کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش فارکس

فارکس در ایران + بررسی بازار Forex در ایران

دوره حضوری منتور شیپ

معاملات فارکس با سودهای دلاری که همراه دارد توجه سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده‌ است. با وجود تمام محدودیت‌ها در ایران، سرمایه‌گذاران ایرانی زیادی هستند که در این بازار فعالیت می‌کنند. گفتنی است که در ایران هیچ بروکری برای معاملات فارکس وجود ندارد و سرمایه‌گذارانی که به این بازار علاقه دارند، باید از طریق بروکرهای خارجی اقدام کنند. البته تعداد بروکرهای بین‌المللی که خدمات خود را در اختیار کاربران ایرانی قرار می‌دهند هم زیاد نیست.

در این مقاله با ما همراه باشید تا با وضعیت فارکس در ایران آشنا شوید و راه ورود به این بازار را از طریق بروکرهای خارجی یاد بگیرید.

فارکس چیست؟

«بازار فارکس» (Foreign Exchange Market) یک بازار بزرگ بین المللی برای خرید و فروش دو طرفه ارزهای خارجی است.

مشکلات معامله در فارکس

فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی در دنیا با بیشترین حجم معاملات روزانه است. خود شما هر زمان که محصولی را با ارز دیگری خریداری می‌کنید یا برای رفتن به تعطیلات پول خود را مبادله می‌کنید، در حال معامله فارکس هستید.

معامله‌گران در بازار فارکس (FX) به دنبال سود بردن از نوسانات نرخ مبادله بین ارزها هستند و با حدس کاهش یا افزایش ارزش یک ارز در مقابل دیگری دست به انجام معاملات خرید و فروش می‌زنند.

در ساده‌ترین حالت، معاملات فارکس مشابه تبدیل ارز در صرافی‌هایی است که ممکن است هنگام سفر به خارج از کشور انجام دهید؛ یک معامله‌گر، ارزی را می‌خرد و دیگری را می‌فروشد و نرخ ارز دائما بر اساس عرضه و تقاضا در نوسان است.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

ارزهای خارجی به صورت جفت و در مقابل یکدیگر، مثل (GBP/EUR) در بازار FX مبادله می‌شوند. فارکس یک بازار جهانی است که از روز دوشنبه تا جمعه به‌طور ۲۴ ساعته مشغول پردازش معاملات تریدرهاست.

تمام معاملات فارکس به صورت غیرمتمرکز و خارج از بورس (OTC) انجام می‌شوند، به این معنی که هیچ صرافی فیزیکی وجود ندارد. یک شبکه جهانی از بانک‌ها و سایر موسسات مالی بر این بازار نظارت دارند و بازار فارکس یک بازار غیرمتمرکز است.

اغلب فعالیت‌های تجاری در بازار فارکس بین معامله‌گران نهادی، مانند افرادی که برای بانک‌ها، مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های چند ملیتی کار می‌کنند، شکل می‌گیرد. این معامله‌گران لزوما قصد نگهداری و تصاحب این دارایی‌ها را ندارند؛ آن‌ها ممکن است صرفا در مورد نوسانات آتی نرخ ارز حدس و گمان‌هایی بزنند.

برای مثال، یک معامله گر فارکس ممکن است دلار آمریکا را بخرد و یورو را بفروشد، اگر معتقد باشد ارزش دلار بیشتر می‌شود می‌تواند در آینده یورو بیشتری بخرد. در عین حال، یک شرکت آمریکایی با فعالیت‌های اروپایی می‌تواند در صورت تضعیف یورو از بازار فارکس به عنوان پوششی در برابر کاهش ارزش سرمایه استفاده کند.

 

ثبت نام فارکس برای ایرانیان

کارگزاری فارکس ایرانی نداریم، ‌اما تعداد کمی از بروکرهای خارجی هستند که خدمات خود را در اختیار کاربران ایرانی قرار می‌دهند. برای باز کردن حساب در این بروکرها باید مراحل ثبت نام و احراز هویت را با موفقیت پشت سر بگذارید که هر یک اصول و قوانین خاص خود را دارند.

مدارک لازم برای ثبت نام در فارکس: برای ثبت نام در فارکس نیاز به مدارک شناسایی برای ارائه به کارگزاری فارکس دارید. اغلب برای ثبت نام در فارکس بسته به بروکری که انتخاب می‌کنید، نیاز به مدارک مختلفی دارید. با این حال به طور کلی برای ثبت نام در فارکس دو نوع مدرک از شما تقاضا می‌شود. مدارک هویتی که می‌تواند کارت ملی، پاسپورت، شناسنامه، گواهینامه رانندگی و… بوده و مدارک سکونتی که شامل اجاره نامه، قبوض خدماتی حاوی کدپستی و… است. این مدارک برای ثبت نام، چه برای ثبت نام فارکس دمو و چه برای حساب اصلی فارکس مورد نیاز است.

حداقل سرمایه برای ورود به فارکس: در بیشتر موارد می‌توان معامله در فارکس را با ۱۰ تا ۱۰۰ دلار یا ۱۰۰۰ دلار و حتی بیشتر از ۱۵۰۰۰ دلار شروع کرد. توجه به این نکته مهم است که معاملات فارکس در لات استاندارد ۱۰۰ هزار واحدی ارز انجام می‌شود که این ممکن است نیاز به سرمایه بیشتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشد. با این حال هر چه بیشتر سرمایه وارد بازار کنید، احتمال کسب سود و بازدهی بیشتر و البته ضرر و زیان سنگین‌تر وجود خواهد داشت.

نحوه معامله جفت ارزها: همانطور که اشاره کردیم، بازار فارکس محلی برای تبادل ارز‌های مختلف با یکدیگر است. در این بازار با مبادلات ارزی، ارزش هر ارز در برابر ارز دیگر تعیین می‌شود. بنابراین در بازار فارکس ارزها به صورت جفت ارز خرید و فروش شده و خرید یک ارز به‌صورت جداگانه معنی ندارد.

در این ساختار ارز اصلی با ارز ثانویه در حال مقایسه است. برای مثال در جفت ارز دلار آمریکا/یورو، دلار آمریکا ارز اصلی و یورو ارز ثانویه است. با قرار گرفتن عدد در مقابل این نماد مشخص می‌شود که برای خرید یک دلار آمریکا به چه میزان یورو نیاز بوده و با استفاده از همین نرخ می‌توان این دو ارز را به یکدیگر تبدیل کرد.

به همه ارزها یک نماد سه حرفی اختصاص داده می‌شود که از نام لاتین آن ارز برگرفته شده است. بیش از ۱۷۰ ارز در سراسر جهان وجود دارد که بین آن‌ها دلار آمریکا یا USD محبوب‌ترین ارز بوده و در اکثر معاملات فارکس حضور دارد. پس از دلار آمریکا رتبه دومین ارز محبوب در بازار فارکس متعلق به یورو یا EUR است.

 

بروکرهای فارکس

برای ورود به معاملات فارکس حتما باید از طریق یک کارگزاری یا بروکر (Broker) خارجی اقدام کنید. کارگزاری یا بروکر به‌عنوان واسطه‌ای میان تریدرها در سراسر دنیا و بازار فارکس عمل می‌کند.

بروکر فارکس مکانی را برای تریدرهای فارکس فراهم می‌کند تا از نقاط مختلف دنیا بتوانند به معاملات بازار فارکس دسترسی پیدا کنند. وظیفه بروکر یا کارگزاری پردازش معاملات و پشتیبانی از انواع معاملات فارکس است. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که یک بروکر فارکس نقش یک واسطه میان معامله‌گران برای خرید و فروش دارایی‌های فارکس را دارد.

با توجه به این موضوع که بروکر ایرانی برای فارکس وجود ندارد، سرمایه‌گذاران و معامله‌گرانی که قصد ورود به این بازار را دارند باید از طریق بروکرهای خارجی مجاز که از معاملات ایرانیان پشتیبانی می‌کنند اقدام کنند.

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به این معاملات علاقه دارید و به دنبال بروکر خارجی مناسب می‌گردید می‌توانید مقاله «بهترین بروکرهای فارکس برای کاربران ایرانی» را مطالعه کنید.

 

بازار فارکس در ایران

فارکس در ایران نسبت به سایر نقاط دنیا، شرایط متفاوتی دارد. متاسفانه در ایران دید مثبتی نسبت به این بازار وجود ندارد؛ تا همین چندی پیش انجام معاملات فارکس در کشور ممنوع بود زیرا تصور بر این است که این کار باعث خروج ارز از کشور می‌شود. به عبارتی دیگر، تصور دولت بر این است که تریدرها با معاملات فارکس، ارز را از کشور خارج می‌کنند.

اما در واقع اینطور نیست؛ آنچه اتفاق می‌افتد جذب دلار با کسب سود است. در تمامی اقتصادهای دنیا، این روش، یکی از بهترین شیوه‌های سودآوری است.

این روش زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود که کشور در شرایط تحریم قرار گرفته و بسیاری از بروکرها با ایران کار نمی‌کنند. در شرایطی که اقتصاد کشور وضعیت نامناسبی دارد و روز به روز بحران‌ها و تحریم‌ها بیشتر می‌شوند، کسب سود به این روش، می‌تواند کمک بسیار بزرگی باشد.

مهم‌ترین دلایلی که باعث ایجاد چالش برای فعالان بازار فارکس می‌شود، تحریم‌های بین‌المللی است. پس از شکست برجام و تیره‌تر شدن رابطه ایران با اکثر کشورهای جهان، به جز چین و روسیه، تحریم‌های متعددی علیه ایران اعمال شد. در چنین شرایطی، تصور حکومت بر این بود که با وجود تحریم‌ها که از ورود ارز به کشور جلوگیری می‌کردند، نباید راهی از داخل برای خروج ارز وجود داشته باشد. این موضوع باعث شد که از فعالیت در بازارهای فارکس جلوگیری شود.

البته زمانی معاملات فارکس منجر به خروج ارز می‌شوند که معامله‌گران دارایی خود را از دست بدهند؛ وگرنه برای کسانی که در این بازار موفق هستند، فارکس دریچه‌ای برای ورود ارز به کشور خواهد بود. می‌توان اینطور در نظر گرفت که مسئولان کشور در این مورد، اعتماد چندانی به توانایی سرمایه‌گذاران ایرانی ندارند.

 

نکات مهم برای سرمایه‌گذاری ایرانیان در بازار فارکس

اگر به‌عنوان یک تریدر ایرانی قصد سرمایه‌گذاری در بازار فارکس را دارید حتما به ساعت کاری و سشن‌های بازار فارکس دقت کنید. باید به این موضوع آگاه باشید که هر یک از سشن‌های بازار فارکس با در نظر گرفتن تایم ایران چه ساعتی آغاز می‌شود و پایان می‌یابد.

از دیگر نکات مهم برای معامله در بازار فارکس انتخاب بروکر با توجه به نوع معاملاتی که قصد انجام آن را دارید و نرخ کارمزدهای آن است. بعد از اینکه به این نکات توجه کردید، نوبت به تحلیل تکنیکال بازار می‌رسد که حتما باید دانش کافی در این زمینه داشته باشید. مقالت وبلاگ حسینی فایننس می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

 

سخن پایانی

سرمایه‌گذاری و معامله در بازار فارکس اصول و قوانین خاصی دارد که پیش از هر اقدامی باید به دقت آن‌ها را بررسی کنید. اگر قصد معامله و سرمایه‌گذاری در این بازار را دارید باید بدانید که ورود به این بازار برای کاربران ایرانی نسبت به معامله‌گران از سایر نقاط دنیا محدودیت‌ها و دشواری‌هایی دارد.

دولت و حکومت در ایران دید مثبتی نسبت به معاملات بازار فارکس ندارند و این تاحدودی کار تریدرهای ایرانی برای دسترسی به این بازار را سخت کرده است. برای ورود به این بازار باید احتیاط کنید زیرا این شمایید که مسئول سرمایه خودتان هستید. پس حتما در انتخاب کارگزاری و هنگام انجام معامله دقت لازم را به‌خرج دهید تا متضرر نشوید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

مرجان همتی مرزی

من مرجان همتی مرزی هستم مترجم و کارشناس تولید محتوا که در سال ۱۳۹۹ در مقطع کارشناسی ارشد رشته مترجمی زبان انگلیسی فارغ‌التحصیل شدم. بیش از ۱۰ سال سابقه تدریس زبان انگلیسی در مقاطع مختلف را دارم و حدود ۷ سال است که به طور تخصصی در زمینه ترجمه و محتوا کار می‌کنم؛ بر سئو محتوا و کار با وردپرس نیز مسلط هستم. تجربه ترجمه و ویراستاری کتاب در زمینه بازارهای مالی را در رزومه خودم دارم و چند سالی هست که به صورت کاملا تخصصی در این بازار مطالعه دارم و دائما در حال بروزرسانی دیتا خود هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا