کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش بورس

مروری بر مفهوم سود تقسیمی هر سهم

دوره حضوری منتور شیپ

سرمایه گذاری در بازار سهام می‌تواند راه مناسبی برای رشد سرمایه شما باشد. گاهی با یک سرمایه گذاری می‌توانید درآمد منظمی داشته باشید. اگر در بازار بورس و سهام فعالیت دارید حتما اصطلاح «سود تقسیمی» به گوش‌تان خورده است. این نوع سود به شما معیاری می‌دهد تا درآمد خود از یک شرکت را تخمین بزنید.

شرکت‌هایی که در بورس فعالیت دارند، در پایان سال همه سود خود را با سرمایه‌گذاران سهام شرکت به اشتراک نخواهند گذاشت و تنها بخشی از آن را بین سهام‌دارن توزیع می‌کنند. این مقدار از سود که شرکت به سهام‌دارن می‌دهد را سود تقسیمی می‌گویند.

در این مقاله شما را بیشتر با مفهوم سود تقسیمی آشنا می‌کنیم و نحوه محاسبه و توزیع آن توسط شرکت را شرح می‌دهیم. اگر از جمله سرمایه‌گذارانی هستید که در بازارهای مالی فعالیت دارید بهتر است که با این اصطلاح آشنا شوید؛ پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سود تقسیمی چیست؟

سود تقسیمی (Dividend per Share) یک معیار مالی برای محاسبه مقدار سودی‌ست که از سرمایه گذاری در سهام یک شرکت به دست می‌آورید.

معمولا سهام‌دارنی که در یک شرکت سرمایه گذاری می‌کنند، به دو روش سود دریافت خواهند کرد. قسمتی از این سود از اختلاف بین قیمت خرید و فروش حاصل می‌شود و بخش دیگر به سود هر سهم (Earnings per Share) تعلق دارد.

در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که اغلب شرکت‌ها تنها قسمتی از سود خود را به عنوان سود تقسیمی (DPS) برای هر فصل با سهام‌دارن تقسیم می‌کنند. گفتنی است که میزان این سود که سود تقسیمی نامیده می‌شود را هیئت مدیره و سهام‌دارن در مجمع سالانه شرکت تعیین می‌کند. البته این استثنا هم وجود دارد که در مواقعی که شرکت در ضرر باشد یا طرح در حال اجرا داشته باشد، سود تقسیم نشود.

پس از تشکیل مجمع و تعیین این مقدار سود، شرکت فرصت دارد که تا هشت ماه آینده این سود را به سهام‌دارن پرداخت کند. معمولا شرکت‌ها سود سهام‌دارن خرد با سهم کمتر را زودتر پرداخت می‌کنند.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

سود تقسیمی به دو صورت به سهام‌دارن منتقل می‌شود؛ یا با مراجعه حضوری سهام‌دارن به بانک در زمان تعیین شده توسط شرکت یا از طریق واریز سود به شماره حسابی که در سامانه سجام ثبت کرده‌اند.

لازم است این نکته را هم بدانید که این سود به افرادی تعلق می‌گیرد که در زمان برگزاری مجمع سالانه، سهام شرکت را در اختیار داشته باشند.

سود تقسیمی

 

فاکتورها تاثیرگذار بر سود تقسیمی

در مجمع سالانه هنگامی که هیئت مدیره و سهام‌دارن گرد هم جمع می‌شوند، عوامل متعددی بر تعیین مقدار سود تقسیمی اثر می‌گذارند را بررسی می‌کنند که در ادامه در مورد آن‌ها توضیح می‌دهیم.

  • سود خالص شرکت: هر چه سود خالص شرکت بیشتر باشد، بی‌شک مقدار سود تقسیمی نیز بیشتر خواهد شد.
  • سیاست‌های مالی شرکت: برخی شرکت‌ها تمایل دارند که سود خود را برای سرمایه‌گذاران آینده نگه دارند، اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند تا این سود را به صورت سود تقسیمی به سهام‌دارن فعلی بدهند.
  • نیازهای مالی شرکت: در صورتی که شرکت نیاز به نقدینگی بیشتر داشته باشد؛ ممکن است سود تقسیمی کمتری پرداخت نماید.

شرکت‌ها برای حمایت از سهام‌دارن خرد موظف هستند که هر ساله حداقل ۱۰ درصد از سود شرکت را بین سرمایه‌گذاران تقسیم کنند؛ البته این مبلغ می‌تواند با رای‌گیری از سهام‌دارن بیشتر شود.

 

نحوه محاسبه سود تقسیمی

سود سهام به ازای هر سهم (DPS) مدت‌هاست که سنگ بنای سرمایه‌گذاری در بورس بوده و معیاری ملموس از سلامت مالی و تعهد یک شرکت به سهام‌دارن به شمار می‌رود. این سود شامل مجموع سود سهام اعلام شده توسط یک شرکت برای هر سهم معمولی موجود می‌شود. این رقم با تقسیم کل سود سهام یک شرکت، از جمله سود سهام موقت در یک دوره زمانی (معمولا یک فصل یا یک سال) بر تعداد سهام عادی آن شرکت محاسبه می‌شود.

  • D: مجموع سودهای سهام در طول یک بازه زمانی (معمولا ۱ سال)
  • SD: مجموع سود سهام‌دارن ممتاز
  • S: تعداد سهام عادی طی یک دوره زمانی (معمولا ۱ سال)

فرمول

 

تاثیر سود سهام بر قیمت سهام

تقسیم سود به عنوان عاملی مهم و اثرگذار در ارزش سهام و در نتیجه ارزش بازار شرکت شناخته می‌شود. قیمت سهام بعد از تقسیم سود نقدی کاهش پیدا می‌کند.

می‌شود گفت که سود تقسیمی همواره برای سرمایه گذاران و سهام‌دارن از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. هر فردی که در زمان برگزاری مجمع، سهام در اختیار داشته باشد، تفاوتی ندارد یک روز قبل خریده باشد یا سال‌ها پیش، سود دریافت خواهد کرد. سود به ازای هر سهم تقسیم می‌شود و هر شخصی که سهام بیشتری داشته باشد، سود بیشتری خواهد برد.

پس از اعلام تصمیم مجمع عمومی شرکت در مورد تقسیم سود نقدی، در مرحله اول، قیمت سهام کاهش پیدا می‌کند. دلیل این اتفاق کسر مبلغ سود از قیمت هر سهم است. به‌عنوان مثال، اگر قیمت سهم روز قبل از تصمیم مجمع ۱۰۰ دلار بوده و سود تصویب شده برای هر سهم ۵ دلار باشد، قیمت سهم پس از تصمیم مجمع ۹۵ دلار خواهد بود.

در مرحله بعد، قیمت سهام تحت تاثیر میزان عرضه و تقاضا قرار می‌گیرد. در این مرحله، محدودیت نوسان قیمت وجود ندارد و قیمت سهم توسط تقاضا و عرضه مشخص می‌شود. اگر تقاضا برای فروش سهام بیشتر از تقاضا برای خرید باشد، قیمت سهم کاهش و اگر تقاضا برای خرید سهام بیشتر از تقاضا برای فروش باشد، قیمت سهم افزایش می‌یابد.

در نتیجه، تاثیر پرداخت سود نقدی بر قیمت سهام به عواملی مانند میزان سود تقسیمی، تقاضا و عرضه در بازار سهام و روند کلی بازار بورس بستگی دارد. البته، ممکن است این عوامل در طولانی‌مدت تحت تاثیر فاکتورهای دیگر نیز تغییر کند.

 

سود تقسیمی DPS و سود هر سهم EPS

دو شاخص DPS و EPS هر دو سودآوری و عملکرد یک شرکت را نشان می‌دهند؛ شاخص EPS میزان سود هر شرکت نسبت به سهامش را نشان می‌دهد، در حالی که DPS میزان سود پرداختی شرکت به سهام‌دارن است.

سود خالص، سود شرکت پس از کسر مالیات و ضرر و زیان‌های احتمالی است. سود DPS نیز در واقع همان سودی‌ست که به سرمایه‌گذاران می‌رسد. علاوه بر این‌ها، سود EPS نیز وجود دارد که به آن سود هر سهم می‌گویند؛ این شاخص میزان سود نسبت به سهام هر شرکت را نشان می‌دهد.

با وجود اینکه هر دو، سود تقسیمی  DPS و سود سهام EPS عملکرد یک شرکت را نشان می‌دهند؛ تنها سود DPS است که به سرمایه گذاران امکان این را می‌دهد تا درآمد خود از سهام شرکت را پیش‌بینی کنند.

 

سخن پایانی

هر شرکتی که در بازار بورس فعالیت دارد، باید پس از پایان یک سال مالی گزارشی از عملکرد خود ارائه دهد و برای تقسیم سود خود تصمیم بگیرد. سود تقسیمی سهام به ازای هر سهم (DPS) یک معیار مهم برای سرمایه‌گذارانی است که به دنبال سهام درآمدزا هستند. این معیار به شما می‌گوید که به ازای هر سهم از سهام یک شرکت چقدر می‌توانید از طریق سود سهام، درآمد داشته باشید.

هر فردی که پیش از جلسه مجمع سالانه، سهام شرکت را خریداری کرده باشد، سود تقسیمی را دریافت خواهد کرد. تفاوت ندارد که چه مدت سهام را خریداری کرده است تنها باید پیش از تشکیل مجمع سهام شرکت را در اختیار داشته باشد تا شامل دریافت سود شود. در این مجمع است که میزان سود پرداختی به سهاداران مشخص خواهد شد. در این مقاله در مورد نحوه تقسیم سود سهام به طور مفصل توضیح دادیم.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
investopedia

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا