دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

استفاده از اندیکاتور شاخص حرکت یا مومنتوم برای تایید روند

بازارهای مالی در کنار جذابیتی که دارند با ‌ریسک زیادی همراه هستند. برای فعالیت در این بازارها لازم است که سطح دانش و آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید. لازمه ترید کردن در بازارهای مالی توانایی برای تحلیل قیمت و پیش‌بینی حرکت آن در آینده است. ابزارهای زیادی وجود دارند که به تریدر کمک می‌کنند و اندیکاتورهای تکنیکال نیز از جمله ابزارهای محبوب معامله‌گران هستند که هر یک کاربرد و نحوه استفاده خاصی دارند.

امروز در این مقاله شاخص‌ مومنتوم را معرفی می‌کنیم و برای شما توضیح می‌دهیم که چطور از این ابزار در معاملات‌تان استفاده کنید. این اندیکاتور ابزاری‌ست که ضعف یا قدرت حرکت روند را نشان می‌دهد.

شاخص مومنتوم چیست؟

«مومنتوم» (Momentum) به معنای «اندازه حرکت» است که اندیکاتور آن در نمودار یک دارایی، حرکت قیمت را اندازه‌گیری می‌کند.

اندیکاتور مومنتوم توسط یک ریاضیدان فرانسوی به نام «پائول امیل اپل» (Paul Émile Appell) طراحی شده است. این اندیکاتور برای تعیین جهت حرکت قیمت و قدرت آن استفاده می‌شود.

اندیکاتور مومنتوم شاخص لحظه‌ای و حرکتی است که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود. این ابزار با استفاده از داده‌های قیمت، سرعت افزایش یا افت قیمت را می‌سنجد. در حقیقت، ‌این اندیکاتور برای تعیین سرعت حرکت روند نزولی و صعودی به‌کار می‌رود.

اندیکاتور مومنتوم از جمله ابزارهایی‌ست که برای شفاف‌سازی نقاط مبهم در بازارهای مالی استفاده می‌شود. شاخص مومنتوم قیمت بسته شدن فعلی را با قیمت بسته شدن معاملات در دوره‌های قبلی (در بازه‌ای به انتخاب تریدر) مقایسه می‌کند و نتیجه آن را به تصویر می‌کشد. با استفاده از اطلاعات این شاخص، تریدر می‌تواند تصمیم بگیرد که خرید یا فروش سودآور است یا خیر.

شاخص‌ مومنتوم در دسته اسیلاتورها قرار می‌گیرد و معمولا تریدرها برای تعیین مناطق اشباع خرید و اشباع فروش از آن‌ استفاده می‌کنند.

 

استفاده از شاخص مومنتوم برای تایید روند

تعیین سرعت حرکت روند به تریدر کمک می‌کند که با شتاب گرفتن روند صعودی، ‌اقدام به خرید کند و با ضعیف شدن یک روند، آن ‌دارایی را بفروشد.

زمانی که شاخص مومنتوم از خط مزکزی به سمت بالا عبور کند، نشان می‌دهد که قیمت در حال افزایش است و روند صعودی می‌تواند قدرت بگیرد. در مقابل، وقتی خط مومنتوم خط مرکزی را به سمت پایین قطع کند، سیگنالی برای از دست دادن قدرت روند است که پتانسیل وقوع روند نزولی را نشان می‌دهد.

گفتنی است زمانی که اندیکاتور مومنتوم و خط روند هر دو یک جهت را نشان می‌دهند،‌ سیگنالی که ایجاد می‌شود از اعتبار بیشتری برخوردار است. علاوه‌براین، ابزارهای کاربردی دیگر که می‌شود در کنار مومنتوم استفاده کرد، شاخص قدرت نسبی (RSI) و مکدی (MACD) هستند که نتیجه تحلیل روند را مطمئن‌تر می‌سازند. این ابزارها در کنار یکدیگر به تریدر کمک می‌کنند که تصمیم معاملاتی آگاهانه‌ای بگیرد.

از کاربردهای اندیکاتور مومنتوم در دنبال کردن خط روند، آن است که اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما با دقت در نمودار مورد نظر، اطلاعات زیادی از نوسانات قیمت ارز مورد نظر به دست می‌آورید. برای مثال اگر خط مومنتوم به پایین‌ترین سطح خود برسد و پس از آن دوباره روند صعودی در پیش گیرد، نشان می‌دهد که آینده بازار برای دارایی مورد نظر روند صعودی خواهد داشت.

  • تایید روند یا مومنتوم (MOM): در این نمودار، می‌بینیم که پرایس اکشن در کف قیمت است و اندیکاتور مومنتوم نیز کف قیمت را نشان می‌دهد و زمانی که قیمت صعود می‌کند، اندیکاتور نیز این حرکت را تایید می‌کند. این نشان‌دهنده این است که شرایط بازار از نزولی به صعودی در حال تغییر است. این برای تریدرهای کوتاه مدت، فرصت خرید خوبی را مهیا می‌کند.

تایید روند یا مومنتوم (MOM)

گفتنی است اندیکاتورهای استوکاستیک (Stochastic)، مکدی (MACD)، شاخص قدرت نسبی (RSI)، میانگین‌های متحرک (MA) و… از جمله ابزارهای مومنتوم هستند. در ادامه نحوه عملکرد برخی از آن‌ها را مثال می‌زنیم.

  • تایید روند با مکدی: زمانی که مکدی از خط سیگنال عبور کند و هیستوگرام نیز از خط صفر عبور نماید، این سیگنالی از احتمال تغییر روند خواهد بود.

تایید روند با مکدی

  • تایید روند با مووینگ اوریج: همچنین، زمانی که خط میانگین متحرک به خط روند نزدیک شود یا از آن عبور کند، ‌نشان‌دهنده یک تغییر احتمالی در جهت قیمت است. زمانی که از دو اندیکاتور مووینگ اوریج استفاده می‌کنید؛ وقتی مووینگ اوریج آهسته‌تر به میانگین متحرک سریع‌تر نزدیک شود و قیمت به این دو میانگین متحرک نزدیک شود، این سیگنالی از تغییر در روند خواهد بود.

تایید روند با مووینگ اوریج

 

مزایا و معایب شاخص مومنتوم

تا اینجای مقاله با اندیکاتور مومنتوم و نحوه عملکرد آن آشنا شدید؛ در ادامه برخی از مزایا و محدودیت‌های اندیکاتور (MOM) را نام می‌بریم:

  • مزایای شاخص مومنتوم: اندیکاتورهای مومنتوم حرکت قیمت را در طول زمان نشان می‌دهند؛ اینکه چقدر این حرکات قوی هستند، صرف نظر از جهت حرکت قیمت که به سمت بالا یا پایین است.

همچنین این اندیکاتورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، زیرا به معامله‌گران و تحلیل‌گران کمک می‌کند تا نقاطی را که روند بازار می‌تواند معکوس شود، شناسایی کنند. واگرایی بین مومنتوم و حرکت قیمت به معامله‌گران کمک می‌کند تا نقاط معکوس بالقوه را تشخیص دهند.

اندیکاتورهای مومنتوم، حرکت قیمت را نشان می‌دهند؛ اما جهت‌دار بودن حرکات قیمت را نادیده می‌گیرند. معامله‌گران می‌توانند از این اندیکاتورها همراه با سایر اندیکاتورهای تکنیکال مانند میانگین متحرک و خطوط روند به بهترین وجه استفاده کنند و روند و جهت قیمت را تشخیص دهند.

  • معایب شاخص مومنتوم: اندیکاتور مومنتوم اطلاعات زیادی فراتر از آنچه که فقط با نگاه کردن به نمودار قیمت قابل مشاهده است، ارائه نمی‌دهد. تنها اگر قیمت به شدت در حال افزایش یا کاهش باشد، روی نمودار قیمت و شاخص حرکت ظاهر می‌شود.

همچنین، معامله‌گران باید قبل از انجام هر معامله منتظر سیگنال متقاطع اندیکاتور مومنتوم باشند که این سیگنال اندکی پس از تست مقاومت پدیدار می‌شود.

 

تشخیص واگرایی با اندیکاتور مومنتوم

واگرایی زمانی اتفاق می‌افتد که اندیکاتور مومنتوم به طور پیوسته با قیمت یک دارایی در بازار همگرا و همراه است، اما ناگهان در خلاف جهت تغییر مسیر می‌دهد. این نشان می‌دهد که اندیکاتور دیگر قیمت را دنبال نمی‌کند و یک سیگنال واضح است که حرکت قیمت در بازار در حال تغییر است.

معمولا واگرایی نشانه‌‌ای از توقف حرکت قیمت در بازار یا معکوس شدن آن است. اگر حرکات قیمت بازار و مومنتوم با یکدیگر به صورت صعودی واگرا شوند، قیمت کف‌های پایین‌تر و مومنتوم کف‌های بالاتر بسازد، به آن واگرایی صعودی می‌گویند. زمانی که عکس این حالت اتفاق افتد؛ یعنی قیمت سقف‌های بالاتر و مومنتوم سقف‌های پایین‌تر بسازد، واگرایی نزولی اتفاق خواهد افتاد.

تشخیص واگرایی با اندیکاتور مومنتوم

 

نکات مهم در مورد شاخص مومنتوم

فراموش نکنید که مفهوم مومنتوم از فیزیک سرچشمه می‌گیرد، ‌زیرا تمامی قوانین و الگوهای آن برای درک حرکت قیمت است. برای استفاده از این اندیکاتور حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر مومنتوم به بالاترین حد جدید رسید، می‌شود انتظار افزایش قیمت جدید را داشت. به‌عنوان یک معامله‌گر می‌توانید در اصلاح بعدی خرید انجام دهید زیرا قیمت شروع به سرعت افزایش پیدا می‌کند.
  • در صورت ایجاد یک کف قیمت جدید در نمودار MOM، می‌توان انتظار قیمت‌های پایین‌تر را داشت. به‌عنوان معامله‌گر، زمانی که قیمت شروع به حرکت نزولی می‌کند، می‌توانیم روی میله قیمت بعدی سفارش شورت قرار دهیم.
  • اگر قیمت کف پایین‌تر جدید بسازد، اما شاخص MOM کف بالاتری ایجاد کند، حرکت نزولی بازار ضعیف می‌شود که به آن واگرایی صعودی نیز می‌گویند؛ در اینجا می‌توان وارد معامله شد.
  • تصور کنید در حال پرتاب یک شی به بالا هستید. قبل از اینکه به سمت شما پایین بیاید، حرکت رو به بالا کند می‌شود و بعد جهت را تغییر می‌دهد. همین قانون در مورد قیمت نیز صدق می‌کند؛ روند قیمت قبل از تغییر جهت کند می‌شود.

 

سخن پایانی

در تحلیل تکنیکال خواندن نمودار به‌طور صحیح از اهمیت زیادی برخوردار است . شناسایی چگونگی رفتار قیمت همواره به معامله‌گران کمک می‌کند تا تصمیمات درستی بگیرند. بنابراین با شناسایی جهت رفتار قیمت می‌توانیم در جهت آن وارد معامله شویم. ابزار «مومنتوم» (Momentum) میزان شتاب حرکت قیمت نمودار را نشان‌ می‌دهد.

می‌توانیم بگوییم قیمت‌ها در بازار تمایل به ادامه حرکت در جهت روند خود دارند تا زمانی‌که نیرویی در خلاف جهت حرکت، از طرف خریداران یا فروشندگان وارد شود. این اندیکاتور کمک می‌کند تا مناطق مهم را با توجه به روند، تشخیص دهید و همراه با بازار اقدام به معامله کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا