کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید

روش‌های حفظ سرمایه در زمان تورم + بهترین سرمایه گذاری کدام است؟

دوره حضوری منتور شیپ

تورم این روزها در کشور ما به واژه‌ای تبدیل شده است که با شنیدن آن تن همه‌مان به لرزه در می‌آید. این پدیده ناخواسته باعث می‌شود تا شب بخوابیم و صبح شاهد کاهش ارزش سرمایه خود باشیم. اما تورم بیشترین تاثیر خود را روی ارزش ریال می‌گذارد و با استفاده از سرمایه گذاری می توان از گزند تاثیرات منفی تورم در امان ماند.

اما روش های حفظ سرمایه کدام‌ها هستند و چگونه می‌توان در زمان تورم سرمایه گذاری کرد؟ مهم‌تر از همه اینکه بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم چیست و بهتر است ریال‌های خود را به کدام جنس دارایی تبدیل کنیم؟ آیا خرید مسکن باعث حفظ ارزش دارایی‌های ما خواهد شد یا بهتر است پول خود را وارد بازار دیگری مثل بورس و سایر بازارهای مالی کنیم؟

همه این‌ها سوالاتی هستند که مطمئنا هر ایرانی در برهه‌ای از زمان با آن مواجه می‌شود. برای اینکه بتوانیم در یک مقاله جامع به تمام این سوال‌ها پاسخ دهیم، تصمیم بر این شد که امروز بهترین روش‌های سرمایه گذاری در زمان تورم معرفی شود.

بنابراین اگر شما هم سرمایه خود را به ریال نگه داشته‌اید و نگران این هستید که تورم ارزش دارایی‌های شما را کاهش دهد، پیشنهاد می‌کنیم به هیچ‌وجه ادامه مطلب را از دست ندهید.

تورم چیست و چرا باید سرمایه گذاری کنیم؟

تورم یکی از مفاهیم اصلی در علم اقتصاد است که به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در یک بازه زمانی خاص گفته می‌شود. برای حفظ ارزش سرمایه در زمان تورم باید سرمایه‌گذاری کرد.

اگر بخواهیم تورم یا Inflation را در یک جمله ساده معنی کنیم باید بگوییم که تورم در واقع به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در یک دوره زمانی خاص گفته می‌شود. زمانی که از افزایش یا کاهش نرخ تورم صحبت می‌شود، منظور همان سرعت تغییر قیمت‌ها است. برای همین اگر در یک کشور به‌عنوان مثال نرخ تورم از ۲۰ درصد به ۱۵ درصد برسد بدان معنی نیست که در آن مدت زمانی قیمت کالاها نیز کاهش یافته است.

در عوض چنین کاهشی نشان‌دهنده این است که سرعت افزایش قیمت کالاها در آن بازه زمانی ۵ درصد کمتر شده و به ۱۵ درصد رسیده است. برای همین هنوز هم با افزایش قیمت‌ها مواجه هستیم اما سرعت آن کم شده است.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا باید در شرایطی که تورم بر وضع اقتصاد کشور حاکم است، سرمایه‌گذاری کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر شما سرمایه خود را در جاهای مختلفی مثل طلا و سکه، مسکن،‌ دلار و… سرمایه‌گذاری کنید، با افزایش نرخ تورم و بالا رفتن قیمت‌ها، ارزش سرمایه شما حفظ می‌شود و چه بسا بالاتر هم برود.

این کار باعث می‌شود تا ارزش سرمایه شما که عمری را صرف جمع‌آوری آن کرده‌اید،‌ در خواب کاهش نیابد! در حقیقت سرمایه‌گذاری به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های مقابله با تورم شناخته می‌شود که البته نیاز به دانش کافی هم دارد.

اما کدام بازار برای سرمایه گذاری در زمان تورم مناسب‌تر است و می‌تواند ارزش دارایی‌های ما را به بهترین شکل حفظ کند؟ آیا بهتر است خودرو بخریم و در پارکینگ خانه‌های خود نگه داریم یا روش‌های بهتری مثل سرمایه‌گذاری در طلا و سکه هم وجود دارد؟ شاید بهتر باشد به سراغ بازارهای سرمایه مثل بورس و حتی بازار «فارکس» (Forex) برویم؟

بیایید در بخش بعدی با انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در زمان تورم آشنا شویم و ببینیم که کدام یک برای شما مناسب‌تر هستند.

 

بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم

سرمایه‌گذاری در طلا و سکه، بازار بورس و سایر بازارهای مالی، بازار مسکن و مستغلات، بازار خودرو و دلار از جمله روش‌هایی هستند که با کمک آن‌ها می‌توان با تورم مقابله کرد.

اگر بخواهیم یک پاسخ سریع و ساده به این سوال که «بهترین دارایی برای سرمایه گذاری در زمان تورم کدام است؟» بدهیم باید بگوییم که هر ثروت و کالایی به جز ریال و پول نقد می‌تواند شما را از گزند تورم به‌دور نگه دارد. بنابراین باید ریال‌ها و پول نقد خود را به دارایی یا کالایی تبدیل کنید که در مقابل تورم مصونیت دارد و ارزش آن همگام با نرخ تورم، افزایش می‌یابد.

همان‌طور که می‌دانید روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سرمایه‌گذاری در بورس، طلا و سکه، بازار خودرو، مسکن و املاک، بازار ارز دیجیتال، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، خرید دلار و سایر ارزهای خارجی اشاره کرد.

اما کدام از این روش‌های سرمایه‌گذاری در زمان تورم عملکرد بهتری دارند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هر کدام از این بازارها مزایا و معایب خود را دارند. علاوه بر این، ممکن است در شرایط و زمان خاصی سرمایه‌گذاری در یک بازار عملکرد خوبی برجای بگذارد اما همان روش سرمایه‌گذاری در بازه زمانی دیگری چندان سودآور نباشد.

روش مقابله با تورم

در ادامه با جزئیات بیشتری در مورد بهترین راهکارهای سرمایه گذاری در زمان تورم صحبت می‌کنیم تا بتوانید یکی از آن‌ها را که با شرایط شما سازگاری بیشتری دارد، انتخاب کنید.

 

سرمایه گذاری در طلا و سکه

در طول تاریخ هیچ دارایی دیگری به‌اندازه طلا به‌عنوان راهکاری برای فرار از تورم، ناپایداری‌های اقتصادی، نوسانات ارزی و حتی جنگ استفاده نشده است. این فلز ارزشمند و کم‌یاب همواره یکی از انتخاب‌های اول مردم جهان از جمله کشورمان ایران برای سرمایه‌گذاری بوده است.

برای محافظت از ارزش سرمایه خود می‌توانید طلا و سکه بخرید. با این حال خرید طلای فیزیکی تنها روش سرمایه‌گذاری در این فلز گران‌بها نیست و صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، گواهی سپرده طلا و معامله روی نماد طلا در بازارهای جهانی از دیگر روش‌های بهره‌مندی از مزایای ضدتورمی طلا هستند.

نکته مهمی که باعث می‌شود مردم ایران برای فرار از تورم به سمت سرمایه‌گذاری در طلا روی بیاورند این است که این دارایی هم از نوسانات دلار تاثیر می‌پذیرد و هم ممکن است با افزایش قیمت انس طلای جهانی، با افزایش مواجه شود.

اگر انتخاب شما برای سرمایه گذاری در زمان تورم، طلا و انواع سکه است، پیشنهاد می‌کنیم حتما با خواندن دو مقاله «کدام نوع طلا برای سرمایه گذاری بهتر است؟» و «۲۰ اصطلاح رایج در بازار طلا» فوت و فن خرید طلا و سرمایه‌گذاری در انواع طلا را یاد بگیرید. اگر هم بین سه بازار دلار، طلا و بورس دو دل مانده‌اید و نمی‌دانید که کدام یک برای شما مناسب است، خواندن مقاله «دلار، طلا یا بورس؟! کدام بازار برای حفظ ارزش سرمایه بهتر است؟» این مشکل را برطرف خواهد کرد.

 

سرمایه گذاری در دلار و سایر ارزها

خرید دلار و ارزهای دیگری مثل یورو و پوند یکی دیگر از روش‌های محبوب در بین ایرانیان برای فرار از تورم است. با نگاهی به تاریخچه قیمت دلار متوجه می‌شویم که قیمت دلار همواره در طولانی‌مدت صعودی بوده است. برای همین در زمان تورم، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند ریال خود را به دلار تبدیل کنند و از افزایش قیمت آن به سود برسند.

اما باید به این نکته نیز توجه داشت که با افزایش قیمت دلار، تقریبا قیمت همه‌چیز متناسب با آن افزایش می‌یابد. بنابراین زمانی که دلار می‌خرید و ارزش ریالی سرمایه‌تان بیشتر می‌شود، در واقع سودی نکرده‌اید و تنها توانسته‌اید ارزش سرمایه خود را حفظ کنید.

سرمایه‌گذاری در دلار برای فرار از تورم به‌ویژه در سال‌های اخیر که شاهد رمزارز «تتر» (Tether) یا USDT بوده‌ایم، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. در این روش شما در واقع بدون اینکه نیاز باشد به صرافی‌ها بروید و با زحمت فراوان دلار فیزیکی بخرید، با چند کلیک در اینترنت تتر یا همان دلار مجازی می‌خرید که ارزش آن برابر با دلار فیزیکی است.

نکته دیگری که در مورد سرمایه‌گذاری در تتر و دلار وجود دارد، این است که علی‌رغم صعودی بودن در طولانی‌مدت، در کوتاه‌مدت ممکن است قیمت این ارز جهانی در یک بازه باریک ثابت بماند و نوسان کمی داشته باشد. این در حالی است که در همان بازه زمانی، با سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر امکان کسب سود بیشتر وجود داشت. بنابراین اینکه چه زمانی در دلار سرمایه‌گذاری کنیم، اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

سرمایه گذاری در بورس و سایر بازارهای مالی

در تمام کشورها بورس و بازار اوراق بهادار یکی از اولین و رایج‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید که مردم برای حفظ ارزش پول خود و همچنین کسب سودهای بیشتر به آن روی آورند.

در بازار بورس ایران، شرکت‌های بزرگ و برجسته کشور که در صنایع مختلفی در حال فعالیت هستند، سهام خود را عرضه کرده‌اند که شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار می‌توانید این سهم‌ها را خریداری کنید و از نوسانات قیمت آن‌ها بهره‌مند شوید. بدین ترتیب هم شرکت مورد نظر می‌تواند برای ادامه فعالیت خود تامین سرمایه کند و هم شما راهی برای حفظ ارزش سرمایه خود در مقابل تورم و کسب سود دارید.

مزیت سرمایه‌گذاری در بورس این است که برای ورود به آن نیازی به سرمایه آن‌چنانی ندارد و حتی با مبالغی کمتر از ۱ میلیون تومان نیز می‌توانید سرمایه‌گذاری خود را شروع کنید. از طرف دیگر وجود ابزارهای مختلفی همچون صندوق‌های قابل‌معامله، صندوق‌های سود ثابت، سبدگردان‌ها و… باعث می‌شوند تا حتی افراد کم‌تجربه و تازه‌وارد نیز راه آسانی برای سرمایه‌گذاری در بورس داشته باشند. نحوه ورود به بورس در مقاله «بورس چیست؟ ۰ تا ۱۰۰ آموزش بورس» توضیح داده شده است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

اما بازارهای مالی تنها به بورس ختم نمی‌شود و امکان سرمایه گذاری در بازارهای مالی بین‌المللی همچون بازار ارزهای دیجیتال و بازار فارکس نیز وجود دارد. حتی با استفاده از ابزارهای مالی مختلف می‌توانید روی سهام شرکت‌های مطرح خارجی همچون «گوگل» (Google) و «تسلا» (Tesla) هم سرمایه‌گذاری کنید.

با این حال توجه داشته باشید که بازارهای مالی اشاره‌شده در این بخش نیازمند داشتن آگاهی و دانش کافی هستند و اگر بدون هیچ آموزشی وارد این بازارها شوید، سرمایه شما در خطر خواهد بود.

برای یادگیری نحوه ورود به فارکس و معامله در آن می‌توانید مقاله «آموزش بازار فارکس از صفر تا صد برای مبتدیان» را بخوانید. همچنین اگر به بازار رمزارزها علاقه‌مند هستید، مقاله «آموزش ترید ارز دیجیتال در صرافی» نقطه شروع خوبی برای آموزش نحوه سرمایه گذاری در رمزارزها در زمان تورم خواهد بود.

 

سرمایه گذاری در مسکن

برای کسانی که سرمایه زیادی دارند خرید خانه و آپارتمان می‌تواند بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم باشد. اگر نگاهی به تاریخچه قیمت مسکن و اجاره‌ها بیندازیم، کاملا واضح است که بازار مسکن و مستغلات در طول سال‌های گذشته رشد سرسام‌آوری داشته است.

اما سرمایه گذاری در مسکن در مقایسه با سایر روش‌های سرمایه‌گذاری در زمان تورم مثل معامله در بورس، یک مشکل اساسی دارد و آن هم نیاز به سرمایه اولیه زیاد است. همچنین نقد شوندگی این بازار نیز پایین است و ممکن است در شرایطی که نیاز به نقد کردن سریع مسکن خود داشته باشید، نتوانید این کار را انجام دهید.

با این حال بازار مسکن در کشوری مثل ایران یک بازار همواره در سود است که مدام رشد می‌کند. برای همین اگر سرمایه کافی در اختیار دارید و نمی‌خواهید ارزش آن با افزایش تورم کاهش یابد، می‌توانید در بازار مسکن سرمایه گذاری کنید.

برای این کار چندین گزینه دارید که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خرید خانه و آپارتمان، خرید ملک قدیمی و بازسازی آن، خرید زمین و ساخت‌وساز اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه خواندن دو مقاله «راهنمای سرمایه گذاری در بازار املاک» و «چگونه اوراق مسکن بخریم؟» را پیشنهاد می‌کنیم.

 

سرمایه گذاری در بازار خودرو

با اینکه خودرو در بیشتر کشورها تنها به‌عنوان یک کالای مصرفی شناخته می‌شود، اما در کشور ایران به دلیل شرایط اقتصادی موجود و تورم بالا، خرید خودرو یک روش سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول نیز است.

یکی از دلایل این اتفاق، تفاوت قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه است که باعث می‌شود افراد بتوانند با خرید خودرو با قیمت کارخانه و فروش آن در بازار آزاد به سودهای قابل‌توجهی دست یابند. علاوه بر این، قیمت خودرو نیز با افزایش تورم و بالا رفتن قیمت دلار، افزایش می‌یابد. برای همین برخی افراد ترجیح می‌دهند با خرید خودرو از کاهش ارزش سرمایه خود جلوگیری کنند.

با خواندن دو مقاله «بهترین راه های سرمایه گذاری در بازار خودرو» و «چگونه از خرید و فروش در بازار خودرو به حداکثر درآمد برسیم؟» می‌توانید با انواع مختلف روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار خودرو برای فرار از تورم آشنا شوید.

 

آیا با سپرده‌گذاری در بانک می‌توان با تورم مقابله کرد؟

سودی که با سپرده‌گذاری در بانک به شما پرداخت می‌شود بسیار کمتر از نرخ تورم است. برای همین با سپرده‌گذاری در بانک نمی‌توان با تورم مقابله کرد.

سپرده‌گذاری در بانک نیز یک روش سرمایه‌گذاری است که  در جریان آن شما پول نقد خود را در بانک نگه‌داری می‌کنید و بانک به شما سود تضمینی می‌دهد. مزیت این روش، قطعی بودن دریافت سود در یک زمان مشخص است اما یک مشکل عمده هم دارد.

در کشوری مثل ایران که نرخ تورم بسیار بالا است و قیمت‌ها مدام در حال افزایش هستند، سودی که بانک در ازای سپرده‌گذاری به مشتریان خود می‌پردازد، بسیار کمتر از نرخ تورم است. این موضوع باعث می‌شود تا شما با سپرده‌گذاری ریال‌های خود در بانک و دریافت سود کم، عملا از تورم عقب بمانید و بخشی از ارزش پول خود را از دست بدهید.

بنابراین برای پاسخ به این سوال که «آیا سود سپرده بانکی برای در امان ماندن از تورم مناسب است یا خیر؟» باید بگوییم که متاسفانه با سپرده‌گذاری پول در بانک نمی‌توان با تورم مقابله کرد و بهتر است دارایی‌های خود را در بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری کنید.

 

سخن پایانی

به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در یک بازه زمانی مشخص تورم گفته می‌شود. هر چه نرخ تورم بیشتر باشد، سرعت افزایش قیمت همه‌چیز در یک کشور بیشتر خواهد بود. این یعنی سرمایه‌ای که امروز در اختیار دارید، مدتی بعد قدرت خرید پایین‌تری خواهد داشت.

برای همین سرمایه گذاری در زمان تورم اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد زیرا با این کار می‌توانید ارزش سرمایه خود را حفظ کنید. اما برای سرمایه گذاری راه‌های مختلفی وجود دارد: از سرمایه‌گذاری در بورس گرفته تا بازار مسکن و طلا همگی از جمله روش های حفظ سرمایه در زمان تورم هستند.

گاهی برخی از این بازارها در یک بازه زمانی مشخص عملکرد بهتری نسبت سایر بازارها دارند. برای همین یک شهروند ایرانی همیشه با این سوال مواجه است که بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم کدام است؟ برای پاسخ به این سوال در مقاله امروز تمام روش‌های سرمایه‌گذاری را معرفی کرده و مزایا و معایب هرکدام را بیان کردیم. شما می‌توانید با توجه به شرایط خودتان و وضعیت اقتصادی فعلی کشور، یک یا چند روش سرمایه‌گذاری را انتخاب کرده و ارزش سرمایه خود را حفظ کنید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

حسین آذرکیش

من حسین آذرکیش، متولد دهه هفتاد هستم و از همان ۱۵ سالگی با ایجاد وبلاگ‌های رایگان، فعالیت خود را در زمینه ترجمه و تولید محتوا آغاز کردم. در طول بیش از ۱۰ سال فعالیت حرفه‌ای، برای سایت‌ها و مجلات مختلفی مانند پیمنت۲۴، شهر سخت‌افزار، گویا آی‌تی، دنیای بازی و… تولید محتوا کرده‌ام. اکنون بیش از ۳ سال است که به عنوان کارشناس تولید محتوا در مجموعه حسینی فایننس فعالیت می‌کنم. من مدرک کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم‌افزار دارم و به بازارهای مالی علاقه‌مند هستم. این علاقه باعث شده که تمرکز اصلی من در تولید محتوا و ترجمه مقالات، بیشتر بر موضوعات مرتبط با کامپیوتر، فناوری و بازارهای مالی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا