دوره منتور شیپ
آموزش امنیت

ریسک‌ های سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

آیا تا‌به‌حال به سرمایه‌گذاری در حوزه‌ ارزهای دیجیتال فکر کرده‌اید؟ قابلیت و ویژگی‌ منحصر‌به‌فرد ارزهای دیجیتال طی سال‌های اخیر نظر بسیاری از مردم جهان را به خود جلب کرده است، اما همچنان افرادی هستند که معتقدند ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه بالا است.

طبق گفته‌ تحلیل‌گران نمی‌توان ریسک سرمایه‌گذاری در بازار‌های مالی را نادیده گرفت، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله شما را با ریسک های اصلی بازار ارزهای دیجیتال آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

رفتار هیجانی

به‌طور‌کلی احتمال هیجانی رفتار کردن در دنیای ارزهای دیجیتال بسیار بالا است. طبق گفته‌ تحلیل‌گران چنین رفتاری بیشتر در افراد کم‌تجربه دیده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید ارزهای دیجیتال سیستم مالی پیشرفته و جدیدی را به وجود آورده‌‌اند که به‌راحتی می‌تواند تغییرات اساسی در زندگی مردم جهان به وجود بیاورد.

شواهد نشان می‌دهد کاربرانی که استراتژی درستی را انتخاب می‌کنند، سودهای قابل توجهی به دست می‌آورند. اما رفتارهای هیجانی در بازار‌های مالی شما را به جایی نمی‌رساند، چرا که افراد زیادی در این راه پس‌انداز و سرمایه‌ خود را از دست داده‌اند.

نوشته های مشابه

برای مثال قیمت بیت کوین طی یک دوره در سال ۲۰۱۷ افزایش بی‌سابقه‌ای داشت که باعث شد، افراد زیادی این حوزه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. طبق تحقیقات صورت‌گرفته کاربرانی که تمام پس‌انداز خود را در این دوره به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال اختصاص دادند، هیچ اطلاعات درستی از شرایط بازار نداشتند و در نهایت سرمایه‌ خود را از دست دادند.

بنابراین قبل از هر چیز این نکته را به خاطر داشته باشید که عدم آگاهی و رفتارهای هیجانی در بازارهای مالی ضررهای غیرقابل جبرانی را برای شما به همراه خواهد داشت. جالب است بدانید که رفتارهای هیجانی به قدری در بین کاربران متداول است که تحلیل‌گران با استفاده از اصطلاحات و کلمات خاص درباره‌ این موضوع صحبت می‌کنند، در این بخش شما را با چند نمونه از این اصطلاحات آشنا می‌کنیم.

  • «ترس از دست دادن» (FOMO) مخفف Fear of missing out، یکی از اصطلاحاتی است که در بازارهای مالی زیاد به گوش می‌خورد. برای درک بهتر این اصطلاح کافیست دوره‌ای را تصور کنید که در طی آن قیمت بیت کوین با افزایش بی‌سابقه‌ای رو‌به‌رو می‌شود. طی این دوره میزان تقاضای کاربران برای خرید بیت کوین نیز روز به روز بیشتر می‌شود. در حقیقت سرمایه‌گذاران گمان می‌کنند که اگر در این دوره از شرایط بازار استفاده نکنند از قافله جا مانده‌اند. اما تجربه ثابت کرده است که خرید ارز دیجیتال در چنین شرایطی به ضرر شما تمام می‌شود.
  • اوج قیمت یا «بالاترین قیمت» در تاریخ که ATH نام دارد و مخفف All time high است به زمانی اشاره دارد که قیمت یک ارز دیجیتال روند افزایشی بی‌سابقه‌ای را پیش می‌گیرد و در نهایت رکورد جدیدی در طول تاریخ به ثبت می‌رساند.
  • «نگهداری غیرمنطقی» که (bag holder) هم نامیده می‌شود به افرادی اختصاص داده می‌شود که توانایی کنترل هیجانات و احساسات خود را ندارند. آن‌ها ارزهای دیجیتال را در دوره‌ ATH خریداری می‌کنند. بنابراین طبیعی است که بخش قابل توجهی از سرمایه‌ خود را در این راه از دست بدهند.
  • ترس، عدم قطعیت و تردید یا FUD که مخفف Fear, uncertainty ,and doubt است، به شرایطی اشاره دارد که در طی آن اخبار بدی منتشر می‌شود و قیمت‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اتفاقات این چنینی معمولا شک و تردید را در دل سرمایه‌گذاران زنده می‌کند، بنابراین تصمیم‌گیری برای آن‌ها بسیار سخت خواهد بود.

به طور کلی یکی از الزامات سرمایه‌گذاری در این حوزه دانش و آگاهی شما است. لازم است که تمام اقدامات شما در یک چهارچوب مشخص پیش برود. سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هم قبل از هر چیز استراتژی خاص خودشان را انتخاب می‌کنند.

این نکته را به خاطر داشته باشید که داشتن علم و آگاهی به ارزهای دیجیتال، به صلاح شما است و می‌توانید با به‌کارگیری آن از هرگونه ضرر احتمالی جلوگیری کنید. در حقیقت سرمایه‌گذاران باید بدانند که کدام ارز دیجیتال را در چه زمانی خریداری کنند و در چه دوره‌ای بفروشند که بیشترین سود را به دست آورند. کسی که به این جایگاه برسد، یک تریدر واقعی است.

۷ ریسک

 

مشکلات امنیتی

از سال ۲۰۰۹ که بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال منتشر شد، مسائلی از قبیل کلاهبرداری، حملات سایبری و دزدی به عنوان یکی مشکلات اصلی ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. شایعات این چنینی معمولا موجب افت و کاهش قیمت می‌شوند، اما نمودار قیمت بیت کوین طی چندین سال اخیر نشان می‌دهد که هیچ‌چیز نمی‌تواند روند رو‌به‌رشد این ارز دیجیتال را متوقف کند. در حقیقت مشکلات امنیتی شبکه تنها به سه دلیل اتفاق می‌افتند و شما به‌راحتی می‌توانید با توجه به نکاتی که در این بخش گفته می‌شود، خطر حملات سایبری را به حداقل میزان ممکن برسانید.

 

ریسک از دست رفتن سرمایه به دلیل عدم آگاهی

موارد از دست رفتن سرمایه به علت عدم آگاهی

  • خرید ارز دیجیتالی که ارزش واقعی ندارد و در گذر زمان قیمت آن کاهش می‌یابد.
  • بلاک شدن حساب کاربران در بعضی صرافی‌های خارجی و از دست رفتن سرمایه آن‌ها.
  • استفاده از معاملات اهرمی و بازار آتی بدون داشتن اطلاعات کافی در این زمینه.

شاید ملموس‌ترین خطر ورود به سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال عدم آگاهی از آن باشد. به عبارت دیگر افراد زیادی وجود دارند که تنها به خاطر شنیدن اخبار مثبت در مورد این رمزارزها به این بازار روی می‌آورند و بدون اینکه بدانند روی چه ارزهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند تمام دارایی‌های خود را فروخته و ارز دیجیتال می‌خرند.

نکته اینجاست که بیش از صدها ارز دیجیتال با کاربردها و ویژگی‌های خاص داریم که هر روز هم به تعداد آن‌ها افزوده شده و برخی دیگر نیز از صحنه‌ی روزگار محو می‌شوند. این افراد تحت تاثیر تبلیغات افراد مختلف در شبکه‌های اجتماعی اقدام به خرید ارزهای دیجیتال به درد نخور می‌کنند و در عرض چند ساعت یا چند روز درصد زیادی از سرمایه‌شان کم می‌شود.

همچنین برخی دیگر نیز با دیدن تبلیغات کانال‌های سیگنال و افراد مختلف که به دنبال منافع خود هستند اقدام به ورود به صرافی‌های خارجی و معاملات اهرمی می‌کنند و تا بفهمند چه بلایی سرشان آمده تمام سرمایه‌شان به باد رفته است.

برای مثال صرافی بزرگ بایننس را در نظر بگیرید که به دلیل تحریم‌ها از ارائه‌ی خدمت به ایرانی‌ها سر باز می‌زند ولی با این حال ایرانی‌های زیادی هستند که با ترفند‌های تغییر هویت مثل استفاده از V*P*N یا V*P*S اقدام به خریدوفروش در بایننس می‌کنند.

افراد تازه‌کار با دیدن این افراد حرفه‌ای که مطمئناً حساب همه‌چیز دستشان است اقدام به ورود به این صرافی‌ می‌کنند و به دلیل عدم آگاهی کافی خیلی زود حسابشان توسط بایننس بلوکه می‌شود.

علاوه بر این برخی افراد هم که هیچ درک درستی از مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال ندارند با رویای رسیدن به سودهای نجومی وارد معاملات اهرمی و بازارهای آتی یا همان فیوچرز (Futures) می‌شوند و به دلیل استفاده از اهرم‌های بالا و نداشتن حدضرر در عرض چند دقیقه تمام دارایی خود را از دست می‌دهند.

 

بررسی ارز دیجیتال مورد نظر

همانطور که می‌دانید در حال حاضر، هزاران ارز دیجیتال در بازارهای مالی خرید و فروش می‌شوند. بنابراین لازم است که قبل از سرمایه‌گذاری تمام اطلاعات مربوط به پروتکل بلاک چین ارز دیجیتال مورد نظر خود را با دقت بررسی کنید. حال شاید این سوال پیش بیاید که پروتکل بلاک چین چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهد؟

پروتکل بلاک چین شامل قوانینی است که بر روی شبکه‌ اجرا می‌شوند. بررسی و مطالعه‌ «وایت پیپر» (White Paper) ارز دیجیتال مورد نظر شما هم می‌تواند تصمیم‌گیری را تا حد زیادی برای شما آسان‌تر کند. در حقیقت وایت پیپر هم مسائلی از قبیل هدف اصلی پروژه، قابلیت‌ها و ساختار ارز دیجیتال را تحت پوشش قرار می‌دهد. این گزارش جامع معمولا پیش از «عرضه اولیه‌ سکه» (ICO) بر روی وبسایت ارز دیجیتال مورد نظر شما قرار می‌گیرد.

اگر نگاهی واقع‌گرایانه داشته باشید، قطعا می‌دانید که شرکت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران به ضعف‌ و مشکلات موجود در سیستم شبکه نمی‌پردازند. بنابراین توصیه می‌کنیم که نظر کاربران در شبکه‌های اجتماعی مختلف را با دقت مطالعه کنید چرا که رعایت تمام نکاتی که گفته شد به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری سرمایه‌ خود را صرف خرید ارزهای دیجیتال کنید و در نهایت سود بیشتری به دست آورید.

تجربه نشان داده است که در برخی از موارد ارزهای دیجیتال محبوب و پرطرفدار هم با مشکلات فنی مواجه می‌شوند، البته این مشکلات سریعا شناسایی شده و برطرف می‌شوند. در هر صورت بهتر است که شما با کسب اطلاعات بیشتر و در نظر گرفتن تمام جوانب از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری کنید.

 

انتخاب صرافی

به طور کلی صرافی‌ها با ارائه‌ خدمات مختلف امکان خرید، فروش و ترید ارزهای دیجیتال مورد نظر شما را فراهم می‌کنند. بنابراین لازم است که قبل از هر چیز تحقیق و بررسی‌های لازم را انجام دهید تا در نهایت بتوانید یک گزینه‌ قابل اطمینان که بهترین خدمات امنیتی را ارائه می‌دهد، انتخاب کنید. جالب است بدانید که صرافی‌ها یکی از دلایل اصلی مشکلات امنیتی به وجود آمده برای کاربران هستند.

برای مثال می‌توان به یکی از صرافی‌های بزرگ بیت کوین در سال ۲۰۱۳ که Mt.Gox نام دارد، اشاره کرد. این صرافی در آن دوره، بیش از ۷۰ درصد بیت کوین موجود در جهان را در دست داشت، اما با‌این‌حال با مشکلات مدیریتی، سیستمی و نرم‌افزاری زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد. در نهایت بی‌توجهی مسئولین منجر به حمله‌ سایبری در فوریه سال ۲۰۱۴ شد. در این حمله‌ سایبری چیزی حدود ۸۵۰ هزار بیت کوین از بین رفت و تنها ۲۰۰ هزار بیت کوین بازیابی شد.

بعد از این اتفاق صرافی‌ها به مسائل امنیتی اهمیت بیشتری دادند و سعی کردند تا برای جلوگیری از مشکلات امنیتی به‌روزترین تکنولوژی‌ها را به کار بگیرند. اما متأسفانه حداقل ماهی یک بار اخبار مربوط به مشکلات امنیتی ارزهای دیجیتال در فضای مجازی انتشار پیدا می‌کند. طبق تحقیقات صورت‌گرفته تعداد حملات سایبری در صرافی‌های متمرکز بیشتر است.

قصد ما از پرداختن به چنین نکاتی ترساندن شما نیست. قطعا صرافی‌ها با گذر زمان از اشتباهات فنی شبکه درس می‌گیرند و با اعمال تغییرات لازم خدمات امنیتی بهتری را به کاربران خود ارائه می‌دهند. پس لازم است که قبل از انتخاب، بخش امنیتی صرافی مورد نظر خود را با دقت بررسی کنید. تحلیل‌گران معتقدند که استفاده از تجربیات کاربران دیگر هم می‌تواند تا حد زیادی مفید باشد.

بسیاری از صرافی‌ها با به‌کارگیری شیوه‌ «باگ باونتی» (bug bounty) سیستم امنیتی صرافی را تقویت می‌کنند. در حقیقت باگ باونتی یک روش خلاقانه برای برطرف کردن باگ‌ها و ایرادات موجود در سایت‌ها است که فضایی را برای کاربران به وجود آورده که در ازای شناسایی و گزارش ایرادات موجود در شبکه پاداش دریافت کنند.

 

کیف پول

به طور کلی شما برای انتقال، دریافت و پرداخت به کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید. این نوع کیف پول‌ها در چندین قالب متفاوت طراحی و ساخته شده‌اند؛ برای مثال می‌توان به کیف پول‌های سخت‌‌‌افزاری، نرم‌افزاری و کاغذی اشاره کرد. تجربه ثابت کرده است که کیف پول‌های سخت‌افزاری خدمات امنیتی بهتری را به کاربران خود ارائه می‌دهند. بنابراین شما با انتخاب یک کیف پول سخت‌افزاری مناسب امنیت لازم برای حفظ سرمایه‌ خود را فراهم می‌کنید. علاوه بر آن شما می‌توانید با ذخیره‌ اطلاعات و نگهداری آن‌ها در جایی امن از بروز مشکلات امنیتی جلوگیری کنید.

 

نوسانات بازار

نوسان قیمت یکی از دغدغه‌های اصلی سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی است. شما به‌راحتی می‌توانید با تحلیل شرایط بازار در جریان نوسان قیمت، سودهای قابل توجهی به دست آورید. آشنایی با مفاهیمی از قبیل تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال، می‌تواند تاثیر بسزایی در پیشرفت شما داشته باشد. از سوی دیگر بسیاری از کاربران در جریان نوسانات ناگهانی و غیره منتظره‌ قیمت ارزهای دیجیتال، سرمایه‌ خود را به کلی از دست می‌دهند.

نوسانات بالا یکی از ویژگی‌های اصلی بازار ارزهای دیجیتال است. به بیان ساده‌تر هر لحظه ممکن است که شرایط بر خلاف تصورات شما پیش برود، بنابراین قبل از سرمایه‌گذاری خودتان را برای مواجهه با چنین شرایطی کاملا آماده کنید. تجربه نشان داده است که اگر به این موضوع توجه نکنید، ضررهای قابل توجهی را متحمل می‌شوید. طبق گفته‌ تحلیل‌گران یکی از دلایلی اصلی نوسانات قیمت این است که ارزهای دیجیتال به عنوان یک تکنولوژی و سیستم مالی جدید در دنیا شناخته می‌شوند.

البته ناگفته نماند که شناخت عوامل تاثیرگذار در قیمت ارزهای دیجیتال اصلا کار ساده‌ای نیست. برای درک بهتر پیچیدگی ساختار ارزهای دیجیتال کافیست کارشناسانی را در نظر بگیرید که سال‌ها است در این حوزه فعالیت می‌کنند اما هنوز هم قادر به پیش‌بینی شرایط بازار نیستند.

به طور کلی یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای با برنامه‌ریزی به بازار ارزهای دیجیتال ورود پیدا می‌کند. در حقیقت شما با انجام این کار سمت و سوی اقدامات و استراتژی خود را مشخص می‌کنید. برای مثال اهمیت آگاهی به نوسانات قیمت برای کسانی که با هدف سرمایه‌گذاری کوتاه مدت به بازار ارزهای دیجیتال وارد شده‌اند، بیشتر است چرا که لازم است با دقت بیشتری تصمیم‌گیری کنند تا بتوانند در یک بازه‌ زمانی کوتاه سود مورد نظر خود را به دست بیاورند.

از سوی دیگر اگر هدف شما سرمایه‌گذاری بلند مدت باشد، با محدودیت‌های زمانی مواجه نیستید و به‌راحتی می‌توانید در این دوره با کسب اطلاعات مختلف سطح آگاهی خود را تا حد قابل توجهی بالا ببرید. تحلیل‌گران معتقدند که نوسانات بازار می‌تواند برای این دسته از سرمایه‌گذاران حتی مفید هم واقع شود زیرا کاربران زیادی هستند که ارزهای دیجیتال را در قیمت پایین خریداری می‌کنند و بعدها با بالاترین قیمت بازار می‌فروشند. پس با در نظر گرفتن تمام نکات می‌توان به این نتیجه رسید که انتخاب یک استراتژی خوب، سود قابل توجهی را برای شما به همراه خواهد داشت.

 

دستکاری قیمت

دستکاری قیمت یکی از مشکلات ارزهای دیجیتال است که نسبت به دیگر بازارها با شدت و کمیت بیشتری صورت می‌گیرد. در این نوع کلاه‌برداری که معمولاً در گروه‌های اجتماعی مثل کانال‌های تلگرام رواج دارد گردانندگان کانال زمان خاصی را برای خرید گروهی یک ارز دیجیتال کمتر شناخته شده انتخاب می‌کنند تا به ظاهر با خرید پی‌در‌پی، قیمت آن را بالا ببرند.

اما در واقعیت اتفاقی که می‌افتد این است که گردانندگان این گروه‌ها از قبل مقدار زیادی از ارز انتخاب‌شده را خریداری می‌کنند و درست در هنگام زمان اعلام شده که همه‌ی اعظای گروه اقدام به خرید می‌کنند و درنتیجه باعث بالارفتن قیمت می‌شوند، ارزهای خریداری‌شده‌ی خود را می‌فروشند و به همین راحتی پول‌های افراد از همه‌جا بی‌خبر را غارت می‌کنند.

لازم به ذکر است که هرچه یک ارز دیجیتال محبوبیت بیشتری در بین کاربران داشته باشد و درنتیجه نقدینگی آن بالاتر باشد، احتمال اینکه توسط مردم عادی دچار دستکاری قیمت شود پایین‌تر می‌آید.

 

نقدینگی کم

نقدینگی کم هم به عنوان یکی از ریسک‌های اصلی بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. به طور کلی ارزهای دیجیتالی که از نقدینگی کمی برخوردارند به‌سختی فروخته می‌شوند، در نتیجه کاربران نمی‌توانند سرمایه‌ خود را سریعا به پول نقد تبدیل کنند. جالب است بدانید که حتی فارکس، بزرگ‌ترین بازار سرمایه‌گذاری جهان در برخی از موارد با مشکل عدم نقدینگی مواجه می‌شود.

طبق گفته‌ تحلیل‌گران لازم است که قبل از سرمایه‌گذاری، نقدینگی ارز دیجیتال مورد نظر خود را با دقت بررسی کنید تا بعدها با مشکلات این چنینی مواجه نشوید. در حقیقت اگر شخصی بخش بزرگی از سهام شرکت‌هایی که نقدینگی کمی دارند را خریداری کند، به‌راحتی کنترل بازار را به دست می‌گیرد. متأسفانه بیشتر افراد از این قدرت سوءاستفاده می‌کنند. آیا تا‌به‌حال اصلاح نهنگ در بازار ارزهای دیجیتال را شنیده‌اید؟ جالب است بدانید سهام‌دارانی که قیمت بازار را کنترل و جا به جا می‌کنند، اصطلاحا نهنگ نامیده می‌شوند.

اما با توجه به آینده‌ روشنی که برای ارزهای دیجیتال پیش‌بینی شده است روز به روز شاهد ترویج بیشتر آن‌ها در سراسر جهان هستیم. بنابراین با مشاهده‌ روند کنونی می‌توان گفت که نگرانی‌ها و مشکلات این چنینی به مرور و با گذر زمان خود به خود برطرف می‌شوند. در حقیقت همه‌چیز به‌صورت زنجیره‌وار اتفاق می‌افتد. تعداد صرافی‌های معتبری که خدمات ارزهای دیجیتال را تحت پوشش قرار می‌دهند، طی چند سال اخیر افزایش قابل توجهی داشته است.

همین موضوع به تنهایی فرصتی را برای کاربران سراسر جهان به وجود آورده است که با اطمینان بیشتری به ترید ارزهای دیجیتال بپردازند. از سوی دیگر تعداد کارت‌های اعتباری و دستگاه‌های خودپردازی که خدمات ارزهای دیجیتال را به کاربران خود ارائه می‌دهند، با گذشته قابل مقایسه نیست.

قوانین کشورها و بازخورد نهادهای دولتی نسبت به ارزهای دیجیتال هم میزان نقدینگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. طبق تحقیقات صورت‌گرفته، کاربران عموما از ابهامات موجود در مسائل امنیتی و مالیاتی ابراز نگرانی می‌کنند. بنابراین اگر سازندگان ارزهای دیجیتال پاسخ درستی برای نگرانی‌ها و نیاز‌های کاربران داشته باشند، افراد بیشتری به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌پردازند و در نهایت میزان نقدینگی هم افزایش می‌یابد.

در آخر این نکته را هم به خاطر داشته باشید که میزان نقدینگی یک ارز دیجیتال را می‌توان با در نظر گرفتن فاکتورهایی از قبیل میزان پذیرش، محبوبیت و تعداد صرافی‌هایی که خدمات آن را ارائه می‌دهند، به صورت تقریبی محاسبه کرد. البته در برخی از موارد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتالی که به تازگی وارد بازار شده‌اند و در بین کاربران محبوبیت چندانی ندارند، هم سودآور است. البته سرمایه‌گذاری در اینگونه ارزهای دیجیتال چالش‌های خاص خودش را دارد که همان‌طور که گفتیم یکی از آن‌ها نقدینگی کم است.

 

ریسک ناپدید شدن

بسیاری از کاربران قبل از سرمایه‌گذاری در این حوزه حداقل یک بار به این موضوع فکر کرده‌اند. برای درک بهتر موضوع کافیست به تعداد و تنوع ارزهای دیجیتالی که روز به روز در حال افزایش است، فکر کنید.  طی چند سال اخیر هزاران آلت کوین طراحی و ساخته شده‌ است. طبق پیش‌بینی تحلیل‌گران در ۱۰ سال آینده ارزهای دیجیتال محبوب از قبیل بیت کوین، اتریوم، ریپل و… پیشرفت ‌قابل توجهی خواهند داشت، اما از سوی دیگر برخی از آلت کوین‌ها به کلی منقضی خواهند شد.

نگران نباشید چرا که قصد داریم در این بخش شما را با راه‌های جلوگیری از اتفاقات این چنینی آشنا کنیم. در مرحله‌ اول توانایی شما برای تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال مورد نظر بسیار تاثیر‌گذار است. همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم گفته شد، بهتر است که در ابتدای کار تمام اطلاعات مربوط به ارز دیجیتال مورد نظر خود را با دقت بررسی کنید.

آیا هدف این پروژه از نظر شما منطقی و قابل قبول است؟ به طور کلی هر ارز دیجیتال به منظور رفع یک مشکل که جوامع با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، ساخته شده است. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که دید رو به جلو داشتن می‌تواند تا حد زیادی به پیشرفت شما کمک کند. بنابراین ارزهای دیجیتالی که راه حل‌ خلاقانه‌ای برای حل مشکلات ارائه می‌دهند، آینده‌ روشنی خواهند داشت.

 

قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال در کشور شما

همان‌طور که می‌دانید هیچ یک از نهاد‌های دولتی توانایی کنترل و مدیریت ارزهای دیجیتال را ندارند. در ابتدای پیدایش ارزهای دیجیتال کاربران پیش‌بینی ‌نمی‌کردند که ممکن است روزی برخی از کشورها استفاده از خدمات ارزهای دیجیتال را ممنوع و غیرقانونی اعلام کنند. اما بعدها افزایش بی‌سابقه‌ میزان عرضه و تقاضا، ارزهای دیجیتال توجه بسیاری از نهادهای نظارتی را به خود جلب کرد.

تا‌به‌حال سازمان‌های مالی کشور بودند که تمام اموال مردم کشور را مدیریت و کنترل می‌کردند. این ساختار دقیقا در نقطه‌ مقابل ارزهای دیجیتال قرار دارد. به گفته‌ تحلیل‌گران همین موضوع باعث احساس خطر در سازمان‌های دولتی شده است و در حقیقت آن‌ها گمان ‌می‌کنند که قدرت همیشگی خود را در آینده‌ نزدیک از دست خواهند داد.

بیشتر ارزهای دیجیتال به‌صورت غیر‌متمرکز طراحی شده‌اند اما همچنان تعدادی از آن‌ها توسط سازمان‌های خصوصی و دولتی کنترل و مدیریت می‌شوند. به طور کلی می‌توان ریسک‌های ناشی از قوانین و مقررات کشورها را به دو دسته‌ اصلی تقسیم کرد:

  • بر خلاف تصور بسیاری از کاربران کاهش قیمت ارزهای دیجیتال‌ همیشه هم ناشی از عملکرد ضعیف آن‌ها در بازارهای مالی نیست. در برخی از موارد مقامات دولتی و سازمانی در مواجهه با نوسانات ناگهانی ساختار کلی ارزهای دیجیتال را مورد انتقاد قرار می‌دهند. واکنش افراد مطرح جامعه معمولا قیمت را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد. پس می‌توان گفت که چنین اتفاقاتی نوسانات بازار را شدت می‌بخشند.
  • در حال حاضر قانون خاصی برای کنترل و مدیریت جامعه‌ کاربران ارزهای دیجیتال وجود ندارد، البته ناگفته نماند که برخی از کشورها محدودیت‌هایی را در این زمینه لحاظ کرده‌اند. طبق گفته‌ کارشناسان شایعات مربوط به غیر قانونی شدن بیت کوین در آینده از نهادهای دولتی نشأت می‌گیرند و در حقیقت آن‌ها قصد دارند تا با انجام این کار سرعت پیشرفت ارزهای دیجیتال را تا‌جایی‌که می‌توانند، کاهش دهند.

 

مالیات

هنگامی که ارزهای دیجیتال برای اولین بار در بازارهای مالی شروع به فعالیت کردند، مبلغی به عنوان مالیات از کاربران گرفته نمی‌شد. مقامات کشورها با مرور زمان حساسیت بیشتری نسبت به ارزهای دیجیتال نشان دادند. برای مثال کشور آمریکا از سال ۲۰۱۸ قوانین جدیدی را تصویب کرد که در آن ارزهای دیجیتال به عنوان یک دارایی شناخته می‌شدند.

بنابراین کاربران از آن پس مجبور بودند به ازای ارزهای دیجیتالی که در حساب کاربری خود دارند، مالیات پرداخت کنند. از آنجایی که ارزهای دیجیتال به تازگی در کشورها ترویج پیدا کرده‌اند، هنوز قانون مشخصی برای مسائل این چنینی تصویب نشده است. به طور کلی هر کشور رویکرد و قوانین متفاوتی را برای مالیات ارزهای دیجیتال در نظر می‌گیرد، بنابراین قبل از سرمایه‌گذاری قوانین کشور خود را در زمینه‌ ارزهای دیجیتال با نهایت دقت بررسی کنید.

 

سخن پایانی

همان‌طور که مشاهده کردید، در این مقاله چندین ریسک اصلی سرمایه‌گذاری در حوزه‌ ارزهای دیجیتال را مورد نقد و بررسی قرار دادیم. شما می‌توانید با انتخاب یک استراتژی کاربردی و در نظر گرفتن نکاتی که گفته شد، از ضررهای احتمالی جلوگیری کنید.

به‌طور‌کلی یک تریدر واقعی قبل از هر اقدامی تمام جوانب را به‌درستی می‌سنجد و توانایی کنترل هیجانات خود را دارد. پس شک نداشته باشید که شما هم می‌توانید با مطالعه‌ و افزایش سطح آگاهی خود، یکی از پیشگامان این حوزه باشید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا