کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش بورسآموزش فارکس

بورس یا فارکس؟ بهترین گزینه برای کسب درآمد از بازارهای مالی

دوره حضوری منتور شیپ

همه کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی هستند، چندین انتخاب دارند. این افراد می‌توانند سرمایه خود را وارد بازارهایی مثل ارز دیجیتال، فارکس، بورس، خودرو، مسکن، بازار کالا و… کنند و از این راه به سود برسند. در این بین دو بازار فارکس و بورس به دلیل شباهت زیادی که به یکدیگر دارند، اغلب به دو انتخاب نهایی سرمایه‌گذاران تبدیل می‌شوند.

بازار فارکس و بازار بورس علی‌رغم شباهت‌های خود، تفاوت‌های مهمی نیز با یکدیگر دارند که در مقاله امروز می‌خواهیم ضمن معرفی کامل هر دو بازار، در مورد این تفاوت‌ها صحبت کنیم. همچنین به این سوال پاسخ خواهیم داد که بهترین گزینه برای کسب درآمد و سودآوری از بازارهای مالی کدام است؟ آیا فارکس سودآوری بیشتری دارد یا بهتر است به سراغ بورس برویم؟

با ما همراه باشید تا در ادامه مقایسه کاملی بین فارکس و بورس داشته باشیم.

بازار فارکس و بورس چیست؟

بورس بازاری برای خریدوفروش سهام شرکت‌های مختلف است و در فارکس ارز کشورها معامله می‌شود. هر دو بازار امکان کسب درآمد را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند.

بورس و فارکس دو مورد از بزرگ‌ترین بازارهای مالی موجود در جهان هستند که شباهت‌ها و تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند.

بازار بورس از نظر بسیاری از متخصصان شناخته‌شده‌ترین شکل معامله‌گری است. در این بازار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران، سهام شرکت‌های حاضر در بورس را خریداری می‌کنند و سپس زمانی که قیمت هر سهم با افزایش مواجه شد، با فروختن سهام خود به سود می‌رسند. علاوه بر این، در بازار بورس با خرید سهام شرکت‌های مختلف شما سهام‌دار آن شرکت در نظر گرفته می‌شوید و برای همین ممکن است مزایایی مثل پرداخت دوره‌ای سود سهام نیز به شما تعلق بگیرد.

در طرف دیگر بازار فارکس را داریم که محلی برای تبادل ارز کشورهای مختلف به یکدیگر و کسب درآمد از نوسانات شکل‌گرفته در آن‌ها است. در فارکس هر معامله‌گر به خریدوفروش جفت ارز‌ها می‌پردازد و همزمان با خرید یک ارز، ارز کشور دیگری را به فروش می‌رساند.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

در هر دو بازار فارکس و بورس هدف سرمایه‌گذار این است که از نوسانات شکل‌گرفته در قیمت دارایی‌های مورد معامله، سرمایه خود را افزایش دهد و به سود برسد.

اما چه تفاوت‌هایی بین بورس و فارکس وجود دارد؟ بیایید در بخش بعدی با جزئیات بیشتری در این مورد صحبت کنیم.

 

مقایسه بازار بورس و فارکس

بورس و فارکس شباهت‌هایی با یکدیگر دارند اما تفاوت‌هایی مثل ساعات معامله‌گری، نوع دارایی قابل‌معامله، تنوع دارایی‌ها و نوع تراکنش آن‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند.

همان‌طور که گفتیم، بازار بورس و فارکس شباهت‌هایی با یکدیگر دارند. برای مثال هر دو بازار جزو بازارهای نقدشونده محسوب می‌شوند و به‌راحتی می‌توان وارد معاملات شده یا از آن‌ها خارج شد.

علاوه بر این، هیچ کدام از دو بازار فارکس و بورس لزومی برای استفاده از اهرم یا «لوریج» (Leverage) ندارند و می‌توان بدون قرض گرفتن نیز در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. البته با استفاده از بازار مشتقات می‌توانید در هر دو بازار از اهرم کمک بگیرید. اگر هنوز با مفهوم اهرم آشنا نیستید خواندن مقاله «لوریج در فارکس چیست؟» را پیشنهاد می‌کنیم.

شباهت دیگر بازار فارکس و بورس به شکل سرمایه‌گذاری در این دو بازار برمی‌گردد. هر دوی این بازارها به‌صورت اینترنتی در دسترس هستند و می‌توانید بدون دردسر، تنها از نوسانات شکل‌گرفته در قیمت دارایی‌هایی مورد معامله در آن‌ها به درآمد برسید.

مقایسه بورس و فارکس

اما بازار بورس و فارکس چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

یکی از مهم‌ترین عامل‌هایی که بازار فارکس را از بازار بورس متمایز می‌کند، ساعات معامله‌گری در فارکس است. فارکس بازاری جهانی به حساب می‌آید که در ۵ روز کاری هفته (از دوشنبه تا جمعه) و ۲۴ ساعت شبانه‌روز باز است. این بازار تنها در روزهای تعطیل آخر هفته متوقف می‌شود و امکان معامله در آن وجود ندارد.

اما ساعات معامله‌گری در بازار سهام به بورسی که سهام در آن‌ها معامله می‌شود، بستگی دارد. برای مثال بورس اوراق بهادار لندن از ساعت ۸ صبح تا ۱۶:۳۰ به وقت محلی فعالیت می‌کند و علاقه‌مندان می‌توانند تنها در این ساعات به انجام معامله بپردازند. بورس اوراق بهادار نیویورک نیز بین ساعات ۹:۳۰ تا ۱۶:۳۰ به وقت محلی باز می‌شود. در بورس ایران نیز معاملات در روزهای شنبه تا چهارشنبه و بین ساعات ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ انجام می‌شود.

تفاوت دیگری که بین فارکس و بورس وجود دارد، اندازه و حجم دو بازار است. فارکس به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مالی جهان شناخته می‌شود و حجم معاملات روزانه آن از ۶ تریلیون دلار نیز فراتر می‌رود. از نظر تئوری تمام ارزها قابلیت معامله در مقابل یکدیگر را در فارکس دارند اما واقعیت این است که بیشتر معاملات تنها روی جفت ارزهای مهم بازار مثل یورو/دلار (EURUSD) انجام می‌شود و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای تمایلی برای معامله روی ارزهای کمترشناخته‌شده ندارند.

این در حالی است که تعداد بورس‌ها و سهام قابل معامله در آن‌ها بسیار زیاد است. برای مثال تنها در بورس نیویورک تعداد شرکت‌هایی که سهام خود را عرضه کرده‌اند به بیش از ۲۰۰۰ شرکت می‌رسد. بنابراین در بازار بورس نسبت به فارکس، انتخاب‌های بیشتری برای معامله‌گری دارید.

موضوع دیگری که بازار فارکس و بازار بورس را از یکدیگر متمایز می‌کند این است که در بورس، عملکرد سهام شرکت‌های مختلف تنها با خودشان مقایسه می‌شود. اما در فارکس هر ارز در مقایسه با ارز کشور دیگر معامله می‌شود و کاهش ارزش یکی از آن‌ها ممکن است ارزش ارز دیگری را بیشتر کند. برای مثال زمانی که روی جفت ارز یورو/دلار معامله باز کنید، در واقع مشغول معامله ارز یورو در مقایسه با ارز دلار هستید.

لازم به ذکر است که بخش زیادی از معاملات فارکس توسط بانک‌های بزرگ و از جانب مشتریان خود و به شکل «خارج از صرافی» (OTC) انجام می‌شود اما سهام شرکت‌ها تحت نظارت بورس معامله می‌شوند.

علاوه بر این، اگر بخواهیم بورس ایران را با فارکس مقایسه کنیم، یکی دیگر از تفاوت‌های این دو بازار در این خواهد بود که درآمد کسب شده از بورس ایران به صورت ریالی و درآمد فارکس دلاری است.

بیایید در ادامه با مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بورس و فارکس آشنا شویم و ببینیم که بهترین گزینه برای کسب درآمد از بازارهای مالی کدام است؟

 

مزایا و معایب معامله‌گری در بورس

هر بازار مالی یک سری نقاط قوت و ضعف دارد که بازار بورس نیز از این قاعده مستثنی نیست. به‌طور کلی مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بورس را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

مزایا و معایب بورس

 

مزایای بورس

  • تنوع‌بخشی: معامله در بورس به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا بتوانند سبد دارایی‌های خود را متنوع کنند. این کار با سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها در صنایع مختلف انجام می‌شود. برای آشنایی با صنایع فعال در بورس ایران می‌توانید مقاله «کدام صنایع در بورس ایران فعال هستند؟» را مطالعه کنید.
  • نقدینگی: بورس‌ها معمولا بازارهایی با قابلیت نقدشوندگی بالا هستند. این موضوع باعث می‌شود تا هر زمان که خواستید، بتوانید وارد معاملات شده یا از آن‌ها خارج شوید و سرمایه خود را نقد کنید.
  • پتانسیل رشد: سرمایه‌گذاری بلند مدت در سهام شرکت‌ها باعث می‌شود تا احتمال کسب سود از رشد شرکت مورد نظر وجود داشته باشد.
  • اهرم: با استفاده از بازار مشتقات بورس می‌توان از اهرم استفاده کرد و میزان کسب سود خود را افزایش داد. با این حال استفاده از اهرم به همان نسبت احتمال ریسک را نیز افزایش می‌دهد.

 

معایب بورس

  • کارمزد و کمیسیون: معامله در بازار بورس کارمزد، کمیسیون و هزینه‌های جانبی دیگری را در پی دارد که در زمان خرید یا فروش دریافت می‌شود.
  • تحلیل و تحقیق: سرمایه‌گذاری موفق در بورس نیاز به تحلیل و تحقیق عمیق در مورد شرکت مورد نظر و شرایط کلی دارد. بدون آشنایی با بورس و نحوه فعالیت آن، ممکن است متحمل ضرر و زیان‌های جبران‌ناپذیری شوید.
  • عدم تنوع‌بخشی: افرادی که آگاهی لازم را ندارند، ممکن است تنها در سهم‌ها و شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که متعلق به یک صنعت خاص هستند. این کار تنوع سبد دارایی‌ها را پایین می‌آورد و ریسک سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد.

 

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در فارکس

بازار فارکس نیز همانند بازار بورس و سایر بازارهای مالی ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد که شامل نقاط مثبت و منفی می‌شود. در مورد بازار فارکس نیز این ویژگی‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

مزایا و معایب فارکس

 

مزایای فارکس

  • کاربردی: معامله در بازار فارکس از این نظر کاربردی است که سرمایه‌گذاران با خرید در آن به یک دارایی کاربردی دسترسی پیدا می‌کنند. این دارایی کاربردی همان ارز کشورهای مختلف است.
  • قابلیت دسترسی: بازار فارکس در ۵ روز هفته و در ۲۴ ساعت شبانه‌روز باز است و همه می‌توانند در این ساعات در فارکس به انجام معامله و کسب درآمد بپردازند.
  • پشتیبانی از اهرم: در فارکس امکان استفاده از اهرم‌های بالا نیز وجود دارد که باعث می‌شود بسیار بیشتر از سرمایه اولیه خود بتوانید به سود برسید. استفاده از اهرم همزمان افزایش سود یا ضرر را در پی دارد.
  • نقدینگی: بازار فارکس نقدشونده‌ترین بازار مالی در سرتاسر جهان است. حجم معاملات روزانه فارکس از ۶ تریلیون دلار نیز فراتر می‌رود. نقدینگی بالا در فارکس باعث می‌شود در کثری از ثانیه وارد معاملات شده یا از آن خارج شوید.
  • درآمد دلاری: فارکس بازاری بین‌المللی است که امکان کسب درآمد دلاری را از داخل کشور برای کاربران ایرانی فراهم کرده است.

 

معایب فارکس

  • نوسان بالا: بازار فارکس نوسان زیادی دارد و ممکن است قیمت‌ها در آن خیلی زود تغییر یابند. این موضوع باعث می‌شود تا پیش‌بینی صحیح روند حرکت بازار کار چندان راحتی نباشد.
  • ریسک اهرم: هنگام استفاده از اهرم در بازار فارکس، به همان نسبت افزایش احتمال سودآوری، ریسک از دست دادن سرمایه نیز بیشتر می‌شود و اگر حواس‌تان نباشد ممکن است متحمل ضررهای جبران‌ناپذیری شوید.
  • پیچیدگی: فارکس بازاری پیچیده است. این موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از معامله‌گران نتوانند عوامل مختلفی را که روی قیمت جفت ارزهای فارکس تاثیر می‌گذارند، بشناسند.
  • هزینه تراکنش‌ها: معامله در فارکس هزینه‌های جانبی زیادی دارد زیرا بروکرهای فارکس برای هر معامله هم از راه کمیسیون و هم از راه «اسپرد» (Spread) مبالغی را دریافت می‌کنند. مفهوم اسپرد با زبانی ساده در مقاله «اسپرد در فارکس چیست؟» توضیح داده شده است که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.
  • تحریم‌ها: به دلیل تحریم‌های بین‌المللی بسیاری از بروکرهای مطرح و شناخته‌شده بازار خدمات خود را در اختیار کاربران ایرانی قرار نمی‌دهند. البته برخی از بروکرهای فارکس نیز هستند که مشکلی با ایرانیان ندارند.

 

از بین فارکس و بورس کدام یک انتخاب بهتری برای سرمایه‌گذاری است؟

متناسب با شرایط فرد سرمایه‌گذار و زمانی که سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، هر دو بازار فارکس و بورس می‌توانند فرصت‌های معامله‌گری قابل‌توجهی را به ارمغان بیاورند.

بعد از اینکه با مفهوم فارکس و بورس آشنا شدیم و شباهت‌ها و تفاوت‌های آن را شناختیم، در نهایت دوباره به این سوال همگانی و مهم می‌رسیم که بهترین گزینه برای کسب درآمد و سودآوری از بازارهای مالی بازار بورس است یا بازار فارکس؟

پاسخ به این سوال را می‌توان از دو منظر بررسی کرد. اگر بخواهیم بازار فارکس را با بورس کشورهای توسعه‌یافته مثل بورس لندن و نیویورک مقایسه کنیم شاید هر دو گزینه برای کسب درآمد مناسب باشند. اما زمانی که بحث مقایسه فارکس با بورس ایران به میان می‌آید قضیه کمی متفاوت می‌شود.

برای مثال فردی را در نظر بگیرید که به دنبال درآمد دلاری است و می‌خواهد علاوه بر سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، از افزایش قیمت دلار در ایران نیز عقب نماند. چنین فردی بدون شک نمی‌تواند در بازار بورس تهران به هدف خود که کسب درآمد دلاری است، برسد. بنابراین بهترین انتخاب برای این سرمایه‌گذار، بازار فارکس خواهد بود.

با این حال افرادی که به دنبال یک سرمایه‌گذاری کم‌ریسک هستند و می‌خواهند طبق قوانین و چارچوب‌های داخل ایران به معامله‌ بپردازند، بورس انتخاب منطقی‌تری نسبت به فارکس که یک بازار بین‌المللی است، خواهد بود.

بنابراین همان‌طور که می‌بینید پاسخ به این سوال که بورس بهتر است یا فارکس کاملا بستگی به شرایط سرمایه‌گذار دارد و ممکن است برای شخصی بورس تهران بهتر باشد و شخص دیگر در بازار فارکس درآمد بیشتری کسب کند.

 

سخن پایانی

بازار فارکس و بازار بورس دو عضو جدایی‌ناپذیر بازارهای مالی هستند که علی‌رغم شباهت‌های خود، تفاوت‌های قابل‌توجهی نیز با یکدیگر دارند. شما می‌توانید با آموزش بورس و فارکس در هر دو بازار به معامله بپردازید و با حفظ ارزش سرمایه خود به دنبال کسب سود از آن نیز باشید.

اما سوالی که در این بین در ذهن بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی مطرح می‌شود این است که از بین فارکس و بورس کدام یک سود بیشتری دارند و بهتر است در کدام بازار معامله کنند. برای پاسخ به این سوال در مقاله امروز ابتدا در مورد شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو بازار صحبت کردیم و گفتیم که انتخاب بین بورس و فارکس کاملا به شرایط شخص سرمایه‌گذار و زمان سرمایه‌گذاری بستگی دارد.

زمان‌هایی بوده است که سرمایه‌گذاری در بورس تهران سودهای قابل‌توجهی را نصیب سرمایه‌گذاران کرده و گاهی اوقات نیز آن‌ها را وارد ضرر و زیاد کرده است. بازار فارکس نیز فرصت کسب درآمد دلاری را از داخل ایران فراهم کرده است و بسته به شرایط اقتصادی جهانی و دانش و تجربه معامله‌گر می‌تواند هم بازاری برای کسب سودهای هنگفت و هم باتلاقی برای از دست دادن سرمایه باشد.

نظر شما چیست؟ آیا بورس تهران را با تمام کمی و کاستی‌هایش به بازار فارکس ترجیح می‌دهید یا انتخاب اول شما کسب درآمد دلاری از فارکس است؟ نظرات خود را از قسمت نظرات همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
babypipscapitalskrillaxiory

حسین آذرکیش

من حسین آذرکیش، متولد دهه هفتاد هستم و از همان ۱۵ سالگی با ایجاد وبلاگ‌های رایگان، فعالیت خود را در زمینه ترجمه و تولید محتوا آغاز کردم. در طول بیش از ۱۰ سال فعالیت حرفه‌ای، برای سایت‌ها و مجلات مختلفی مانند پیمنت۲۴، شهر سخت‌افزار، گویا آی‌تی، دنیای بازی و… تولید محتوا کرده‌ام. اکنون بیش از ۳ سال است که به عنوان کارشناس تولید محتوا در مجموعه حسینی فایننس فعالیت می‌کنم. من مدرک کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم‌افزار دارم و به بازارهای مالی علاقه‌مند هستم. این علاقه باعث شده که تمرکز اصلی من در تولید محتوا و ترجمه مقالات، بیشتر بر موضوعات مرتبط با کامپیوتر، فناوری و بازارهای مالی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا