دوره منتور شیپ
آموزش بورسآموزش تحلیل تکنیکال

تفاوت نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده چیست؟

معمولا سرمایه‌گذاران برای اینکه در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری معاملات موفقی داشته باشند، پیش از هر اقدامی نمودار قیمتی یک کالا یا ارز را مورد بررسی قرار می‌دهند. نمودار قیمت،‌ اطلاعات مهمی در خصوص روند ارزش یک دارایی در اختیار ما قرار می‌دهد.

گاهی اوقات، علاوه بر اطلاعات در مورد مسیر حرکت قیمت، الگوها و علائمی بر روی نمودار ظاهر می‌شوند که تفسیر آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی به فرد سرمایه‌گذار در تصمیم‌گیری کمک کند. نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده، انواعی از نمودار قیمتی هستند که با توجه به نوع دارایی و معاملاتی که قصد انجام آن را دارید، ‌می‌توانید از هر یک از آن‌ها استفاده کنید.

نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده تفاوت‌هایی دارند که در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تعریف نمودار تعدیل شده

«نمودار تعدیل شده» (adjusted graph) نموداری‌ست که در آن افزایش سرمایه و پرداخت سود نقدی از نمودار حذف شده‌ و نمایش داده نمی‌شوند. افزایش سرمایه و پرداخت سود نقدی باعث تغییر قیمت سهام شرکت در بازار سرمایه می‌شود.

در این نوع نمودار تنها روند قیمت بر اثر معاملات خرید و فروش شکل می‌گیرد. به طورکلی، این نوع نمودار در تحلیل تکنیکال متداول‌تر است؛ زیرا شرایط واقعی‌تری از سهم مورد نظر در اختیار ما قرار می‌دهد. پایه و اساس تمام تحلیل‌های تکنیکال روند قیمت بر روی نمودار یک دارایی است. نمودار تعدیل شده تنها اثر تمامی نوسانات قیمتی و تقسیم سود نقدی و شکاف‌ها را نشان می‌دهد. (بدون نمایش زمان آن‌ها در نمودار)

نمودار تعدیل شده و نشده

برخی از فعالیت‌های یک شرکت مانند افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی موجب افزایش یا کاهش ناگهانی قیمت سهام آن می‌شود. به نموداری که اطلاعات فعالیت‌های شرکت را نمایش نمی‌دهد و تنها تاثیر آن بر قیمت روی نمودار را مشخص می‌کند، تعدیل شده می‌گویند.

 

افزایش سرمایه

زمانی که یک شرکت سرمایه خود را از مطالبات و آورده‌های نقدی و یا ارزیابی مجدد ارزش دارایی‌ها افزایش می‌دهد، یک گپ یا شکاف قیمتی در نمودار قیمت سهم آن ایجاد می‌شود.

معمولا نمایش تغییرات قیمتی یک سهم دو روز کاری قبل از جلسه اعضا برای تصمیم‌گیری بر سر افزایش سرمایه متوقف می‌شود و پس از تایید تصمیمات مجمع، ۵ روز کاری پس از جلسه دوباره ادامه پیدا می‌کند. بعد از اینکه افزایش سرمایه شرکت انجام شد، قیمت سهم به نسبت میزان افزایش سرمایه کاهش پیدا می‌کند.

می‌توان گفت پس از افزایش سرمایه،‌ به همان اندازه که سرمایه افزایش پیدا می‌کند به همان نسبت درصدی از قیمت سهم کاهش پیدا خواهد کرد و در عوض تعداد سهم سهام‌داران نیز بیش‌تر خواهد شد. این فرایند در نمودارهای تعدیل شده نمایش داده خواهد شد.

 

تقسیم سود نقدی

در پایان هر سال مالی،‌ شرکت‌ها یک مجمع عمومی برگزار می‌کنند تا برای تقسیم سود نقدی بین سهامداران تصمیم‌گیری کنند. سود نقدی از کل دارایی شرکت کسر می‌شود؛ بنابراین تمام اعضای هیئت مدیره باید برای آن تصمیم بگیرند. همواره پس از اعلام نتیجه این تصمیم‌گیری، قیمت سهم در بازار با توجه به مقدار سود تقسیم شده کاهش پیدا می‌کند؛ این امر موجب شکل‌گیری یک گپ در نمودار می‌شود.

کاربرد نمودار تعدیل شده

 

تعریف نمودار تعدیل نشده

«نمودار تعدیل نشده» (unadjusted graph) یک نمودار قیمتی‌ست که رفتار قیمتی سهم را با شکاف و گپ‌های قیمتی تشکیل‌شده (به‌ دلیل فعالیت خود شرکت بوده نه عرضه و تقاضا) نمایش می‌دهد.

اغلب در این نوع نمودار، تمام عواملی که موجب تغییر قیمت می‌شود،‌ بر روی روند قیمت با زمان مشخص است. در واقع می‌توان گفت که نمودار تعدیل نشده، علاوه بر عوامل قیمتی، فاکتورهای بنیادی که بر قیمت تاثیر می‌گذارند را نیز نمایش می‌دهد. در صورتی که فعالیت شرکت که موجب افزایش یا کاهش ارزش سهم شده در نمودار قیمت نمایش داده شود،‌ یک نمودار تعدیل نشده است.

نمودار تعدیل نشده

فعالیت‌های شرکت  که بر ارزش سهم آن تاثیر می‌گذارند در نمودار قیمت به شکل گپ (شکاف) قیمتی ظاهر می‌شوند. به بیان دیگر با مشاهده گپ در نمودار قیمت یک سهم می‌توان حدس زد که شرکت اقدامی انجام داده که موجب کاهش یا افزایش قابل توجه قیمت سهم شده است.

 

شکاف قیمتی

شکاف یا گپ (Gap) در نمودار قیمت یک دارایی نواحی از نمودار است که قیمت به طور ناگهانی و بدون اینکه هیچ معامله‌ای انجام شود به سمت بالا یا پایین حرکت می‌کند. بسیاری از معامله‌گران این فرصت‌ها را به عنوان فرصتی برای کسب سود شکار می‌کنند.

دلایل مختلفی برای ایجاد شکاف در نمودار قیمت یک سهم وجود دارد که از این میان می‌توان به افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی میان سهامداران اشاره کرد. لازم به ذکر است که نتیجه این اقدامات که به تصمیمات شرکت بستگی دارند،‌ در نمودارهای تعدیل نشده به شکل گپ آشکار می‌شوند.

 

مزایا و معایب نمودار تعدیل شده

  • به راحتی می‌توان از اندیکاتور و اوسیلاتور بر روی آن استفاده کرد.
  • مناسب برای الگوهای کندلی
  • حمایت‌ها و مقاومت‌ها معتبر هستند.
  • از خط روند می‌توان برای تشخیص ترند استفاده کرد.
  • مناسب برای تحلیل تکنیکال
  • تنها ایراد نمودارهای تعدیل شده می‌تواند مشخص نبودن تاریخچه قیمت به دلیل حذف گپ‌ها باشد.

 

مزایا و معایب نمودار تعدیل نشده

  • اندیکاتورها به درستی بر روی این نمودار عمل نمی‌کنند.
  • برای تحلیل تکنیکال مناسب نیستند.
  • نمایش سقف‌ها و کف‌های تاریخی معتبر
  • اما، تمام فاکتورهای دخیل در تغییر قیمت را به روشنی نمایش می‌دهند.

 

تفاوت نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده

تفاوت ظاهری بین نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده در گپ‌هایی است که در نمودار آشکار می‌شود.

در نمودارهای تعدیل شده این گپ‌ها به صورت دستی و با پیاده‌سازی فرمول‌های خاصی قابل حذف هستند. به بیان دیگر، با گذر زمان، ابتدا و انتهای گپ‌ها به یکدیگر متصل شده و پوشانده می‌شوند. در حالیکه، در نمودارهای تعدیل نشده این گپ‌ها به حال خود گذاشته شده و مشخص هستند.

لازم است بار دیگر به این نکته اشاره کنیم؛ در نمودار تعدیل نشده شکاف و گپ‌های قیمتی که به ‌وجود آمده به‌ دلیل فعالیت خود شرکت است و عرضه و تقاضا تاثیری در تغییرات قیمت سهم نداشته است. برای تحلیل‌گران رشد یا ریزش قیمت سهم زمانی اهمیت پیدا می‌کند که در نتیجه تغییر در میزان عرضه و تقاضا باشد. یعنی مقاومتی که با عرضه و تقاضا تشکیل شده باشد، اعتبار دارد نه مقاومتی که با دستکاری شرکت در نمودار قیمت آن تشکیل شود.

همه شرکت‌هایی که در بازار بورس هستند، می‌توانند با انجام برخی اقدامات، در قیمت سهم خود را در بازار تغییراتی ایجاد کنند. بنابراین، در صورتی که پیدا کردن سطوح حمایت و مقاومت معتبر در تحلیل تکنیکال برای شما اهمیت دارد، بهتر است از نمودار تعدیل شده‌ استفاده کنید؛ زیرا در این نوع نمودار تمام افزایش و ریزش‌های قیمت سهم حاصل از عرضه و تقاضا و جنگ بین خریداران و فروشندگان است.

برخی بر این باورند که نمودارهای تعدیل شده به دلیل اینکه دستکاری شده‌اند ممکن است کف و سقف‌‌های کاذب به ما بدهند و نمی‌توان از آن‌ها به عنوان معیاری برای پیش‌بینی قیمت در آینده استفاده کرد. این در حالی‌ست که منابع معتبر تحلیل تکنیکال، ‌نمودارهایی که تغییرات قیمت در آن‌ها ناشی از عرضه و تقاضای واقعی بازار باشند را معتبر می‌دانند.

تحلیل تکنیکال از ابزارها و عوامل بسیاری تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها به عنوان یک مسیر مناسب برای تحلیل سهم به شمار می‌آید. بسیاری از فعالین بازار بورس علاوه بر تحلیل تکنیکال از نکات مهم در تحلیل بنیادی سهم هم استفاده می‌کنند و همین امر به تصمیمات و پیش‌بینی‌های آن‌ها قوت بیشتری می‌دهد. برای تحلیل در حوزه تکنیکال پیشنهاد می‌شود از نمودارهای تعدیل شده استفاده نمایید تا اطلاعات به شکل دقیق‌تری در اختیار شما گذاشته شود و با این امر می‌توانید به نتایج مطمئن‌تری دست پیدا کنید.

 

سخن پایانی

گاهی اوقات برخی از فعالیت‌های شرکت موجب افزایش یا کاهش ناگهانی قیمت سهم شرکت در بازار خواهد شد. برخی از نمودارهای قیمت این تغییرهای ناگهانی در قیمت سهام را بر روی نمودار با یک گپ یا شکاف نشان می‌دهند و برخی آن‌ها را نمی‌پوشانند.

تفاوت میان نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده در نمایش همین گپ‌های قیمتی است که در اثر اقدامات شرکت اتفاق می‌افتد. در این مقاله سعی شد تا ویژگی‌ هر یک از این نمودارها برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری حرفه‌ای توضیح داده شود.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا