کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش ارز دیجیتال

۱۲ روش مرسوم کلاهبرداری در بازار فارکس

دوره حضوری منتور شیپ

در سال‌های اخیر بازار فارکس محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است و روزانه تریلیون‌ها دلار در آن معامله می‌شود. همین موضوع باعث شده تا افراد زیادی برای سرمایه‌گذاری و کسب سود به سمت این بازار جذب شوند که در این بین معامله‌گران ایرانی هم سهم قابل‌توجهی دارند. با این حال، افزایش محبوبیت فارکس باعث شده تا کلاه برداری در فارکس نیز افزایش زیادی داشته باشد و روش‌های بی‌شماری برای بالا کشیدن سرمایه مردم ایجاد شود.

از همین رو آشنایی با روش های کلاه برداری در بازار فارکس از اهمیت بالایی برخوردار است. دلیل آن هم این است که شما می‌توانید با آشنایی با این روش‌ها، خیلی زود کلاه‌برداری‌های فارکس را تشخیص دهید و در دام آن‌ها گرفتار نشوید.

در ادامه ۱۲ روش کلاه برداری در بازار فارکس را معرفی می‌کنیم که کلاه‌برداران و افراد فریب‌کار از آن‌ها بیشترین استفاده را می‌کنند. حتما تا انتها همراه ما باشید.

کلاهبرداری فارکس چیست؟

هرگونه عمل و نقشه‌ای که هدف از آن بالا کشیدن سرمایه معامله‌گران فارکس باشد، کلاه برداری فارکس نام دارد؛ از جمله فروش سیگنال جعلی و دست‌کاری قیمت توسط بروکرها.

زمانی که از کلاه برداری در بازار فارکس صحبت می‌شود منظور تمام فعالیت‌ها، طرح‌ها و نقشه‌هایی است که با هدف گول زدن و کلاه‌برداری از افراد حاضر در فارکس انجام می‌شود. این کلاه‌برداری‌ها معمولا با وعده کسب‌ سود‌های کلان و سریع انجام می‌شوند و در بیشتر مواقع کلاه‌برداران فارکس افراد تازه‌وارد و کم‌تجربه را هدف قرار می‌دهند.

کلاه‌برداران فارکس از روش‌های مختلفی برای بالا کشیدن سرمایه قربانیان خود استفاده می‌کنند که برخی از آن‌ها به سختی قابل تشخیص است. این افراد با طرح و برنامه‌ریزی قبلی، تبلیغات باورپذیری را راه‌اندازی می‌کنند که اغلب با قول سودهای زیاد و سریع همراه است.

همین موضوع باعث می‌شود تا افراد تازه‌وارد که با هدف کسب سودهای دلاری وارد بازار فارکس می‌شوند، خیلی زود در دام چنین افراد شیادی گرفتار شوند و چه بسا تمام سرمایه خود را از دست بدهند.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

 

انواع کلاهبرداری در فارکس

افراد و شرکت‌های خلاف‌کار برای کلاه‌برداری از معامله‌گران فارکس از روش‌های متنوعی استفاده می‌کنند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دست‌کاری قیمت توسط بروکرها، فروش دوره‌های بی‌کیفیت و طرح پانزی اشاره کرد.

همان‌طور که گفتیم، خلافکاران اینترنتی از روش‌های مختلفی برای کلاه برداری در فارکس استفاده می‌کنند که برخی از آن‌ها با کمی دقت قابل شناسایی هستند. با این حال چند مورد از روش‌های کلاه‌برداری در بازار فارکس به‌قدری زیرکانه و غیرقابل‌تشخیص هستند که حتی ممکن است افراد باتجربه فارکس را نیز در دام خود بیندازند.

کلاهبرداری فارکس

در این بخش لیستی از ۱۲ روش پراستفاده کلاه برداری در بازار فارکس را جمع‌آوری کرده‌ایم که آشنایی با همه آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. شما با یادگیری نحوه انجام این کلاه‌برداری‌ها می‌توانید خیلی زود و قبل از اینکه دیر شود، کلاه‌برداری در حال وقوع را تشخیص دهید و در دام شیادان نیوفتید.

 

بروکرهای بی‌نام‌ونشان

اولین قدم برای ورود به بازار فارکس انتخاب یک بروکر است. بروکر در واقع سایت و پلتفرمی است که معامله‌گران را به بازار فارکس متصل می‌کند. شما برای اینکه بتوانید در بازار فارکس جفت ارزهای دلخواه خود را معامله کنید، باید در یک بروکر عضو شوید، اطلاعات هویتی خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید و حتی سرمایه خود را نیز به حساب آن‌ها واریز کنید.

همین موضوع باعث شده تا به جز بروکرهای معتبر و قانون‌مندی که در سرتاسر جهان شناخته شده هستند، بروکرهای دیگری نیز ایجاد شوند که اعتبار کمتری دارند. این بروکرها معمولا با هدف ارائه خدمات به معامله‌گران کشورهایی مثل ایران که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند از بروکرهای معتبر جهانی استفاده کنند، ایجاد می‌شوند.

بنابراین اولین نوع کلاه‌برداری که یک معامله‌گر فارکس ممکن است با آن مواجه شود، بروکرهای بی‌نام‌ونشان هستند که در روزهای اولیه فعالیت خود هیچ مشکلی ندارند ولی بعدها ممکن است مشکلاتی مثل دست‌کاری «اسپرد» (Spread) و تاخیر در برداشت مشتریان در آن‌ها دیده شود.

 

بروکرهای قلابی

برخلاف بروکرهای بی‌‌نام‌ونشان که حداقل در اوایل کار خود بدون مشکل کار می‌کنند و دردسر خاصی برای کاربران خود ایجاد نمی‌کنند، برخی بروکرهای فارکس از همان ابتدا با هدف کلاه‌برداری مستقیم از معامله‌گران تازه‌وارد فارکس ایجاد می‌شوند.

این بروکرها معمولا به همان شکل بروکرهای معتبر طراحی و ساخته می‌شوند و معامله‌گر فکر می‌کند در حال ثبت نام و واریز پول به یک بروکر معتبر در سطح جهانی است. غافل از اینکه کلاه‌برداران تنها با سوءاستفاده از نام و ظاهر آن بروکر معتبر، یک نسخه قلابی از آن ایجاد کرده‌اند.

هدف اصلی در این نوع کلاه‌برداری این است که بعد واریز پول توسط مشتریان از همه جا بی‌خبر و بعد از اینکه مبلغ مورد نظر آن‌ها به یک حدنصاب خاص رسید، کلاه‌برداران با سرمایه جمع شده فرار کنند و بروکر قلابی را از کار بیندازند.

حتی ممکن است بروکرهای قلابی اطلاعات هویتی مشتریان خود را به‌فروش برسانند و از این راه نیز پولی به جیب بزنند. حتما می‌دانید که احراز هویت و بارگذاری مدارک تقریبا در تمام بروکرهای فارکس ضروری است.

این نوع کلاه‌برداری فارکس در رده کلاه‌برداری‌های «فیشینگ» (Phishing) قرار می‌گیرد که جزو حملات شناخته‌شده و پرکاربرد در دنیای اینترنت است.

 

پشتیبان‌های قلابی

در شبکه‌های اجتماعی مختلف از جمله اینستاگرام، تلگرام و پلتفرم ایکس (توییتر سابق) حتما بارها با افراد مختلفی مواجه شده‌اید که خود را جای پشتیبان‌های بروکرهای معتبر جا می‌زنند و از این راه به کلاه‌برداری می‌پردازند.

این افراد با سوءاستفاده از نام و ظاهر کارمندان رسمی بروکرها، از کاربران می‌خواهند که اطلاعات حساس حساب خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند که با این کار سرمایه آن‌ها به خطر می‌افتد.

همچنین از دیگر شگردهای پشتیبان‌های تقلبی در شبکه‌های اجتماعی این است که لینک‌های مختلفی را به قربانیان خود ارسال می‌کنند که کاربر با مراجعه به آن‌ها ترغیب به واریز پول می‌شود و از این راه اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار کلاه‌برداران فارکس قرار می‌دهد.

 

دست‌کاری قیمت

از دیگر کلاه‌برداری‌های رایج در بازار فارکس که معمولا از جانب بروکرهای غیرمعتبر انجام می‌شود، دست‌کاری در قیمت جفت ارزهای فارکس است. برخی از بروکرها پلتفرم خود را به‌گونه‌ای دست‌کاری می‌کنند که معاملات همیشه به ضرر معامله‌گران فارکس باشد.

این کار ممکن است به شکل «اسلیپیج منفی» (Negative Slippage) انجام شود که در مقاله «اسلیپیج فارکس چیست؟» به‌طور کامل در مورد آن صحبت کرده‌ایم. با این حال برای مرور سریع آن باید بگوییم که در اسلیپیج منفی سفارش‌های ورود شما به معامله و خروج از آن در قیمت‌هایی که با قیمت‌های مورد نظر شما متفاوت است، پر می‌شود و نتایج زیان‌باری را برای شما به دنبال دارد.

برای مثال بروکر ممکن است سفارش خرید شما را در قیمتی بالاتر از قیمت وارد شده اجرا کند که باعث می‌شود سود احتمالی شما کمتر از حالت نرمال شود.

کلاه‌برداری فارکس با دست‌کاری قیمت ممکن است به شکل دیگری نیز انجام شود که در ادبیات فارکس به آن «شکار حد ضرر»، «شکار استاپ لاس» یا «استاپ هانتینگ» (Stop Hunting) گفته می‌شود. در این روش بروکر قیمت جفت ارز خاصی را به سمتی روانه می‌کند که سفارش حد ضرر معامله‌گران فعال شود. بعد از این کار قیمت‌ها به حالت عادی برمی‌گردند و معامله‌گرانی که استاپ لاس آن‌ها فعال شده است، متضرر می‌شوند.

 

ربات‌های کلاهبردار

در بازار فارکس مفهومی به نام معاملات خودکار داریم که توسط ربات‌های فارکس انجام می‌شود. در این روش یک ربات که معمولا یک برنامه کامپیوتری است،‌ طبق الگوریتم خود موقعیت‌های معاملاتی را شناسایی کرده و به صورت خودکار اقدام به خرید یا فروش جفت ارز فارکس می‌کند.

ربات‌های فارکس رایگان نیستند و برای استفاده از آن‌ها باید مبلغی را به عنوان هزینه استفاده از آن پرداخت کنید. بنابراین فرصتی پیش می‌آید تا کلاه‌برداران بتوانند با فروش ربات‌های غیرمعتبر و تقلبی سر شما کلاه بگذارند و پول شما را به جیب بزنند.

برای آشنایی بیشتر با ربات‌های فارکس پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله «ربات فارکس چیست؟» را مطالعه کنید.

 

فروش سیگنال

منظور از سیگنال فارکس، پیشنهاد خرید و فروش یک جفت ارز خاص یا هر دارایی قابل‌معامله دیگر در بازار فارکس است که معمولا با دریافت مبلغ اشتراک به معامله‌گران ارسال می‌شود. این سیگنال‌ها توسط افراد یا بروکرهای فارکس به‌فروش می‌رسند و بسیاری از معامله‌گران کم‌تجربه و تازه‌وارد به‌صورت کورکورانه پیشنهادهای خریدوفروش این سیگنال‌ها را در حساب خود اجرا می‌کنند.

فروشندگان سیگنال معمولا با تبلیغات گسترده و نمایش تصاویری از سودهای هنگفتی که در طی فعالیت‌های گذشته خود کسب کرده‌اند، قربانیان خود را به دام می‌اندازند. اما در نهایت سیگنالی که توسط برخی از این فروشندگان سیگنال ارائه می‌شود نه‌تنها هیچ پایه و اساسی ندارد و به سود منجر نمی‌شود، بلکه باعث متضرر شدن معامله‌گر نیز می‌شود.

گاهی اوقات نیز فروشنده سیگنال فارکس بعد از دریافت هزینه اشتراک کانال سیگنال، غیب می‌شود و حتی پاسخ مشتریان خود را نیز نمی‌دهد.

 

پرداخت سودهای قطعی

شاید یکی از کلاه‌برداری‌های فارکس که به‌ سادگی قابل تشخیص است اما هنوز هم بسیاری از افراد ساده و بی‌تجربه در دام آن گرفتار می‌شوند، وعده پرداخت سودهای قعطی در فارکس باشد.

در این نوع کلاه‌برداری، افراد و شرکت‌های کلاه‌بردار با وعده پرداخت سودهای قطعی و تضمینی، سرمایه آن‌ها را بالا می‌کشند. فراموش نکنید که فارکس بازاری پرنوسان است که هیچ چیزی در آن قطعیت ندارد. هیچ استراتژی معاملاتی وجود ندارد که بتواند سودآوری در بازار فارکس را تضمین کند. برای همین اگر با چنین وعده‌هایی مواجه شدید، به احتمال بسیار زیاد با یک شخص یا پلتفرم کلاه‌بردار طرف هستید.

 

طرح پانزی و هرمی

طرح پانزی یا «دسیسه پانزی» (Ponzi Scheme) یکی از قدیمی‌ترین روش‌های کلاه‌برداری است که تنها به بازار فارکس محدود نمی‌شود. در این نوع کلاه‌برداری که توسط کلاه‌بردار مشهور ایتالیایی «چارلز پانزی» (Charles Ponzi) به محبوبیت رسید، مبالغی از افراد مختلف با وعده پرداخت سود قطعی و دوره‌ای دریافت می‌شود. در این طرح هدف اصلی این است که از پول دریافتی افراد جدید، سود افرادی که قبل‌تر وارد این طرح شده بودند، پرداخت شود.

در بازار فارکس نیز طرح پانزی و کلاه‌برداری هرمی بسیار زیاد انجام می‌شود و اگر حواس‌تان جمع نباشد ممکن است شما هم در دام آن گرفتار شوید. بنابراین اگر دفعه بعدی دیدید که پلتفرمی در تبلیغات خود از دریافت سود ماهانه ۲۰ درصد با سرمایه‌گذاری تنها ۲۵۰ دلار صحبت می‌کند، مطمئن باشید که با یک کلاه‌برداری از نوع طرح پانزی طرف هستید.

در این پلتفرم‌ها شاید مشتریان اولیه مبالغی را دریافت کنند اما خیلی زود روند ثبت نام مشتریان جدید قطع می‌شود و دیگر پولی برای پرداخت سود باقی نمی‌ماند. در چنین شرایطی گردانندگان پلتفرم‌های پانزی و هرمی تمام سرمایه مشتریان خود را برداشته و پا به فرار می‌گذارند.

 

اهرم‌های بسیار بالا

اهرم یا «لوریج» (Leverage) یکی از ویژگی‌های مثبت بازار فارکس است که باعث می‌شود بتوانید با سرمایه کم، به سودهای قابل‌توجهی برسید. با این حال فراموش نکنید که اهرم مانند یک شمشیر دولبه عمل می‌کند و به همان نسبت، احتمال ضرر معاملات شما را نیز افزایش می‌دهد.

برخی از بروکرهای فارکس به کاربران خود اجازه می‌دهند تا اهرم‌های غیرعادی و بسیار بالایی را برای معاملات خود انتخاب کنند. این کار باعث می‌شود تا معامله‌گران کم‌تجربه و تازه‌وارد دچار طمع شده و با باز کردن معاملاتی با اهرم‌هایی مثل ۲۰۰۰:۱ تنها در یک معامله ناموفق تمام سرمایه خود را از دست بدهند.

 

بونوس‌ها و جوایز غیرواقعی

نوع دیگری از کلاه‌برداری که باز هم توسط بروکرهای فارکس انجام می‌شود، تبلیغ بونوس‌ها و جوایز غیرواقعی و جعلی برای جذب مشتریان جدید است. ارائه بونوس و جایزه برای مشتریان یکی از روش‌های جذب مخاطب معمول در بین بروکرهای فارکس است و حتی بروکرهای معتبر و قانون‌مند نیز از آن استفاده می‌کنند.

با این حال چیزی که بروکرهای معتبر را با بروکرهای کلاه‌بردار جدا می‌کند، غیرعادی بودن بونوس‌های ارائه‌شده است که معمولا دارای قوانین و شرایط پنهان هستند و معامله‌گر عملا نمی‌تواند به‌راحتی از آن‌ها استفاده کند.

 

دوره‌های آموزشی بی‌کیفیت

بدون شک موفقیت در بازار فارکس بدون آموزش دیدن و یادگیری درست استراتژی‌های معاملاتی از منابع معتبر، امکان‌پذیر نیست. استادان متخصص و منابع معتبر زیادی هستند که با برگزاری سمینارها و دوره‌های آموزشی، علاقه‌مندان را برای ورود به بازار فارکس و کسب سود مستمر از آن آماده می‌کنند اما در این بین دوره‌های آموزشی بی‌کیفیت نیز وجود دارند که تنها با هدف کلاه‌برداری از معامله‌گران فارکس به فروش می‌رسند.

کلاه‌برداران در این روش مطالب ناقص و رایگان موجود در اینترنت را جمع‌آوری می‌کنند و در قالب دوره‌های آموزشی فارکس با مبالغ هنگفت به فروش می‌رسانند. حتی بسیاری از این کلاه‌برداران خودشان دانش و تجربه کافی را برای معامله در فارکس ندارند و تنها از نیاز معامله‌گران به آموزش دیدن سوءاستفاده می‌کنند.

بنابراین یکی دیگر از روش های کلاه‌ برداری در بازار فارکس، فروش دوره‌های آموزشی بی‌کیفیت است که نباید در دام آن گرفتار شوید.

 

استیتمنت ساختگی

در بازار فارکس تاریخچه معاملات هر معامله‌گر و سود و زیان‌های هر معامله در قالب گزارشی قابل دریافت است که به آن «استیتمنت» (Statement) می‌گوییم. یکی از پلتفرم‌هایی که امکان چنین گزارش‌هایی را فراهم می‌کند سایت Myfxbook است که کلاه‌برداران از آن هم برای گول زدن افراد مختلف استفاده می‌کنند.

موضوعی که بسیاری از سرمایه‌گذاران تازه‌وارد فارکس نمی‌دانند این است که به‌راحتی می‌توان یک استیتمنت جعلی Myfxbook ایجاد کرد. کلاه‌برداران از این روش برای ایجاد تاریخچه معاملات پرسود ساختگی استفاده می‌کنند و با استفاده از آن ربات‌های معامله‌گر یا سیگنال‌های خود را به معامله‌گران فارکس می‌فروشند.

 

سخن پایانی

فارکس بزرگترین بازار مالی جهان است که روزانه بیش از ۵ تریلیون دلار در آن معامله انجام می‌شود. همین موضوع باعث شده تا کلاه‌برداران اینترنتی از این فرصت نهایت استفاده را ببرند و با استفاده از روش‌های مختلف، سرمایه افراد حاضر در این بازار را بالا بکشند.

بروکرهای قلابی، کانال‌های فروش سیگنال جعلی، دوره‌های آموزشی بی‌کیفیت و ناقص، طرح پانزی و بروکرهای مشکوک از جمله روش‌های محبوب کلاه‌برداری فارکس هستند.

ما در مجموعه حسینی فایننس بر حسب وظیفه خود، لیست کاملی از تمام روش‌های کلاه برداری در بازار فارکس را تهیه کرده‌ایم تا شما را با نحوه انجام آن‌ها آشنا کنیم. بدین ترتیب می‌توانید در صورت مواجه شدن با چنین کلاه برداری‌هایی، خودتان حقه شیادان را شناسایی کرده و از سرمایه خود محافظت کنید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
forexsignalsfinancemagnatesorientfutures

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا