دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید

۷ ارز دیجیتال برتر برای سرمایه‌ گذاری در سال ۲۰۲۴

سال ۲۰۲۱ میلادی که به پایان رسید، یکی از سال‌های بسیار خوب در تاریخ ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. در این سال بسیاری از پروژه‌های بلاک چینی در کنار بیت کوین توانستند رشد زیادی را تجربه کنند و رکوردهای قابل توجهی را به ثبت برسانند.

با این حال، سال برای رمز ارز باسابقه بیت کوین زمانی به پایان رسید که چیزی حدود ۳۳ درصد پایین‌تر از سقف قیمتی خود که اتفاقاً همین چند ماه پیش موفق به ثبت آن شده بود، معامله می‌شد.

همین موضوع باعث شده که برخی از سرمایه‌گذاران نگران آینده بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۴ باشند، به‌ خصوص وقتی مسائل حقوقی مثل دریافت مالیات از دارندگان ارزهای دیجیتال و مخالفت دولت‌هایی مثل چین با استخراج و معامله‌ رمز ارزها را هم در نظر بگیریم اوضاع کمی پیچیده‌تر می‌شود.

در طرف دیگر اما بسیاری از افراد هستند که معتقدند هنوز چرخه‌ صعودی بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال به پایان نرسیده و در سال پیش روی میلادی ارزهای دیجیتال به رشد خود ادامه خواهند داد.

این که چه اتفاقی در این سال به وقوع خواهد پیوست مشخص نیست ولی چیزی که واضح به نظر می‌رسد این است که پروژه‌های اسم و رسم دار این حوزه در سال پیش رو هم به رشد خود ادامه خواهند داد و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

از همین رو در ادامه‌ی مقاله، ۷ مورد از بهترین ارزهای دیجیتال که برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۴ میلادی مناسب هستند را به شما معرفی می‌کنیم.

ناگفته نماند که بازار ارزهای دیجیتال بازار پرنوسان و پرریسکی است و رمز ارزهای اشاره شده در این پست صرفاً جنبه‌ی معرفی و آموزشی دارند. مسئولیت خرید یا فروش هر ارز دیجیتالی تنها برعهده‌ی خود شما است.

ارز دیجیتال برتر برای سرمایه‌ گذاری

بیت کوین (Bitcoin)

بیت کوین اولین و برترین ارز دیجیتال جهان است که مفهوم رمز ارزها را بر سر زبان‌ها انداخت.

سیزده سال پیش در سوم ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto) اولین بلاک بیت کوین را استخراج کرد و بدین ترتیب اولین ارز دیجیتال جهان پا به عرصه‌ ظهور گذاشت.

اکنون بعد از گذشت سال‌ها این رمز ارز محبوب کماکان در صدر لیست برترین ارزهای دیجیتال قرار دارد و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها جایگاه خود را ترک کند.

با اینکه بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر در سال گذشته‌ میلادی، توانستند چندین برابر بیشتر از بیت کوین رشد داشته باشند و احتمال دارد در سال پیش رو هم همین اتفاق بیفتد ولی فراموش نکنید که کم‌خطرترین ارز دیجیتال بازار برای سرمایه‌گذاری قطعاً بیت کوین است.

نگاهی به لیست برترین ارزهای دیجیتال در سال‌های گذشته هم این موضوع را ثابت می‌کند زیرا بسیاری از آن‌ها هم‌اکنون یا ارزش خود را از دست داده‌اند یا اصلاً دیگر وجود خارجی ندارند.

بنابراین توصیه می‌شود در سال ۲۰۲۴ میلادی هم بخشی از سبد سرمایه‌گذاری خود را حتماً به بیت کوین اختصاص دهید.

اتریوم (Ethereum)

اتریوم با معرفی مفاهیمی مثل قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیر متمرکز توانست راه خود را از بیت کوین جدا کند.

رمز ارز اتریوم هم اکنون در جایگاه دوم برترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار قرار دارد و با توجه به فاصله‌ای که از رده‌ی سوم پیدا کرده انتظار می‌رود در بدترین حالت جایگاه دوم خود را حفظ کند. حتی بعضی‌ها عقیده دارند به‌زودی اتریوم جایگاه بیت کوین را تصاحب خواهد کرد و به سلطه‌ی چند ساله‌ این رمز ارز باسابقه پایان خواهد داد.

دلیل اصلی محبوبیت اتریوم معرفی مفاهیم «قراردادهای هوشمند» (Smart Contracts) و پشتیبانی از «برنامه‌های غیر متمرکز» (Decentralized Applications یا DApp) بود.

به عبارت دیگر «ویتالیک بوترین» (Vitalik Buterin) که معتقد بود فناوری بلاک چین را می‌توان برای اموری فراتر از انتقال پول دیجیتال بکار گرفت، بلاک چین اختصاصی خود را با نام اتریوم ایجاد کرد که در آن امکان اجرای کدهای برنامه‌نویسی و اپلیکیشن‌های مختلف وجود داشت. این نوآوری‌ها و کاربردهای جدیدی که اتریوم به صنعت ارزهای دیجیتال معرفی کرد، موجب افزایش محبوبیت آن در بین جامعه کاربران شد.

قرارداد هوشمند: منظور از قراردادهای هوشمند کدهای برنامه‌نویسی است که می‌توان آن‌ها را روی بلاک چین پیاده‌سازی کرد. به عنوان مثال شما می‌توانید قرارداد هوشمندی بنویسید که یک ورودی را از کاربر دریافت کند و بر اساس آن یک سری کارهای از پیش تعیین شده را انجام دهد.

مثلاً فرض کنیم قرارداد هوشمند ما دو گزینه برای ورودی دارد و بعد از اینکه ۱۰ نفر یکی از این دو گزینه را انتخاب کردند، گزینه‌ای که رای بیشتری دریافت کرده باشد به عنوان خروجی برگردانده می‌شود. تمام این اتفاقات روی بلاک چین ثبت می‌شوند و برای همین احتمال هیچ تقلب یا خرابکاری در آن وجود ندارد.

برنامه غیر متمرکز: یک برنامه‌ی غیر متمرکز سایت، اپلیکیشن یا هر پلتفرم دیگری است که قراردادهای هوشمند تمام کارها و فعالیت‌های آن را کنترل می‌کنند.

قرارداد هوشمندی که در مثال قبل برای رای‌گیری به آن اشاره کردیم، می‌تواند در قالب یک برنامه‌ی غیر متمرکز و به شکل یک سایت اینترنتی پیاده‌سازی شود تا کاربران بتوانند با مراجعه به آن، گزینه‌ی خود را با انجام تراکنش در بلاک چین انتخاب کنند.

اتریوم برنامه‌های زیادی برای توسعه خود در سال ۲۰۲۴ میلادی تدارک دیده است که با اجرای آن‌ها می‌توان به ادامه‌ی رشد این رمز ارز امیدوار بود.

بایننس کوین (Binance Coin)

کارمزد پایین تراکنش‌ها و قابلیت دسترسی بالای بلاک چین بایننس باعث شد رمز ارز بایننس کوین خیلی زود به محبوبیت برسد.

همان‌طور که می‌دانید بایننس بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان محسوب می‌شود و ارز دیجیتال بایننس کوین ارز بومی این صرافی است.

بایننس کوین در ابتدا تنها برای پرداخت و بهره‌مندی از تخفیف کارمزد معاملات انجام شده در صرافی استفاده می‌شد ولی بعدها با معرفی بلاک چین اختصاصی این شرکت، دامنه‌ کاربردهای بایننس کوین گسترده‌تر شد.

همانند ارز دیجیتال اتریوم که از آن برای پرداخت کارمزد تراکنش‌های برنامه‌های غیر متمرکزی که بر بستر این بلاک چین توسعه داده شده‌اند، استفاده می‌شود، از ارز دیجیتال بایننس کوین هم به همین منظور کمک گرفته می‌شود. به عبارت دیگر اگر می‌خواهید در هر برنامه‌ی غیر متمرکزی که روی بلاک چین بایننس ساخته شده تراکنش انجام دهید، باید کارمزد آن را با بایننس کوین بپردازید.

بدین ترتیب با ادامه‌ی رشد بلاک چین بایننس و هجوم کاربران مختلف برای استفاده از خدماتی که این برنامه‌های غیر متمرکز ارائه می‌دهند، تقاضا برای خرید رمز ارز بایننس هم افزایش می‌یابد. همین موضوع باعث می‌شود بایننس کوین هم یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۴ میلادی باشد.

پولکادات (Polkadot)

بلاک چین‌های مختلف به صورت مستقیم نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند؛ بنابراین بلاک چین پولکادات با رمز ارز دات برای حل این مشکل ایجاد شده است.

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید بلاک چین‌های مختلف اکوسیستم‌های مجزا از هم هستند و نمی‌توانند به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. خوشبختانه پروژه‌های مختلفی تلاش‌ کرده‌اند تا این مشکل بزرگ را حل کنند و با ارتباط دادن بلاک چین‌ها با یکدیگر کاربردهای جدیدی را به پروژه‌های حوزه ارزهای دیجیتال اضافه کنند.

پروژه‌ی پولکادات که ارز دیجیتال محلی آن اغلب با عنوان «دات» (DOT) شناخته می‌شود، یکی از این پلتفرم‌هایی است که با هدف ایجاد پل ارتباطی بین بلاک چین‌های مختلف راه‌اندازی شده است.

به همین دلیل پولکادات با به همراه داشتن تیم فنی و توسعه‌ قوی توانسته از سال ۲۰۲۰ میلادی به سرعت رشد کند و هم‌ اکنون در کمتر از ۲ سال به یکی از پروژه‌های برتر در دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل شود. طبق گفته کارشناسان انتظار می‌رود این پیشرفت در سال ۲۰۲۴ هم ادامه داشته باشد.

کاردانو (Cardano)

کاردانو یکی دیگر از بلاک چین‌های سریع است که مشکلات زیست‌محیطی و سرعت پایین انجام تراکنش‌ها در آن جایی ندارد.

کاردانو هم یک بلاک چین شبیه اتریوم است که ارز دیجیتال آن «آدا» (ADA) نام دارد. الگوریتم اجماع بلاک چین کاردانو بر پایه‌ی «اثبات سهام» (Proof of Stake) استوار است و خبری از الگوریتم اجماع «اثبات کار» (Proof of Work) اتریوم و بیت کوین نیست. در بلاک چین‌هایی که از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کنند، به دلیل اینکه به قدرت سخت‌افزاری بالا و در نتیجه مصرف زیاد انرژی نیاز دارند، مشکلات زیادی دیده می‌شود.

از جمله سایر مشکلات می‌توان به سرعت پایین تراکنش‌ها و عدم مقیاس‌پذیری اشاره کرد که با استفاده از الگوریتم اثبات سهام برطرف می‌شود. در کاردانو که گفتیم از همین الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌شود، ملاکِ تایید تراکنش‌ها؛ سپرده‌گذاری حجم مشخصی از ارز دیجیتال آدا است و برای همین در کاردانو با مشکلات زیست‌محیطی و سرعت پایین تراکنش‌ها مواجه نیستیم.

از همه‌ی این توضیحات که بگذریم بلاک چین کاردانو اخیراً پشتیبانی خود از قراردادهای هوشمند را نیز آغاز کرده است و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ با ظهور برنامه‌های غیر متمرکز روی این بلاک چین شاهد رشد بیشتر آن باشیم.

سولانا (Solana)

بلاک چین سولانا هم از تمام مفاهیم به ‌روز حوزه ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند و سرعت بالایی دارد.

سولانا یکی از ارزهای دیجیتالی بود که در سال گذشته‌ میلادی عملکرد خیره‌کننده‌ای از خود برجای گذاشت. رمز ارز سولانا توانست از قیمت زیر ۵ دلاری خود در پایان اولین ماه میلادی سال گذشته به بالاترین قیمت خود یعنی ۲۶۰ دلار برسد. هم ‌اکنون و در زمان نگارش این مقاله سولانا در حوالی ۱۵۰ دلار معامله می‌شود و یکی از گزینه‌های خوب برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۴ است.

از نظر فنی هم سولانا را می‌توان در رده‌ی رمز ارزهای زیرساختی قرار داد. در واقع این پروژه هم یک بلاک چین است که از قرادادهای هوشمند و بسیاری از مفاهیم به ‌روز حوزه ارزهای دیجیتال مثل «توکن‌های تعویض‌ناپذیر» (NFT) پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این مشکلات مقیاس‌پذیری و سرعت پایین تراکنش‌های اتریوم نیز با بکارگیری نوآوری‌های جدید در سولانا برطرف شده است.

آوالانچ (Avalanche)

آوالانچ با ارز دیجیتال آواکس خود یکی دیگر از رقبای اصلی اتریوم است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ میلادی به رشد خود ادامه دهد.

آخرین رمز ارزی که به شما معرفی می‌کنیم آوالانچ نام دارد. البته آوالانچ نام بلاک چین پروژه بوده و رمز ارز محلی آن «آواکس» (AVAX) نام دارد. این رمز ارز از نظر ارزش بازار پایین‌تر از دیگر گزینه‌های معرفی شده قرار می‌گیرد و به دلیل برنامه‌ی توسعه و قدرتمند بودن اکوسیستم آن احتمال رشد بالایی در سال ۲۰۲۴ دارد.

پروژه‌ی آوالانچ هم از جمله‌ رقبای اتریوم محسوب می‌شود که از نظر سرعت انجام تراکنش‌ها حتی از دیگر پروژه‌های رقیب مثل سولانا هم پیشی می‌گیرد. مزیت دیگر آوالانچ امکان ایجاد زنجیره‌های جانبی از آن است که باعث می‌شود شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به دنبال بلاک چین برای پروژه‌های خود می‌گردند به راحتی بتوانند از مزایای آن بهره ببرند.

همچنین آوالانچ، خود از چند زیر زنجیره تشکیل شده است که هر کدام مسئولیت پردازش تراکنش‌های مختلف را برعهده دارند. برای مثال برای پردازش تراکنش‌های انجام شده توسط قراردادهای هوشمند یک زیر زنجیره‌ی مجزا وارد عمل می‌شود و تراکنش‌ها را تایید می‌کند.

سخن پایانی

بازار ارزهای دیجیتال بازار بزرگ و پرنوسانی است که هر روزه در آن رمز ارزهای جدیدی متولد می‌شوند و ارزش بعضی از آن‌ها هم به صفر می‌رسد.

بنابراین پیدا کردن گزینه‌های خوب برای سرمایه‌گذاری می‌تواند کار سخت و پیچیده‌ای باشد. ارزهای دیجیتالی که ما در این مقاله در مورد آن‌ها صحبت کردیم ۷ مورد از کم‌خطرترین ارزهای دیجیتالی بودند که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ میلادی به رشد خود ادامه دهند.

بدیهی است که این احتمال وجود دارد که رمز ارزهای دیگر از نظر رشد قیمتی عملکرد به مراتب بهتری نسبت به گزینه‌های معرفی شده در مقاله داشته باشند ولی به همان نسبت ریسک سرمایه‌گذاری در آن‌ها هم بیشتر از رمز ارزهای پیشنهاد شده خواهد بود.

به هر حال فرقی نمی‌کند دیگران در مقاله‌ها و ویدیوهای مختلف چه رمز ارزی را برای سرمایه‌گذاری معرفی ‌کنند، در آخر این خود شما هستید که باید تحقیقات لازم را انجام دهید و آگاهانه تصمیم بگیرید. مسئولیت هرگونه کسب سود یا تحمل ضرر هم برعهده‌ی خود شما است.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام وقت شما بخیر
    بله حتما برای این مقاله آپدیت جدیدی میدیم و بهترین ارزها رو برای سال جدید معرفی می‌کنیم
    زنده باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا