کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش فارکس

تاثیرات شاخص بیکاری کشورها در بازار فارکس

دوره حضوری منتور شیپ

بازار فارکس یک بازار بین‌المللی است که تحت تاثیر عوامل زیادی نوسان نشان می‌دهد. یکی از فاکتورهایی که تاثیر آن بر نوسانات بازار فارکس ملموس و قابل مشاهده است شاخص بیکاری‌ست. درک صحیح «شاخص بیکاری» (Unemployment Rate) موجب می‌شود تا در هنگام انتشار اخبار با دید بهتری دست به معامله بزنیم.

بیکاری یکی از شاخص‌های مهم و کلیدی اقتصادی است که توانایی افراد در پیدا کردن کار را نشان می‌دهد. این شاخص علاوه بر اینکه وضعیت اقتصاد کشور را منعکس می‌کند، با تاثیری که بر ارزش ارز یک کشور دارد،‌ موجب تغییر و نوسان در بازار فارکس می‌شود. امروز در این مطلب قصد داریم شما را با مفهوم Unemployment Rate و تاثیرات آن بر بازار فارکس بیشتر آشنا کنیم.

بازار فارکس

«بازار فارکس» (Foreign Exchange Market) بزرگ‌ترین بازار مالی بین‌المللی در دنیاست که بیشترین حجم معاملات روزانه را دارد و پول زیادی در آن در گردش است. در این بازار ارز کشورهای بزرگ در مقابل یکدیگر به‌صورت جفت معامله می‌شوند.

بازار فارکس از جذاب‌ترین بازارها برای معامله‌گران است. فارکس با روی آوردن سرمایه‌گذاران کوچک با سرمایه‌های اندک محبوبیت زیادی پیدا کرد. باز کردن یک حساب معاملاتی با مبالغ کوچک بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار و امکان تبدیل یک مبلغ کم به میلیون‌ها دلار تنها در عرض چند سال، بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

واقعیت این است که اکثر معامله‌گران فارکس ضرر می‌کنند و تنها درصد کمی از معامله‌گران برنده این بازار هستند. کلید موفقیت در معاملات فارکس نه تنها شامل یک استراتژی معاملاتی خوب و صحیح می‌شود، بلکه نظم و انضباط معاملاتی، صبر و مدیریت ریسک را نیز در برمی‌گیرد.

در این بازار باید با بررسی عوامل مختلف معاملات خود را مدیریت کنید و جلوی ضررهای بزرگ را بگیرید.

 

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

عوامل تاثیر گذار بر بازار فارکس

اگر از آن دسته افرادی هستید که تصور می‌کنند برای معامله در بازار فارکس بررسی نمودارها و تحلیل تکنیکال بازار کافی‌ست،‌ سخت در اشتباهید. فاکتورهای مهم دیگری هستند که برای موفقیت در بازار باید به آن‌ها مسلط باشید. برای معامله در بازار فارکس لازم است که علاوه بر فاکتورهای تکنیکال،‌عوامل فاندامنتال را نیز در نظر بگیرید.

منظور از بررسی بازار از نظر فاندامنتال بررسی داده‌های اقتصاد خرد و کلان از جمله شاخص‌های اقتصادی مهم است.

برخی از شاخص‌های مهم اقتصادی که ممکن است داده‌های آن‌ها بازار فارکس را تحت تاثیر قرار دهد،‌عبارتند از «شاخص تورم» (Inflation Rate)، ‌«شاخص بیکاری» (Unemployment Rate)، «شاخص قیمت مصرف کننده» (CPI)، «شاخص قیمت تولید کننده» (PPI)، «شاخص تولید ناخالص داخلی» (GDP)، «شاخص تولید ناخالص ملی» (GNP)، «شاخص نرخ بهره» (Interest Rate)، ‌«شاخص خرده فروشی» (RSI) و … .

شاخص‌های اقتصادی اطلاعاتی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند که با کنار هم قرار دادن و بررسی آن‌ها می‌توانند نوسانات آینده قیمت یک ارز یا دارایی را حدس بزند.

 

شاخص بیکاری (Unemployment Rate) چیست؟

بیکاری یکی از معیارهای ارزیابی سلامت اقتصادی یک جامعه است. مهم‌ترین شاخص ارزیابی بیکاری (Unemployment Rate)، نرخ بیکاری است که از تقسیم تعداد افراد بیکار به تعداد کل نیروی کار یک اقتصاد به دست می‌آید.

بیکاری یکی از شاخص‌های اقتصادی مهم و کلیدی است. این شاخص نشانگر توانایی یا عدم توانایی افراد در پیدا کردن شغل و میزان مشارکت در تولید کل یک اقتصاد است.

شاخص نرخ بیکاری درصد افراد بیکار در برابر نیروی کار یک کشور را نشان می‌دهد. این افراد هم توانایی دارند و هم مایل به انجام یک فعالیت هستند، اما نمی‌توانند شغل مناسب خود را پیدا کنند. این نرخ تنها پس از تغییر وضعیت اقتصادی کشور می‌تواند تغییر کند.

از طرفی دیگر، نرخ بیکاری در فارکس اطلاعاتی درباره سیاست‌های پولی که یک کشور در آینده اتخاذ می‌کند و تغییرات نرخ بهره، به معامله‌گران ارائه می‌دهد.

نرخ بیکاری درصدی از نیروی کار بدون شغل است. این یک شاخص پس‌رو است، به این معنی که به‌جای پیش‌بینی شرایط اقتصادی، عموما در پی تغییر شرایط اقتصادی افزایش یا کاهش می‌یابد. زمانی که اقتصاد در وضعیت نامناسبی قرار دارد و مشاغل کمی درخواست نیرو دارند، می‌توان انتظار داشت که نرخ بیکاری افزایش یابد. در مقابل زمانی که اقتصاد با نرخ سالمی رشد کند و مشاغل نسبتا فراوان باشند، می‌توان انتظار داشت که که این نرخ کاهش یابد.

 

تاثیر نرخ بیکاری بر اقتصاد کشور

شاخص بیکاری (Unemployment Rate) در کنار تولید ناخالص داخلی (GDP) و شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) یکی از شاخص‌های مورد توجه برای سلامت اقتصادی است. نرخ بیکاری رابطه معکوس با بازار سهام و تورم دارد.

نرخ پایین بیکاری به دلیل کاهش نیروی کار با افزایش متوسط دستمزد همراه است. در برخی موارد، این می‌تواند منجر به تورم شود، زیرا کارفرمایان برای افزایش دستمزد نیروی کار، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. کاهش نرخ بیکاری نیز با افزایش قیمت سهام همراه است، زیرا نیروی کار درآمد دریافتی بیشتری دارد.

 

تاثیر شاخص بیکاری بر بازار فارکس

شاخص بیکاری کشورها می‌تواند ارتباط غیرمستقیم و در عین حال مهمی با بازار فارکس داشته باشد. بانک مرکزی هر کشور با توجه به این نرخ، نرخ‌های بهره را مشخص می‌کنند. همچنین، این شاخص ریسک‌پذیری و احساسات سرمایه‌گذاران در بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه تاثیرات این شاخص بر بازار فارکس را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تاثیر شاخص بیکاری در فارکس

وضعیت اقتصادی: زمانی که شاخص بیکاری یک رقم بالا را نشان می‌دهد، ‌علامتی از ضعف در بازار و رکود اقتصادی است. این موضوع منجر به کاهش تقاضا برای یک دارایی و در نتیجه ارزش ارز ملی شود. در این شرایط،‌ بازار فارکس که بازار جفت ارزهاست به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

سیاست‌های پولی: معمولا زمانی که نرخ بیکاری در یک کشور افزایش پیدا می‌کند، ‌بانک مرکزی با تعیین برخی سیاست‌های پولی سعی در کنترل بیکاری و رشد اقتصادی دارد. تغیییرات در سیاست‌های پولی تاثیر قابل توجهی بر بازار فارکس خواهد گذاشت و ارزش ارزها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عرضه و تقاضا: نرخ بیکاری بر میزان عرضه و تقاضا در بازارها نیز تاثیر می‌گذارد. افزایش بیکاری موجب کاهش تقاضا برای کالا و خدمات می‌شود و این موضوع بازار فارکس را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نرخ بهره: ارتباط بین نرخ بیکاری و نرخ بهره در معاملات فارکس یک ارتباط تنگاتنگ است. اغلب نرخ بیکاری بالا بانک‌های مرکزی را وادار می‌کند تا نرخ بهره را برای افزایش استقراض و هزینه‌ها کاهش دهند. این امر بر ارزش ارز در بازار فارکس تأثیر منفی می‌گذارد و بالعکس.

احساس سرمایه‌گذار: افزایش بیکاری به طور قابل توجهی بر احساسات سرمایه‌گذاران تاثیر می‌گذارد. نگرانی در مورد بازار به گسترش احساسات منفی در بازار کمک کند و اعتماد سرمایه‌گذاران به پول یک کشور را کاهش می‌دهد. این امر منجر به کاهش ارزش ارز شده و بر بازار فارکس تاثیر منفی می‌گذارد، در حالی که اتفاقی برخلاف آن بر بازار فارکس تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

ریسک‌پذیری: نرخ بیکاری ارتباط نزدیکی با ریسک‌پذیری در معاملات فارکس دارد. زمانی که نرخ بیکاری بالا باشد، نشانه‌ای از بی‌ثباتی اقتصادی است. در این شرایط، ممکن است تریدرها به دنبال ارز‌های کم خطر مانند فرانک سوئیس بروند. این تغییر در ریسک‌پذیری می‌تواند منجر به کاهش ارزش ارز‌های پرریسک‌تر شود و بالعکس.

 

چگونه با استفاده از داده‌های نرخ بیکاری در فارکس معامله کنیم؟

پس از انتشار اخبار و اعلام نرخ بیکاری، اگر رقم این نرخ بیش از حد انتظار باشد، نشان‌دهنده ضعف اقتصاد به دلیل افزایش تعداد افراد بیکار در یک کشور است. این رقم کاهش ارزش پول را نشان می‌دهد. پس بهتر است آن ارز را که با سایر ارزهای جفت شده در پرتفوی خود، بفروشید.

در مقابل، زمانی که این نرخ کمتر از حد انتظار باشد، نشان‌دهنده کاهش تعداد افراد بیکار در آن اقتصاد است که یک اقتصاد قوی و افزایش ارزش پول را منعکس می‌کند. بهترین کار در این شرایط این است که ارز آن کشور را با سایر ارزهای جفت شده خریداری کنید.

 

سخن پایانی

زمانی که صحبت از نوسان در بازارهای فارکس به میان می‌آید، ذهن ما به عنوان یک تریدر به سمت فاکتورهایی می‌رود که ممکن است بر این بازار تاثیر بگذارند. علاوه بر عوامل تکنیکال مجموعه‌ای از پارامترهای فاندامنتال وجود دارند که تغییرات آن‌ها ممکن است بازار فارکس را تحت تاثیر قرار دهد.

شاخص بیکاری یکی از عوامل اقتصادی است که تاثیر قابل توجهی بر وضعیت اکونومی یک کشور و همچنین ارزش ارز آن دارد. این شاخص میزان افراد بیکار در یک جامعه را نشان می‌دهد که بسیاری از سیاست های پولی و ارزی بر اساس آن چیده می‌شوند.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

مرجان همتی مرزی

من مرجان همتی مرزی هستم مترجم و کارشناس تولید محتوا که در سال ۱۳۹۹ در مقطع کارشناسی ارشد رشته مترجمی زبان انگلیسی فارغ‌التحصیل شدم. بیش از ۱۰ سال سابقه تدریس زبان انگلیسی در مقاطع مختلف را دارم و حدود ۷ سال است که به طور تخصصی در زمینه ترجمه و محتوا کار می‌کنم؛ بر سئو محتوا و کار با وردپرس نیز مسلط هستم. تجربه ترجمه و ویراستاری کتاب در زمینه بازارهای مالی را در رزومه خودم دارم و چند سالی هست که به صورت کاملا تخصصی در این بازار مطالعه دارم و دائما در حال بروزرسانی دیتا خود هستم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بسیار مطلب مفیدی بود. متشکرم از وقت و زحمتی که گذاشتید تا این مطالب به صورت رایگان گذاشته بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا