دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

استاپ هانتینگ (Stop Hunting) چگونه اتفاق می‌افتد؟

حتما برای شما هم پیش آمده که معامله‌ای را باز کرده و برای آن حد ضرر یا «استاپ لاس» (Stop Loss) قرار داده‌اید، اما بازار قبل از اینکه طبق پیش‌بینی شما حرکت کند، ابتدا یک حرکت سریع در جهت مخالف انجام داده و بعد از اینکه استاپ لاس شما را فعال می‌کند، دوباره دقیقا عین همان پیش‌بینی اولیه شما پیش می‌رود.

حتی ممکن است بازار دقیقا از همان نقطه‌ای که شما استاپ لاس قرار داده‌ بودید، مسیر خود را تغییر دهد و شما با خود فکر کنید که چقدر آدم بدشانسی هستید. اما واقعیت چیز دیگری است و ربطی به شانس ندارد. در حقیقت اتفاقی که برای شما افتاده این است که قربانی استاپ هانتینگ بازیکنان بزرگ بازار شده‌اید.

برای اینکه در آینده چنین اتفاقی برای شما نیفتد و دیگر به این راحتی‌ها طعمه استاپ هانترها نشوید، در مقاله امروز حسینی فایننس می‌خواهیم به طور کامل در مورد مفهوم استاپ هانتینگ صحبت کنیم و ببینیم که چرا و چگونه این اتفاق می‌افتد. با ما همراه باشید.

استاپ هانتینگ چیست؟

استاپ هانتیگ یک اصطلاح و استراتژی در بازارهای مالی است که به فعال کردن استاپ لاس بقیه معامله‌گران توسط بزرگان بازار گفته می‌شود.

استاپ هانت یا «استاپ هانتینگ» (Stop Hunting) اصطلاحی در بازارهای مالی است که از نظر لغوی می‌توان معنای شکار حد ضرر یا شکار استاپ لاس را برای آن در نظر گرفت. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که خریداران بزرگ بازار تلاش می‌کنند خریدهای خود را در  سطوحی انجام دهند که بقیه معامله‌گران سفارشات حد ضرر خود را در آن نواحی قرار داده‌اند.

به عبارت دیگر، زمانی که شما یک سفارش خرید یا فروش ثبت کرده و برای آن حد ضرر یا استاپ لاس قرار می‌دهید، ممکن است بازار ابتدا به سمت استاپ لاس شما حرکت کرده و بعد از اینکه حد ضرر شما را فعال کرد دوباره تغییر جهت داده و دقیقا عین پیش‌بینی شما حرکت کند. در این مواقع گفته می‌شود که استاپ هانتیگ اتفاق افتاده و شما قربانی استاپ هانت شده‌اید.

برای درک بهتر موضوع بیایید در بخش بعدی یک مثال بزنیم.

 

استاپ هانت چگونه اتفاق می‌افتد؟

فرض کنید معامله‌گری به نام علی یک دارایی مثل «اتریوم» (Ethereum) را در قیمت ۱۲۰۰ دلار خریداری کرده و استاپ لاس خود را در قیمت ۱۰۰۰ دلار قرار می‌دهد. معامله‌گر دیگری به نام رضا که طبق تجربه خود پیش‌بینی می‌کند معامله‌گران زیادی همین کار را انجام خواهند داد، سعی می‌کند از این شرایط به نفع خود استفاده ببرد.

رضا برای این کار یک معامله شرطی فروش یا «شورت» (Short) در نواحی ۱۰۰۰ دلار ثبت می‌کند تا اگر قیمت اتریوم به این عدد رسید یک سفارش شورت برای او باز شود.

حال اگر بازار طبق پیش‌بینی رضا به سمت ۱۰۰۰ دلار حرکت کند، سفارش شورتی برای او باز می‌شود و چون استاپ لاس علی و تعداد زیادی از معامله‌گران دیگر در این ناحیه قرار دارد، تمام این سفارشات فروش اجرا شده و قیمت خیلی سریع کاهش می‌یابد. با این اتفاق سفارش شورت رضا خیلی سریع وارد سود می‌شود و او می‌تواند با بستن سفارش خود در زمان بسیار کمی، به سود برسد.

در صورتی هم که قیمت اتریوم افزایش یابد و اصلا به ۱۰۰۰ دلار نرسد، رضا هیچ ضرری نخواهد کرد چون سفارش فروش او شرطی بوده و تنها اگر قیمت این رمزارز به نواحی ۱۰۰۰ دلار می‌رسید، سفارش فروش او ثبت می‌شد.

به این اتفاق استاپ هانت یا استاپ هانتینگ می‌گویند و در بسیاری از بازارهای مالی شاهد آن هستیم. در حقیقت شکار حد ضرر نوعی استراتژی معاملاتی است که بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای از آن برای کسب درآمد استفاده می‌کنند.

 

استاپ هانتینگ و پرایس اکشن ICT

بیشتر اوقات استاپ هانتیگ توسط بزرگان بازار و موسسات مالی و به منظور تامین نقدینگی معاملات انجام می‌شود.

همان‌طور که گفتیم استاپ هانت نوعی استراتژی سرمایه‌گذاری است که در جریان آن بزرگان و حرفه‌ای‌های بازار با کشیدن قیمت یک دارایی به سطوحی که بسیاری از افراد استاپ لاس‌های خود را در آن نواحی قرار داده‌اند، معامله‌گران خرد و کم‌تجربه را از بازار حذف می‌کنند.

این دامی که سرمایه‌های کلان و پول هوشمند برای سرمایه گذاران خرد و تازه‌کار پهن می‌کنند با استراتژی پرایس اکشن ICT قابل تشخیص است.

بزرگران بازار مثل موسسات مالی، صندوق‌های پوشش ریسک و سازمان‌های مرتبط برای اینکه بتوانند به‌صورت بهینه وارد بازار شده و از آن خارج شوند نیاز به نقدینگی دارند.

از همین رو چنین سازمان‌هایی مدام در حال بررسی بازار هستند تا بتوانند نواحی دارای نقدینگی را شناسایی کرده و در همان نواحی سفارش‌های خود را پر کنند. این کار ممکن است با حرکت دادن بازار به یک سمت خاص انجام شود تا نقدینگی مورد نظر قابل استفاده باشد.

نمودار استاپ هانت

برای درک بهتر موضوع تصویر بالا را در نظر بگیرید که نمودار یکی از شاخص‌های مطرح بورس آمریکا را نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌بینید قیمت این شاخص بارها در قیمت‌های ۳۹۰۴.۵۰ و ۳۹۰۶.۵۰ دلار حمایت شده و برای همین برخی از معامله‌گران ممکن است تصمیم به باز کردن موقعیت معاملاتی خرید در این ناحیه و قرار دادن استاپ لاس خود در قیمت ۳۹۰۴ و ۳۹۰۰ دلار ‌کنند.

طبق نمودار بالا بعد از چندین دقیقه نوسان، قیمت ابتدا افزایش یافته و دوباره به ناحیه حمایتی ۳۹۰۴.۵ رسیده است. در این شرایط گروه دیگری از معامله‌گران نیز تصمیم به باز کردن موقعیت معاملاتی خرید کرده و آن‌ها هم استاپ لاس خود را در همان ناحیه ۳۹۰۴ تا ۳۹۰۰ دلار قرار می‌دهند.

در این لحظه است که بازیکنان بزرگ بازار وارد ماجرا شده و به دلیل داشتن مبالغ هنگفت، قیمت را به زیر ۳۹۰۰ دلار می‌کشانند. بدین ترتیب، استاپ لاس تمام معامله‌گران خرد فعال شده و قیمت باز هم پایین‌تر می‌رود. دلیل اینکه بعد از فعال شدن استاپ شما قیمت دوباره در همان جهت پیش‌بینی‌تان حرکت می‌کند، این است که بعد از فعال شدن استاپ لاس‌ها و کاهش دوباره قیمت، معامله‌گران بزرگ معاملات شورت خود را می‌بندند و دوباره در قیمت پایین اقدام به خرید می‌کنند. برای همین قیمت دوباره افزایش می‌یابد و شما با استاپ لاس فعال شده به این فکر می‌کنید که چقدر بدشانس هستید!

هدف پرایس اکشن ICT شناسایی و ردیابی پول هوشمند و این سرمایه‌های کلان است. تریدرها می‌توانند به کمک این سبک از پرایس اکشن نقاط بهینه برای ورود و خروج معاملات را شناسایی کنند و فریب سرمایه‌گذاران بزرگ را نخورند.

 

سخن پایانی

استاپ هانتینگ یکی از استراتژی‌های کسب سود در بازارهای مالی است که بیشتر توسط بزرگان بازار و موسسات مالی بزرگ انجام می‌شود. در این استراتژی که به شکار حد ضرر نیز معروف است، قیمت بعد از فعال کردن استاپ لاس معامله‌گران کم‌تجربه دوباره در همان جهتی که آن‌ها پیش‌بینی کرده بودند، حرکت می‌کند.

استاپ هانتیگ در تمام بازارهای مالی اتفاق می‌افتد و شما به عنوان یک معامله‌گر خرد ممکن است گاهی اوقات قربانی آن شوید. با این حال امیدواریم مطالبی که در طول این مقاله عنوان کردیم توانسته باشد اطلاعات شما را در این زمینه بالا ببرد.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. این مورد هنگامی اتفاق میوفته که شما وارد معامله میشید و حد ضرری برای خود تعیین کردید، پس از گذشت مدتی قیمت رمزارز مورد نظرتون به حد ضرر تعیینی رسیده و بازار شما را از این معامله خارج می‌کنه و پس از این اتفاق روند قیمتی این رمزارز مجددا صعودی می‌شه.

  2. آقا من یه تعریف خیلی ساده دارم برای این موضوع که دوست دارم کل محتوا رو تو همین دوتا پاراگراف خلاصه کنم!
    “استاپ هانتینگ در واقع زمانی رخ می‌دهد که فردی وارد یک معامله شده و حد ضرری برای خود تعیین می‌نماید، پس از گذشت مدتی قیمت ارز دیجیتال مورد نظر او به حد ضرر تعیینی رسیده و بازار او را از این معامله خارج می‌کند.” این از نتیجه گیری

  3. مقاله خیلی کامل به موضوع پرداخته شده بود اما خیلی خلاصه بخوام بگم استاپ هانتینگ یعنی شکار نقاط توقف معاملات تریدرهای خرد توسط مارکت میکرها هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا