دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

الگوی گن چیست؟ همه چیز در مورد نظریه گن در تحلیل تکنیکال

روش‌های مختلفی برای پیدا کردن سطوح حمایت و مقاومت وجود دارد که همه ما هر روز از آن‌ها در تحلیل تکنیکال خود استفاده می‌کنیم. الگوی گن یکی از همین ابزارهای تحلیلی است که در مقایسه با سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال محبوبیت کمتری دارد. با این حال انواع مختلف الگوی گن می‌تواند برای شناسایی نقاط مهم نمودار قیمت دارایی‌های مختلف، کمک حال ما باشد.

اما الگوی گن چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه ابتدا شما را با مفهوم نظریه گن آشنا می‌کنیم و سپس به سراغ انواع مختلف الگوهای گن می‌رویم. همچنین روش استفاده از اندیکاتورهایی مثل مربع گن، جعبه گن و بادبزن گن را آموزش می‌دهیم تا شما هم در تحلیل‌های بعدی خود از مزایای این نظریه بهره‌مند شوید.

الگوی گن چیست و چند نوع دارد؟

الگوی گن الگویی در تحلیل تکنیکال است که براساس نظریه گن ایجاد شده است. الگوی گن سه نوع دارد که شامل الگوی بادبزن گن، الگوی جعبه گن و الگوی مربع گن می‌شود.

نظریه گن یا «تئوری گن» (Gann Theory) به مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و روش‌های تحلیل تکنیکال گفته می‌شود که در جریان آن از مفاهیم مختلف علوم ریاضی، هندسه،‌ ستاره‌شناسی و عددشناسی برای پیش‌پینی مسیر حرکت بازار استفاده می‌شود.

این نظریه در سال ۱۹۳۵ میلادی توسط «ویلیام دلبرت گن» (William Delbert Gann) که یک نظریه‌پرداز و معامله‌گر مطرح آمریکایی بود، معرفی شد و به دلیل عملکرد قابل‌قبول خود، هنوز هم از آن استفاده می‌شود.

اساس نظریه گن زوایا و اشکال هندسی مختلف هستند که فضا و زمان را به نواحی نسبی تقسیم می‌کنند. از این زویا برای شناسایی نواحی حمایت و مقاومت، سقف‌ها و کف‌ها و همچنین مسیر حرکت بعدی قیمت دارایی مورد نظر، استفاده می‌شود.

براساس نظریه گن، بازار همیشه تحت زوایای خاصی حرکت می‌کند و اگر زاویه خاصی شکسته شود، قیمت دارایی مورد نظر به سمت زاویه بعدی حرکت خواهد کرد. بنابراین زمانی که از زوایای گن یا «زاویه‌های گن» (Gann Angles) صحبت می‌شود، منظور همان زوایایی هستند که براساس نظریه گن می‌توان آن‌ها را رسم کرد.

زوایای گن از کف‌ها و سقف‌های اصلی رسم می‌شوند و مهم‌ترین زاویه، زاویه 1×1 یا ۴۵ درجه است. این زاویه یک واحد از قیمت دارایی مورد نظر را به ازای یک واحد از زمان نشان می‌دهد. زمانی که بازار به مقدار یکسانی از زمان و قیمت برسد، انتظار می‌رود که حرکت آغاز شود و قیمت آن دارایی به سمت پایین یا بالا حرکت کند.

انواع الگوی گن

در نظریه گن با سه الگو طرف هستیم که به آن‌ها الگوی گن نیز گفته می‌شود. این سه الگو عبارتند از «گن فن» یا «بادبزن گن» (Gann Fan)، «گن باکس» یا «جعبه گن» (Gann Box) و «گن اسکوار» یا «مربع گن» (Gann Square) که در ادامه هرکدام را به‌صورت جداگانه توضیح می‌دهیم. بنابراین وقتی از الگوی گن صحبت می‌شود، ممکن است منظور یکی از این سه الگو باشد.

 

بادبزن گن (Gann Fan) چیست؟

الگوی بادبزن گن به الگویی در تحلیل تکنیکال گفته می‌شود که از ۹ خط مورب تشکیل شده و به کمک آن می‌توان سطوح حمایت و مقاومت را شناسایی کرد.

باد بزن گن که البته ممکن است اسامی دیگری همچون پنکه گن یا پروانه گن را نیز به آن بدهند، ابزاری در تحلیل تکنیکال است که در سال ۱۹۳۵ میلادی توسط تحلیل‌گر مطرح بازار آقای ویلیام دلبرت گن اختراع شد. الگوی بادبزن گن از مجموعه‌ای از ۹ خط مورب تشکیل شده که به آن‌ها زوایای گن گفته می‌شود. در حقیقت از به‌هم پیوستن چند زاویه گن الگوی بادبزن گن یا همان Gann Fan ایجاد می‌شود.

این خطوط مورب روی نمودار قیمت دارایی مورد تحلیل رسم می‌شوند و هر خط، ناحیه حمایتی یا مقاومتی را نمایش می‌دهد. هر خط مورب که نامتناهی هم است، زمان و قیمت را به قسمت‌های خاصی تقسیم می‌کند. مهم‌ترین زاویه گن زاویه ۴۵ درجه یا 1×1 نام دارد.

براساس تئوری گن، زاویه 1×1 از آنجایی اهمیت دارد که نشان‌دهنده یک واحد از قیمت به ازای هر واحد از زمان است. این زاویه هر یک روز یک واحد صعود می‌کند. با این حال زوایای دیگری مثل زاویه 2×1 نیز وجود دارند که در آن هر یک روز دو واحد صعود انجام می‌شود. به همین ترتیب سایر زوایای گن نیز شامل زاویه 3×1 ،4×1 و 8×1 می‌شوند. لیست کامل زوایای گن عبارتند از:

  • 1×8
  • 1×4
  • 1×2
  • 1×1 (۴۵ درجه)
  • 2×1
  • 4×1
  • 8×1

بادبزن گن (Gann Fan) چیست؟

همان‌طور که گفتیم تمام این زوایا با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا الگوی بادبزن گن تشکیل شود. تصویر بالا نمونه‌ای از الگوی بادبزن گن را نمایش می‌دهد.

 

آموزش تحلیل با الگوی بادبزن گن

با اعمال الگوی بادبزن گن روی نمودار می‌توان سطوح حمایت و مقاومت را شناسایی کرد یا قدرت یا ضعف حرکت روند را تشخیص داد.

نحوه استفاده از الگوی بادبزن گن در تحلیل تکنیکال چگونه است؟ چگونه می‌توان الگوی Gann Fan‌ را تحلیل کرد؟ در این بخش می‌خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم.

بادبزن گن معمولا از نقاط تغییر روند و کف‌ها و سقف‌ها رسم می‌شود و به کمک آن‌ می‌توان مسیر و قدرت روند را ارزیابی کرد. وقتی قیمت دارایی مورد نظر در یک روند صعودی قرار دارد، تا زمانی که قیمت آن دارایی در فضای بالای زاویه صعودی باشد و آن را به سمت پایین نشکند، روند بازار کماکان صعودی خواهد بود.

به همین ترتیب در یک روند نزولی، تا زمانی که قیمت دارایی مورد نظر در فضای پایین زاویه نزولی قرار داشته باشد و آن را به سمت بالا نشکند، به احتمال زیاد روند نزولی ادامه‌دار خواهد بود.

علاوه بر این، زاویه‌ای که در بالا یا پایین قیمت فعلی است، قدرت نسبی یا ضعف بازار را نمایش می‌دهد. برای مثال اگر قیمت یک دارایی در بالای زاویه 2×1 باشد، نسبت به زمانی که تنها در بالای زاویه 1×1 قرار دارد، قدرت بیشتری خواهد داشت.

آقای گن عقیده داشت زمانی که قیمت یک دارایی در حال صعود با کاهش مواجه می‌شود و به پایین زاویه صعودی می‌آید، احتمال اینکه با کاهش بیشتر به زاویه بعدی برسد زیاد خواهد بود. برعکس این اتفاق نیز صادق است. زمانی که در یک روند نزولی قرار داریم اما قیمت با افزایش خود به بالای زاویه نزولی می‌رسد، احتمال اینکه با ادامه صعود خود به زاویه بعدی برسد، بیشتر خواهد بود.

نکته مهمی که در استفاده از الگوی بادبزن گن وجود دارد این است که حتما باید مقیاس نمودار را به گونه‌ای تنظیم کنید که یک واحد از قیمت متناسب با یک واحد از زمان باشد.

 

تفاوت بادبزن گن با خط روند

همان‌طور که دیدید زاویه‌هایی که اندیکاتور Gann Fan را تشکیل می‌دهند، به شکل خطوطی روی نمودار ظاهر می‌شوند که تاحدودی شبیه خطوط روند هستند. با این حال تفاوت‌های مهمی بین بادبزن گن و خط روند وجود دارد که در این بخش می‌خواهیم در مورد آن حرف بزنیم.

خطوط تشکیل‌دهنده بادبزن گن خطوطی هستند که با زوایای خاصی رسم شده‌اند. برای مثال خط ۴۵ درجه تا انتها زاویه ۴۵ درجه خود را از نقطه شروع حفظ می‌کند. این در حالی است که یک خط روند به‌صورت دستی دو سقف یا دو کف را به‌یکدیگر متصل می‌کند و به همین ترتیب ادامه می‌یابد.

در حقیقت تفاوت بادبزن گن با خط روند در این است که در خط روند براساس تغییرات قیمت گذشته خطوط را رسم می‌کنند ولی در بادبزن گن خطوط، براساس زوایای خاص رسم می‌شوند.

 

جعبه گن (Gann Box) یعنی چه؟

جعبه گن اسم یکی دیگر از اندیکاتورهای مبتنی بر نظریه گن است که به کمک آن می‌توان در بازارهای مالی مختلف، سطوح حمایت و مقاومت را شناسایی کرد یا قدرت یا ضعف روند را تشخیص داد.

دومین الگوی گن که براساس تئوری گن ایجاد شده، الگوی جعبه گن یا Gann Box نام دارد. از الگوهای گن می‌توان برای ارزیابی و شناسایی چرخه‌های قیمتی تکرارشونده استفاده کرد. در این الگوها تحلیل‌گر می‌تواند محدوده زمانی و قیمتی یک چرخه را تنظیم کند. بدین ترتیب جعبه گن مانند یک نقشه راه عمل می‌کند و به کمک آن می‌توان هدف‌های قیمتی را شناسایی کرد.

در مورد الگوی جعبه گن نیز باید توجه داشته باشید که نمودار حتما در مقیاس درست باشد تا بدین ترتیب رابطه مربعی شکل آن تضمین شود. اندیکاتور جعبه گن زمان و قیمت را به بخش‌های مساوی تقسیم می‌کند که به هر بخش یک سطح زمان یا سطح قیمت گفته می‌شود. برای رسم این الگو نیز از محورهای اصلی همچون سقف‌ها و کف‌ها استفاده می‌شود.

جعبه گن (Gann Box) یعنی چه؟

الگوی جعبه گن را می‌توان در بازارهای مالی مختلفی همچون فارکس، ارز دیجیتال و بورس استفاده کرد و به کمک آن سطوح حمایتی و مقاومتی مهم را تشخیص داد. علاوه بر این، هم می‌توانید از الگوی جعبه گن به‌تنهایی استفاده کنید یا آن را با سایر ابزارها و تکنیک‌های تحلیل تکنیکال ترکیب کنید. این کار باعث خواهد شد تا معاملات مطمئن‌تری داشته باشید.

 

نحوه استفاده از جعبه گن در تحلیل تکنیکال

از Gann Box معمولا برای شناسایی و اندازه‌گیری چرخه‌ها در نمودار قیمت دارایی‌های مختلف استفاده می‌شود. شما می‌توانید به عنوان یک تحلیل‌گر از اندیکاتور جعبه گن برای شناسایی الگوهای تکرار‌شونده یا چرخه‌های موجود در بازار استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا برای تغییرات قیمتی که در آینده اتفاق خواهند افتاد، آماده باشید.

کاربرد دیگر جعبه گن برای رسم سطوح حمایت و مقاومت است. همان‌طور که می‌دانید سطوح حمایت و مقاومت در نمودار، در واقع همان نقاطی را نمایش می‌دهند که در آن‌ها احتمال برگشت قیمت زیاد است. بنابراین با شناسایی سطوح حمایت و مقاومت دارایی مورد نظر خود با استفاده از الگوی جعبه گن می‌توانید معاملات خرید یا فروش دلخواه خود را باز کنید و به سود برسید.

علاوه بر این، از الگوی Gann Box برای ارزیابی قدرت یا ضعف بازار نیز استفاده می‌شود. فرقی نمی‌کند که در بازار ارزهای دیجیتال فعال هستید یا معامله در بازار فارکس یا بورس را ترجیح می‌دهید، در هر صورت می‌توانید از الگوی جعبه گن برای ارزیابی روند بازار استفاده کنید. ضعف یا قدرت روند با بررسی نحوه عکس‌العمل قیمت به سطوحی که توسط الگوی جعبه گن رسم شده‌اند، شناسایی می‌شود.

 

مربع گن (Gann Square) چیست؟

الگوی مربع گن سومین الگویی است که در سال ۱۹۳۵ میلادی توسط ویلیام دلبرت گن معرفی شد. در این الگو از مفهومی به نام چرخ گن برای رسم الگو روی نمودار استفاده می‌شود.

سومین ابزار تحلیل تکنیکالی که براساس نظریه گن ایجاد شده، الگوی مربع گن یا Gann Square نام دارد. این الگو که اغلب به عنوان شاکله اصلی استراتژی آقای گن شناخته می‌شود، روی تقارن زمان و قیمت تاکید دارد.

الگوی مربع گن یکی از ابزارهای پیشرفته در تحلیل تکنیکال است که برای استفاده درست از آن به دانش کافی در زمینه نظریه گن و همچنین تجربه استفاده از نمودارهای قیمت نیاز دارید.

در اندیکاتور مربع گن از مفهومی به نام «چرخ گن» (Gann Wheel) برای ترسیم الگوهای زمانی و قیمتی استفاده می‌شود که برای این کار با چند روش مخلف مواجه هستیم. یکی از روش‌های رسم صحیح الگوی مربع گن این است که الگو را از آخرین محور اصلی (معمولا پایان سری ۵ موجی آخر) آغاز کنیم و رسم آن را به‌گونه‌ای ادامه دهیم که خط 1×1 سطوح حمایتی فعلی بازار را تاحدودی پوشش دهد.

همانند دو الگوی بادبزن گن و جعبه گن، در الگوی مربع گن نیز باید به مقیاس نمودار توجه داشته باشید. در این الگو نیز باید هر واحد از قیمت با هر واحد از زمان متناسب باشد.

 

الگوی گن در بازار فارکس

انواع مختلف الگوی گن (بادبزن، جعبه و مربع) در تمام بازارهای مالی قابل استفاده هستند. برای همین معامله‌گران بازار فارکس نیز می‌توانند در تحلیل تکنیکال جفت ارز مورد نظر خود از الگوی گن استفاده ‌کنند.

یکی از بازارهای مالی بزرگ جهان که ایرانیان زیادی با استفاده از آن به درآمد دلاری مستمر رسیده‌اند بازار فارکس است. خوشبختانه در بازار فارکس نیز می‌توان از الگوی گن استفاده کرد. برای مثال می‌توانید نمودار قیمت جفت ارز مورد نظر خود را باز کنید و یکی از سه الگوی بادبزن گن، جعبه گن یا مربع گن را روی آن اعمال کنید. بدین ترتیب سطوح احتمالی مقاومت و حمایت روی نمودار مشخص می‌شود و می‌توانید متناسب با آن معاملات خود را مدیریت کنید.

علاوه بر این، از الگوهای گن می‌توانید برای شناسایی خطوط روند و نقاط احتمالی تغییر روند نیز استفاده کنید. بهترین کار این است که الگوی Gann Fan یا سایر الگوهای گن را با دیگر ابزارها و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال ترکیب کنید و در معاملات خود از استراتژی‌های مدیریت ریسک و سرمایه بهره ببرید.

 

سخن پایانی

الگوی گن در تحلیل تکنیکال براساس نظریه‌ای ایجاد شده که در سال ۱۹۳۵ توسط تحلیل‌گر مطرح بازار آقای ویلیام دلبرت گن مطرح شد. براساس این نظریه نمودار قیمت دارایی‌های مختلف را می‌توان به نواحی خاصی تقسیم کرد که براساس زمان و قیمت متناسب باشند.

امروزه نظریه گن با استفاده از سه الگوی «بادبزن گن» (Gann Fan)، «جعبه گن» (Gann Box) و «مربع گن» (Gan Square) روی نمودار قیمت دارایی‌های مختلف اعمال می‌شود و با استفاده از آن‌ها می‌توان سطوح مقاومت و حمایت، نواحی تغییر روند و روندها را شناسایی کرد. علاوه بر این، از الگوی گن برای ارزیابی قدرت حرکت قیمت دارایی مورد نظر نیز استفاده می‌شود.

الگوهای گن جزو الگوهای کمترشناخته‌شده در تحلیل تکنیکال هستند که در مقایسه با سایر ابزارها و اندیکاتورهای موجود استفاده کمتری از آن‌ها می‌شود. برای همین در مقاله امروز سعی کردیم تا شما را با این الگوهای مهم آشنا کرده و توضیحات کافی را در مورد آن‌ها ارائه کنیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
blog.dhantradingviewtradingview

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا