌شنبه نیز از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۵ فعال است.

 

ساعت ثبت سفارش عرضه اولیه در بازار بورس

ساعت و زمان ثبت سفارش عرضه اولیه شرکت‌های مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و توسط ناظر بازار تعیین می‌شود.

عرضه اولیه به سهام‌ شرکت‌هایی تعلق می‌گیرد که برای اولین بار در بازار بورس یا فرابورس عرضه می‌شوند. ساعت و روز سفارش‌گذاری عرضه اولیه در روزهای قبل توسط ناظر بازار اعلام می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند در این ساعت‌ها برای خرید سهام اقدام کنند. گفتنی است که ساعت ثبت سفارش عرضه اولیه ممکن است در ساعاتی خارج از ساعت کار بازار بورس باشد.

 

سخن پایانی

فعالان بازار سرمایه با آگاهی از ساعت معاملات بورس و سایر بازارهای مالی می‌توانند برنامه‌ریزی دقیق‌تری از روند انجام معاملات داشته باشند و همچنین با تحلیل رفتار معامله‌گران، معاملات خود را به شکل مناسب‌تری انجام دهند. ساعت انجام معاملات در بازار بورس از ساعت ۹ صبح روزهای شنبه تا چهارشنبه آغاز شده و تا ساعت ۱۲:۳۰ ظهر همان روز ادامه پیدا می‌کند.

همچنین ساعت انجام معاملات گواهی سپرده کالایی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تالارهای بورس کالای ایران و قراردادهای مشتقه کالا به‌طور کامل در متن مقاله شرح داده شده است. در واقع هر جلسه معاملاتی در بازار بورس از دو مرحله تشکیل شده است.

ساعت پیش‌گشایش زمانی است که معامله‌گران امکان ثبت و حذف سفارشات خود را دارند، اما هیچ معامله‌ای صورت نمی‌گیرد. در مرحله انجام معاملات است که سرمایه‌گذاران می‌توانند اقدام به خرید و فروش سهم کنند.

اگر شما هم تجربه فعالیت در بازار بورس را دارید، تجارب خود را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا