کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش فارکس

نماد مس در فارکس | عوامل تاثیر گذار نماد مس

دوره حضوری منتور شیپ

مس یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین فلزات است که به دلیل ارزش زیادی که طی سال‌ها پیدا کرده، در بازار فارکس مورد معامله قرار می‌گیرد. شاید به دلیل اینکه مثل طلا و نقره خیلی در مورد آن صحبت نشده معاملات آن کمی پیچیده به نظر برسد و نیاز به توضیح داشته باشد.

این فلز گران‌بها را می‌توان مثل طلا و نقره در خیلی از پلتفرم‌ها معامله کرد. با روند رو به رشد استفاده از مس در صنعت، این فلز به یکی از معیارهای سنجش سلامت اقنصاد تبدیل شده است. به این صورت که هر چه تقاضا برای این فلز با ارزش بیشتر باشد نشان می‌دهد که چرخه اقتصاد رو به رشد و وضعیت سلامت آن نیز مناسب است. در این مقاله می‌خواهیم با نماد مس در بازار فارکس و نحوه معامله آن آشنا شویم، اگر این موضوع برای شما ابهاماتی دارد با ما همراه باشید.

نماد مس در فارکس چیست؟

«مس» (Copper) در بازار فارکس با نماد XCU در مقابل دارایی‎‌های مختلف خرید و فروش می‌شود.

فلزات مختلف از جمله طلا و نقره هم با نماد‌های سه حرفی در فارکس در دسترس هستند؛ نماد مس در فارکس XCU است. از طریق بروکرهای مختلف می‌توانید این نماد را در مقابل نمادهای مختلفی مانند XCU/USD و XCU/EUR معامله کنید. اما باید به این موضوع دقت داشته باشید که نماد مس در فارکس به صورت معاملات CFD خرید و فروش می‌شود.

در متاتریدر  می‌توانید مس را با قراردادهای CFD معامله کنید؛ به این شکل که بدون اینکه این فلز را در اختیار داشته باشید، نماد آن را با حدس حرکات آتی قیمت خرید و فروش کنید. نماد معاملات آتی CFD مس در متاتریدر ۴، COPPER.fs است.

نماد مس در پلتفرم تریدینگ ویو COPPER است. در این پلتفرم می‌توانید به فلز مس نیز برای تحلیل و دنبال کردن اخبار آن دسترس داشته باشید.

 

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

نحوه معامله مس در بازار فارکس

راه‌های مختلفی برای معامله مس در بازار وجود دارد که هر کدام مزایا و مخاطرات خاص خود را دارند:

  • خرید و فروش مس به‌صورت فیزیکی: در حالی که خرید مس فیزیکی نسبت به معاملات سایر فلزات گرانب‌ها کمتر رایج است، هنوز هم امکان خرید و فروش مس به صورت شمش و سکه وجود دارد. این معاملات در بازارهای فیزیکی و به صورت حضوری انجام می‌شوند.
  • ETF های مس (صندوق های بورسی): صندوق‌های ETF مس روشی مناسب برای معامله مس بدون داشتن مالکیت فیزیکی آن هستند. آن‌ها در بورس‌های اصلی معامله می‌شوند و به طور معمول با برگزاری قراردادهای آتی مس یا سهام شرکت‌های معدن آن عملکرد مس  و قیمت آن را پیگیری می‌کنند.
  • سهام معدن مس: با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های معدن مس، به‌طور غیرمستقیم می‌توانید مس را معامله کنید، زیرا سودآوری این شرکت‌ها به قیمت مس بستگی دارد. با این وجود، قیمت سهام معدن مس نیز تحت‌تاثیر عواملی مانند مدیریت شرکت، ریسک‌های ژئوپلیتیکی و کارایی عملیاتی قرار دارد.
  • معاملات آتی و آپشن مس: قراردادهای آتی و اختیار معامله مس قراردادهای استانداردی هستند که در بورس‌های رگوله شده معامله می‌شوند و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تا در مورد قیمت آتی مس حدس و گمان بزنند. این ابزارها امکان انجام معاملات با اهرم را فراهم می‌کنند و می‌توانند به‌عنوان پوشش ریسک یا سفته بازی استفاده شوند، اما در مقایسه با روش‌های دیگر، ریسک و پیچیدگی بالاتری دارند.
  • CFD های مس (قراردادهای مابه‌التفاوت) : قراردادهای CFD مس ابزارهای مشتقه‌ای هستند که به معامله‌گران اجازه می‌دهند تا بدون داشتن دارایی پایه در مورد قیمت مس حدس و گمان بزنند. برای انجام این نوع معاملات می‌توانید از اهرم‌ها استفاده کنید. این نوع معاملات انعطاف‌پذیری بالایی دارند و به معامله‌گران اجازه می‌دهند تا از بازارهای رو به رشد و نزولی نیز سود ببرند. با این حال، این معاملاتت به دلیل احتمال زیان قابل توجه در صورت حرکت بازار بر خلاف موقعیت معامله‌گر، سطح ریسک بالایی دارند.

لازم به ذکر است که مس همچنان یک کالای جذاب برای معامله‌گرانی است که به دنبال تنوع بخشیدن به پرتفوی خود و سرمایه‌گذاری بر روندهای بازار هستند.

مزایا و معایب معاملات مس

 

ساعت معاملات مس در بازار فارکس

در گذشته مس در ایالات متحده آمریکا اصلی‌ترین ماده معدنی بود، اما امروزه بیشترین مقدار مس جهان در شیلی استخراج می‌شود. از دیگر کشورهای تولیدکننده بزرگ مس، چین و پرو هستند.

مس در همه نقاط دنیا معامله می‌شود، بازارهای اصلی آن عبارتند از: بورس کالای نیویورک (NYMEX)، بورس کالای چندگانه مستقر در بمبئی (MCX)، بورس آتی شانگهای (SHFE) و بورس فلزات لندن (LME). ساعت کاری بازار مس از ساعت ۲۲:۰۰ تا ۲۰:۵۹ به وقت گرینویچ است.

 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت مس

قیمت مس در بازار تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله میزان عرضه و تقاضا، معرفی فلزات جایگزین، قیمت نفت و دلار تغییر می‌کند.

برخی از مهم‌ترین فاکتورهایی که بر قیمت مس در بازار فارکس تاثیر می‌گذارند به شرح زیر است:

  • اختلالات در عرضه: اختلالات در عرضه مس می‌تواند به دلایل مختلفی مانند اعتصابات کارگری، بلایای طبیعی، بی‌ثباتی سیاسی یا مسائل فنی که بر عملیات معدن تاثیر می‌گذارد، اتفاق افتد. کاهش عرضه مس یا همان کسری عرضه می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها شود؛ زیرا تقاضا از موجودی جاری در بازار پیشی می‌گیرد.
  • قیمت نفت: قیمت نفت می‌تواند به طور غیر مستقیم بر قیمت مس تاثیر بگذارد. قیمت‌های بالاتر نفت هزینه‌های تولید را برای شرکت‌های معدنی افزایش می‌دهد، چرا که انرژی و فرایندهای تولید انرژی در استخراج و فرآوری مس نقش دارند. زمانی که قیمت نفت افزایش یابد، هزینه‌های استخراج و حمل و نقل افزایش می‌یابد که می‌تواند بر قیمت مس فشار صعودی وارد کند.
  • فلزات جایگزین: در دسترس بودن و هزینه فلزات جایگزین می‌تواند بر تقاضا برای مس تاثیر بگذارد. اگر قیمت مس در مقایسه با سایر فلزات با خواص معادل بالا رود، تولیدکنندگان ممکن است تصمیم بگیرند که مس را در محصولات خود با مواد دیگری جایگزین کنند. این جایگزینی می‌تواند تقاضا برای مس را کاهش دهد و منجر به کاهش قیمت آن شود.
  • دلار آمریکا: قدرت یا ضعف دلار آمریکا بر قیمت مس تاثیر می‌گذارد. مس در سطح جهانی معامله می‌شود و قیمت آن اغلب به دلار آمریکا است. هنگامی که دلار آمریکا در برابر سایر ارزها تقویت می‌شود، قیمت مس برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند نسبتا گران‌تر می‌کند. گفتنی است که این امر به طور بالقوه تقاضا را کاهش می‌دهد و بر قیمت مس فشار نزولی وارد می‌کند. بالعکس، دلار ضعیف‌تر مس را برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد کرد، تقاضا را افزایش داده و احتمالا قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.
  • رشد اقتصادی: قیمت مس ارتباط تنگاتنگی با رشد اقتصاد جهانی دارد. با توسعه اقتصادها، تقاضا برای مس به دلیل توسعه زیرساخت‌ها، پروژه‌های ساختمانی، تولید صنعتی و پیشرفت‌های تکنولوژیکی افزایش می‌یابد. رشد اقتصادی قوی قیمت مس را افزایش خواهد داد؛ زیرا تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد. در مقابل، کند شدن یا رکود در اقتصاد می‌تواند تقاضا برای مس را کاهش داده و منجر به کاهش قیمت‌ها شود.

 

سخن پایانی

فلز مس به عنوان یک کالای با ارزش مانند سایر دارایی‌ها در بازار فارکس با یک نماد سه حرفی به شکل XCU خریدوفروش می‌شود. رایج‌ترین شکل معاملات این دارایی قراردادهای CFD است. از جمله ویژگی‌های معامله مس در فارکس می‌شود به نقدینگی بالای بازار آن اشاره کرد. این فلز گران‌بها از جمله دارایی‌هایی است که تریدرها به عنوان پوششی در برابر ریسک از آن استفاده می‌کنند.

روی هم رفته، معامله نماد مس در بازار فارکس با تمام ریسک‌ها و پیچیدگی‌ها برای معامله‌گران حرفه‌ای می‌تواند سودآور باشد. هر چه بیشتر با این بازار و نحوه معامله مس آشنایی داشته باشید، با انتخاب استراتژی مناسب می‌توانید شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا