کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش تحلیل بازار

تحلیل بین بازاری چیست؟ | روش‌ها و استراتژی معاملاتی با تحلیل بین بازاری

دوره حضوری منتور شیپ

تحلیل بین بازاری از روش‌های آنالیز بازار است که با ارزیابی روابط بین بازار دارایی‌های مختلف انجام می‌شود. ایده اصلی برای تحلیل بین بازاری بررسی تاثیر اتفاقاتی که در یک بازار می‌افتد بر بازار دیگر است. تجزیه و تحلیل این روابط بین بازاری به تردیرها کمک خواهد کرد تا معاملات حساب شده و موفق‌تری داشته باشند.

برای معامله در هر یک از بازارهای مالی، آگاهی از اتفاقاتی که در بازارهای دیگر می‌افتد می‌تواند به تریدر کمک کند تا بازار هدف را بهتر تحلیل نماید. اگر تمایل دارید که با راه‌های تحلیل روابط میان بازارها آشنا شوید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

تحلیل بین بازاری

«تحلیل بین بازاری» (Intermarket Analysis)، رویکردی جامع برای بررسی بازارهای مالی است که به جای تمرکز صرف بر یک بازار خاص، به بررسی روابط و همبستگی‌های بین بازارهای مختلف مانند سهام، کالاها، ارز، اوراق قرضه و… می‌پردازد.

تحلیل بین بازاری روشی برای بررسی روابط همبستگی بین بازار دارایی‌های مختلف است. هدف از این نوع تحلیل، درک بهتر روندهای بازار و پیش‌بینی تغییرات احتمالی با در نظر گرفتن عوامل مختلف اقتصادی و ژئوپلیتیکی است. در واقع، روابط بین بازاری نشان می‌دهد آنچه که در بازار اتفاق می‌افتد می‌تواند بر روند قیمت در بازارهای دیگر تاثیر بگذارد.

تحلیل بین بازاری اولین بار توسط تحلیل‌گر معروف «جان مورفی» (John J. Murphy) در سال ۲۰۰۴ معرفی شد. با این رویکرد می‌توان به طور همزمان بازارهای فارکس، کالاها، اوراق قرضه و سهام را مورد بررسی قرار داد.

اغلب عملکرد قیمت ارزها نتیجه رابطه آن‌ها با بازارهای دیگر مانند کالاها، اوراق قرضه و شاخص‌های سهام است. به عنوان مثال، کاهش ارزش دلار آمریکا برای قیمت کالاها در بازارهای دیگر یک اتفاق مثبت تلقی می‌شود، در حالی که افزایش ارزش آن بر قیمت کالاها تاثیر منفی خواهد گذاشت.

یا اینکه کاهش قیمت اوراق قرضه و افزایش نرخ بهره معمولا برای قیمت سهام یک عامل منفی است در حالی‌که افزایش قیمت اوراق و کاهش نرخ بهره می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی قیمت سهام داشته باشد.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

روی هم رفته افزایش قیمت کالاها نشانه رشد اقتصادی است که برای بازار سهام خوب است و برای قیمت اوراق قرضه منفی است.

مفاهیم کلیدی در تحلیل بین بازاری:

پیش از اینکه شما را با مفهوم تحلیل بین بازاری آشنا کنیم، باید یک سری مفاهیم را به خوبی درک کنید.

  • همبستگی: این مفهوم نشان می‌دهد که چگونه دو یا چند بازار به طور همزمان یا متوالی حرکت می‌کنند. همبستگی می‌تواند مثبت، منفی یا خنثی باشد.
  • جریان سرمایه: جابه‌جایی سرمایه بین بازارهای مختلف می‌تواند بر قیمت‌ها و روندها تاثیر قابل توجهی بگذارد.
  • عوامل کلان اقتصادی: نرخ بهره، تورم، سیاست‌های پولی و مالی و رویدادهای ژئوپلیتیکی از جمله عواملی هستند که می‌توانند بر همه بازارهای مالی تاثیر بگذارند.
  • تحلیل تکنیکال: این روش از نمودارها و شاخص‌ها برای شناسایی الگوهای قیمتی و پیش‌بینی روندهای آینده استفاده می‌کند.
  • تحلیل بنیادی: تحلیل فاندامنتال یا بنیادی بر ارزیابی ارزش ذاتی دارایی‌ها با بررسی عوامل اقتصادی و عملکرد شرکت‌ها تمرکز دارد.

مزایای تحلیل بین بازاری

 

روش‌های تحلیل بین بازاری

تحلیل بین بازاری از راه‌های بررسی رابطه بین بازارهای مالی مختلف است که به روش تحلیل همبستگی، جریان سرمایه، عوامل کلان اقتصادی، تحلیل تکنیکال و فاندامنتال انجام می‌شود.

تحلیل بین بازاری از پنج مدل روش کلی برای تحلیل برخوردار است. به طور کلی در این تحلیل شما باید شاخص‌های گوناگون را با هم بسنجید و در نهایت به تحلیلی نسبت به شاخص یا بازاری برسید که بر اساس آن خرید و فروش می‌کنید.

۱. تحلیل همبستگیاولین قدم در تحلیل بین بازاری، بررسی همبستگی بین جفت‌های مختلف بازار است. همبستگی نشان می‌دهد که چگونه دو یا چند بازار به طور همزمان یا متوالی حرکت می‌کنند. برای اندازه‌گیری همبستگی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده می‌شود.

  • همبستگی مثبت: نشان می‌دهد که دو بازار در یک جهت حرکت می‌کنند؛ به عنوان مثال، اگر قیمت طلا و نفت همبستگی مثبتی داشته باشند، به این معنی است که به احتمال زیاد وقتی قیمت طلا افزایش می‌یابد، قیمت نفت نیز افزایش می‌یابد.
  • همبستگی منفی: نشان می‌دهد که دو بازار در جهت مخالف حرکت می‌کنند؛ برای مثال، اگر قیمت اوراق قرضه و سهام همبستگی منفی داشته باشند، به این معنی است که به احتمال زیاد وقتی قیمت اوراق قرضه افزایش می‌یابد، قیمت سهام کاهش می‌یابد.
  • همبستگی خنثی: نشان می‌دهد که هیچ ارتباط معناداری بین دو بازار وجود ندارد.

۲. تحلیل جریان سرمایه: جریان سرمایه بین بازارهای مختلف می‌تواند بر قیمت‌ها و روندها تاثیر قابل توجهی بگذارد. به عنوان مثال، اگر سرمایه‌گذاران از بازار سهام به سمت بازار اوراق قرضه حرکت کنند، احتمالا قیمت سهام کاهش و قیمت اوراق قرضه افزایش می‌یابد.

۳.‌ تحلیل عوامل کلان اقتصادی: نرخ بهره، تورم، سیاست‌های پولی و مالی و رویدادهای ژئوپلیتیکی از جمله عواملی هستند که می‌توانند بر همه بازارهای مالی اثر بگذارند. به عنوان مثال، افزایش نرخ بهره می‌تواند منجر به کاهش قیمت سهام و اوراق قرضه شود.

۴.‌ تحلیل تکنیکالتحلیل تکنیکال از نمودارها و شاخص‌ها برای شناسایی الگوهای قیمتی و پیش‌بینی روندهای آینده استفاده می‌کند. الگوهای قیمتی می‌توانند در همه بازارهای مالی، از جمله سهام، کالاها، ارز و اوراق قرضه یافت شوند.

۵.‌ تحلیل بنیادی: این روش بر ارزیابی ارزش ذاتی دارایی‌ها با بررسی عوامل اقتصادی و عملکرد شرکت‌ها تمرکز دارد. تحلیل بنیادی می‌تواند به شما کمک کند تا سهام یا اوراق قرضه‌ای را که قیمت آن‌ها کمتر از ارزش ذاتی آن‌هاست، پیدا کنید.

ترکیب روش‌هابهترین روش برای تحلیل بین بازاری، ترکیبی از روش‌های مختلف است. هیچ روشی به تنهایی نمی‌تواند تمام اطلاعات مورد نیاز برای پیش‌بینی دقیق بازار را به شما ارائه دهد.

 

استراتژی معاملاتی با تحلیل بین بازاری

برای اینکه استراتژی معاملاتی خود را بر اساس تحلیل بین بازاری بچینید باید از آنچه که در بازار هدف اتفاق می‌افتد آگاهی کامل داشته باشید و بتوانید تغییرات آن نسبت به عملکرد قیمت در بازارهای دیگر را بررسی کنید. بنابراین بهتر است به نکاتی که در این قسمت از مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم، توجه داشته باشید:

شاخص‌هایی که بر دارایی مورد نظرتان تاثیر می‌گذارند را تحت نظر داشته باشید. به عنوان مثال شاخص‌های تورم، نرخ دلار، نرخ بهره بین بانکی و… از فاکتورهایی هستند که تغییرات آن‌ها بر سهام بورس ایران تاثیر می‌گذارد.

برخی از کالاها هستند که به عنوان کالای پایه بر دارایی‌های دیگر تاثیر می‌گذارند. برای مثال هنگام ترید دلار نیوزیلند باید نرخ جهانی لبنیات را بررسی کنید؛ چرا که می‌تواند بر روی تقویت این ارز اثر بگذارد. همین موضوع در مورد نرخ جهانی نفت و نمادهای پالایشی صدق می‌کند.

علاوه‌براین‌ها لازم است که روند ورود و خروج پول از بازار را دنبال کنید. زمانی که پول در حال خروج از بانک‌هاست باید ردیابی کنید تا بفهمید این پول قرار است وارد کدام بازار شود.

همچنین برای اینکه معاملات موفقی داشته باشید باید اخبار بازیگران مهم بازار را پیگیری کنید. مثلا ژاپن یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت است و اگر از خرید نفت بکاهد، با این کار بر نرخ جهانی نفت تاثیر خواهد گذاشت. یا تولیدکنندگان خودروهای برقی از مصرف‌کنندگان بزرگ مس هستند. استقبال از تولید این خودروها می‌تواند موجب افزایش ارزش این فلز شود و بالعکس.

کاربردهای تحلیل بین بازاری

 

نکات مهم در مورد کاربرد تحلیل بین بازاری

به خاطر داشته باشید که تحلیل بین بازاری یک ابزار پیچیده است و نیاز به دانش و تجربه کافی دارد. بنابراین هیچ تضمینی برای موفقیت در تحلیل بین بازاری وجود ندارد و همیشه انتظار ضرر را هم باید داشته باشیم.

قبل از سرمایه‌گذاری در هر بازاری، باید تحقیقات خود را انجام دهید و از دانش و تجربه افراد متخصص استفاده کنید. تحلیل بین بازاری می‌تواند به شما کمک کند تا درک عمیق‌تر و جامع‌تری از بازارهای مالی به‌دست آورید و با استفاده از این دانش، تصمیمات سرمایه‌گذاری و معاملاتی آگاهانه‌تری اتخاذ کنید.

 

سوالات متداول

۱. چرا تحلیل بین بازاری مهم است؟

تحلیل بین بازاری ابزاری است که می‌تواند به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران کمک کند تا تغییرات احتمالی در قیمت دارایی‌ها را شناسایی کرده و سعی کنند از بازار پیشی بگیرند. این نوع تجزیه و تحلیل سیگنال‌های فروش قابل اعتمادی ارائه نمی‌دهد؛‌ اما می‌تواند ادامه یک روند صعودی یا نزولی را تایید کند، یا اینکه می‌تواند نشانه‌ای از یک معکوس بالقوه باشد.

۲. رابطه بین کالاها و ارز؟

معمولا در کشورهایی که اقتصاد آن‌ها به شدت به صادرات و واردات کالاها وابسته است، ارزش برخی ارزها با قیمت کالاها مرتبط هستند. اغلب قیمت یک کالا با ارز کشور صادرکننده همبستگی مثبت و با ارز کشور واردکننده همبستگی منفی دارد. معامله‌گران ارز می‌توانند برای پیشی گرفتن از این روند معکوس، قیمت کالاها را زیر نظر بگیرند.

۳. رابطه بین سهام و اوراق قرضه؟

رابطه بین سهام و اوراق همواره یک رابطه همبستگی منفی است. معمولا وقتی تورم پایین است و اقتصاد باثبات است، ارزش سهام و اوراق قرضه در جهت مخالف حرکت می‌کند (همبستگی منفی). با این حال، زمانی که تورم بالاست، سهام و اوراق قرضه همبستگی مثبتی دارند و قیمت هر دو نزولی است.

 

سخن پایانی

تحلیل بین بازاری یک بررسی جامع و کلی از همه بازارهایی‌ست که بر بازار مورد نظر شما تاثیر خواهند گذاشت. این نوع تحلیل به معامله‌گران کمک می‌کند تا نسبت به اتفاقات در بازارها آگاه باشند و تاثیر آن بر دارایی مورد نظر خود را تحلیل کنند. البته در کنار همه این‌ها باید قوانین مدیریت ریسک و سرمایه را با دقت رعایت کنید.

در این روش شما تنها به دنبال رفتار قیمت یک دارایی از یک بازار نیستید، بلکه باید به دنبال ارتباط آن دارایی خاص با دیگر بازارها باشید. در حقیقت تحلیل بین بازاری دید شما را وسیع‌تر می‌کند و موجب می‌شود قبل از ترید تمام جوانب را در نظر بگیرید.

اگر شما هم با این روش آشنایی دارید و از آن استفاده کرده‌اید تجربه خود را با ما و همراهان حسینی فایننس در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
babypips

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا