🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
آموزش بورس

رازهای ناگفته کسب سود میلیارد تومانی از بورس ایران

مردم برای سرمایه‌گذاری به‌دنبال بازارهای مالی می‌روند تا پول خود را در یک دارایی امن سپرده‌گذاری کنند. بازار بورس یکی از بازارهای مالی است که هم به منافع کشور و هم منافع سرمایه‌گذاران کمک می‌کند. این بازار سهام کشورها را به‌طور منسجم، برای معامله در یکجا در دسترس عموم مردم قرار می‌دهد. اگر فوت‌وفن شرکت در بازار بورس را بلد باشید، کسب سودهای میلیاردی کار ساده‌ای خواهد بود. برای حضور در بازار بورس ابتدا باید با الفبای این بازار آشنا شوید و اصول سرمایه‌گذاری در آن را یاد بگیرید.

اطلاعات خود را در بازار بورس ایران محک بزنید!

با صرف کمتر از 5 دقیقه زمان، می‌تونی بفهمی که چقدر با بازار بورس ایران آشنا هستی!

 

بورس چیست؟

بورس یک بازار مالی منسجم است که در آن سهام شرکت‌های خصوصی و دولتی خریدوفروش می‌شوند. بورس ایران چهار زیر مجموعه دارد؛ بورس اوراق بهادار تهران، بورس کالا،‌ بورس انرژی و فرابورس.

بازار بورس یک بازار مالی سازمان یافته است که انواع اوراق بهادار، اوراق مشتقه و سهام شرکت‌ها در آن مورد معامله قرار می‌گیرند. هدف از شکل‌‌گیری این بازار، جمع‌آوری سرمایه‌های خرد و کلان از سرمایه‌گذاران برای تامین سرمایه شرکت‌ها و پروژه‌ها است. اساس شکل‌گیری بازار بورس تقسیم سود و شراکت است که میان سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها اتفاق می‌افتد.

بازار بورس از جمله بازارهایی‌ست که می‌تواند به وضعیت اقتصادی هر کشوری کمک کند. به بیان ساده می‌توان گفت، بورس بازاری است که در آن دارایی‌های واقعی و مالی فرایند قیمت‌گذاری و خریدوفروش را طی می‌کنند. از کارکردهای اصلی بازار بورس می‌شود ایجاد بازار رقابتی، شفافیت در بازار، قیمت‌گذاری کالاهای با ارزش و مدیریت انتقال ریسک را معرفی کرد.

 

سرمایه گذاری در بورس

فردی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند، در واقع مقداری از سهام یک شرکت را خریداری می‌کند و به همان میزان در سودهای کسب‌شده شرکت سهیم می‌شود.

سرمایه‌ گذاری در بورس راهی برای افزایش پول شما در طول زمان است. با کنار گذاشتن منظم پول برای سرمایه گذاری، می‌توانید شاهد چند برابر شدن ارزش آن در دراز مدت باشید. به همین دلیل مهم است که به محض اینکه پول لازم را برای انجام این کار دارید، شروع کنید.

شاید سرمایه‌گذاری در بازار بورس در نگاه اول کار ساده‌‌ای به‌نظر برسد، اما بدون داشتن آگاهی و اطلاعات کافی می‌تواند سرمایه شما را در معرض خطر قرار دهد. بعد از اینکه آموزش‌های لازم را پشت سر گذاشتید وقت آن می‌رسد که وارد بازار شوید.

برای ورود به بازار بورس، ابتدا باید یک کارگزاری بورس مناسب را انتخاب کنید. کارگزاری که سابقه درخشان داشته باشد و بتوان با خیال راحت به آن اعتماد کرد.

پس از افتتاح حساب در کارگزاری،‌ نوبت به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی می‌رسد. پس از عبور از این مراحل با بررسی دقیق انواع سهام و شرکت‌ها در بازار بورس، ‌می‌توانید انتخاب کنید که در چه سهم و شرکتی سرمایه‌گذاری نمایید.

 

روش‌های کسب سود از بازار بورس

سرمایه‌گذاری در بازار بورس به دو روش مستقیم، از طریق خود شخص و به‌صورت آنلاین و غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر است.

اگر سرمایه‌ای دارید که می‌خواهید آن را در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنید تنها کافی‌ست که در صورت علاقه‌مندی کمی وقت برای آموزش گذاشته و اصول کاربردی و مهم این بازار را یاد بگیرید. اگر برای این کار وقت یا علاقه به اندازه کافی ندارید باز هم جای نگرانی نیست؛ چراکه می‌توانید معاملات خود را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا شرکت‌های سبدگردانی بسپارید.

  • سرمایه‌گذاری مستقیم: در روش مستقیم سرمایه‌گذاری بورس، شما به‌صورت آنلاین و با استفاده از اینترنت می‌توانید ثبت نام کنید و به همین طریق بازار را تحت نظر بگیرید. برای این کار حتما باید با شرکت‌ها،‌ سهام آن‌ها و عواملی که بر قیمت این سهام تاثیر می‌گذارند آشنا باشید. علاوه‌بر آن اخبار را دنبال کنید و در زمان مناسب تصمیم درست بگیرید. گفتنی است که این روش بیشتر توسط سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که بر این بازار تسلط دارند، ‌انتخاب می‌شود.

سرمایه گذاری مستقیم

  • سرمایه‌گذاری غیرمستقیم: در سرمایه‌گذاری به‌صورت غیرمستقیم، شما سرمایه خود را به یک نهاد (شرکت‌ سبد گردانی) یا صندوق سرمایه‌گذاری می‌سپارید و آن‌ها این سرمایه را برای شما مدیریت می‌کنند. در این روش، شما باید مبلغی رابه‌عنوان دستمزد به این صندوق‌ها پرداخت کنید،‌ این روش برای افراد تازه‌کار و حرفه‌ای مفید است. در روش غیرمستقیم دیگر لازم نیست که بازار را به‌طور مداوم زیرنظر بگیرید.

سرمایه گذاری غیرمستقیم

 

مزایای سرمایه‌گذاری در بورس

سرمایه‌گذاری در بورس مزایای زیادی برای شخص سرمایه‌گذار به همراه دارد که شامل کسب سود، شفافیت و حمایت قانونی، معافیت مالیاتی و… می‌شود.

در این بخش از مقاله به‌طور مفصل به بررسی مزایای سرمایه‌گذاری در بورس خواهیم پرداخت.

از جمله مزایای مهم سرمایه گذاری در بورس می‌توان شفافیت این بازار و حمایت قانونی از سرمایه‌گذار اشاره کرد. کلیه فعالیت سهام‌داران و شرکت‌ها در بازار بورس تحت نظارت سازمان بورس قرار دارد و هیچ‌گونه معاملات غیرقانونی در این بازار انجام نمی‌شود. بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند با خیال راحت پول خود را در این بازار قرار دهند.

مهم‌ترین مزیتی که این بازار برای فعالان خود دارد، ایجاد سود است. سرمایه‌گذاران هم با خرید و فروش از اختلاف قیمت سود به‌دست می‌آوردند و هم با نگهداری سهم از سود سالانه بهره‌مند می‌شوند.

علاوه‌بر این‌‌ها، در برخی از کشورها سود حاصل از مزایای سرمایه‌گذاری در بورس از مالیات معاف یا مشمول تخفیف مالیاتی است. شرکت‌های پذیرفته شده در بورس می‌توانند از مزایای معافیت درصد مالیاتی استفاده کنند.

از دیگر مزایای این بازار دسترسی و انجام معاملات به روش خیلی ساده است. دریافت کدبورسی، وقت زیادی از سرمایه‌گذاران نمی‌گیرد؛ همچنین انجام معاملات به‌صورت حضوری، تلفنی یا اینترنتی است.

 

روش‌های تحلیل بازار بورس

برای تحلیل بازار بورس روش‌های مختلفی از جمله تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال، تابلوخوانی، تحلیل احساسات بازار و تحلیل کمی وجود دارد.

  • تحلیل تکنیکال (Technical Analysis): روش پیش‌بینی روند قیمت یک دارایی در آینده بر اساس نمودار قیمت را «تحلیل تکنیکال» می‌گویند. در واقع، تحلیل‌گران تکنیکال، معتقدند که تمام اطلاعات ِمربوط به سهام یک شرکت در قیمت آن نهفته است.
  • تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis): روش بررسی وضعیت نرخ بهره، نرخ تورم، سیاست‌های پولی و مالی و همچنین مولفه‌های اقتصاد خرد مثل عرضه و تقاضا در بازار و تاثیر آن بر ارزش اوراق بهادار مانند سهام را تحلیل فاندامنتال می‌نامند. در حقیقت، این مطالعات به تحلیل‌گران کمک می‌کند که آینده بازار را پیش‌بینی کنند. تحلیل بنیادی بیشتر برای افرادی مناسب است که قصد سرمایه‌گذاری برای بلندمدت را دارند.
  • تابلوخوانی: سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (tsetmc) یکی از مهم‌ترین مراجع برای فعالان بازار بورس است. در این سایت شما می‌توانید اطلاعات در مورد شاخص‌های بازار (بورس و فرابورس)، مهم‌ترین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص و البته اطلاعات مربوط به معاملات سهام شرکت‌های مختلف را از روی تابلوها و جداول آن با امکان فیلترسازی بخوانید.
  • تحلیل کمی (Quantitative Analysis): تحلیل کمی، به مجموعه‌ای از تکنیک‌های ریاضی و آماری می‌گویند که با استفاده از مدل‌سازی، ارزیابی و تحقیق جهت تحلیل رفتار دارایی‌های مختلف انجام می‌شود. از روش‌های تحلیل کمی در بازارهای مالی، می‌توان به تحلیل آماری، معاملات الگوریتمی، مدل‌سازی ریسک، بهینه‌سازی پرتفو و ارزش‌گذاری اوراق مشتقه اشاره کرد.
  • تحلیل احساسات بازار (Sentiment Analysis): تحلیل سنتیمنت به مطالعه و بررسی هیجانات و احساسات مردم (سرمایه‌گذاران)، نظرات و رفتار در رابطه با محصولات، خدمات، سازمان‌ها، رویدادها، موضوعات بحث برانگیز و هر عاملی که مرتبط با بازار باشد، می‌پردازد.

 

سخن پایانی

اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را دارید باید بدانید که بازار بورس یکی از بازارهای قانونی و قابل اعتماد در هر کشوری‌ست که برای افراد مطلع و آشنا با این بازار می‌تواند سودآور باشد. سرمایه‌گذاری در بازار بورس بسیار ساده است و با صرف کم‌ترین زمان می‌توانید به‌صورت حضوری یا آنلاین در این بازار مشارکت کنید.

برای سرمایه‌گذاری مستقیم در این بازار تنها کافی‌ست که سهام شرکت‌ها و نمادهای بورسی را بشناسید و روش‌های تحلیل بازار و قیمت سهام را بلد باشید. این مقاله در کم‌ترین زمان، ‌مفید‌ترین و کاربردی‌ترین مطالبی را که برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس نیاز دارید در اختیارتان قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا