دوره پرایس اکشن ict
آموزش تحلیل تکنیکال

استفاده از سطوح بازگشت فیبوناچی همراه با خطوط روند

دوره حضوری منتور شیپ

در بازارهای مالی همیشه یک توصیه پرکاربرد وجود دارد که می‌گوید «خط روند دوست شماست». به کمک خطوط روند می‌توانید در هر بازار مالی که هستید، در جهت حرکت دارایی مورد علاقه خود معامله کنید. به عبارت دیگر وقتی در یک دارایی مثل «بیت کوین» (Bitcoin) روند حرکت بازار را که می‌تواند رو به بالا یا پایین باشد، شناسایی می‌کنید و خط روند متناسب با آن را می‌کشید، می‌توانید در روند صعودی معاملات خرید یا «لانگ» (Long) باز کرده و در روند نزولی نیز به فکر معاملات فروش یا «شورت» (Short) باشید.

از طرف دیگر یکی از مهم‌ترین ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال ابزار فیبوناچی و سطوح بازگشتی آن است که با ترکیب آن با خطوط روند می‌توان معاملات پرسودی داشت. از همین رو مقاله امروز را به ترکیب سطوح بازگشت فیبوناچی با خطوط روند اختصاص داده‌ایم و می‌خواهیم به طور کامل در مورد این استراتژی معاملاتی صحبت کنیم. لطفا همراه ما باشید.

سطوح بازگشت فیبوناچی یعنی چه؟

سطوح بازگشت فیبوناچی یا Fibonacci Retracement ابزاری در تحلیل تکنیکال است که براساس نسبت‌های خاص یک دنباله ریاضی معروف به همین نام عمل می‌کند.

سطوح بازگشت فیبوناچی یا فیبوناچی بازگشتی که معادل انگلیسی آن Fibonacci Retracement است به ابزاری در تحلیل تکنیکال گفته می‌شود که با انتخاب و اعمال آن روی نمودار قیمت دارایی‌های مختلف، می‌توان سطوح حمایت و مقاومت را مشخص کرد.

این سطوح براساس نسبت‌های خاصی که از دنباله فیبوناچی به دست می‌آیند، رسم می‌شوند و قیمت هر دارایی ممکن است با برگشت به آن‌ها دوباره حمایت شده و به مسیر حرکت اصلی خود ادامه دهد. برای همین به آن‌ها سطوح بازگشتی فیبوناچی یا سطوح اصلاحی فیبوناچی گفته می‌شود.

اگر با فیبوناچی آشنا نیستید پیشنهاد می‌کنیم، حتما ابتدا مقاله ۰ تا ۱۰۰ فیبوناچی را که قبلا برایتان آماده کرده بودیم، مطالعه کنید و سپس به ادامه مطلب برگردید.

خط روند چیست؟

خطوطی که روی نمودار رسم شده و جهت حرکت کلی قیمت یک دارایی را نشان می‌دهد، خط روند نام دارد.

خط روند یا «ترند لاین» (Trend Line) به خطوطی گفته می‌شود که معامله‌گران و فعالان حاضر در بازارهای مالی روی نمودار قیمت دارایی مورد نظر خود می‌کشند تا روند کلی بازار را تشخیص دهند. هر خط روند با به هم وصل کردن حداقل دو سقف یا کف محلی به یکدیگر به دست می‌آید و می‌توان به عنوان خط حمایت یا مقاومت از آن استفاده کرد.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

ترسیم خط روند یکی از اولین کارهایی است که هر تریدر و تحلیل‌گری روی نمودار انجام می‌دهد و برای همین جای تعجبی ندارد که بتوان آن را با ابزار دیگری مثل فیبوناچی بازگشتی ترکیب کرد. بیایید در بخش بعدی به صورت تخصصی در مورد این استراتژی صحبت کنیم.

 

استراتژی ترکیب فیبوناچی با خطوط روند

با ترکیب سطوح اصلاحی فیبوناچی و خط روند می‌توان در محل برخورد آن‌ها وارد معامله شد.

سطوح اصلاحی فیبوناچی معمولا زمانی که بازار دارای روند است عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهند و برای همین ترکیب آن‌ها با خطوط روند بهترین کار است. حتما یادتان است که گفتیم زمانی که قیمت یک دارایی در یک روند صعودی یا نزولی است، تریدرها از ابزار فیبوناچی بازگشتی برای پیدا کردن نقاط ورود به معامله استفاده می‌کنند. بنابراین با ترکیب این سطوح با خطوط روند می‌توان برای اطمینان بیشتر از موفقیت معامله، تنها در نقاطی وارد معامله شد که سطوح فیبوناچی با خط روند هماهنگ می‌شوند.

برای درک این موضوع نمودار زیر را در نظر بگیرید که نمودار جفت ارز دلار استرالیا در برابر ین ژاپن را نشان می‌دهد. همان‌طور که مشخص است قیمت این جفت ارز بارها به خط روند صعودی کوتاه مدت واکنش نشان داده و در طول چند روز گذشته با برخورد به آن رو به بالا حرکت کرده است.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.

خط روند صعودی

در این شرایط ممکن است تمایل به باز کردن یک معامله خرید داشته باشید و بخواهید دفعه بعدی که قیمت این جفت ارز با خط روند برخورد می‌کند، وارد معامله شوید. اما شاید راه بهتری هم برای پیدا کردن یک نقطه ورود مطمئن‌تر وجود داشته باشد و آن ترکیب ابزار فیبوناچی با خط روند است.

برای این کار می‌توانید در پلتفرم معاملاتی خود ابزار فیبوناچی را انتخاب کرده و با انتخاب کف محلی در قیمت ۸۲.۶۱ و کشیدن آن تا سقف محلی در قیمت ۸۳.۸۴ سطوح بازگشتی فیبوناچی را روی نمودار ظاهر کنید. بدین ترتیب با تصویر زیر روبه‌رو خواهید شد.

خطور روند با فیبوناچی

همان‌طور که می‌بینید سطح ۵۰ درصد و سطح ۶۱.۸ فیبوناچی با خط روند صعودی تلاقی دارند و احتمال اینکه قدرت حمایتی این نقاط بیشتر باشد زیاد خواهد بود. یک راه برای تایید این ادعا وجود دارد و آن نگاه کردن به کندل‌های بعدی همین نمودار است که در تصویر زیر شاهد آن هستیم.

فیبوناچی بازگشتی با خطوط روند

همان‌طور که می‌بینید قیمت این جفت ارز بعد از رسیدن به محل تقاطع خط روند و سطح ۶۱.۸ فیبوناچی حمایت شده و حرکت صعودی خود را به سمت بالا انجام داده است. اگر در این نقطه سفارش خرید خود را ثبت می‌کردید، می‌توانستید سود قابل‌توجهی کسب کنید.

بنابراین حتی اگر تنها از خطوط روند در معاملات خود استفاده می‌کنید می‌توانید با ترکیب آن با ابزار فیبوناچی ورودهای مطمئن‌تری داشته باشید. با این حال به این نکته هم توجه داشته باشید که مانند بیشتر ابزارهای ترسیمی تحلیل تکنیکال ممکن است تحلیل‌گران مختلف خطوط روند خود را به شکل‌های متفاوتی رسم کنند و برای همین نمی‌توان همیشه از عملکرد درست این استراتژی مطمئن بود.

 

سخن پایانی

رسم خط روند یکی از ساده‌ترین و در عین حال قدرتمندترین تکنیک‌‌های تحلیل تکنیکال است که هر تریدری به عنوان اولین قدم آن را روی نمودار اعمال می‌کند. از طرف دیگر ابزار فیبوناچی نیز که معمولا با اسامی مختلفی مثل فیبوناچی اصلاحی، سطوح بازگشت فیبوناچی و سطوح اصلاحی فیبوناچی شناخته می‌شود، به عنوان یکی از بهترین ابزارها برای تشخیص نقاط حمایت و بازگشت قیمت به حساب می‌آید. از همین رو ترکیب خطوط روند با فیبوناچی می‌تواند نقاط ورود مطمئنی را برای ورود به معاملات در اختیار شما قرار دهد.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

ما نیز در طول این مقاله تلاش کردیم تا نحوه استفاده از سطوح بازگشت فیبوناچی به همراه خطوط روند را برایتان آموزش دهیم تا شما هم بتوانید مانند حرفه‌ای‌های بازار از این استراتژی سودآور استفاده کنید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا