کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش فارکس

قرارداد آتی نقره (Silver Futures) چیست؟

دوره حضوری منتور شیپ

بعد از طلا، نقره بیشترین میزان سرمایه‌ گذاری را در میان فلزات گران‌بها دارد. قرن‌هاست که نقره به عنوان ارز، جواهر و به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری بلندمدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه این فلز توانسته در شکل‌های مختلف در بازارهای سرمایه‌گذاری از گزینه‌های جذب سرمایه باشد. بسیاری از سرمایه گذاران از قراردادهای آتی نقره برای کاهش ریسک سرمایه گذاری استفاده می‌کنند.

علاوه‌براین، نقره ممکن است به شکل معاملات آتی، معاملات آپشن، ETFهای نقره یا محصولات فرابورس مانند صندوق‌های متقابل مبتنی بر نقره در بازارهای مالی مختلف معامله شود. در این مقاله به معاملات آتی نقره می‌پردازیم و اینکه چه نکاتی را باید هنگام این نوع معاملات در نظر بگیرید.

قرارداد آتی نقره چیست؟

در معاملات آتی نقره، فرد فروشنده متعهد می‌شود مقدار مشخصی نقره را در تاریخ معینی در آینده با قیمتی که در زمان قرارداد تعیین می‌شود به فرد خریدار انتقال دهد. در این قرارداد، خریدار نیز متعهد به پرداخت در زمان سررسید است.

معاملات آتی نقره به این شکل است که ممکن است خریدار در زمان خرید پولی برای پرداخت نداشته باشد اما نگران افزایش قیمت نقره در آینده است، در این صورت قراردادی با تاریخ سررسید درآینده تنظیم و قیمت را برای خرید در آن زمان تعیین خواهند کرد. با این کار فرد خریدار که قصد سرمایه گذاری نقره را دارد قیمت را برای آینده قفل می‌کند.

در زمان سررسید، خریدار موظف به پرداخت مبلغ تعیین شده‌ و فروشنده نیز باید مقدار مشخص نقره را انتقال دهد. با این کار خریدار در برابر افزایش محفوظ می‌ماند.

معامله قرارداد آتی نقره یکی از انواع معاملات نقره است که می‌شود حتی با این نوع قرارداد از نوسان قیمت نقره سود برد. برای کسب سود از این معاملات علاوه بر اینکه باید با بازار آتی آشنایی داشته باشید باید نحوه انجام معاملات دو طرفه را نیز بلد باشید.

پیش از اینکه با قراردادهای آتی نقره آشنا شوید لازم است که بازار آتی را بشناسید. بازار آتی زیرمجموعه بازار مشتقه بورس کالا‌ست؛ در این بازار امکان انجام معاملات آتی دوطرفه بر روی دارایی‌های پایه مانند طلا، نقره، شمش و زعفران وجود دارد.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در قرارداد آتی نقره

نماد نقره در بورس

نماد نقره در بورس در قرارداد آتی به این شکل SILMMYY است که به اختصار به صورت SIL نشان داده می‌شود. در ادامه این نماد MM و YY ماه و سال انجام قرارداد هستند که برای هر قرارداد متفاوت است.

نماد نقره در بورس به شما این امکان را می‌دهد تا به صورت غیرمستقیم در بازار نقره سرمایه‌گذاری کنید. اما برای ورود به این بازار پررونق، ابتدا باید اطلاعات جامعی در مورد آن کسب کنید.

نقره به عنوان یک دارایی امن در برابر تورم از ارزش دارایی شما محافظت خواهد کرد. سرمایه گذاری بر روی نماد نقره ریسک کلی سبد سرمایه شما را کاهش خواهد داد. بازار نقره دارای نوسانات زیاد است و فرصت‌های سودآوری زیادی را برای سرمایه گذاری فراهم خواهد کرد.

اگر به معامله نقره در بازارهای مختلف علاقه دارید، پیش از در مورد معامله نقره در بورس در مقاله «نماد نقره در فارکس» توضیح دادیم که به شما کمک خواهد کرد.

 

نحوه معامله قرارداد آتی نقره

پیش از هر کار باید بدانید که برای تعریف قرارداد آتی از عبارت دوطرفه استفاده می‌شود؛ بدان معنا که امکان سود یا ضرر به صورت یکسان برای معامله‌گر وجود دارد.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم در قاردادهای آتی امکان خرید کالا بدون پرداخت وجه برای خریدار وجود دارد. همچنین فروشنده موظف است که کالا را در تاریخ مقرر انتقال دهد. حالا شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چه تضمینی برای عمل به تعهد خریدار و فروشنده وجود دارد. در زمان تنظیم قرارداد، اتاق پایاپای بورس مبلغی را به عنوان تضمین از طرفین دریافت می‌کند.

گفتنی است که تحویل قرارداد آتی نقره به صورت فیزیکی و در بانک‌های مورد تایید بورس کالا انجام خواهد شد. به دلیل تحویل فیزیکی کالا در قرارداد آتی نقره، ساعات معاملات در آخرین روز معاملاتی از ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۳:۰۰ است.

با وجود اینکه قراردادهای آتی معاف از مالیات هستند، خریدارانی که وارد فرآیند تحویل قرارداد آتی نقره می‌شوند باید مالیات بر ارزش افزوده ارزش قرارداد را پرداخت کنند.

قیمت تسویه نهایی برای قراردادهای آتی نقره بر اساس نرخ نقره جهانی و نرخ دلار محاسبه شده، به شکل زیر و راس ساعت ۱۳:۰۰ محاسبه می‌شود:

جریمه نکول در قرارداد آتی نقره یک دهم ارزش قرارداد؛ این در حالی‌ست که در مورد سایر قراردادها این جریمه برابر یک درصد ارزش قرارداد است. بعد از اینکه با اصول اولیه معامله قرارداد آتی نقره آشنا شدید باید برای انجام معامله آنطور که در ادامه توضیح می‌دهیم اقدام کنید:

۱. دریافت کد معاملات: برای خرید نماد نقره، ابتدا باید در یک کارگزاری معتبر ثبت‌نام کرده و کد معاملات دریافت کنید.

۲. واریز وجه به حساب کارگزاری: پس از دریافت کد معاملات، باید مبلغ مورد نظر را به حساب کارگزاری خود واریز کنید.

۳. یافتن نماد نقره: در سایت بورس کالا، بخش آمارها، آمار معاملات اختیار معامله را انتخاب کنید تا لیست نمادهای قراردادهای آتی نقره را مشاهده کنید.

۴. ثبت سفارش خرید: پس از انتخاب نماد مورد نظر، سفارش خرید خود را ثبت کنید.

 

نکات مهم برای معاملات آتی نقره

در صورت پیش‌بینی افزایش قیمت نقره، می‌توانید با خرید قرارداد آتی نقره سود کنید. همچنین اگر پیش‌بینی کردید که قیمت نقره کاهش کاهش پیدا می‌کند، می‌توانید با فروش قرارداد آتی نقره، بدون داشتن نقره به‌طور فیزیکی سود به دست آورید. بریا این کار باید به یکسری نکات توجه کنید:

  • کد بورسی: پیش از معاملات آتی نقره لازم است که کد بورسی دریافت کرده باشید. افرادی که کد بورسی ندارند نمی‌توانند قرارداد آتی نقره  را معامله کنند.
  • تحلیل بازار: قبل از خرید، حتما تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار نقره را انجام دهید.
  • مدیریت ریسک: همانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، سرمایه‌گذاری در نقره نیز همراه با ریسک است. بنابراین، باید میزان سرمایه‌گذاری خود را متناسب با تحمل ریسک خود انتخاب کنید.

مفاهیم مهم در بازار آتی نقره

 

سخن پایانی

معاملات قرارداد آتی نقره برای تنوع بخشیدن به قراردادهای آتی در بورس کالا ایجاد شد تا فرصتی را برای کسب سود فعالان این بازار فراهم کند. قرارداد آتی نقره از جمله روش‌های سرمایه گذاری برای پوشش ریسک است.

برای انجام معاملات آتی در بورس کالا حتما باید کد بورسی و کد معاملاتی داشته باشید. در این نوع از معاملات فرد خریدار بدون دریافت کالا مظف است تا در تاریخ تعیین شده در آینده مبلغ مشخصی را به فروشنده پرداخت کند. در مقابل، فروشنده نیز باید در تاریخ سررسید کالا به خریدار انتقال دهد.

این معاملات کمی با قراردادهای آتی سایر کالاها متفاوت است که ما در این مقاله به‌طور کامل نحوه انجام معامله قرارداد آتی نقره را توضیح دادیم.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
investopedia

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا