کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش فارکس

آموزش تعیین حد ضرر و حد سود با فیبوناچی در فارکس

دوره حضوری منتور شیپ

معامله در بازار فارکس بدون داشتن دانش و اطلاعات کافی شاید در مواقع کمی منجر به سود شما شود آن هم تنها زمانی که شانس با شما یار باشد. در غیر این صورت کار غیرمنطقی است؛ زیرا سرمایه خود را بدون آگاهی در معرض خطر قرار خواهید داد.

برای انجام معاملات فارکس پس از اینکه مقدار سرمایه و درصد ریسک منطقی از معامله را مشخص کردید، ‌نوبت به مشخص کردن مقدار مورد انتظار برای سود و زیان می‌رسد. تعیین «حد سود» (Take Profit) و «حد ضرر» (Stop loss) به تریدر کمک می‌کند تا جلوی از دست رفتن سرمایه خود حین انجام معاملات را بگیرد. البته برای مشخص کردن این سطوح حتما باید از ابزارهای تکنیکال خاصی استفاده کنید و دقت لازم را داشته باشید.

سطوح فیبوناچی

سطوح فیبوناچی که از دنباله اعداد فیبوناچی نشات می‌گیرد،‌ خطوط افقی بر روی نمودار قیمت هستند که محدوده حمایت و مقاومت قیمت دارایی را نشان می‌دهند.

سطوح اصلاحی فیبوناچی که از دنباله اعداد فیبوناچی سر منشا می‌گیرند، به نام ریاضیدان ایتالیایی لئوناردو پیسانو بیگولو که معروف به لئوناردو فیبوناچی (Leonardo Fibinacci) بود، نامگذاری شد. هر سطح فیبوناچی با یک درصد همراه است که آن درصد نشان می‌دهد قیمت تا چه حد از حرکت قبلی عقب‌نشینی داشته است. سطوح اصلاح فیبوناچی عبارتند از ۲۳.۶، ۳۸.۲، ۵۰، ۶۱.۸ و ۷۸.۶ درصد.

درصدهای فیبوناچی سطوحی را نشان می‌دهند که قیمت ممکن است در آنجا متوقف یا معکوس شود. البته نباید تنها به این سطوح تکیه کرد و باید در کنار آن از ابزارهای دیگر نیز استفاده نمایید.

سطوح فیبوناچی را می‌توان برای تعیین نقاط ورود و خروج مناسب به معامله، تعیین حد سود و ضرر در معاملات استفاده کرد. سطوح فیبوناچی بر خلاف میانگین‌های متحرک سطوح ثابتی هستند که همین موجب می‌شود تا بسیار سریع و آسان بر روی نمودار قابل تشخیص باشند. برای آموزش فیبوناچی می‌توانید به مقاله « آموزش ۰ تا ۱۰۰ فیبوناچی در تحلیل تکنیکال» مراجعه کنید.

 

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

حد سود و ضرر

حد سود و حد ضرر،‌ هر دو دستوراتی از طرف شما به‌عنوان تریدر هستند که به بروکر می‌گویند معامله شما را در کجا و با چه قیمتی ببندد.

حد ضرر با این هدف تعیین می‌شود که به کارگزار اطلاع دهد شما تا چه حد ریسک ضرر برای معامله را قبول می‌کنید. در حالی که حد سود کاملا برعکس آن عمل می‌کند؛ تعیین این نقطه به کارگزار شما می‌گوید که شما تا چه مقدار مایل به کسب سود از یک معامله هستید و زمانی که از مبلغ راضی بودید، ‌معامله شما را ببندد.

هر دوی این سفارشات را می‌توانید در پلتفرم معاملاتی خود،‌ هنگام معامله تنظیم کنید. در نگاه اول این کار ساده به‌نظر می‌رسد؛ اما اگر دقت کافی نداشته باشید و تمام جوانب را نسنجید می‌تواند برای شما با ضرر همراه باشد.

حد ضرر

حد سود

نحوه استفاده از سفارشات SL و TP

همانطور که ذکر شد، یادگیری دستورات توقف ضرر و سود ممکن است بسیار آسان به نظر برسد، اما اینطور نیست. لازمه یادگیری آن‌‌‌ها آشنایی طولانی با تحلیل تکنیکال است. این فرآیند شامل استفاده از نمودارهای دارایی‌های مختلف می‌شود و اینکه یاد بگیرید پیش‌بینی کنید چه زمانی یک جفت ارز می‌تواند به اوج قیمت خود برسد و چه زمانی ممکن است کاهش بیش از حد داشته باشد.

توجه به این نکته مهم است که یک موقعیت سودآور ممکن است در عرض چند ثانیه به ضرر تبدیل شود و یک ضرر کوچک نیز می‌تواند در یک چشم به هم زدن به یک ضرر بزرگ تبدیل شود. حد سود و حد ضرر ابزارهای اجتناب ناپذیری برای استفاده به هنگام معامله هستند.

 

تعیین حد سود با استفاده از فیبوناچی در فارکس

پس از شناسایی روند و یافتن نقاط ورودی بالقوه با استفاده از سطوح اصلاحی فیبوناچی، مرحله بعدی تعیین سطوح حد سود است. تنظیم حد سود بسیار مهم است زیرا تضمین می‌کند که سود شما قفل شود و ضرر را به حداقل برسانید. در این بخش، نحوه تنظیم حد سود با استفاده از اصلاح فیبوناچی را مورد بحث قرار خواهیم داد.

۱. سطوح اصلاح فیبوناچی را شناسایی کنید

اولین قدم شناسایی سطوح اصلاح فیبوناچی است. این سطوح شامل تمام سطوح ۶.۲۳ درصد، ۳۸.۲ درصد، ۵۰ درصد، ۶۱.۸ درصد و ۷۸.۶ درصد می‌شوند. این سطوح از دنباله اعداد فیبوناچی مشتق شده‌اند و برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت بالقوه استفاده می‌شوند.

۲. سطح هدف را تعیین کنید

هنگامی که سطوح فیبوناچی اصلاحی را شناسایی کردید، باید محدوده هدف را تعیین کنید. سطح هدف، سطحی است که قصد دارید در آنجا از معامله خارج شوید. می‌توانید از سطوح اصلاحی فیبوناچی به عنوان راهنمایی برای تعیین سطح هدف استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر قیمت به سطح ۵۰ درصد بازگردد، می‌توانید سطح هدف خود را در سطح ۶۱.۸ درصد قرار دهید.

۳. از چندین حد سود استفاده کنید

استفاده از چندین حد سود می‌تواند به شما کمک کند تا سود خود را به حداکثر برسانید. شما می‌توانید اولین حد سود خود را در سطح ۳۸.۲ درصد و دومین را در سطح ۵۰ درصد قرار دهید، همچنین سطح ۶۱.۸ می‌تواند به عنوان سومین حد سود مناسب باشد. به این ترتیب، اگر قیمت به اولین حد سود رسید، می‌توانید مقداری سود را قفل کنید و اجازه دهید تا معامله تا حدود سود بعدی ادامه پیدا کند.

۴. نسبت ریسک به ریوارد را در نظر بگیرید

هنگام تعیین حد سود، مهم است که نسبت ریسک به ریوارد را در نظر بگیرید. نسبت ریسک به ریوارد، نسبت سود بالقوه به زیان احتمالی است. در حالت ایدئال، شما می‌خواهید نسبت ریسک به ریوارد حداقل ۱:۲ داشته باشید. این بدان معناست که به ازای هر دلاری که ریسک می‌کنید، می‌خواهید حداقل دو دلار سود داشته باشید.

۵.  از حد ضرر متحرک استفاده کنید

استفاده از حد ضرر به شما کمک می‌کند سود خود را ذخیره کنید و ضرر را به حداقل برسانید. حد ضرر متحرک نوعی حد ضرر است که با قیمت حرکت می‌کند. به عنوان مثال، اگر استاپ ضرر متحرک را ۲۰ پیپ تنظیم کنید، حد ضرر ۲۰ پیپ زیر قیمت فعلی حرکت می‌کند. به این ترتیب، اگر قیمت به نفع شما حرکت کند، حد ضرر نیز همراه با آن حرکت و سود را ذخیره می‌کند.

تعیین حد سود با استفاده از سطوح اصلاح فیبوناچی یک راه موثر برای ذخیره سود و به حداقل رساندن ضرر است. با شناسایی سطوح اصلاحی فیبوناچی، تعیین محدوده هدف، استفاده از حد سود چندگانه، در نظر گرفتن نسبت ریسک به ریوارد و استفاده از حد ضرر، می‌توانید سود خود را به حداکثر و زیان خود را به حداقل برسانید.

 

تعیین ضرر با سطوح فیبوناچی در فارکس

قرار دادن صحیح دستور حد ضرر (SL) برای مدیریت ریسک و محافظت از سرمایه شما در صورتی که قیمت بازار بر خلاف شما باشد، بسیار مهم است. بنابراین، ابزار اصلاح فیبوناچی می‌تواند کمک بزرگی به معامله‌گران با تجربه و همچنین تازه‌کار در تعیین سطوح کلیدی حد ضرر باشد.

روش اول این است که بلافاصله پس از بررسی اعداد فیبوناچی، حد ضرر را مشخص کنید. به این معنی که اگر قصد دارید یک پوزیشن شورت (Short) بگیرید و در سطح فیبوناچی ۳۸.۲ درصد وارد شوید، حد ضرر خود را بعد از سطح ۵۰ درصد فیبوناچی قرار دهید.

اگر قصد داشتید در سطح ۵۰ درصد فیبوناچی وارد شوید، حد ضرر خود را بالاتر از سطح فیبوناچی ۶۱.۸ درصد قرار دهید. در صورتی که قصد دارید در سطح فیبوناچی ۶۱.۸ درصد وارد معامله شوید، بهتر است حد ضرر خود را بعد از سطح ۷۸.۶ درصد بگذارید.

این مفهوم ممکن است ساده به نظر برسد، اما اجازه دهید با یک مثال عملی به توضیح آن بپردازیم. برای درک بهتر، نمودار ۳۰ دقیقه‌ای پوند/دلار آمریکا (GBP/USD) را در نظر بگیرید.

سطح حمایت و مقاومت

همانطور که در نمودار بالا می بینید، اگر برای یک پوزیشن شورت در نمودار پوند/دلار آمریکا روی ۳۸.۲ درصد وارد شوید،  می‌توانید سفارش حد ضرر خود را کمی بعد از سطح ۵۰ درصد قرار دهید. سپس، اگر قیمت به بالای خط اصلاح فیبوناچی ۵۰ درصد برسد، با یک ضرر خیلی جزئی از معامله خارج خواهید شد.

دلیل انتخاب این نقطه، این است که شما پیش‌بینی می‌کنید سطحی که انتخاب کردید به‌عنوان مقاومت باقی بماند و قیمت جفت ارز در جهت معامله شما حرکت می‌کند. بنابراین، اگر قیمت بالاتر از این نقطه افزایش یابد، معامله شما بسته خواهد شد. با این وجود، این روش بدون چالش نیست و اثربخشی آن به دقت شما در انتخاب نقطه ورود بستگی دارد. اما توصیه می‌شود که برای معاملات کوتاه مدت حتما حد ضرر را مشخص کنید و معاملات خود را پیوسته زیر نظر بگیرید.

 

سخن پایانی

یکی از ابزارهایی که به تریدر برای تعیین حد سود و حد ضرر کمک می‌کند، ‌سطوح فیبوناچی هستند. استفاده از این سطوح ملزم به این است که با درصدهای فیبوناچی و مفهوم حد سود و حد ضرر آشنا باشید. تنظیم حد سود و حد ضرر برای معاملات کمک می‌کند تا جلوی ضررهای بزرگ را بگیرید.

سطوح فیبوناچی که از دنباله اعداد فیبوناچی و نسبت‌های آن‌‌ها حاصل شده‌اند،‌ نقاطی را بر روی نمودار قیمت مشخص می‌کنند که از نقاط کلیدی هستند و تریدرها برای اهداف مختلف معاملاتی از آن‌ها استفاده می‌کنند. یکی از کاربردهای متداول آن‌ها تعیین نقطه ورود به معامله و حد سود و حد ضرر است.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

مرجان همتی مرزی

من مرجان همتی مرزی هستم مترجم و کارشناس تولید محتوا که در سال ۱۳۹۹ در مقطع کارشناسی ارشد رشته مترجمی زبان انگلیسی فارغ‌التحصیل شدم. بیش از ۱۰ سال سابقه تدریس زبان انگلیسی در مقاطع مختلف را دارم و حدود ۷ سال است که به طور تخصصی در زمینه ترجمه و محتوا کار می‌کنم؛ بر سئو محتوا و کار با وردپرس نیز مسلط هستم. تجربه ترجمه و ویراستاری کتاب در زمینه بازارهای مالی را در رزومه خودم دارم و چند سالی هست که به صورت کاملا تخصصی در این بازار مطالعه دارم و دائما در حال بروزرسانی دیتا خود هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا