دوره پرایس اکشن ict
آموزش تحلیل تکنیکال

الگوهای ریزشی ارز دیجیتال | همراه با مثال

دوره حضوری منتور شیپ

رمزارزها به عنوان شکل جدید دارایی‌های قابل معامله طبیعت پرنوسانی دارند. قیمت ارزهای دیجیتال به دلیل تاثیر بالایی که از عرضه و تقاضا می‌گیرد، مدام در حال نوسان است که این نوسان احساسات عمومی را در مورد آن رمزارز نمایش می‌دهد. در واقع مهم‌ترین نکته‌ای که در تعیین قیمت یک ارز دیجیتال تاثیر دارد، احساسات بازار و نحوه عکس‌العمل طرفین شرکت‌کننده در آن است.

نکته جالب توجه اینجاست که از چنین عامل مهمی می‌توان برای پیش‌بینی قیمت رمزارزها و انجام معاملات استفاده کرد. یک راه آسان برای این کار استفاده از الگوهای نموداری است که در طول سال‌ها بارها روی نمودار قیمت رمزارزها و سایر دارایی‌ها شکل گرفته‌اند و در آینده نیز به احتمال زیاد شکل خواهند گرفت.

قبلا در جریان مقاله جداگانه‌ای به طور مفصل در مورد الگوهای نموداری صحبت کرده‌ایم و در این مقاله می‌خواهیم به طور اختصاصی در مورد الگوهای ریزشی ارز دیجیتال و تشخیص نقاط ریزشی بازار صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

الگوهای ریزشی ارز دیجیتال

الگوهای نموداری که تشکیل آن‌ها روی نمودار قیمت یک رمزارز احتمال تغییر روند و ریزش بازار را سیگنال می‌دهد، الگوهای ریزشی ارز دیجیتال نام دارند.

بیشتر الگوهای نموداری معمولا در دو شکل صعودی و نزولی ایجاد می‌شوند و برای همین تعداد الگوهای ریزشی ارز دیجیتال زیاد هستند. با این حال از بین تمام الگوهای خرسی (Bearish) که اصطلاحی برای اشاره به بازار نزولی است، چهار الگوی سر و شانه معکوس، مثلث نزولی، وج افزایشی و دو قله از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار هستند که در ادامه تنها در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

با یادگیری این الگوهای ریزشی ارز دیجیتال و کسب تجربه در آن‌ها شما هم می‌توانید نقاط ریزشی بازار را تشخیص داده و متناسب با آن وارد معاملات فروش یا «شورت» (Short) شوید. فراموش نکنید که بازار ارزهای دیجیتال بازاری دو طرفه است و از ریزش آن هم می‌توانید کسب سود کنید.

 

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

الگوی ریزشی سر و شانه

بعد از تکمیل الگوی سر و شانه و با شکست خط حمایتی می‌توان نقطه ریزش بازار را تشخیص داد.

الگوی ریزشی سر و شانه

الگوی سر و شانه یا «هد اند شولدرز» (Head And Shoulders) یکی از الگوهای بازگشتی قابل اعتماد در تحلیل تکنیکال است که معمولا خبر از تغییر روند بازار می‌دهد. این الگو که بیش از هر ارز دیجیتال دیگری در «بیت کوین» (Bitcoin) و «اتریوم» (Ethereum) دیده می‌شود، معمولا از یک قله بزرگ که دو قله کوچک‌تر از آن در اطراف شکل گرفته‌اند، تشکیل شده است. قله بزرگ تداعی‌کننده سر انسان است و دو قله کوچک کناری نیز نقش شانه‌های او را بازی می‌کنند و برای همین به این الگو، الگوی سر و شانه گفته می‌شود.

نکته مهم در مورد این الگو این است که تمام قله‌ها در نهایت به یک سطح حمایتی برمی‌گردند که به آن خط گردن یا «نک لاین» (Neckline) گفته می‌شود. زمانی که سومین قله به این خط حمایتی برسد و آن را بشکند، می‌توان به ادامه روند نزولی امیدوار بود. این همان نقطه ریزشی بازار ارز دیجیتال است که با یادگیری الگوی سر و شانه می‌توانید آن را تشخیص دهید.

البته فراموش نکنید که اگر خط گردن شکسته نشود، احتمال دارد بازار از همان نقطه به بالا حرکت کند. بنابراین حتما منتظر شکست خط گردن باشید. حرکت رو به بالا زمانی اتفاق می‌افتد که قله سوم مقداری از قله اول بلندتر باشد.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.

 

الگوی ریزشی مثلث نزولی

الگوی ریزشی مثلث نزولی همان‌طور که از اسمش پیداست، شبیه یک مثلث است که شیب نزولی داشته و بعد از شکست خط حمایت تکمیل می‌شود.

مثلث نزولی

الگوی «مثلث نزولی» (Descending Triangle) یکی دیگر از الگوهای ریزشی ارز دیجیتال است که ادامه روند نزولی را سیگنال می‌دهد. این الگو زمانی تشکیل می‌شود که قیمت با شیب نزولی به سمت پایین حرکت کرده و کف‌های پایین‌تر از کف قبلی ایجاد می‌کند. بعد از شکست خط حمایتی شاهد شکل‌گیری یک الگو شبیه مثلث هستیم که بعد از تکمیل آن روند نزولی به حرکت خود ادامه می‌دهد.

تشکیل الگوی مثلت نزولی نشان می‌دهد که بازار در کنترل فروشندگان است. برای همین شما هم می‌توانید بعد از شکست خط حمایت این الگو، وارد موقعیت معاملاتی فروش شده و از ریزش بازار نیز استفاده کنید.

زمانی که در نمودار قیمت یک دارایی کف‌های جدید از کف‌های قبلی پایین می‌روند، معمولا انتظار می‌رود که کف‌های بعدی نیز همین روند را ادامه دهند. برای همین احتمال تغییر روند پایین است. با این حال همیشه احتمال شکست تقلبی نیز وجود دارد و باید در معاملات خود به این نکته توجه داشته باشید.

 

الگوی ریزشی وج افزایشی

الگوی وج افزایشی یا گوه‌ی افزایشی در نگاه اول شبیه یک الگوی صعودی است ولی بعد از شکست خط حمایت می‌توان انتظار ریزش بازار را داشت.

الگوی ریزشی وج افزایشی

الگوی «وج افزایشی» (Rising Wedge) که به آن الگوی گوه‌ی افزایشی نیز گفته می‌شود، سومین الگوی ریزشی مهم در تحلیل تکنیکال است که در این مقاله در مورد آن صحبت می‌کنیم. این الگو زمانی تشکیل می‌شود که خط روند بین دو خط صعودی مورب گیر کرده و رفته‌رفته باریک‌تر می‌شود. همچنین نکته مهم در الگوی وج افزایشی این است که خط روند حمایتی شیب تندتری نسبت به خط روند مقاومتی دارد.

الگوی وج افزایشی با اینکه در نگاه اول شبیه یک الگوی صعودی به نظر می‌رسد، ولی واقعیت چنین نیست و با استفاده از آن می‌توان نقاط ریزشی بازار را تشخیص داد. در حقیقت الگوی گوه افزایشی یکی از الگوهای تغییر روند محسوب می‌شود و وقتی در یک موقعیت صعودی شاهد تشکیل آن باشیم، می‌توان انتظار تغییر روند و ریزش بازار را داشت.

 

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

الگوی ریزشی دو قله

الگوی دو قله یا Double Top یکی دیگر از الگوهای ریزشی پرتکرار در تحلیل تکنیکال است.

الگوی ریزشی دو قله

الگوی ریزشی دو قله که با اسامی مختلفی مثل «دابل تاپ» یا «دوبل تاپ» (Double Top) نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از الگوهای پرتکرار ریزشی در بازار رمزارزها است. این الگو زمانی تشکیل می‌شود که قیمت افزایش یافته و یک قله را به ثبت می‌رساند.

سپس قیمت با کاهش خود به خط حمایتی می‌رسد و یک بار دیگر قله دوم را ثبت می‌کند. بعد از ثبت دومین قله، قیمت با ریزش مواجه شده و الگویی شبیه حرف M انگلیسی را روی نمودار تشکیل می‌دهد. برای همین است که به این الگو، الگوی دو قله گفته می‌شود.

این الگو نیز در نگاه اول یک الگوی صعودی به نظر می‌آید ولی در واقع الگوی دو قله یک الگوی ریزشی و نشان‌دهنده تغییر روند است. زمانی که خریداران قیمت را رو به بالا حرکت می‌دهند و دو قله پشت سر هم را به ثبت می‌رسانند دیگر قدرت کافی برای ادامه روند و بالاتر بردن قله دوم را ندارند و برای همین فروشندگان از این فرصت استفاده کرده و با در دست گرفتن کنترل بازار باعث ریزش قیمت رمزارزها می‌شوند.

 

سخن پایانی

الگوهای نموداری یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای تحلیل بازار و پیش‌بینی روند حرکت قیمت ارزهای دیجیتال هستند. هر الگو نیز معمولا در نسخه صعودی و نزولی تشکیل می‌شود که در این بین چهار الگوی ریزشی سر و شانه، مثلث نزولی، وج افزایشی و دو قله بیش از الگوهای دیگر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

از همین رو و برای اینکه شما هم بتوانید نقاط ریزشی بازار ارزهای دیجیتال را تشخیص داده و با باز کردن موقعیت‌های معاملاتی شورت از کاهش قیمت بیت کوین، اتریوم و سایر رمزارزها سود کنید، در این مقاله چهار الگوی ریزشی پرکاربرد بازار را برایتان شرح دادیم. البته فراموش نکنید که تشکیل هیچ کدام از این الگوها تضمینی برای ریزش بازار ارزهای دیجیتال نیست و تنها باید از آن‌ها به عنوان یک احتمال استفاده کنید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا