دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

آنچه برای شروع کار با تحلیل تکنیکال باید بدانید!

تحلیل تکنیکال از روش‌های آنالیز بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری است که با استفاده از ابزارهای فنی انجام می‌شود. معامله‌گران با استفاده از روش تحلیل تکنیکال روند گذشته قیمت را مورد بررسی قرار می‌دهند و قیمت آینده یک دارایی را پیش‌بینی می‌کنند. قیمت و حجم معاملات در این نوع از تحلیل مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

روش‌های متفاوتی برای تحلیل بازار وجود دارد. مانند روش فاندامنتال، سنتیمنتال و تکنیکال که در این مقاله به توضیح روش تکنیکال خواهیم پرداخت. برای اینکه بتوانید به صورت حرفه‌ای در بازار مالی به خرید و فروش بپردازید و با خیال راحت برای معاملات خود تصمیم بگیرید، لازم است که تحلیل تکنیکال را آموزش ببینید. آنچه برای شروع کار با تحلیل تکنیکال باید بدانید به زبان ساده در این مقاله شرح خواهیم داد.

تحلیل تکنیکال چیست؟

«تحلیل تکنیکال» (Technical Analysis) با تمرکز بر الگوهای تاریخی قیمت یک دارایی و روند گذشته و از طریق ابزار تکنیکال، روند قیمت در آینده را پیش‌بینی می‌کند.

بهتر است از همین ابتدا بدانید که تحلیل تکنیکال برای بررسی موشکافانه عرضه و تقاضا یک دارایی که بر قیمت، حجم معاملات و نوسانات آن تاثیر می‌گذارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اساس تحلیل تکنیکال بر این است که تاریخچه قیمت و حجم اوراق بهادار را به‌عنوان شاخصی برای تغییرات قیمت در آینده در نظر می‌گیرد. در تحلیل تکنیکال، فرض می‌شود که رفتارهای معاملاتی سایر سرمایه‌گذاران در قالب الگوهای خاصی رخ می‌دهد و تاریخ تکرار خواهد شد.

به بیان دیگر، می‌توان گفت که تحلیل تکنیکال ابزاری یا روشی است که برای پیش‌بینی حرکات احتمالی قیمت یک دارایی در آینده از داده‌های بازار استفاده می‌کند.

مهم‌ترین هدف تحلیل تکنیکال، تشخیص روندهای بازار و الگوهای نموداری برای پیدا کردن بهترین نقاط خرید و فروش است.

 

تفاوت تحلیل تکنیکال و بنیادی

برای شروع باید بدانید که تحلیل تکنیکال ارزیابی دارایی از طریق آنالیز قیمت و حجم معاملات است. در مقابل تحلیل فاندامنتال یا بنیادی، عملکرد مالی یک شرکت را از طریق نسبت‌های بنیادی مانند رشد ناخالص و بازده سرمایه‌گذاری آن مورد بررسی قرار می‌دهد.

هدف از تحلیل فاندامنتال تمرکز بر سوددهی یک دارایی در بلند مدت است. در حالی که تحلیل تکنیکال به‌منظور پیش‌بینی الگوهای کوتاه مدت برای کسب سودهای کوتاه مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حالی که هدف تحلیل تکنیکال بررسی روند قیمت برای یافتن بهترین موقعیت برای معامله است، تحلیل فاندامنتال به دنبال کنار هم قرار دادن فاکتورهای بنیادی برای رسیدن به ارزش ذاتی یک دارایی است.

 

بازارهای یک طرفه و دو طرفه

بازار سهام یک بازار یک طرفه و بازار فارکس یک بازار دو طرفه به حساب می‌آید.

برای ورود به بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری باید با انواع بازارها و نوع بازاری که قصد سرمایه گذاری را در آن دارید، آشنایی داشته باشید.

پیش از شروع کار با تحلیل تکنیکال باید با مفهوم بازار یک طرفه و دو طرفه آشنا شوید. بازار یک طرفه بازاری است که معامله‌گران تنها از خرید یک دارایی و فروش آن با قیمتی بالاتر می‌توانند سود به دست آورند. در مقابل این بازار، بازار دو طرفه قرار دارد که فرد سرمایه‌گذار می‌تواند یک دارایی را به‌صورت استقراضی داشته باشد و سپس آن را با افزایش قیمت به صاحب آن بفروشد.

در ایران بازار سهام یک بازار یک طرفه است که از خرید و افزایش قیمت می‌توان سود کسب کرد. در حالی که بازارهای آتی بورس کالا و بازار اختیار (آپشن) از بازارهای مالی دو طرفه به شما می‌روند.

 

اصطلاحات تحلیل تکنیکال

یک فرد معامله‌گر که با بازارهای مالی سرو کار دارد، برای شروع کار با تحلیل تکنیکال بهتر است پیش از هر چیز اصطلاحات آن را بیامورد. در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

روند (Trend)

روند قیمت یک دارایی، خطی است که از بالاترین و پایین‌ترین قیمت‌ها بر روی نمودار قیمت-زمان آن ظاهر می‌شوند. اگر قیمت افزایشی باشد، خط روند به‌صورت صعودی (Bullish) و در صورتی که قیمت کاهشی باشد،‌ خط روند نزولی (Bearish) شکل می‌گیرد. علاوه بر این‌ها، در شرایطی که هیچ حرکت رو به بالا یا پایین در روند مشاهده نشود و قیمت روند خنثی داشته باشد، به اصطلاح در حال «رنج زدن» (Consolidation) است.

 

سطح حمایت (Support level)

سطح حمایت، سطحی از قیمت است که در آن حجم خرید بسیار زیاد است و به قیمت اجازه پایین رفتن نمی‌دهد. معمولا قیمت چندین بار با با این سطح برخورد می‌کند و باز می‌گردد. این سطح نقطه خوبی برای قرار دادن سفارش خرید است. اما توجه داشته باشید اگر سطح حمایت بشکند، قیمت به سطوح پایین‌تر سقوط خواهد کرد.

 

سطح مقاومت (Resistance level)

سطح مقاومت، درست تعریفی عکس سطح حمایت دارد. بدان معنا که معاملات فروش زیادی در سطح بالاترین قیمت طی یک دوره انجام می‌شوند،‌ اما قیمت قصد بالاتر رفتن ندارد و به محض برخورد با این سطح باز می‌گردد. اگر این سطح شکسته شود افزایش قابل توجهی را شاهد خواهیم بود.

بیشتر بدانید: آشنایی با سطوح حمایت و مقاومت

 

اندیکاتور (Indicator)

اولین ابزاری که یک تریدر برای تحلیل بازار به آن نیاز دارد، نمودار قیمت و پس از آن اندیکاتورهای تکنیکال است. اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با حل برخی معادلات ریاضی با استفاده از قیمت‌های گذشته می‌توانند آینده قیمت را پیش‌بینی کنند.

اندیکاتورها انواع مختلف دارند که هر یک اطلاعات متفاوتی در اختیار تریدر قرار می‌دهد. به عنوان مثال، اندیکاتورهای میانگین متحرک (MA) میانگین قیمت را طی یک دوره ۵۰ تا ۲۰۰ روزه اندازه می‌گیرند یا اندیکاتور قدرت نسبی (RSI) را با اندازه‌گیری حجم معاملات نقاط اشباع خرید و فروش، مشخص می‌کنند.

 

الگوهای نموداری (Chart Patterns)

الگوهای نموداری شکل‌های هندسی هستند که با پیشروی قیمت بر روی نمودار تشکیل می‌شوند. الگوهای نموداری با شکل‌های متفاوت اطلاعات زیادی در مورد ادامه روند به ما می‌دهند. آموزش روش صحیح تشخیص الگوهای نموداری می‌تواند نقش مهمی در معاملات یک تریدر داشته باشد.

 

محدودیت‌های تحلیل تکنیکال

آنچه برای شروع کار با تحلیل تکنیکال باید بدانید محدودیت و معایب استفاده از آن است. از ایراداتی که بر تحلیل تکنیکال وارد می‌شود این است که برخی اوقات این نوع تحلیل کاربرد ندارد و نمی‌توان همان نتیجه مورد انتظار را از آن گرفت. به طور کلی تحلیل تکنیکال روش آزمون و خطاست که گاهی ممکن است جواب ندهد.

این نوع از تحلیل نیاز به آموزش و یادگیری دارد، از این رو، ممکن است زمان بر و پر هزینه باشد. تحلیل تکنیکال به منظور دستیابی به سیگنالی برای خرید یا فروش انجام می‌شود، در صورتی که معامله‌گران نحوه استفاده از آن را ندانند می‌تواند کل سرمایه را به خطر اندازد.

از دیگر معایب تحلیل تکنیکال می‌توان به تاخیر در عملکرد اندیکاتورها اشاره کرد که به همین دلیل، بسیاری از تریدرها از بکارگیری آن‌ها خودداری می‌کنند.

محدودیت تحلیل تکنیکال

 

سخن پایانی

بازارهای مالی از جمله بازارهایی هستند که معامله در آن‌ها نیاز به تحلیل دارد. فرد سرمایه‌گذار با هدف کسب سود یا درآمد مقدار زیادی از دارایی خود را به این بازارها منتقل می‌کند و به کمک تحلیل‌ها سعی دارد از آن محافظت کند.

تحلیل بازارهای مالی به روش تکنیکال، بنیادی و سنتیمنتال انجام می‌شود، روش تکنیکال یکی از راه‌های آنالیز بازار است که با استفاده از ابزار تکنیکال و مطالعه تاریخچه قیمت صورت می‌گیرد.

در این روش با بررسی روند گذشته قیمت، آینده آن پیش‌بینی می‌شود و فرد تریدر بهترین نقطه برای ورود و خروج به معامله را انتخاب می‌کند. تحلیل تکنیکال برای پیش‌بینی قیمت در همه بازارهای مالی کاربرد دارد. این روش تحلیل یک علم است که نیاز به آموزش و صرف وقت و هزینه دارد. در این مقاله به معرفی تحلیل تکنیکال و برخی از اصطلاحات کاربردی آن پرداختیم.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا