کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش بورس

صندوق درآمد ثابت (Fixed Income) چیست؟ + مزایا و معایب آن

دوره حضوری منتور شیپ

افراد با هر مقدار سرمایه و پس انداز معمولا به این فکر می‌کنند که چگونه از سرمایه‌شان در برابر تورم محافظت کنند تا ارزش خود را از دست ندهد، یا آن را به چه روشی سرمایه‌گذاری کنند تا به آن‌ها سود دهد. راه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که برای انتخاب از میان آن‌ها حتما باید اطلاعات کافی در آن زمینه داشته باشید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از روش‌های ورود به بازار بورس به‌طور غیرمستقیم هستند و با توجه به نوع دارایی و نحوه معامله آن‌ها، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. یکی از انواع این صندوق‌ها، صندوق درآمد ثابت است؛ این صندوق‌ها بخش عمده سبد دارایی‌ خود را به اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری اختصاص می‌دهد. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری در آن‌ها ریسک پایینی دارد و گزینه‌ای مناسب برای افراد ریسک گریز به شمار می‌آیند.

صندوق درآمد ثابت (Fixed Income)

«صندوق درآمد ثابت» (Fixed Income Fund) به آن دسته از صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که بخش زیادی از سرمایه‌شان را اوراق بهادار تشکیل می‌دهد.

صندوق درآمد ثابت به عنوان یک طبقه دارایی شامل انواع مختلفی از اوراق بهادار است. صندوق‌های با درآمد ثابت می‌توانند راهی برای تنوع‌بخشی به سرمایه‌گذاری حتی با یک سرمایه کوچک باشند.

اوراق قرضه شناخته‌شده‌ترین نوع از اوراق بهادار است که حجم زیادی از آن‌ها در این صندوق‌ها دیده می‌شود. نمونه‌های دیگر از ابزارهای صندوق درآمد ثابت شامل اوراق بهادار با پشتوانه رهنی، اوراق بهادار با پشتوانه دارایی و بدهی قابل تبدیل هستند.

برای بسیاری از سرمایه گذاران، صندوق با درآمد ثابت روشی کارآمدتر از خرید اوراق بهادار با درآمد ثابت فردی است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت دقیقا مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک عمل می‌کنند؛ به این شکل که شما پول خود را در یک استخر با سرمایه‌گذاران دیگر قرار می‌دهید و یک فرد یا موسسه حرفه‌ای آن مجموعه پول را بر اساس آنچه که فکر می‌کند بهترین و سودده‌ترین فرصت‌ است، سرمایه‌گذاری می‌کند.

یک صندوق با درآمد ثابت معمولا در بسیاری از اوراق بهادار مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند؛ اغلب با توجه به شرایط بازار خرید و فروش انجام می‌دهد و به ندرت اوراق بهادار را تا تاریخ سررسید نگه می‌دارد. بنابراین راهی آسان برای دستیابی به تنوع، حتی با یک سرمایه اندک است.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

اغلب در این صندوق‌ها پرداخت‌ سود ماهانه انجام می‌شود و از آنجا که این صندوق ترکیبی از همه اوراق بهادار با درآمد ثابت مختلف و برنامه پرداخت متفاوت را شامل می‌شود، توزیع سود در هر ماه در تاریخی متفاوتی صورت می‌گیرد. این سود ثابت تا تاریخ سر رسید به‌طور مرتب به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود.

در تاریخ سررسید، به سرمایه‌گذاران اصل مبلغی که سرمایه‌گذاری کرده بودند بازپرداخت می‌شود. اوراق قرضه دولتی و شرکتی رایج‌ترین انواع محصولات با درآمد ثابت هستند.

بر خلاف انواع دیگر سرمایه‌گذاری‌ها که ممکن است سود ثابتی برای فرد سرمایه‌گذار به همراه نداشته باشند؛ در این نوع سرمایه‌گذاری خیال شما می‌تواند از بابت یک درآمد ثابت در هر ماه راحت باشد.

 

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت

برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانید حتی بدون کد بورسی نیز اقدام کنید و از مزایا این صندوق‌ها بهره ببرید. تنها نیاز است مدارک لازم که صندوق اعلام می‌کند به همراه مبلغی که در نظر دارید، به کارگزاری ارائه دهید.

هر زمان هم که دیگر تمایلی به ادامه سرمایه گذاری نداشتید با سپری کردن فرایند ابطال می‌توانید به آن خاتمه دهید. معمولا فرایند ابطال سرمایه‌گذاری آنلاین است و بدون مراجعه حضوری، می‌توانید واحدهای صندوق خود را از طریق سایت صندوق یا سامانه آنلاین کارگزاری‌ها ابطال کنید. وجه حاصل از فروش یا ابطال واحدها نیز حداکثر طی ۲ روز کاری قابل‌برداشت خواهد بود.

 

انواع صندوق درآمد ثابت

به‌طور کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس نحوه معاملات به دو نوع صندوق قابل معامله در بورس (ETF) و صندوق‌های صدور و ابطالی تقسیم می‌شوند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت از نظر نوع خرید و فروش‌ واحدها به دو دسته کلی قابل معامله در سامانه‌های کارگزاری (ETF) و صندوق‌های صدور و ابطال تقسیم می‌شوند.

اگر صندوق درآمد ثابت از نوع ETF باشد، خرید و فروش آن مانند سهام شرکت‌های بورسی انجام می‌شود. به این صورت که شما می‌توانید با جستجوی نماد صندوق در سامانه‌های معاملاتی آنلاین، واحدهای گذاری صندوق را معامله کنید.

اما اگر صندوق مورد نظر از نوع صدور و ابطالی باشد، خرید و فروش آن از طریق سامانه اختصاصی یا شعب صندوق و بر اساس ارزش خالص دارایی (Net Asset Value) انجام می‌شود که نحوه محاسبه آن به ارزش روز بدهی‌ها و دارایی‌ها بستگی دارد.

واحدهای صندوق‌های صدور و ابطالی از طریق سایت هر صندوق و بر پایه قیمت صدور و ابطال تعیین شده، خرید و فروش می‌شوند.

البته گفتنی است که نقدشوندگی صندوق‌های درآمد ثابت ETF  نسبت به صندوق‌های صدور و ابطالی بیشتر است.

انواع صندوق درآمد ثابت

 

سود صندوق درآمد ثابت

سود صندوق‌های درآمد ثابت به دوشکل به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود؛ برخی از صندوق‌ها همانطور که پیش از این در این مقاله ذکر شد سود را در فواصل زمانی مشخص که اغلب ماهانه است، به‌حساب بانکی که سرمایه‌گذار در ابتدا معرفی کرده است، واریز می‌کنند. در این نوع صندوق‌ها اگر قصد دریافت سود به‌صورت مرکب را دارید، باید سود دریافتی هرماه را دوباره در صندوق سرمایه‌گذاری کنید.

اما روش دیگری برای پرداخت سود وجود دارد که به صورت ماهانه انجام نمی‌شود. در این روش، مبلغ سود، به قیمت NAV یعنی قیمت خرید واحد سرمایه‌گذاری صندوق به حساب شخص اضافه می‌شود، بنابراین می‌توان گفت در این صندوق‌ها، NAV در حال افزایش است و به‌این‌ترتیب با افزایش مداوم NAV نسبت به زمان صدور واحدها، سود مرکب به دست می‌آید.

پس سود سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، از مابه‌التفاوت قیمت در زمان صدور و در زمان ابطال واحد به دست می‌آید.

 

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت

از مزایای ویژه صندوق‌های درآمد ثابت، امنیت سرمایه‌گذاری در آن‌هاست. لازم است بدانید که سازمان بورس و اوراق بهادار، بر کلیه فعالیت‌های صندوق‌های درآمد ثابت نظارت می‌کند و همه صندوق‌ها موظفند هر ماه گزارش کاملی را از فعالیت‌های خود به سرمایه‌گذاران ارائه دهند.

سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به سایت سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال)، به گزارشات ماهانه صندوق‌های درآمد ثابت دسترسی پیدا کنند. همچنین با توجه به اینکه صندوق‌های درآمد ثابت، در دارایی‌های کم ریسک سرمایه‌گذاری می‌کنند، بنابراین ریسک سرمایه‌گذاری در آن‌ها، بسیار کم است.

مزایای صندوق درآمد ثابت

 

سخن پایانی

صندوق درآمد ثابت از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که بخش عمده‌ دارایی‌های آن شامل دارایی‌های کم‌ریسک مانند اوراق قرضه یا سایر اوراق بدهی می‌شود. این صندوق‌ها با توجه به میزان نرخ بهره و نرخ بازدهی اوراق، به سرمایه‌گذاران سود روزشمار پرداخت می‌کنند.

صندوق‌های با درآمد ثابت معمولا سودی را در یک برنامه ثابت پرداخت می‌کنند، اگرچه میزان پرداخت‌ها می‌تواند متفاوت باشد. سرمایه‌گذاران ممکن است این نوع صندوق را به دلیل پتانسیل خوب برای تولید درآمد و حفظ سرمایه در نظر بگیرند.

در این مقاله به شرح صندوق‌های درآمد ثابت پرداختیم. اگر تجربه استفاده از این صندوق‌ها را دارید با کاربران دیگر حسینی فایننس به اشتراک بگذارید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
fidelityinvestopedia

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا