کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش تحلیل تکنیکال

آشنایی با الگوی پرایس اکشن QM

دوره حضوری منتور شیپ

برای معامله در بازارهای مالی تریدرها به روش‌های مختلف متوسل می‌شوند. یکی از روش‌هایی که طرفداران زیادی دارد و معامله‌گران تمایل زیادی به استفاده از آن‌ها نشان می‌دهند استفاده از الگوهای نموداری است. الگوهای نموداری که با اشکال هندسی برروی نمودار ظاهر می‌شوند انواع زیادی دارند. الگوی QM از انواع این الگوهاست که بسیار کاربردی و دقیق است.

الگوی QM در صورت تشخیص و استفاده درست، به معاملات موفق منتج خواهد شد. پس اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به معامله با تکیه بر الگوها علاقه دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مطلب با ماهیت الگوی QM و نحوه معامله با آن در بازارهای مالی آشنا خواهید شد.

الگوی QM چیست؟

الگوی QM، که به عنوان الگوی سر و شانه معکوس نیز شناخته می‌شود، یک الگوی نموداری در تحلیل تکنیکال است که احتمال معکوس شدن روند را نشان می‌دهد. این الگو شبیه به الگوی سر و شانه کلاسیک است.

الگوی QM همان الگوی کازیمودو (Quasimodo) است که به عنوان کلید شناسایی بازگشت روند در دنیای پرایس اکشن از آن استفاده می‌شود. QM یک الگوی نموداری است که شکل‌گیری سقف‌های بالاتر و کف‌های پایین‌تر را نشان می‌دهد. این الگو از پیشرفته‌ترین الگوهای نموداری است که برای شناسایی روند معکوس در بازار استفاده می‌شود.

الگوی QM نسبت ریسک به ریوارد یک ستاپ معاملاتی را با ورودی‌های دقیق افزایش می‌دهد. اگر می‌خواهید این الگو را یاد بگیرید، باید با مبحث عرضه و تقاضا نیز آشنا شوید.

یکی از مزیت‌‌های این ستاپ معاملاتی این است که پرتکرار بوده و در چارت قیمتی زیاد تشکیل می‌شود. استراتژی معاملاتی Quasimodo شامل یک سری ابزارهای تحلیل تکنیکال مثل خط روند، نواحی عرضه و تقاضا، الگوی سر وشانه است.

برای اینکه بتوانید این الگوهای معاملاتی را به راحتی ترید کنید اول از همه باید نواحی مهم مثل خطوط حمایت و مقاومت را درست تشخیص بدهید و خط روند را بکشید.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

وقتی یک روند در حال ضعیف شدن است باید به دنبال گرفتن تاییدیه باشید. برای گرفتن تاییدیه می‌توانید از الگوهای کندل استیک (Candlestick)  استفاده کنید. البته برای اینکه بتوانید نواحی دقیق الگوی QM برای باز کردن پوزیشن تشخیص دهید می‌توانید از ابزار فیبوناچی استفاده کنید.

مزایا و معایب الگوی QM

 

نحوه تشخیص الگوی QM

برای افزایش اعتبار سیگنال الگوی QM به دنبال الگوهای تداخلی QM صعودی یا نزولی با سطوح فیبوناچی ریتریسمنت باشید.

ابزار فیبوناچی را می‌توان در کنار الگوی QM برای افزایش دقت و پویایی تحلیل خود به کار برد.

  1. سطوح بازگشتی فیبوناچی (Fibonacci Retracement) را رسم کنید: سطوح فیبوناچی را بین قله میانی (سر) و پایین‌ترین نقطه الگو (تقاطع خط گردن و قله چپ یا راست) رسم کنید.
  2. نقاط ورود و حد ضرر را با سطوح فیبوناچی تنظیم کنید:

نقطه ورود:

  • در QM صعودی: ورود پس از شکستن خط گردن به سمت بالا، در یکی از سطوح فیبوناچی ۳۸.۲ درصد، ۵۰ درصد و ۶۱.۸ درصد محتمل‌تر است.
  • در QM نزولی: ورود پس از شکستن خط گردن به سمت پایین، در یکی از سطوح فیبوناچی ۳۸.۲ درصد، ۵۰ درصد و ۶۱.۸ درصد محتمل‌تر است.

حد ضرر:

  • در QM صعودی: زیر خط گردن یا زیر سطح فیبوناچی ۷۸.۶ درصد.
  • در QM نزولی: بالای خط گردن یا بالای سطح فیبوناچی ۷۸.۶ درصد.

 

انواع الگوی QM

الگوی کازیمودو در معاملات فارکس معکوس‌های صعودی تا نزولی را پیش‌بینی می‌کند. بر اساس احساسات در بازار می‌توانیم این الگو را در حالت‌های صعودی و نزولی تشخیص دهیم. در اینجا متوجه می‌شوید که این الگو تا حدودی شبیه به الگوی سرو شانه است.

 

QM صعودی

الگوی QM صعودی در انتهای یک روند نزولی پیدا می‌شود. برای شناسایی این الگو باید به دنبال یک سقف بالا HH و کف پایین LL بگردید. آخرین قیمت پایین به عنوان سطح شانه چپ عمل می‌کند. پس از یک سقف بالاتر، قیمت به سطح شانه چپ بازگشته و سپس به روند صعودی ادامه خواهد داد.

QM صعودی

 

QM نزولی

الگوی QM نزولی در انتهای یک روند صعودی ظاهر می‌شود. برای تشخیص این الگو نیز باید به دنبال HH و LL بگردید. آخرین قیمت بالا به عنوان سطح شانه چپ در نظر گرفته می‌شود. پس از پایین آمدن قیمت تا کف پایین‌تر، قیمت به سمت بالا تا سطح شانه چپ حرکت می‌کند و روند نزولی را ادامه می‌دهد.

برای تشکیل این دو الگو سه شرط ضروری، لازم است که عبارتند از:

  • آخرین موج معکوس باید حداقل تا ۵۰ درصد موج شکست اصلاح شود.
  • تشکیل آخرین موج باید در یک بازه زمانی مناسب رخ دهد و نباید خیلی طولانی باشد.
  • باید فاصله زمانی شکل گیری شانه چپ و راست را در نظر گرفت.

QM نزولی

 

معامله با الگوی QM

برای ورود به معامله با الگوی Quasimodo، شرایط عمومی بازار و اخبار فاندامنتال را بررسی و سپس روند را تعیین کنید. حالا منتظر بمانید تا یکی از الگوهای صعودی یا نزولی ظاهر شود. با توجه به نکات بررسی شده، در صورت رعایت تمامی شرایط می‌توانید در جهت روند جدید با قیمت مناسب وارد معامله شوید.

 

سیگنال خرید با الگوی QM

در یک الگوی QM صعودی، سطح شانه چپ را پس از شکل‌گیری سقف با اضافه کردن یک خط افقی در دومین آخرین کف پایین‌تر ساخته شده توسط قیمت، مشخص کنید. یک سفارش محدود خرید را در سطح شانه سمت چپ قرار دهید و منتظر بمانید تا قیمت سفارش را پر کند.

توقف ضرر را در زیر آخرین کف پایین‌تر قرار دهید. بالاتر بودن الگوی QM به عنوان یک سطح سود عمل می‌کند.

معامله با الگوی QM

 

سیگنال فروش با الگوی QM

پس از شکل‌گیری پایین‌تر الگوی QM نزولی، یک خط افقی را در سطح شانه چپ یا دومین خط آخر بالاتر از بالا رسم کنید. یک سفارش محدود فروش را در این سطح شانه چپ باز کنید و منتظر باشید تا قیمت این سفارش را تکمیل کند.

توقف ضرر را بالاتر از آخرین سقف بالاتر قرار دهید. پایین بودن الگوی QM به عنوان یک سطح سود عمل می‌کند.

سیگنال فروش با الگوی QM

 

تفاوت الگوی QM با الگوی سروشانه

الگوی سر و شانه و Quasimodo بسیار شبیه به هم هستند، اما تفاوت آن‌ها در تشکیل دره دوم است. در الگوی QM دره دوم عمیق‌تر تشکیل شده و همین، وجه تمایز این دو الگو در نظر گرفته می‌شود.

از دیگر تفاوت‌های این دو الگو،‌ نقاط مهم آن‌هاست. در الگوی سر و شانه نقاط مهم در اطراف گردن الگو هستند، در حالی که در الگوی QM این شانه سمت چپ است که اهمیت زیادی دارد.

تفاوت الگوی QM با الگوی سروشانه

 

سخن پایانی

الگوی QM پیشرفته‌ترین حالت از الگوهای پرایس اکشن است و اغلب معامله‌گران حرفه‌ای از آن برای ترید استفاده می‌کنند. ممکن است الگوهای QM زیادی را در نمودار قیمت دارایی پیدا کنید؛ با این وجود سیگنال‌های واقعی و موفق کمی را می‌توان تشخیص داد.

این الگو برای پیدا کردن نقاط ریورسال یا بازگشت روند کاربرد دارد. برای تشخیص بهتر الگوی QM می‌توانید از ابزارهای تکنیکال مانند فیبوناچی ریتریسمنت استفاده کنید. این الگو تا حدودی شبیه به الگوی سر و شانه است که در این مقاله تفاوت آن را توضیح دادیم.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
icmarketsfxtrendotradingstrategyguides

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا