دوره منتور شیپ
آموزش بورس

کدام صنایع در بورس ایران فعال هستند؟

در کشور ایران، زمانی که صحبت از بازار بورس می‌شود، در بیشتر مواقع منظور همان بورس اوراق بهادار تهران است که سرمایه‌گذاران می‌توانند در آن سهام شرکت‌های مختلف را خریدوفروش کنند. از سال ۱۳۴۶ شمسی که این بورس فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز کرده هر سال شاهد ورود شرکت‌ها و صنایع مختلف به آن هستیم که این رقم طبق آخرین آمار رسمی اعلام شده به عدد ۶۵ رسیده است.

در حقیقت تعداد صنایع فعال در بورس ایران هم‌اکنون شصت و پنج صنعت است که شرکت‌های زیرمجموعه در هر شاخه سهام خود را در بازار بورس تهران عرضه کرده‌اند. برای آشنایی بیشتر با این صنایع و مزیت‌هایی که آشنایی با آن می‌تواند برای ما در پی داشته باشد، در ادامه مقاله در مورد صنایع فعال در بورس ایران صحبت کرده و لیست کامل آن‌ را نیز در اختیارتان قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با تاریخچه پیدایش بورس در ایران به این مقاله مراجعه کنید.

صنایع فعال در بورس ایران

در حال حاضر، ۶۵ صنعت مختلف در بورس اوراق بهادار تهران فعال هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به صنایع دارویی و فلزات اساسی اشاره کرد.

بورس ایران که از سال ۱۳۴۶ هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرده تنها در همین مدت کوتاه، مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است که شاید عمده دلیل آن نیز افزایش شفافیت و جامع‌تر شدن قوانین بازار بورس باشد. در واقع این استقبال عمومی بعد از سال ۱۳۸۴ اتفاق افتاد و هر سال شاهد ورود ده‌ها شرکت مختلف با زمینه‌های کاری متفاوت از هم به بورس بودیم.

نکته مهم در اینباره که موضوع اصلی مقاله امروز ما نیز هست، این است که هر کدام از این شرکت‌ها با توجه به نوع فعالیت خود در یک دسته منحصربه‌فرد قرار می‌گیرند که به آن صنایع فعال در بورس ایران گفته می‌شود. سهام شرکت‌هایی که در یک صنعت قرار دارند، معمولا از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند و اگر یکی از آن‌ها با رشد مواجه شود، می‌تواند منجر به افزایش ارزش سهام شرکت‌های مشابه نیز گردد.

اما حتما این سوال برای شما هم پیش آمده که در بورس اوراق بهادار تهران چه صنایعی فعال هستند و تعداد آن‌ها چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال هیچ‌ منبعی بهتر از سایت رسمی بورس و اوراق بهادار تهران نیست که طبق آخرین گزارشات تعداد صنایع فعال در بورس را ۶۵ عدد اعلام کرده است.

از مهم‌ترین صنایعی که در بورس ایران فعال هستند، می‌توان به فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات، محصولات شیمیایی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، مخابرات و غیره اشاره کرد که در ادامه لیست کامل آن را مشاهده می‌کنید:

صنایع فعال در ایران

 

کدام صنایع بورسی برای سرمایه‌ گذاری مناسب هستند؟

صنایعی که محصولات استراتژیک و حیاتی تولید می‌کنند و همیشه تقاضا برای آن‌ها وجود دارد، می‌توانند پرسودتر از سایر صنایع باشند.

این سوالی‌ست که به ذهن تمام سرمایه‌گذاران فعال در بورس خطور می‌کند. آیا تمام صنایعی که در بورس وجود دارند برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند؟ آیا صنعتی وجود دارد که سرمایه‌گذاری در آن نسبت به سایر صنایع منطقی‌تر باشد؟ برای این سوالات نمی‌توان یک جواب قاطع پیدا کرد، زیرا سرمایه‌گذاری در سهم‌های مختلف به روحیات و موقعیت هر شخص و همچنین عوامل مختلف دیگر بستگی دارد.

برای مثال، ممکن است در بعضی از صنایع کوچک عده‌ای از سرمایه‌گذاران خاص که دارای قدرت مالی و اطلاعاتی هستند با تشکیل صف‌های خرید مصنوعی و انتشار اخبار مثبت و امیدوارکننده، سرمایه‌گذاران کم‌تجربه را به سمت خرید یک سهم کشانده و بدین ترتیب از اعتماد این افراد سواستفاده ‌کنند. با این حال، چنین افرادی می‌توانند در صنایعی که بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص می‌دهند و شناخته‌شده‌تر هستند، سرمایه‌گذاری کم‌ریسک‌تری را تجربه کنند.

به این نکته هم توجه داشته باشید که معمولا صنایعی که محصولات استراتژیک تولید می‌کنند و همیشه تقاضا برای خرید آن‌ها وجود دارد، جزو بهترین صنایع بورسی برای سرمایه‌گذاری هستند.

 

مهم‌ترین صنایع فعال در بورس ایران

از مهم‌ترین صنایع فعال در بورس ایران می‌توان به صنایع دارویی، خودروسازی و صنایع وابسته، مخابرات، سرمایه‌گذاری‌ها و بانک‌ها و موسسات مالی اشاره کرد.

از بین ۶۵ صنعتی که هم‌اکنون در بازار بورس و اوراق بهادار تهران فعال هستند، برخی از آن‌ها اهمیت بیشتری دارند و می‌توان آن‌ها را جزو صنایع پرسود این بازار قلمداد کرد.

خودرو یکی از صنایعی است که نه‌تنها در ایران، بلکه در بیشتر مناطق جهان نیز جزو سودآورترین و مهم‌ترین صنایع فعال در هر بورسی محسوب می‌شود. در این شاخه سهام شرکت‌های خودروسازی و صنایع وابسته به آن مثل تولیدکنندگان قطعات یدکی و جانبی عرضه شده است.

صنعت دیگر صنعت بانک‌ها و موسسات مالی است که عملکرد آن‌ها اهمیت زیادی در اقتصاد یک کشور دارد. نکته جالب در مورد این گروه این است که چون بیشتر مردم با چنین بانک‌ها و نهادهای مالی آشنایی دارند، نماد آن‌ها در بورس نیز همیشه جزو پرطرفدار‌ترین انتخاب‌ها است.

صنایع دارویی نیز بعد از شیوع کرونا در بورس ایران و بازارهای جهانی مورد توجه قرار گرفت و از قبل از آن نیز جزو مهمترین صنایع فعال در بورس ایران شناخته می‌شد. فلزات اساسی، سیمان، مخابرات، سرمایه‌گذاری‌ها و صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی از دیگر صنایع مهم فعال در بورس ایران هستند.

 

سخن پایانی

سهام شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند با توجه به زمینه فعالیت آن‌ها به چند گروه تقسیم می‌شود که به آن صنایع فعال در بورس ایران می‌گوییم. در هر کدام از این صنایع شرکت‌ها و سهم‌های مختلفی حضور دارند که معمولا عملکرد یکی از آن‌ها روی عملکرد دیگر نمادهای آن صنعت نیز اثر می‌گذارد.

در حال حاضر طبق آخرین آمار منتشر شده توسط سایت رسمی بورس و اوراق بهادار تهران، شصت و پنج صنعت مختلف در این بازار فعال هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به صنایع دارویی، خودرو، مخابرات و بانک‌ها و موسسات مالی اشاره کرد.

امیدواریم با خواندن این مقاله صنایع مختلف حاضر در بورس را شناخته و با آگاهی کامل در مورد سرمایه‌گذاری در هر کدام تصمیم‌گیری کنید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا