🎁 برای تهیه دوره‌های آموزشی با شرایط بسیار ویژه به‌مناسبت روز معلم.🎁

اینجا را کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

آموزش تصویری اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku Kinko Hyo)

رمز موفقیت در بازارهای مالی پیش‌بینی حرکت بعدی بازار و شناسایی صحیح فرصت‌های سرمایه‌گذاری است. برای این منظور تریدرها تحلیل تکنیکال را یاد می‌گیرند و در معاملات‌شان استفاده می‌کنند. اندیکاتورها نیز از ابزارهای اساسی برای تحلیل تکنیکال هستند که انواع و کاربردهای مختلفی دارند. پس اگر قصد دارید آگاهانه وارد بازارهای مالی شوید و درست و اصولی معامله کنید، ابتدا لازم است که با این ابزارها آشنا شوید.

از اندیکاتورها برای تائید و اعتبارسنجی روند قیمت دارایی استفاده می‌شود که در نهایت با به‌کارگیری ابزارهای دیگر، منجر به ایجاد سیگنال خرید و فروش می‌گردد.

ابر ایچیموکو از جمله این اندیکاتورهاست که اطلاعاتی در خصوص حرکت، جهت و قدرت روند فعلی بازار به معامله‌گران ارائه می‌دهد. مزیت اصلی استفاده از اندیکاتور ایچیموکو این است که به معامله‌گران کمک می‌کند تا احساسات کلی بازار را در یک نگاه درک کنند.

امروز در این مقاله شما را با این اندیکاتور و نحوه استفاده از آن بیشتر آشنا خواهیم کرد.

معرفی اندیکاتور ایچیموکو

ابزار (ichimoku kinko hyo) مخفف عبارت «نگاهی بر نمودار در حالت تعادل» یک سیستم معاملاتی است که سطوح حمایت و مقاومت و جهت روند قیمت را شناسایی می‌کند و برای ورود و خروج به معاملات سیگنال می‌دهد.

ابر ایچیموکو یک شاخص فنی است که توسط معامله‌گران و تحلیل‌گران برای تعریف سطوح حمایت و مقاومت استفاده می‌شود. ایچیموکو توسط فردی به نام «گوییچی هوسودا» (Goichi Hosoda)، روزنامه‌نگار ژاپنی معرفی شد که طبق گزارش‌ها ۳۰ سال روی آن کار کرده است.

ایچیموکو که به عنوان نشانگر Ichimoku Kinko Hyo نیز شناخته می‌شود، ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما استفاده از آن آسان است. ساختار Ichimoku Cloud از چهار عنصر اصلی با میانگین‌های متحرکی تشکیل شده که سقف و کف قیمت را در یک دوره زمانی مشخص نشان می‌دهند. ما در اینجا به طور خلاصه این چهار مؤلفه را معرفی می‌کنیم:

معرفی اندیکاتور ایچیموکو

۱. تنکن سن (Tenkan Sen) (خط قرمز) از مجموع بالاترین سقف و کمترین کف تقسیم بر دو حاصل می‌شود. تنظیم پیش فرض آن ۹ دوره است. اگر Tenkan-Sen به سمت بالا حرکت کند، بازار روند صعودی دارد. با این حال، اگر این خط به صورت افقی حرکت کند، نشان‌دهنده یک بازار در حال تغییر است.

۲. کیجون سن (Kijun Sen) (خط آبی) بر اساس همان فرمول Tenkan Sen است، اما پیش فرض در اینجا ۲۶ دوره است. کیجون سن یک خط حمایت/مقاومت در ایچیموکو است که به عنوان شاخص حرکت قیمت در آینده عمل می‌کند. معمولا کیجون سن با یک خط آبی نشان داده می‌شود. عملکرد کیجون سن شبیه تنکان سن است، اما برای یک بازه زمانی طولانی‌تر تعریف می‌شود.

۳. چیکو اسپن (Chikou Span) (خط سبز) نشان‌دهنده زمان بسته شدن فعلی قیمت است که ۲۶ دوره به عقب برمی‌گردد.

۴. کومو (ابر) ابر کومو از اجزای اصلی اندیکاتور ایچیموکو است که قیمت در ۲۶ دوره آینده را پیش‌بینی می‌کند؛ به این صورت که از دو خط سنکو اسپن A و B تشکیل شده است. خط اول با اضافه کردن Tenkan Sen و Kijun Sen،‌ تقسیم بر دو محاسبه شده و بعد ۲۶ دوره به جلو منتقل می‌شود. خط دوم نیز حاصل مجموع بالاترین سقف و کمترین کف، تقسیم بر دو است. این عدد مربوط به ۵۲ دوره گذشته است که بیشترین دوره را در بین دوره‌ی تمام اجزای اندیکاتور ایچیموکو دارد. توجه داشته باشید که سنکو B بعد از محاسبه، ۲۶ دوره به جلو انتقال داده می‌شود.

در صورتی که قیمت بالاتر از محدوده سنکو A (خط نارنجی) باشد، خطوط بالا و پایین به ترتیب به سطح اول و دوم مقاومتی تبدیل می‌شوند. برعکس، هنگامی که قیمت به زیر محدوده سنکو A حرکت کند، خطوط پایین و بالا به ترتیب به سطوح مقاومت اول و دوم تبدیل می‌شوند.

معرفی اندیکاتور ایچیموکو

 

کاربرد اندیکاتور ایچیموکو

معمولا ابر ایچیموکو را برای گرفتن سیگنال خرید و فروش و مشخص کردن سطوح حمایت و مقاومت به‌کار می‌برند.

هنگام استفاده از این اندیکاتور، زمانی که شاخص کوتاه مدت TenkanSen از شاخص بلند مدت KijunSen بالاتر برود، معمولا دارایی یک روند مثبت در پیش می‌گیرد. اما وقتی عکس این اتفاق رخ دهد، روند دارایی منفی خواهد بود.

وقتی تنکن سن و کیجون سن بالای ابر قرار بگیرند، ‌الگوی روند مثبت تشکیل می‌شود و زمانی که این دو زیر ابر باشند، ترند منفی خواهد بود.

همچنین، در حالتی که سنکو A در حال افزایش و بالای سنکو B باشد، روند صعودی قوی‌تر خواهد شد. در مقابل، اگر سنکو A در حال کاهش و زیر سنکو B باشد، روند نزولی در حال قدرت گرفتن است.

  • سیگنال خرید: زمانی سیگنال خرید تقویت می‌شود که Tenkan Sen از بالای Kijun Sen عبور کند و در حالی که Tenkan Sen ،Kijun Sen و قیمت همه، بالای ابر قرار بگیرند.
  • سیگنال فروش: سیگنال فروش نیز زمانی تقویت می‌شود که TenKan Sen از زیر Kijun Sen عبور کند و در حالی که Tenkan Sen، Kijun Sen و قیمت همه، زیر ابر باشند.

 

نحوه اعمال اندیکاتور ایچیموکو

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، در متاتریدر ۵، ایچیموکو را بر روی نمودار جفت ارز USD/JPY اجرا می‌کنیم. این اندیکاتور به‌صورت پیش‌فرض در متاتریدر ۵ تعریف شده و نیاز به دانلود وجود ندارد. از منوی بالای صفحه قسمت Indicators در بخش اندیکاتورها، Ichimoku را پیدا کنید و با کلیلک بر روی نام آن، صفحه تنظیمات مانند شکل زیر برای شما باز خواهد شد.

نحوه اعمال اندیکاتور ایچیموکو

همانطور که می‌بینید، Tenkan Sen با توجه به اینکه فقط بر اساس ۹ دوره طراحی شده است، در بین تمام عناصر، سریع‌ترین و حساس‌ترین میانگین متحرک است. در نتیجه، این عنصر به دقت قیمت را دنبال می‌کند و سریع‌ترین واکنش را نسبت به آن نشان می‌دهد.

 

استراتژی ابر ایچیموکو

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، اندیکاتور ایچیموکو برای اینکه سیگنال بهتر و مطمئن‌تری در اختیار تریدر قرار دهد، بهتر است با اندیکاتورهای دیگر ترکیب شود؛ مثلا می‌توانید از اندیکاتور RSI و فیبوناچی استفاده کنید.

در این استراتژی، شما در مدت زمان کوتاه از نوسان قیمت سود خواهید برد؛ از این رو نوعی اسکالپ به حساب می‌آید. به عنوان مثال، چارت بیت کوین را در نظر بگیرید. در تایم فریم ۵ دقیقه، ایچیموکو و اندیکاتور RSI را اعمال کنید. در تنظیمات RSI مقدار MA Length را به  ۲۰۰ تغییر می‌‌دهیم، در اندیکاتور ایچیموکو نیز همه خطوط را پاک می‌کنیم و تنها ابر کومو را نگه می‌داریم.

نحوه اعمال اندیکاتور ایچیموکو

حالا به دنبال سیگنال خرید و فروش می‌گردیم.

با این استراتژی در دو حالت سیگنال خرید صادر می‌شود:

  • خط RSI خط MA Length 200 را به سمت بالا بشکند و کندل‌ها بالاتر از ابر کومو قرار بگیرند.
  • کندل‌ها، ابر کومو را به سمت بالا بشکنند و خط RSI بالای خط MA Length 200 باشد.

استراتژی ابر ایچیموکو

سیگنال فروش درست برعکس سیگنال خرید خواهد بود:

  • کندل‌ها ابر کومو را به سمت پایین بشکنند و خط RSI در پایین خط MA Length 200 قرار داشته باشد.
  • خط RSI خط MA Length 200 کندلی را به سمت پایین بشکند و کندل‌ها پایین ابر کومو قرار بگیرند.

این نکته را فراموش نکنید که برای هر استراتژی یک حد ضرر باید مشخص کنید. در این استراتژی هم می‌توانید برای تعیین حد ضرر اندیکاتور فیبوناچی را به نمودارتان اضافه و از سطوحی استفاده کنید که نشان می‌دهد.

 

چه اندیکاتورهایی می‌توان با ایچیموکو استفاده کرد؟

با وجود اینکه ابزار Ichimoku Cloud می‌تواند به‌عنوان یک ابزار مستقل و به‌تنهایی استفاده شود، ترکیب آن با سایر اندیکاتورهای تکنیکال تصمیمات شما را بهبود می‌بخشد؛ برای همراهی این اندیکاتور می‌توانید ابزارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • مووینگ اوریج: استفاده از میانگین متحرک همراه با ایچیموکو می‌تواند اطلاعات تکمیلی از روند در اختیار تریدر قرار دهد و کمک می‌کند تا نقاط بالقوه را برای خرید و فروش شناسایی کنید.
  • فیبوناچی اصلاحی: ترکیب سطوح اصلاحی فیبوناچی با ابر ایچیموکو می‌تواند به شناسایی بهتر سطوح حمایت و مقاومت کمک کند.
  • سطوح حمایت و مقاومت: بازه‌های سنکو A و B، به عنوان سطوح حمایت و مقاومتِ پویا عمل می‌کنند و ترکیب این سطوح با مناطق حمایت و مقاومت افقی، می‌تواند تحلیل شما را تقویت کند.

 

سخن پایانی

داشتن یک استراتژی معاملاتی در بازارهای مالی، امری ضروری برای موفقیت است. البته برد شما را تضمین نمی‌کند، اما از ریسک معاملات‌تان می‌کاهد. در استراتژی‌های مختلف از اندیکاتورهای متفاوت استفاده می‌شود. یکی از استراتژی‌هایی که درصد برد بالایی دارد استراتژی با ابزار ایچیموکو است. در این مقاله ابر ایچیموکو را معرفی و استراتژی که بتوانید با آن بچینید را توضیح دادیم.

برای اینکه دربازارهای مالی آگاهانه قدم بردارید و معاملات موفق و کم‌ریسکی را تجربه کنید باید با انواع اندیکاتورها و نحوه استفاده و اجرای آن‌ها در معاملات آشنا شوید. این مقاله با زبان ساده و تصاویری که دارد، می‌تواند کمک زیادی به شما کند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا