کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش بورس

تفاوت بورس نیویورک و بازار بورس نزدک، مقایسه NYSE و NASDAQ

دوره حضوری منتور شیپ

بورس نیویورک و بورس نزدک دو مورد از بزرگ‌ترین بازارهای بورس در جهان هستند. هر دوی این بورس‌ها در شهر نیویورک آمریکا قرار دارند و محلی برای معامله اوراق بهادار به حساب می‌آیند. با این که این دو بورس از نظر اندازه و کاربرد شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند، اما تفاوت‌های قابل‌توجهی هم بین آن‌ها وجود دارد.

برای مثال نیازمندی‌های مورد نیاز دو بورس نیویورک و نزدک با یکدیگر متفاوت هستند و نحوه کار آن‌ها نیز با یکدیگر فرق دارد. برای درک بهتر تفاوت‌های بازار بورس نیویورک و بازار بورس نزدک در ادامه ابتدا هر کدام از این دو بازار را به‌صورت جداگانه تعریف می‌کنیم و با تاریخچه کوتاه آن‌ها آشنا می‌شویم. سپس به سراغ مقایسه کامل بورس نیویورک و بورس نزدک می‌رویم.

بنابراین اگر شما هم مدتی می‌شود که وارد بازارهای مالی شده‌اید و اسم این دو بورس را بارها شنیده‌اید، با خواندن مقاله امروز می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد بورس نزدک و بورس نیویورک به دست آورید.

بازار بورس نیویورک (NYSE) چیست؟

بازار بورس نیویورک با نام اختصاری NYSE قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازار بورس اوراق بهادار در آمریکا است که می‌توان سهام شرکت‌های بزرگ آمریکایی را در آن معامله کرد.

بازار بورس نیویورک یا New York Stock Exchange که معمولا با علامت اختصاری NYSE نمایش داده می‌شود، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازار بورس اوراق بهادار در آمریکا است. این بورس در سال ۱۷۹۲ میلادی و با امضای توافق‌نامه‌ای موسوم به «باتن وود» (Buttonwood Agreement) تاسیس شد.

این توافق‌نامه را ۲۴ بروکر و بازرگان با همکاری یکدیگر امضا کردند و چون قرارداد در زیر یک درخت نارون امضا شده بود، اسم توافق‌نامه نیز معادل انگلیسی این درخت که همان Buttonwood است، انتخاب شد. برای آشنایی بیشتر با این توافق‌نامه می‌توانید مقاله مربوط به تاریخچه شکل‌گیری وال استریت را بخوانید.

امروزه در این بورس بیش از ۱.۴۶ میلیارد سهم به‌صورت روزانه معامله می‌شود که باعث می‌شود بورس نیویورک بزرگ‌ترین بازار بورس اوراق بهادار در آمریکا و جهان باشد.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

سهام شرکت‌هایی که در این بورس عرضه شده‌اند به ۲۸۰۰ عدد می‌رسد. از سهام شرکت‌های بزرگ موسوم به «تراشه آبی» یا «بلو چیپ» (Blue Chip) گرفته تا شرکت‌های تازه‌تاسیس و دارای پتانسیل همگی در این بورس قابل معامله هستند.

هر شرکت برای اینکه بتواند سهام خود را در بورس نیویورک عرضه کند، باید شرایط سخت‌گیرانه مورد نیاز آن را داشته باشد. از همین رو این بورس به ارائه سهام شرکت‌های معتبر و باکیفیت مشهور شده است.

از جمله شرکت‌های معتبری که سهام خود را در بازار بورس نیویورک عرضه کرده‌اند می‌توان به شرکت‌های «کوکاکولا» (Coca-Cola)، «آی بی ام» (IBM) و «وال‌مارت» (Wallmart) اشاره کرد.

نکته مهم در مورد بورس نیویورک این است که سهام شرکت‌های عرضه شده در آن به‌صورت فیزیکی و در محیط بورس نیز قابل‌معامله هستند. با این حال امروزه بیشتر معاملات به‌شکل آنلاین و اینترنتی انجام می‌شود.

 

بازار بورس نزدک (NASDAQ) چیست؟

بازار بورس نزدک با علامت اختصاری NASDAQ یکی دیگر از بازارهای بورس مطرح آمریکایی است که تماما به‌صورت الکترونیکی فعالیت می‌کند.

بازار بورس «نزدک» (NASDAQ) در سال ۱۹۷۱ میلادی تاسیس شد و برخلاف بورس نیویورک که سهام شرکت‌ها در آن هم در محیط فیزیکی و هم در محیط آنلاین معامله می‌شوند، اختصاصا یک بورس آنلاین است که تمام معاملات در آن بر بستر اینترنت انجام می‌شوند. در حقیقت بورس نزدک اولین بازار بورس آنلاین جهان محسوب می‌شود که شاید به همین علت به‌ محلی برای عرضه سهام شرکت‌های فناوری تبدیل شده است.

بسیاری از شرکت‌های مطرح در حوزه فناوری و کامپیوتر از جمله «اپل» (Apple)، «آمازون» (Amazon) و «مایکروسافت» (Microsoft) در بورس نزدک حضور دارند. البته سهام شرکت‌های عرضه‌شده در این بورس تنها محدود به شرکت‌های فناوری نمی‌شود و سهام بسیاری از شرکت‌های فعال در زمینه داروسازی و بیوتکنولوژی نیز در این بورس قابل‌معامله است.

جالب است بدانید که واژه NASDAQ از ترکیب حروف اول عبارت National Association of Securities Dealers Automated Quotations تشکیل شده است که اگر بخواهیم برای آن یک معادل فارسی در نظر بگیریم، می‌توان آن را «سامانه اعلام قیمت خودکار انجمن ملی معامله‌گران اوراق بهادار» ترجمه کرد.

 

مقایسه بازار بورس نیویورک و بورس نزدک

بورس نیویورک و بورس نزدک از نقطه‌نظرهای مختلفی قابل مقایسه هستند. برای مثال می‌توان به تفاوت این دو بورس از نظر نوع بازار اشاره کرد که بورس نیویورک از نوع حراجی و بورس نزدک از نوع دلالی است.

با اینکه در بورس نزدک در طول روز تعداد معاملات بیشتری انجام می‌شود اما ارزش بازار بورس نیویورک بسیار بیشتر از بورس نزدک است. علاوه بر این، مدل معاملاتی دو بورس با یکدیگر متفاوت است. در بورس نیویورک از مدل معاملاتی ترکیبی استفاده می‌شود و معاملات هم به‌صورت فیزیکی و هم به‌صورت آنلاین قابل انجام است.

این در حالی است که بورس نزدک تماما یک بورس الکترونیکی است. البته با اینکه بورس نیویورک در «وال استریت» (Wall Street) یک اتاق ترید فیزیکی دارد اما بیشتر معاملات آن از طریق پایگاه‌ داده‌های این بورس در «نیو جرسی» (New Jersey) انجام می‌شوند.

موضوع دیگری که باعث تفاوت بین بورس نزدک و بورس نیویورک می‌شود نوع بازار به کار رفته در این دو بورس است. بورس نیویورک یک بازار حراجی یا Action Market و بورس نزدک از نوع بازار دلالی یا Dealer Market است. در ادامه توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه خواهیم کرد.

اما بورس نزدک و نیویورک شباهت‌های زیادی هم با یکدیگر دارند. باور عموم این است که سهام تمام شرکت‌های بزرگ و به‌اصطلاح تراشه آبی یا بلوچیپ در بورس نیویورک و سهام تمام شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات در بورس نزدک عرضه شده‌اند. این باور تاحدودی درست است اما برخی از شرکت‌های حاضر در بورس نزدک نیز جزو شرکت‌های تراشه آبی به حساب می‌آیند.

تا مدت‌ها شرکت‌های کوچک و تازه‌تاسیس اجازه عرضه سهام شرکت خود را در بورس نیویورک نداشتند. همین موضوع باعث شد تا چنین شرکت‌هایی برای عرضه سهام خود به بورس نزدک روی بیاورند. نکته دیگر این است که بورس نیویورک بزرگ‌تر از نزدک است و برای همین سهام شرکت‌های مطرح در آن عرضه می‌شود. با این حال لیست کردن سهام یک شرکت در بورس نزدک حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد نسبت به بورس نیویورک ارزان‌تر است.

علاوه بر این، تا قبل از سال ۲۰۰۶ میلادی، بورس نیویورک یک شرکت سهامی خاص به حساب می‌آمد و بورس نزدک یک شرکت سهامی عام بود. در ماه مارس همان سال بورس نیویورک بعد از ۲۱۴ سال فعالیت به‌عنوان یک بورس غیرانتفاعی، سهام خود را به‌شکل عمومی عرضه کرد.

امروزه نزدک و نیویورک هر دو در بورس‌های خود قابل‌معامله هستند. همچنین هر دو بورس از آنجایی که یک شرکت سهامی عام هستند، باید قوانینی که توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تعیین شده‌اند، رعایت کنند.

مقایسه بورس نزدک و نیویورک

بیایید در ادامه دو بورس NYSE و NASDAQ را با جزئیات بیشتری با یکدیگر مقایسه کنیم و ببینیم چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی بین این دو بورس وجود دارد.

 

تفاوت بورس نیویورک و نزدک از نظر ماهیت

همان‌طور که گفتیم بورس نیویورک از نوع بازار حراجی و بورس نزدک از نوع بازار دلالی است. در یک بازار حراجی بالاترین قیمت پیشنهادی خرید یک سهم با پایین‌ترین قیمت درخواستی فروش آن هماهنگ شده و اجرا می‌شود. این در حالی است که در یک بازار دلالی خرید و فروش به‌صورت آنلاین در کسری از ثانیه و توسط پلتفرم‌های دلال انجام می‌شود.

 

حجم معاملات و ارزش بازار بورس نیویورک و نزدک

هنگام مقایسه بورس نیو یورک و بورس نزدک باید این دو بورس را از نظر حجم معاملات و ارزش بازار نیز ارزیابی کرد. در بورس نزدک در طول هر روز تعداد معاملات بیشتری انجام می‌شود اما از نظر ارزش بازار این بورس نیویورک است که از نزدک پیشی می‌گیرد. این موضوع نشان‌دهنده اندازه بزرگ شرکت‌های لیست شده در بورس نیویورک از نظر اقتصادی است.

علاوه بر این، همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم بورس نیویورک محلی برای لیست کردن سهام شرکت‌های بزرگ و تراشه آبی است. این موضوع به دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه این بورس در لیست کردن سهام شرکت‌ها اتفاق افتاده است.

در بورس نزدک نیز اغلب، سهام شرکت‌های فعال در حوزه فناوری که نوسان بیشتری دارند و احتمال رشد آن‌ها نیز زیاد است، عرضه می‌شود. برای همین بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و تازه‌تاسیس بورس نزدک را برای عرضه سهام شرکت خود انتخاب می‌کنند. البته فراموش نکنید که سهام بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان نیز در نزدک قابل‌ خریدوفروش هستند.

 

تفاوت بورس NYSE و NASDAQ از نظر باور عمومی و هزینه لیست کردن

سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌هایی که در بورس نیویورک عرضه شده‌اند از نظر سرمایه‌گذاران و باور عمومی امنیت بیشتری نسبت به بورس نزدک دارد. دلیل آن هم این است که در بورس نیویورک اغلب سهام شرکت‌های شناخته‌شده و جاافتاده قابل معامله است. این در حالی است که در بورس نزدک معمولا سهام شرکت‌های فناوری با قابلیت رشد بالا عرضه شده و احتمال نوسان در آن زیاد است.

از نظر هزینه‌های مورد نیاز برای لیست کردن سهام یک شرکت نیز باید بگوییم که هزینه لیست کردن در بورس نزدک چیزی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پایین‌تر از بورس نیویورک است. همین موضوع باعث می‌شود تا شرکت‌های نوپا و کوچک که هنوز به بزرگی شرکت‌های دیگر نرسیده‌اند، بورس نزدک را به بورس نیویورک ترجیح بدهند.

 

تفاوت نزدک و بورس نیویورک از نظر سیستم معاملاتی

تفاوت دیگر بورس نزدک و نیویورک در نوع سیستم معاملاتی آن‌ها است. بورس نیویورک از یک سیستم ترکیبی یا «هیبرید» (Hybrid) استفاده می‌کند و در آن هم امکان معامله با فناوری وجود دارد و هم با استفاده از تعاملات انسانی می‌توان معامله کرد. با اینکه این بورس دارای اتاق معامله‌گری فیزیکی است اما بیشتر معاملات آن به‌صورت الکترونیکی و در پایگاه داده آن واقع در نیو جرسی انجام می‌شود.

برخلاف بورس نیویورک، بورس نزدک هیچ فضای فیزیکی برای انجام معاملات ندارد و تمام خریدوفروش‌ها به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شوند. در این بورس معاملات با استفاده از شبکه‌های کامپیوتری خودکار پردازش می‌شوند و برای همین نزدک همواره یکی از پیش‌روترین بورس‌ها در جهان به حساب می‌آید.

 

ساختار مالکیت بورس نیویورک و نزدک

بورس نیویورک در گذشته و برای ۲۱۴ سال به‌شکل یک شرکت سهامی خاص فعالیت می‌کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۶ سهام این شرکت به‌صورت عمومی عرضه شد. با این حال بورس نزدک از همان شروع فعالیت خود به عنوان یک شرکت سهامی عام شناخته می‌شود.

بنابراین در حال حاضر هر دو بورس نیویورک و بورس نزدک از نظر ساختار مالکیت یک شرکت سهامی عام هستند که سهام هر کدام از آن‌ها در بورس‌های خودشان قابل معامله و خریدوفروش است.

 

آموزش معامله در بورس نیویورک و نزدک از داخل ایران

کاربران ایرانی می‌توانند با استفاده از بازار فارکس و ثبت نام در یک بروکر سهام شرکت‌های مطرح حاضر در بورس نیویورک و بورس نزدک را معامله کنند.

شاید در نگاه اول خرید سهام شرکت‌های خارجی از داخل ایران کاری دست‌نیافتنی و غیرممکن به‌نظر برسد اما باید بگوییم که شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار ایرانی که سرمایه‌ای در اختیار دارید و می‌خواهید با آن در بورس آمریکا سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید حتی از داخل ایران و با هویت ایرانی خود این کار را انجام دهید.

بنابراین اگر بخواهیم به این سوال که «آیا خرید سهام خارجی از ایران ممکن است یا خیر؟» پاسخ دهیم باید بگوییم که بله این کار با استفاده از بازار فارکس ممکن است و طبق آموزشی که در این بخش ارائه می‌کنیم، می‌توانید سهام شرکت‌های مطرح و پرسود آمریکایی همچون «گوگل» (Google)، «مایکروسافت» (Microsoft)، «اپل» (Apple) و «تسلا» (Tesla) را خریداری کرده و روی آن‌ها معامله باز کنید.

اما خرید و فروش سهام شرکت‌های خارجی و معامله در بازار بورس نزدک و بورس نیویورک از داخل ایران چگونه انجام می‌شود؟ نکته مهمی که قبل از پاسخ به این سوال باید به آن توجه داشته باشید این است که به‌صورت مستقیم نمی‌توان از داخل ایران سهام شرکت‌های آمریکایی را خریداری کرد و از مزایایی مثل سود سهام بهره برد.

در عوض این امکان وجود دارد که به لطف قراردادهای مابه‌التفاوت یا CFD و بازار فارکس از نوسانات شکل‌گرفته در قیمت سهام شرکت‌های خارجی استفاده کنید و از افزایش یا کاهش آن‌ها به سود دلاری برسید.

این کار معمولا در عرض چند ساعت قابل انجام است که خلاصه مراحل آن را به‌صورت لیست در پایین مشاهده می‌کنید:

  1. پیدا کردن یک بروکر فارکس که مشکلی با کاربران ایرانی نداشته و امکان معامله روی نمادهای مربوط به سهام شرکت‌های خارجی را فراهم کرده باشد.
  2. ثبت نام در بروکر انتخابی، احراز هویت و واریز پول به آن
  3. ایجاد حساب معاملاتی در بروکر و اتصال آن به یکی از نرم‌افزارهای معاملاتی مثل «متاتریدر» (MetaTrader)
  4. پیدا کردن نماد معاملاتی سهام شرکت خارجی که قصد معامله روی آن را دارید
  5. ثبت سفارش خرید یا فروش و کسب سود دلاری از افزایش یا کاهش قیمت آن

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ورود به فارکس و آموزش صفر تا صد فارکس برای مبتدیان می‌توانید مقالات لینک‌شده را مطالعه کنید. همچنین خواندن مقاله «نحوه خرید سهام بورس آمریکا | خرید سهام از فارکس» اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیار شما قرار خواهد داد.

 

سخن پایانی

بورس نیویورک (NYSE) و بورس نزدک (NASDAQ) دو مورد از بزرگ‌ترین بورس‌های سهام در جهان هستند که هر دو در آمریکا فعالیت می‌کنند. این دو بورس علی‌رغم شباهت‌های زیادی که با یکدیگر دارند، دارای تفاوت نیز هستند که در مقاله امروز تلاش کردیم تا با زبانی ساده در مورد آن‌ها صحبت کنیم.

بورس نیویورک قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بورس اوراق بهادار در آمریکا است و سهام شرکت‌های تراشه آبی و بزرگ آمریکایی در آن عرضه شده‌اند. بورس نزدک نیز مکانی برای عرضه سهام شرکت‌های فعال در حوزه فناوری است.

نکته مهم دیگر این است که شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار ایرانی می‌توانید از داخل ایران در سهام شرکت‌های مطرحی همچون گوگل و مایکروسافت سرمایه‌گذاری کنید. این کار با استفاده از بازار فارکس انجام می‌شود که در طول مقاله امروز نحوه انجام آن توضیح داده شد.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
smartassetcarpenterwellington

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا