دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

آشنایی با الگوی هارمونیک خفاش در تحلیل تکنیکال

راهکارها و روش‌های مختلفی برای موفقیت و کسب سود از بازارهای مالی وجود دارد که معامله‌گران و تحلیل‌گران می‌توانند با استفاده از آن‌ها قیمت یک دارایی را تجزیه و تحلیل کرده و روند حرکت قیمت را در آینده پیش‌بینی کنند.

الگوهای هارمونیک از جمله ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال هستند که به‌صورت اشکال و طرح‌های مختلفی بر روی نمودار قیمت ظاهر می‌شوند. در حقیقت معامله‌گران می‌توانند با تحلیل الگوهای هارمونیک بر روی نمودار، از افزایش و کاهش قیمت یک دارایی مطلع شده و معاملات خود را بر این اساس تنظیم کنند.

الگوی خفاش از جمله الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال بوده که از پنج نقطه با نسبت‌های خاص فیبوناچی تشکیل شده است. این الگو نیز همانند سایر الگوهای هارمونیک به دو صورت صعودی یا نزولی بر روی نمودار قیمت ظاهر می‌شود که تحلیل‌گران با شناسایی این الگوها بر روی نمودار می‌توانند از روند قیمت یک دارایی مطلع شده و استراتژی‌های معاملاتی خود را بر این اساس تنظیم کنند. ما در این مقاله قصد داریم تا به معرفی الگوی هارمونیک خفاش در تحلیل تکنیکال بپردازیم و تمام نکات مرتبط با آن را به‌طور کامل شرح دهیم.

الگوی هارمونیک خفاش

الگوی خفاش یک الگوی بازگشتی چهار موجی بوده که دارای پنج نقطه با نسبت‌های خاص فیبوناچی است. این الگو به دو صورت صعودی و نزولی بر روی نمودار قیمت نمایان می‌شود.

«الگوی خفاش» (Bat pattern) از جمله الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال است که در سال ۲۰۰۱ توسط فردی به نام «اسکات کارنی» (Scott Carney) به بازار معرفی شد. این الگو از نظر ظاهری شکلی شبیه به «الگوی گارتلی» (Gartley pattern) دارد که هدف آن کمک به سرمایه‌گذاران در شناسایی تغییر روند قیمت است.

الگوی هارمونیک خفاش از پنح نقطه با نام‌های X، A، B، C و D و چهار موج با نام‌های XA، AB، BC و CD تشکیل شده است که به دو شکل صعودی و نزولی بر روی نمودار قیمت نمایان می‌شود. با شکل‌گیری کامل الگوی خفاش بر روی نمودار، نقطه D به‌عنوان نقطه برگشت قیمت شناخته می‌شود. بنابراین معامله‌گران می‌توانند از این فرصت برای ورود به معامله و کسب سود استفاده کنند.

انواع الگوی خفاش

 

الگوی خفاش صعودی

الگوی خفاش صعودی در انتهای یک روند نزولی شکل می‌گیرد که معامله‌گران می‌توانند با ارسال سفارش خرید در نقطه D، وارد معامله شوند.

الگوی خفاش صعودی از نظر ظاهری شبیه به حرف انگلیسی M است. در این الگو قیمت از نقطه X تا نقطه A به شدت افزایش می‌یابد و موج XA را شکل می‌دهد که به‌عنوان بلندترین موج این الگو شناخته می‌شود. سپس شاهد یک حرکت اصلاحی از نقطه A‌ به نقطه B‌ هستیم که این اصلاح در تراز ۰.۳۸۲ تا ۰.۵ موج XA قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که موج AB هرگز نباید از نقطه X عبور کند، در غیر این صورت این الگو معتبر نخواهد بود.

پس از این اصلاح، قیمت مجدد تغییر جهت داده و به سمت بالا حرکت می‌کند که در نهایت موجب شکل‌گیری موج BC می‌شود. در این موج نقطه C در سطح اصلاحی ۰.۳۸۲ تا ۰.۸۸۶ موج AB قرار گرفته است.

در ادامه موج نزولی دیگری با نام CD شکل می‌گیرد که در سطح ۱.۶۱۸ تا ۲.۶۱۸ موج BC قرار گرفته است. همچنین نقطه D باید نزدیک به سطح اصلاحی ۰.۸۸۶ خط XA نیز قرار داشته باشد. در این الگو نقطه D را می‌توان نقطه شروع روند پرقدرت صعودی دانست که معامله‌گران می‌توانند سفارش خرید خود را در این نقطه قرار دهند.

معامله‌گران با مشاهده الگوی خفاش صعودی بر روی نمودار قیمت، حد ضرر معاملات خود را نزدیک به نقطه D یا زیر نقطه X در نظر می‌گیرند، زیرا با عبور قیمت از این نقطه الگو نامعتبر خواهد بود.

در این الگو هدف‌های قیمتی برای خروج از معامله بر اساس نسبت‌های فیبوناچی تعیین می‌شود. معامله‌گران می‌توانند حد سود معاملات خود را بین نقاط A تا D یا حتی فراتر از نقطه A قرار دهند. بهترین نقطه برای قرار دادن حد سود، سطح ۰.۶۱۸ موج AD است.

 

الگوی خفاش نزولی

الگوی خفاش نزولی در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد که معامله‌گران می‌توانند با ارسال سفارش فروش در نقطه D، سود مناسبی را از بازار کسب کنند.

الگوی خفاش نزولی شکلی شبیه به حرف W انگلیسی بر روی نمودار قیمت دارد. این الگو با کاهش قیمت از نقطه X به نقطه A شکل می‌گیرد. سپس قیمت وارد کانال صعودی شده و از نقطه A به نقطه B حرکت می‌کند. این حرکت صعودی در بین سطوح ۰.۳۸۲ تا ۰.۵ موج XA متوقف می‌شود.

در ادامه قیمت به اندازه موج BC کاهش می‌یابد که در این اصلاح نقطه C در سطوح اصلاحی ۰.۳۸۲ تا ۰.۸۸۶ موج AB قرار گرفته است. حرکت پایانی این الگو رشد قیمت به وسیله خط CD‌ است که نقطه D در سطح اصلاحی ۱.۶۱۸ تا ۲.۶۱۸ جای می‌گیرد. این نقطه همچنین در نسبت ۰.۸۸۶ موج XA نیز قرار دارد.

در الگوی خفاش نزولی نقطه D را می‌توان نقطه برگشت قیمت و ابتدای روند نزولی در نظر گرفت که معامله‌گران در این نقطه با ارسال سفارش فروش وارد معامله‌ می‌شوند. لازم به ذکر است که تحلیل‌گران می‌توانند با ارسال سفارش فروش در نقطه D و خرید در قیمت‌های پایین‌تر، سود مناسبی را از این بازار کسب کنند.

سرمایه‌گذاران برای معامله با استفاده از الگوی خفاش نزولی می‌توانند حد ضرر معاملات خود را کمی بالاتر از نقطه D قرار دهند. همچنین معامله‌گران باید برای معاملات خود اهداف قیمتی تعیین کنند تا با خروج در زمان مناسب، ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند.

در حقیقت آن‌ها با استفاده از استراتژی حد سود چندگانه، با رسیدن قیمت به هر یک از این تارگت‌ها می‌توانند بخشی از سرمایه خود را از بازار خارج کنند. اهداف قیمتی در این الگو به شرح زیر است:

  • سطح ۶۱.۸٪ موج CD
  • نقطه C
  • نقطه D
  • در صورت شکست محدوده حمایتی نقطه A، می‌توان انتظار داشت که نمودار قیمت تا سطح ۱.۲۷۱ موج AD‌ و سپس تا سطح ۱.۶۱۸ موج AD ‌افت کند.

 

مزایا و معایب الگوی هارمونیک خفاش

چالش برانگیزترین بخش استفاده از الگوی خفاش، شناسایی آن بر روی نمودار قیمت است. همانند سایر الگوهای هارمونیک، الگوی خفاش اغلب توسط معامله‌گران حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا شناسایی این الگو توسط تحلیل‌گران تازه‌کار بر روی نمودارهای معاملاتی کمی دشوار است.

معامله‌گران با شناسایی این الگو بر روی نمودار قیمت می‌توانند حد سود و حد ضرر معاملات خود را بدرستی تعیین کرده و همچنین در تمام معاملات کوتاه‌مدت و بلند‌مدت خود از این الگو استفاده کنند.

مزایای الگوی هارمونیک خفاش:

  • ارائه سطوح واضحی از حد سود و حد ضرر
  • نسبت ریسک به پاداش عالی
  • قابل استفاده در معاملات کوتاه‌مدت و بلندمدت

معایب الگوی هارمونیک خفاش:

  • گزینه مناسبی برای معامله‌گران تازه‌کار نیست.
  • امکان ترسیم خودکار الگوی خفاش در تمام پلتفرم‌های معاملاتی وجود ندارد.

 

سخن پایانی

الگوی هارمونیک خفاش یکی از محبوب‌ترین الگوهای تحلیل تکنیکال است که همانند سایر الگوهای هارمونیک از ترکیب اشکال هندسی و ابزارهای فیبوناچی به وجود می‌آید. این الگو به دو صورت صعودی و نزولی بر روی نمودار قیمت ظاهر می‌شود.

الگوی خفاش صعودی در انتهای یک روند نزولی شکل گرفته و روند نزولی نمودار قیمت یک دارایی را به روند صعودی تبدیل می‌کند. این در حالی است که الگوی خفاش نزولی در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد و روند صعودی نمودار قیمت یک دارایی را به روند نزولی تبدیل می‌کند.

در نتیجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران با شناسایی دقیق این الگو بر روی نمودار قیمت می‌توانند در رابطه با ورود یا عدم ورود به معاملات تصمیم‌گیری کنند و با تعیین دقیق حد سود و حد ضرر، میزان سود معاملات خود را افزایش دهند.

اگر شما هم تجربه معامله‌گری با استفاده از الگوی هارمونیک خفاش را دارید، می‌توانید نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا