کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش بورس

شاخص قیمت TEPIX در بورس چیست؟

دوره حضوری منتور شیپ

شاخص اولین مفهومی‌ست که هر سرمایه‌گذار از همان ابتدای کار در بازارهای بورس باید با آن آشنا شود. در دنیای پرشتاب بازارهای مالی، شاخص‌ها نقش راهنما را برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ایفا می‌کنند. این شاخص‌ها وضعیت کلی یک بازار را نشان می‌دهند و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا تصمیمات آگاهانه و سریع‌تری بگیرند.

یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که در بازار بورس ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، شاخص TEPIX است. شاخص TEPIX یک ابزار بسیار مفید برای سرمایه‌گذاران در بازار بورس ایران است. با درک کامل این شاخص و نحوه عملکرد آن، می‌توانید تصمیمات سرمایه‌گذاری بهتری بگیرید. در این مقاله شما را با شاخص TEPIX آشنا خواهیم کرد.

شاخص قیمت بورس اوراق بهادار تهران TEPIX

شاخص TEPIX به سرمایه‌گذاران می‌گوید که به طور متوسط قیمت سهام شرکت‌های بورسی در مقایسه با یک نقطه زمانی مشخص، چقدر تغییر کرده است.

شاخص قیمت برس و اوراق بهادار تهران TEPIX مخفف (Tehran Price Index) است که برای سرمایه‌گذاران یک شاخص اساسی و کلیدی به ‌شمار می‌رود. این شاخص، نمایانگر روند عمومی تغییر قیمت سهام تمامی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.

شاخص TEPIX  از جمله فاکتورهایی است که وضعیت بازار را به صورت کلی نمایش می‌دهد. برای محاسبه این شاخص تنها قیمت سهام شرکت‌های بورسی در نظر گرفته می‌شود. در این شاخص سود تقسیمی شرکت‌ها لحاظ نمی‌شود، اما وضعیت سهام شرکت‌های بزرگ می‌تواند بر این شاخص تاثیرات زیادی داشته باشد.

مقدار عددی این شاخص به صورت لحظه‌ای بر روی سایت بازار بورس نمایش داده می‌شود و همه خیلی راحت می‌توانند آن را چک کنند. همانطور که اشاره کردیم این شاخص تحت تاثیر وضعیت تمام شرکت‌های بزرگ و کوچک تغییر می‌کند و با توجه به آن، وضعیت کل بازار مشخص می‌شود.

چرا TEPIX مهم است؟

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.
  • شزح حال کلی بازار: TEPIX مانند یک آینه، وضعیت کلی بازار بورس را نشان می‌دهد. با بررسی روند تغییرات این شاخص، سرمایه‌گذاران به طور کلی وضعیت بازار را درک خواهند کرد.
  • ابزار تحلیل تکنیکال: بسیاری از تحلیلگران فنی، از نمودارهای TEPIX برای پیش‌بینی روندهای آتی بازار استفاده می‌کنند. آن‌ها با بررسی الگوهای مختلف در این نمودارها، سعی می‌کنند نقاط ورود و خروج مناسب برای سرمایه‌گذاری را شناسایی کنند.
  • مقایسه عملکرد: شاخص TEPIX به معامله‌گران کمک می‌کند تا عملکرد خود را با عملکرد کلی بازار مقایسه کنند. اگر پرتفوی شما بهتر از TEPIX عمل کند، یعنی شما توانسته‌اید انتخاب‌های بهتری نسبت به بازار داشته باشید.

 

تفاوت شاخص TEPIX با شاخص کل TEDPIX

شاخص TEPIX تنها تغییرات قیمت سهام را در نظر می‌گیرد، در حالی که شاخص کل علاوه بر قیمت، سود تقسیمی شرکت‌ها را نیز در محاسبات خود لحاظ می‌کند.

شاخص TEPIX و شاخص کل TEDPIX دو شاخص مهم در بازار بورس ایران هستند که هر کدام جنبه‌ای از وضعیت بازار را نشان می‌دهند. اگرچه این دو شاخص به هم مرتبط هستند، اما تفاوت‌های مهمی دارند که درک آن‌ها برای سرمایه‌گذاران بسیار مهم است.

شاخص TEPIX نشان دهنده سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است. به زبانی ساده می‌شود گفت که شاخص قیمت نشان‌دهنده میانگین بازدهی سرمایه‌گذاران در بورس است.  با استفاده از این شاخص بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌توانند روندهای آتی بازار بورس را پیش‌بینی کنند. بررسی این شاخص به شناسایی سطوح حمایت و مقاومت احتمالی کمک خواهد کرد.

شاخص (Tehran Exchange Divedend and Price Index) با نماد  TEDPIX نشان‌دهنده سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت‌هایی است که در بورس تهران معامله می‌شوند. هر تغییر در شاخص TEDPIX نشان‌دهنده میانگین بازدهی سهام یک فرد خواهد بود. به عبارت دیگر، تغییرات شاخص TEDPIX معادل بازدهی سبد سهام فرد معامله‌گر است.

به عنوان مثالی از تغییرات شاخص کل، فرض کنید که این شاخص از ۵۰ هزار واحد در یک سال به ۱۰۰ هزار واحد رسیده است. این بدان معناست که در این دوره بازدهی بازار بورس ۵۰ درصد و همچنین بازدهی شما نیز از سرمایه‌گذاری در این بازار ۵۰ درصد بوده است.

از نکات مهم دیگر در مورد این شاخص تحت‌تاثیر قرار گرفتن آن با وضعیت شرکت‌های بزرگ با سرمایه بیشتر است. برای مثال، تغییرات در قیمت سهام شرکت‌هایی مانند صنایع پتروشیمی خلیج فارس یا فولاد مبارکه، بیشترین تاثیر را بر روی شاخص TEDPIX خواهند داشت.

گفتنی است که مهم‌ترین تفاوت این دو شاخص در نحوه محاسبه آن‌هاست. شاخص TEPIX تنها تغییرات قیمت سهام را در نظر می‌گیرد، در حالی که شاخص کل علاوه بر قیمت، سود تقسیمی شرکت‌ها را نیز در محاسبات خود لحاظ می‌کند.

 

فرمول محاسبه شاخص TEPIX

شاخص TEPIX (Tehran Price Index) بر اساس روش لاسپیرز محاسبه می‌شود. این روش یک روش متداول برای محاسبه شاخص‌های قیمت است. در این روش، ارزش یک سبد کالا یا سهام در دوره جاری با ارزش همان سبد در یک دوره پایه مقایسه می‌شود.

برای معامله و سرمایه‌گذاری در بازار بورس لازم نیست که نحوه محاسبه این شاخص را یاد بگیرید؛ اما بهتر است که بدانید چگونه اندازه‌گیری می‌شود.

در محاسبه TEPIX، به شرکت‌های بزرگ‌تر وزن بیشتری داده می‌شود. به عبارت دیگر، تغییرات قیمت سهام شرکت‌های بزرگ‌تر، تاثیر بیشتری بر روی این شاخص خواهند داشت.

علاوه‌براین، برای محاسبه عدد دقیق شاخص  TEPIX تغییرات سال پایه را باید در نظر بگیریم که سال پایه سال ۱۳۶۹ معرفی شده است. یعنی تغییرات این شاخص نسبت به این سال سنجیده می‌شود.

مراحل کلی محاسبه شاخص TEPIX:

  • تعریف سبد بازار: ابتدا سبدی از تمام سهام پذیرفته شده در بورس تهران تشکیل می‌شود.
  • تعیین وزن هر سهم: به هر سهم براساس ارزش بازار آن وزنی اختصاص داده می‌شود. به عبارت دیگر، سهمی که ارزش بازار بالاتری دارد، وزن بیشتری در محاسبه شاخص خواهد داشت.
  • محاسبه ارزش سبد در دوره پایه: ارزش سبد در یک سال پایه مشخص (سال ۱۳۶۹) محاسبه می‌شود.
  • محاسبه ارزش سبد در دوره جاری: ارزش همان سبد در دوره جاری (مثلا امروز) محاسبه می‌شود.
  • محاسبه شاخص: با تقسیم ارزش سبد در دوره جاری بر ارزش سبد در دوره پایه و ضرب در ۱۰۰، شاخص TEPIX محاسبه می‌شود.

فرمول کلی (به صورت ساده شده):

فرمول کلی

در این فرمول:

  • : نشان‌دهنده جمع است.
  • قیمت جاری: قیمت هر سهم در دوره جاری.
  • تعداد سهام جاری: تعداد سهام هر شرکت در دوره جاری.
  • قیمت پایه: قیمت هر سهم در دوره پایه.
  • تعداد سهام پایه: تعداد سهام هر شرکت در دوره پایه.

 

عوامل تاثیرگذار بر شاخص TEPIX

عوامل مختلف داخلی مانند سیاست‌های دولت، روان‌شناسی بازار و همچنین عوامل خارجی مثل قیمت جهانی نفت، تحریم‌ها و نرخ ارز و… می‌توانند بر مقدار تغییرات شاخص قیمت تپیکس تاثیر گذارند.

شاخص TEPIX به عنوان یک شاخص کلیدی در بازار بورس ایران، تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. این عوامل می‌توانند داخلی یا خارجی باشند و هر کدام به نحوی بر روند این شاخص تاثیرگذار باشند.

عوامل تاثیرگذار بر شاخص TEPIX

علاوه‌براین‌ها برخی از صنایع تحت‌تاثیرعوامل فصلی قرار دارند. به عنوان مثال، صنایع کشاورزی ممکن است در فصل برداشت محصولات شاهد افزایش سود باشند که این عامل نیز می‌تواند بر این شاخص اثر گذارد. ممکن است رویدادهای غیرمنتظره مانند بلایای طبیعی، حوادث غیرمترقبه و… نیز بر بازار سهام تاثیرگذار باشند.

 

سخن پایانی

شاخص‌ها در هر بازار معیار اصلی برای نمایش وضعیت یک بازار هستند. شاخص TEPIX که در رسانه‌ها و اخبار نیز به عنوان شاخص بورس تهران مطرح می‌شود وضعیت کلی بازار بورس و اوراق بهادار تهران را نشان می‌دهد. شاخص TEPIX به عنوان یک شاخص جامع، تحت‌تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری بهتر باید این عوامل را شناسایی کرده و به طور مداوم آن‌ها را رصد کنند.

با این حال، به یاد داشته باشید که TEPIX تنها یکی از عوامل موثر بر قیمت سهام است و برای تصمیم‌گیری نهایی باید به سایر عوامل نیز توجه کنید. استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال و بنیادی و همچنین مشاوره با کارشناسان مالی می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا تصمیمات بهتری اتخاذ کنند.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا