دوره پرایس اکشن ict
آموزش تحلیل تکنیکال

با نمودار لگاریتمی و حسابی آشنا شوید! ‌+ زمان استفاده از این دو نمودار

دوره حضوری منتور شیپ

نمودارهای قیمت از جمله ابزارهای مهم و کاربردی در تحلیل تکنیکال برای بررسی روند قیمت هستند. این نمودارها اطلاعات مفیدی را در رابطه با قیمت یک دارایی در اختیار سرمایه‌گذاران و معامله‌گران می‌گذارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانند آینده قیمت را پیش‌بینی کنند.

همانطور که احتمالا می‌دانید، نمودار قیمت دارای دو محور X (افقی) برای نمایش زمان و محور Y (عمودی) برای نمایش قیمت است. به‌طور کلی دو نوع مقیاس حسابی و لگاریتمی برای رسم نمودار قیمت وجود دارد که بسته به نوع مقیاس قیمتی که معامله‌گران در هنگام مشاهده داده‌ها استفاده می‌کنند، به نتایج متفاوتی در معاملات خود دست خواهند یافت. در این مقاله قصد داریم به بررسی اصطلاح نمودار لگاریتمی و حسابی بپردازیم.

نمودار لگاریتمی (Logarithmic Price Scale)

در نمودار لگاریتمی فاصله قیمت‌ها بر روی محور عمودی یا Y وابسته به درصد تغییرات قیمت است، در نتیجه فاصله بین قیمت‌ها با یکدیگر بر روی این محور برابر نخواهد بود.

در روش ترسیم نمودار با مقیاس لگاریتمی فاصله بین قیمت‌ها بر روی محور قیمت به‌صورت مساوی از یکدیگر قرار نمی‌گیرند، زیرا فاصله قیمت بر روی محور عمودی به‌صورت درصدی نشان داده می‌شود.

بسیاری از تحلیل‌گران و تریدرها از این روش برای تحلیل قیمت استفاده می‌کنند، زیرا مقیاس لگاریتمی در مقایسه با مقیاس خطی افزایش یا کاهش شدید قیمت را با دقت بیشتری نشان می‌دهد. در واقع این مقیاس می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که قیمت چقدر باید حرکت کند تا به هدف خرید یا فروش شما برسد.

همچنین معامله‌گران باید این نکته را نیز در نظر داشته باشند، در صورتی که قیمت‌ها نزدیک به یکدیگر باشند، نمودار لگاریتمی متراکم می‌شود و تفسیر آن بسیار پیچیده و سخت خواهد بود.

به عنوان مثال، در صورتی که قیمت یک دارایی از ۱۰ به ۲۰ دلار تغییر کند، در این حالت ۱۰۰ درصد افزایش قیمت خواهیم داشت. این در حالی است که اگر قیمت از ۲۰ به ۳۰ دلار تغییر کند، ۵۰ درصد افزایش قیمت داریم. در نتیجه فاصله بین قیمت‌ها در محور عمودی بر روی نمودار قیمت، یکسان نخواهد بود.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

نمودار لگاریتمی

 

زمان استفاده از نمودار لگاریتمی

با توجه به اینکه نمودار لگاریتمی تغییرات شدید قیمتی را با دقت بیشتری نشان می‌دهد، بنابراین بهتر است معامله‌گران در شرایط زیر از نمودار لگاریتمی استفاده کنند:

در زمان‌هایی که بازار با نوسانات شدیدی همراه است، شاهد سوئینگ‌های بزرگی خواهید بود که تجزیه و تحلیل این سوئینگ‌ها با نمودار لگاریتمی بسیار راحت‌تر از نمودار حسابی است.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.

همچنین در صورتی که در حال تجزیه و تحلیل تغییرات قیمت در طی یک دوره زمانی طولانی مدت هستید، نمودار لگاریتمی گزینه مناسب‌تری است؛ زیرا این نمودار با استانداردسازی اندازه حرکات قیمت در طی دوره‌های زمانی بلند مدت باعث می‌شود تا تریدرها به‌راحتی بتوانند صعودها و اصلاحات قیمتی را با یکدیگر مقایسه کنند.

 

نمودار حسابی (Linear Price Scale)

نمودار حسابی تغییرات قیمت را بر روی نمودار به‌صورت عددی محاسبه می‌کند، به همین دلیل فاصله بین قیمت‌ها با یکدیگر مساوی خواهد بود.

نمودار مقیاس حسابی که با نام مقیاس خطی نیز شناخته می‌شود، نموداری است که تغییرات قیمت را با فاصله‌های مساوی بر روی نمودار قیمت نشان می‌دهد. این مقیاس حرکات قیمت را با توجه درصد تغییراتشان به تصویر نمی‌کشد؛ در عوض، مقیاس حسابی تغییرات قیمت را به‌صورت عددی محاسبه می‌کند. در نتیجه فواصل بین قیمت‌ها با یکدیگر مساوی خواهند بود.

برای مثال، فاصله تشکیل شده بین قیمت‌های ۵ تا ۱۰ دلار (۱۰۰ درصد تغییر قیمت) با فاصله بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ دلار (۵ درصد تغییر قیمت) دقیقا یکسان خواهد بود، زیرا در هر یک از این فواصل مقدار ۵ واحد سود محقق شده است. همچنین ترسیم این نمودار به‌صورت دستی بسیار راحت‌‎تر از ترسیم نمودار لگاریتمی است.

نمودار حسابی

 

زمان استفاده از نمودار حسابی

در برخی مواقع نیز معامله‌گران ترجیح می‌دهند تا از نمودار حسابی برای بررسی تغییرات قیمتی استفاده نمایند. معامله‌گران روزانه یا دی تریدینگ اغلب بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند. در این موارد با توجه به اینکه تغییرات قیمت چشمگیری نداریم، نمودارهای حسابی عملکرد بهتری خواهند داشت.

علاوه بر این، نمودار حسابی برای تحلیل نمودارهای فارکس نیز گزینه مناسبی است؛ زیرا ارزش نسبی ارزهای فیات در معاملات بازار فارکس، سال به سال تغییر چشم‌گیری نمی‌کند.

 

نمودار لگاریتمی بهتر است یا نمودار حسابی؟

اغلب افراد برای تحلیل تغییرات قیمت در طی نوسانات کوتاه‌مدت از نمودارهای حسابی استفاده می‌کنند؛ در حالی‌که برای نشان دادن تغییرات قیمتی در طی دوره‌های بلند مدت، نمودارهای لگاریتمی گزینه بهتری خواهند بود.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

همانطور که می‌دانید مقیاس محور زمان بسته به نوع استراتژی و تحلیل سرمایه‌گذار می‌تواند متفاوت باشد. یعنی ممکن است برخی از معامله‌گران دید کوتاه مدت داشته باشند، از این رو محور زمان را بر حسب ساعت یا روز در نظر می‌گیرند و برخی دیگر که قصد سرمایه‌گذاری میان‌مدت یا بلند‌مدت دارند، مقیاس هفته یا ماه را انتخاب می‌کنند.

تفاوت بین دو مقیاس لگاریتمی و حسابی در طی دوره‌های کوتاه مدت چندان قابل توجه نخواهد بود، زیرا نوسانات قیمت در این حالت بسیار کم است. بنابراین نمودار حسابی یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذارانی است که معاملات کوتاه‌مدت انجام می‌دهند. اما معامله‌گرانی که قصد انجام معاملات بلندمدت را دارند، باید از نمودار لگاریتمی استفاده کنند.

لازم به ذکر است که بسیاری از سرمایه‌گذاران از نمودار لگاریتمی در تحلیل‌های خود استفاده می‌کنند؛ زیرا این نمودار تغییرات قیمت بیش از صد درصد را با دقت بیشتری نشان می‌دهد.

 

سخن پایانی

نمودار لگاریتمی و حسابی از جمله نمودارهای کاربردی قیمت در تحلیل تکنیکال هستند که اطلاعات زیادی را در رابطه با روند گذشته و آینده قیمت به معامله‌گران ارائه می‌دهند. نمودارهای لگاریتمی تغییرات قیمت را به‌صورت درصدی بر روی نمودار نشان می‌دهند، این در حالی است که تغییرات قیمت در نمودارهای حسابی به‌صورت عددی محاسبه می‌شود، به همین دلیل فواصل بین قیمت‌ها در این نمودار برابر خواهد بود.

در نهایت می‌توان گفت معامله‌گران و تریدرها برای نشان دادن تغییرات قیمت بیش از صد بهتر است از نمودار لگاریتمی استفاده کنند. همچنین نمودار حسابی گزینه مناسب‌تری برای نشان دادن نوسانات کوتاه‌مدت است، درحالی‌که برای تجزیه و تحلیل دوره‌های بلند مدت بهتر است از نمودار لگاریتمی استفاده کنید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا