کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش فارکس

تیک پروفیت (Take Profit) یا TP در فارکس چیست؟

دوره حضوری منتور شیپ

بازار فارکس با پیچیدگی‌هایی که دارد ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد. شاید فکر کنید مگر می‌شود کل سرمایه خود را در یک بازار به این بزرگی قرار داد و نگران نبود. اما راه‌کارهایی برای تریدرها و معامله‌گران وجود دارد که تاحدودی خیالشان را راحت می‌کند.

در معاملات فارکس دو سفارش ویژه برای بستن یک معامله وجود دارد: «دستور برداشت سود» (Take Profit)  و «دستور توقف ضرر» (Stop Loss) این سفارشات نتایج معاملات را قابل پیش‌بینی‌تر و سودآورتر می‌کنند. پیش از این در مقاله «حد سود و حد ضرر در فارکس چیست؟» در مورد این سفارشات توضیحاتی ارائه دادیم. امروز در این مقاله به طور خاص به مبحث حد سود (TP) و نحوه تعیین آن در معاملات فارکس خواهیم پرداخت.

تیک پروفیت در معاملات فارکس چیست؟

دستور برداشت سود یا همان حد سود (Take Profit) دستورالعملی است برای بستن یک معامله باز با قیمتی خاص که تریدر مشخص می‌کند.

دستور Take Profit نیز مانند Stop Loss، یک دستور خروج از معامله اتوماتیک است. با این حال، برخلاف SL که ضرر معامله‌گر را در یک معامله محدود می‌کند، TP قیمت خاصی را نشان می‌دهد که در آن یک معامله سودآور به طور خودکار بسته می‌شود.

به عبارت دیگر، TP یک هدف برای برداشت سود است. شما باید TP را در سطحی قرار دهید که انتظار دارید قیمت به آن برسد. در موقعیت‌های خرید، TP بالاتر از قیمت فعلی خواهد بود و در موقعیت فروش بالعکس، TP پایین‌تر از آن قرار دارد.

تنظیم دستور تیک پروفیت برای این است که اطمینان حاصل شود معامله شما تا جایی ادامه پیدا می‌کند که قیمت به نفع شما در حرکت است. زمانی که دستور حد ضرر را در قیمتی خاص قرار می‌دهید می‌توانید مطمئن باشید که سودی که تعیین کردید به حساب شما اضافه می‌شود.

اگر بازار به نرخ درخواستی شما برسد و شما مقدار از پیش تعیین شده را به دست آورید، دستورحد سود باعث می‌شود که معامله شما به‌طور خودکار بسته شود. شما می‌توانید یک ایده معاملاتی جذاب داشته باشید، اما اگر سطح TP را ضعیف انتخاب کنید، آنقدر که می‌شود سود نخواهید داشت پس هر معامله‌گری باید بداند که چگونه می‌تواند سود برداشت کند.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

گذاشتن تیک پروفیت در هر پوزیشنی به استثنای موقعیت‌های خرید غیراهرمی (بدون لوریج) الزامی است.

شما می‌توانید مقدار Take Profit خود را با توجه به نرخ مشخصی در بازار یا روی یک قیمت خاص تنظیم کنید. حداکثر سود دریافتی در اکثر معاملات هزار درصد مبلغ سرمایه‌گذاری شده است. این بدان معناست که با افزایش سود، می‌توانید سطح Take Profit خود را به طور مداوم به روز کنید.

دستور تیک پروفیت را حتی می‌شود بعد از قرار دادن معامله مشخص کرد یا تغییر داد. وقتی بازار نوسان دارد، نرخ Take Profit که درخواست کرده‌اید ممکن است در بازار معامله نشود. در این صورت، Take Profit شاید با سطح قیمت بعدی فعال شود. نتیجه این است که شما می‌توانید بیش از آنچه انتظار داشتید، سود به دست آورید.

مزایای استفاده از تیک پروفیت

 

چگونه برای معاملات خود حد سود تعیین کنیم؟

برای اینکه حد سود مناسب و دقیقی را انتخاب کنیم یک سری ابزارهای نموداری می‌توانند به ما کمک کنند:

۱. سطح حمایت و مقاومت

اگر به نمودار نگاه کنید، متوجه خواهید شد که معمولا قیمت برای شکستن حمایت یا مقاومت تلاش می‌کند. اغلب پس از مبارزه، قیمت معکوس می‌شود و در جهت مخالف حرکت می‌کند. بنابراین، سطوح حمایت و مقاومت به شما کمک می‌کنند تا TPهای مناسبی تنظیم کنید. به همین دلیل است که این استراتژی در بین معامله‌گران محبوبیت زیادی دارد.

  • نحوه استفاده از سطح مقاومت:

ابتدا یک سطح مقاومت را پیدا کنید. سپس بر اساس این سطح، می‌توانید سفارش Take Profit را ثبت کنید. به شما توصیه می‌کنیم که TP را کمی پایین‌تر از سطح مقاومت قرار دهید، زیرا احتمال اینکه قیمت به این سطح برسد و موقعیت خود را با سود ببندید، بالاتر خواهد بود.

چگونه برای معاملات خود حد سود تعیین کنیم؟

  • نحوه استفاده از سطح حمایت:

با دیدن روند نزولی، سطح حمایت را پیدا کنید. برخلاف وضعیت مقاومت، سطح TP باید چند پیپ بالاتر از حمایت باشد.

چگونه برای معاملات خود حد سود تعیین کنیم؟

لطفا به این نکته توجه داشته باشید که سطوح حمایت و مقاومت را می‌توان نه تنها با خطوط افقی که سقف و کف‌های قبلی را مشخص می‌کنند، بلکه با خطوط روند و کانال‌ها و همچنین نقاط محوری و سطوح فیبوناچی نیز مشخص کرد.

۲. سطوح رنج روزانه

راه دیگر برای شناسایی یک سطح خوب برای قرار دادن Take Profit استفاده از سطوح رنج روزانه است. اندیکاتور میانگین برد واقعی (ATR) به شما در انجام این کار کمک می‌کند.

اندیکاتور ATR نوسانی را که یک جفت در یک دوره زمانی معین تجربه می‌کند، اندازه‌گیری می‌کند. این شاخص میانگین تعداد پیپ‌هایی را نشان می‌دهد که قرار است جفت حرکت کند.

مقدار اندیکاتور ATR را در لحظه‌ای که وارد معامله می‌شوید، پیدا کنید. با اضافه کردن این مقدار به قیمت، سطح مناسب برای قرار دادن TP را پیدا خواهید کرد. البته به یاد داشته باشید که عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند بر قیمت در طول روز تاثیر بگذارند.

چگونه برای معاملات خود حد سود تعیین کنیم؟

۳. الگوهای نموداری

الگوهای نمودار زیادی وجود دارند که سطوح هدف خاصی را پیشنهاد می‌کنند. این سطوح می‌توانند به‌عنوان مکانی برای TP استفاده شوند.

بیایید مثالی از الگوی “Double Top” را با هم ببینیم:

بسیاری از الگوهای نموداری دارای اهدافی هستند که از همان نقطه ورود در جهت معامله پیش‌بینی می‌شوند ( زمانی در کف قیمت فروش انجام می‌شود و در سقف خرید). در این الگو، سطح ۳ جایی است که معامله‌گر یک TP قرار می‌دهد. این در مورد الگوهای سه قله/دره، سر و شانه، مستطیل و… نیز صادق است.

چگونه برای معاملات خود حد سود تعیین کنیم؟

۴. نسبت ریسک به ریوارد

برای تنظیم حد سود بهتر است نسبت ریسک به ریوارد را در نظر بگیرید. این اندازه‌گیری به شما کمک می‌کند تا بفهمید یک معامله‌گر در ازای ریسک ضرر محدود، چقدر سود پیش‌بینی می‌کند. به طور کلی، بهترین نسبت ۱:۳ است، بنابراین سود باید ۳ برابر بیشتر از ضرر باشد. برای مثال، اگر Stop Loss شما برابر با ۵۰ پیپ باشد، Take Profit باید ۱۵۰ پیپ باشد.

در برخی موارد، سایر نسبت‌های ریسک به ریوارد نیز ممکن است. به عنوان مثال، اگر در یک شکست معامله می‌کنید، ممکن است از نسبت ۱:۵ استفاده کنید؛ زیرا احتمال شکست کاذب زیاد است و ممکن است بخواهید بیشتر از سرمایه‌تان محافظت کنید.

 

تیک پروفیت در متاتریدر

برای قرار دادن تیک پروفیت از طریق متاتریدر دو راه وجود دارد؛ یا سطح قیمتی مورد نظر خود را همزمان با باز کردن معامله در پنجره ترید با یک قیمت، مشخص کنید یا بعد از قرار دادن معامله آن را به سفارش خود اضافه کنید.

برای قرار دادن حد سود همزمان با سفارش خرید یا فروشتان، در اپلیکیشن متاتریدر 4 یا 5 ابتدا جفت ارزی که قصد معامله آن را دارید انتخاب و بر روی آن کلیک کنید. در این حالت، پنجره ترید (ترمینال) برای شما باز می‌شود. پس از انتخاب قیمت برای ورود به معامله می‌توانید TP خود را انتخاب کنید.

تیک پروفیت در متاتریدر

در صورتی که با پیام “Invalid S/L or T/P” مواجه شدید بدان معناست که حد سود و حد ضرری که انتخاب کرده‌اید بسیار نزدیک به قیمت فعلی است.‌

حالا اگر سفارش خود را تنظیم و اجرا کرده باشید ولی بخواهید حد سودی قرار دهید یا آن را مجدد تنظیم کنید، لازم است تا از نوار سمت چپ در متاتریدر با انتخاب گزینه “Navigator” بر روی گزینه “Modify or delete order” کلیک کرده تا حد سود و حد ضرر به صورت نقطه‌چین در نمودار ظاهر شوند. بعد به روش قبلی می‌توانید حد سود و ضرر را تغییر دهید.

تیک پروفیت در متاتریدر

روش دوم نیز این است که وقتی این سطوح به شکل نقطه‌چین بر روی نمودار ظاهر می‌شوند؛ بر روی آن‌ها کلیک کنید و با «درگ» (Drag) کردن آن‌‎ها را جابه‌جا نمایید.

تیک پروفیت در متاتریدر

 

سخن پایانی

در بازار فارکس ابزارهایی وجود دارند که به کمک تریدرها آمده‌اند تا در معاملات‌شان به سودهای بیشتر برسند و کمتر متضرر شوند. از جمله این ابزارها برای کمک به  معاملات، تیک پروفیت (TP) است که به‌عنوان سطحی برای برداشت سود در ابتدای معامله توسط تریدر تعیین می‌شود. در واقع حد سود نوعی دستور بستن معامله است؛ تا با برداشت مقدار مشخصی سود کارگزار بداند باید معامله شما را ببندد.

برای تعیین تیک پروفیت در معاملات اصول و قوانینی وجود دارد که ما در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. اعمال این دستور در ترید کار سختی نیست. تنها باید در پلتفرم معاملاتی خود اقداماتی را انجام دهید و حد سود را فعال کنید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

مرجان همتی مرزی

من مرجان همتی مرزی هستم مترجم و کارشناس تولید محتوا که در سال ۱۳۹۹ در مقطع کارشناسی ارشد رشته مترجمی زبان انگلیسی فارغ‌التحصیل شدم. بیش از ۱۰ سال سابقه تدریس زبان انگلیسی در مقاطع مختلف را دارم و حدود ۷ سال است که به طور تخصصی در زمینه ترجمه و محتوا کار می‌کنم؛ بر سئو محتوا و کار با وردپرس نیز مسلط هستم. تجربه ترجمه و ویراستاری کتاب در زمینه بازارهای مالی را در رزومه خودم دارم و چند سالی هست که به صورت کاملا تخصصی در این بازار مطالعه دارم و دائما در حال بروزرسانی دیتا خود هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا