کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش فارکس

شاخص بازار نزدک چیست؟ معامله شاخص NASDAQ در فارکس

دوره حضوری منتور شیپ

اگر جزو افرادی هستید که اخبار بازارهای مالی در جهان را دنبال می‌کنید، بی‌شک نام نزدک، داو جونز و اس‌اندپی را بارها شنیده‌اید. هر سه این‌ها از شاخص‌های مهم و با ارزش در بورس آمریکا هستند که برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و پرسود، توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب می‌کنند.

شاخص نزدک از جمله شاخص‌های با ارزش در دنیاست که طی سال‌ها عملکرد خوبی از خود نشان داده و طرفداران زیادی در میان سرمایه‌گذاران دارد. این شاخص را می‌توان در قالب معاملات مختلف مثل فیوچرز و ETF معامله کرد. در این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد شاخص نزدک در اختیارتان قرار می‌دهیم.

بورس نزدک چیست؟

نزدک یکی از بزرگ‌ترین بازارهای بورس آمریکاست که سرمایه قابل توجهی دارد و به دلیل امنیت و اعتبار بالایی که دارد شهرت زیادی پیدا کرده است.

بورس نزدک یک بازار الکترونیک جهانی برای خرید و فروش اوراق بهادار است. نام آن در ابتدا مخفف انجمن ملی اعلام قیمت خودکار اوراق بهادار بود. نزدک به عنوان یک شرکت تابعه از انجمن ملی واسطه‌های اوراق بهادار (NASD)، که اکنون به عنوان مرجع رگولاتوری صنعت مالی (FINRA) شناخته می‌شود، شروع به کار کرد.

نزدک در سال ۱۹۷۱، پس از آن که کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) از NASD خواست تا بازار اوراق بهاداری را که در بورس فهرست نشده‌اند به حالت الکترونیک و اتوماتیک درآورد، راه‌اندازی شد.

سهام بیش از ۳۸۰۰ سازمان کوچک و بزرگ در این بازار معامله می‌شود که شامل برخی از مهم‌ترین شرکت‌های حوزه تکنولوژی مانند مایکروسافت و فیسبوک هستند. در حال حاضر، ارزش بازار بورس نزدک در حدود ۲۰ هزار میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

 

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

شاخص نزدک چیست؟

شاخص نزدک (Nasdaq) یک معیار برای سنجش واحدهای سهام نزدک در بازار بورس است. در واقع، شاخص نزدک (Nasdaq) میانگینی از فعالیت شرکت‌های حاضر در این بازار است که به صورت وزنی محاسبه می‌شود.

شاخص نزدک (Nasdaq) بزرگ‌ترین شاخص بازار الکترونیک جهان به شمار می‌رود. این شاخص بیش از ۳۲۰۰ شرکت مختلف را شامل می‌شود و برخلاف برخی بازارهای بورس معروف دنیا مثل بازار وال استریت و بورس نیویورک کاملا الکترونیکی است و هیچ تالاری برای فعالیت و معاملات فیزیکی ندارد.

شاخص بازار جهانی NASDAQ مجموعه‌ای از اوراق بهادار است که توسط شرکت‌هایی منتشر می‌شود که از استانداردهای NASDAQ برای قدرت مالی و نقدینگی پیروی می‌کنند. شرکت‌هایی که قدرت مالی لازم برای قرار گرفتن در ترکیب بازار انتخاب جهانی NASDAQ را ندارند در بازار جهانی NASDAQ گنجانده می‌شوند.

نماد شاخص نزدک در بروکرهای مختلف فارکس وجود دارد و اکثر معامله‌گران این نماد را به‌عنوان یک دارایی کم ریسک در نظر می‌گیرند و حتی افرادی در بازار هستند که به‌صورت تخصصی با استراتژی‌های مختلف معاملاتی فقط بر روی شاخص‌هایی همچون نزدک ترید می‌کنند که اصطلاحا به آن‌ها نزدک تریدر گفته می‌شود.

دو شاخص اصلی بازار بورس نزدک، شاخص نزدک کامپوزیت (NASDAQ Composite) و شاخص نزدک صد (NASDAQ-100) که هر یک دارای خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند.

شاخص نزدک کامپوزیت که به عنوان یکی از شاخص‌های برجسته بورسی شناخته می‌شود، نمایانگر عملکرد کلی بازار نزدک است. ارزش این شاخص که شامل کلیه شرکت‌های داخلی و خارجی فعال در بازار نزدک است بر اساس ارزش بازار شرکت‌ها محاسبه می‌شود. بنابراین، تغییرات قیمتی در شرکت‌های بزرگ‌تر، تاثیر بیشتری بر روی شاخص دارند.

شاخص نزدک ۱۰۰ که از سهام ۱۰۰ شرکت برتر آمریکایی تشکیل شده و در بورس نزدک معامله می‌شود، بیش از ۹۰ درصد وزن شاخص نزدک کامپوزیت را در بر می‌گیرد. این شاخص به‌طور عمده شامل شرکت‌هایی در زمینه‌ فناوری، بهداشت و خرده‌فروشی می‌شود. نزدک ۱۰۰ عملکرد شرکت‌های فناوری و بزرگ در ایالات متحده را نشان می‌دهد و نقش مهمی در اقتصاد این کشور بازی می‌کند.

 

معامله شاخص NASDAQ  در فارکس

برای معامله شاخص نزدک بهتر است اطلاعات کافی در مورد این شاخص و عواملی که ممکن است بر قیمت آن تاثیر بگذارند داشته باشید. البته که سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی خارجی ملزم به داشتن دانش کافی برای تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بازار است؛ با این وجود ارزش شاخص نزدک را می‌توان با بررسی عوامل فاندامنتال راحت‌تر پیش‌بینی کرد.

به این نکته توجه داشته باشید که نزدک یک شاخص وزنی با ارزش بازار است؛ یعنی بزرگ‌ترین شرکت‌ها، مانند اپل، مایکروسافت، آمازون و… بیشترین تاثیر را در تغییر ارزش آن دارند. وزن شاخص برخی از این شرکت‌ها با هم تفاوت دارد و این می‌تواند بر قیمت آن‌ها نیز تاثیر بگذارد.

تصمیمات فدرال رزرو به‌عنوان سیستم بانکی در آمریکا در مورد سیاست‌های پولی می‌تواند اثرات زیادی بر همه بازارهای سهام از جمله شاخص نزدک داشته باشد.

داده‌های اقتصادی مانند نرخ اشتغال و بیکاری، CPI، نرخ بهره و تولید ناخالص داخلی نیز از جمله عواملی هستند که بر وضعیت اقتصادی شرکت‌ها و سپس بر قیمت شاخص تاثیر خواهند گذاشت. علاوه بر این، مسائل ژئوپولیتیک و سیاسی نیز از دیگر پارامترهایی هستند که ارزش این شاخص را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

تنها زمانی معامله کنید که تحقیق و تحلیل خود را انجام داده باشید و از معامله مطمئن باشید. پس از بررسی این عوامل برای انجام هر نوع معامله حتی قبل از اینکه به دنبال یک معامله باشید، باید بدانید به‌عنوان یک تریدر چقدر مایل به ریسک هستید و چه انتظاری در مورد سود معامله دارید.

پس قبل از ورود به معامله، نسبت ریسک به ریوارد را تعیین کنید. داشتن نسبت ریسک به ریوارد مثبت بسیار مهم است. از ورود به معامله قبل از انتشار داده‌های اقتصادی اجتناب کنید، داده‌های عمده اقتصادی می‌تواند باعث افزایش شدید نوسان‌ها شوند. باید تمام معاملات خود را ثبت کنید و دائم تغییرات را تحت نظر بگیرید تا به نتیجه مطلوب‌تری برسید.

برای اطلاعات بیشتر بهتر است بدانید که شاخص نزدک در بازار بورس با نماد NDX معامله می‌شود و سرمایه‌گذاری در NASDAQ از طریق معاملات فیوچرز، صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخص (ETF) و صندوق‌های مشترک امکان‌پذیر است.

 

فاکتورهایی که بر قیمت نزدک تاثیر می‌گذارند

ارزش شاخص NASDAQ Composite بر اساس قیمت سهام شرکت‌های مشمول NASDAQ محاسبه می‌شود. به این شکل که برای تعیین ارزش این شاخص کل سرمایه بازار این شرکت‌ها نیز در نظر گرفته می‌شود؛ هرچه یک شرکت سهام بیشتری منتشر کند، قیمت آن سهم بیشتر بر این شاخص تاثیر می‌گذارد.

بنابراین، قیمت شاخص NASDAQ Composite بیشتر به وضعیت مالی بزرگ‌ترین شرکت‌ها با قیمت سهام بالاتر وابسته است. از آنجا که لیست شرکت‌های نزدک هر روز به‌روز می‌شوند، داده‌های قیمتی این شاخص آپدیت شده هستند.

ارزش شاخص نزدک کامپوزیت به عوامل موثر مختلف در بخش‌های اقتصادی، فناوری، مراقبت‌های بهداشتی و کالاهای مصرفی وابسته است که دلیل آن سهم بیشتر شرکت‌های این صنایع در این شاخص است.

به عنوان مثال، مشکلات در لجستیک بین‌المللی بر حجم سهام فناوری و سرعت تولید کالاهای مصرفی تاثیر منفی خواهد گذاشت و از طرفی رونق صنعت فین‌تک نیز تاثیر مثبتی بر شرکت‌های صنعت فناوری پیشرفته می‌گذارد.

 

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری بر روی شاخص نزدک

یکی از ویژگی‌های سهام نزدک که آن را برای سرمایه‌گذاری جذاب می‌کند، وجود چندین بازارساز است که میزان نقدینگی و قیمت‌گذاری کلی آن را کنترل می‌کنند.

بازارسازان نزدک ۵۱۰ شرکت هستند که تمام معاملات اوراق بهادار عمومی را در آمریکا انجام می‌دهند. اکثر بازارسازان، به سهام و صنعت علاقه‌مند هستند و به مشتریان خود (صاحبان سهام) کمک می‌کنند تا درک بهتری از زمان خرید و فروش سهام داشته باشند.

از ویژگی‌های دیگر نزدک این است که بازاری دارد مرتب در حال بهبود و ارتقا و دائم به دنبال ترکیب بهترین ویژگی‌های سیستم خود با صرافی‌ها است. نزدک یک شبکه الکترونیکی عظیم به شمار می‌آید که برای ایجاد بازار آزادتر و رقابتی‌تر در معاملات سهام طراحی شده است.

از مزایای اصلی سرمایه گذاری در شاخص‌ها می‌توان به سادگی و محدودیت پایین حجم سپرده اشاره کرد. برای سرمایه گذاری در این شاخص فقط باید یکی از مشتقات مربوط به میزان سرمایه خود را خریداری کنید.

گفتنی است که هنگام سرمایه‌گذاری در NASDAQ-100 و NASDAQ Composite، هزینه‌ها کمتر از زمانی است که در حال ساخت پورتفولیو برای سرمایه‌گذاری خود هستید. شاخص‌ها همچنین نقد شوندگی بالاتری نسبت به سهام مجزا دارند.

هر یک از شاخص‌های NASDAQ متشکل از شرکت‌هایی از یک بخش اقتصادی خاص است. همچنین این شاخص به مدت چندین دهه در حال خرید و فروش است؛ از این رو به طور مداوم طبق قوانین خاصی کنترل می‌شود.

مزایا و معیب

 

سخن پایانی

سرمایه‌گذاری در بازار بورس از روش‌های سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر است. بسیاری از سرمایه‌گذاران برای اهداف بلند مدت خود ترجیح می‌دهند که بر شاخص‌های با ارزش جهانی سرمایه‌گذاری کنند. شاخص نزدک یکی از شاخص‌های مهم و بزرگ در دنیاست که از نقاط مختلف دنیا، سرمایه‌گذاران به خرید و فروش آن مشغول هستند.

شاخص نزدک شامل سهام شرکت‌‌های بزرگ با سرمایه‌های بزرگ است و به همین دلیل از اعتبار و محبوبیت زیادی نزد معامله‌گران برخوردار است. قیمت این شاخص تحت تاثیر عوامل فاندامنتال زیادی که بر وضعیت اقتصادی شرکت‌ها تاثیر می‌گذارند، نوسان نشان می‌دهد. برای سرمایه‌گذاری بر این شاخص بهتر است که در مورد نحوه معامله آن مطالعه بیشتری داشته باشید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

مرجان همتی مرزی

من مرجان همتی مرزی هستم مترجم و کارشناس تولید محتوا که در سال ۱۳۹۹ در مقطع کارشناسی ارشد رشته مترجمی زبان انگلیسی فارغ‌التحصیل شدم. بیش از ۱۰ سال سابقه تدریس زبان انگلیسی در مقاطع مختلف را دارم و حدود ۷ سال است که به طور تخصصی در زمینه ترجمه و محتوا کار می‌کنم؛ بر سئو محتوا و کار با وردپرس نیز مسلط هستم. تجربه ترجمه و ویراستاری کتاب در زمینه بازارهای مالی را در رزومه خودم دارم و چند سالی هست که به صورت کاملا تخصصی در این بازار مطالعه دارم و دائما در حال بروزرسانی دیتا خود هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا