کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش فارکس

شاخص NFP چیست؟ بررسی تاثیرات Nonfarm Payroll در بازار فارکس

دوره حضوری منتور شیپ

بازار فارکس بازاری پویا و مدام در حال تغییر است که در آن معامله‌گران مختلف تلاش می‌کنند با استفاده از داده‌های اقتصادی و شاخص‌های مختلف بهترین تصمیم را برای کسب سود حداکثری بگیرند. یکی از این داده‌های اقتصادی مهم که تاثیر زیادی در بازار فارکس دارد، شاخص اشتغال بخش غیرکشاورزی یا NFP است که در مقاله امروز قرار است در مورد آن صحبت کنیم.

از همین رو ابتدا شاخص NFP را تعریف می‌کنیم و می‌بینیم که خبر انتشار گزارش NFP چه تاثیری در بازار فارکس می‌گذارد. بدین ترتیب شما هم می‌توانید به‌عنوان یک معامله‌گر فارکس ایرانی زمان انتشار این گزارش را پیدا کرده و متناسب با آن معاملات خود را کنترل کنید.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید و از استراتژی معامله براساس NFP بهره ببرید.

شاخص NFP در بازار فارکس چیست؟

شاخص NFP یکی از داده‌های مهم اقتصاد کلان است که میزان اشتغال کارگران آمریکایی را به غیر از بخش‌های کشاورزی، سازمان‌های غیرانتفاعی، خانوارهای خصوصی و دولت فدرال نمایش می‌دهد.

«شاخص اشتغال بخش غیرکشاورزی» (Nonfarm Payroll) یا به‌اختصار NFP یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی است که وضعیت کلی اقتصاد کشور آمریکا را مشخص می‌کند.

این شاخص ماهی یک‌بار توسط اداره آمار کار آمریکا و در قالب گزارشی منتشر می‌شود که دنبال کردن آن برای معامله‌گران فارکس حائز اهمیت است. این گزارش در واقع معیاری برای نمایش تعداد کارگران حاضر در اقتصاد ایالات متحده بوده و تعداد شغل‌های ایجاد‌شده و ازدست‌رفته ماه قبل را نمایش می‌دهد.

برای همین گزارش NFP به‌عنوان یکی از نشانگرهای سلامت و بهره‌وری اقتصاد آمریکا در حالت کلی و بازار کار آن شناخته می‌شود.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

نکته مهمی که در مورد این شاخص وجود دارد و از اسم آن هم می‌توان حدس زد، این است که کارگران بخش کشاورزی در این گزارش حضور ندارند. به جز کشاورزان، افرادی که توسط گروه‌های زیر نیز استخدام شده‌اند، در محاسبه این گزارش لحاظ نشده‌اند:

  • سازمان‌های غیرانتفاعی
  • خانوارهای خصوصی
  • دولت فدرال

جالب است بدانید که گزارش NFP بیش از ۸۰ درصد کارگرانی را که نتایج کار آن‌ها در «تولید ناخالص ملی» (Gross Domestic Product) یک کشور یا به‌اختصار GDP تاثیرگذار است، شامل می‌شود.

 

زمان انتشار شاخص NFP

گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی معمولا در اولین جمعه هر ماه و در ساعت ۸:۳۰ صبح به‌وقت نیویورک منتشر می‌شود. این شاخص با اینکه مربوط به اقتصاد آمریکا است ولی برای معامله‌گران فارکس که از سرتاسر جهان در این بازار بزرگ معامله‌ می‌کنند، اهمیت دارد.

از همین رو شما هم به‌عنوان یک معامله‌گر فارکس از داخل ایران باید زمان انتشار گزارش NFP را از قبل در نظر داشته باشید و متناسب با نتایج آن معاملات فارکس خود را مدیریت کنید.

 

نحوه پیدا کردن و تحلیل داده‌های مربوط به NFP

برای پیدا کردن زمان اعلام داده‌های مربوط به NFP می‌توانید از یک تقویم اقتصادی کمک بگیرید. مقدار این شاخص در مقایسه با عدد پیش‌بینی‌شده باعث ایجاد نوسان در بازار فارکس می‌شود.

شاخص NFP یک شاخص در علم اقتصاد کلان است و مانند هر شاخص دیگری که در این سطح وجود دارد، قبل از انتشار داده‌های اصلی، از تحلیل‌گران و اقتصاد‌دان‌ها خواسته می‌شود تا پیش‌گویی خود را از نتایج این گزارش ارائه کنند.

از همین رو شما به‌عنوان یک معامله‌گر فارکس می‌توانید با مراجعه به یکی از سایت‌ها و پلتفرم‌های ارائه‌دهنده تقویم اقتصادی، میزان پیش‌بینی‌شده NFP، مقدار آن در ماه گذشته و مقدار جدید آن را مشاهده کنید. این سه داده در تقویم اقتصادی به‌ترتیب با اسامی «پیش‌بینی» (Forecast)، «گذشته» (Previous) و «فعلی یا واقعی» (Actual) قابل مشاهده هستند.

نحوه پیدا کردن و تحلیل داده‌های مربوط به NFP

برای مثال تصویر بالا زمان انتشار گزارش NFP را به‌همراه مقدار گذشته، فعلی و پیش‌بینی‌شده آن نشان می‌دهد که از یک تقویم اقتصادی گرفته شده است. یکی از بهترین تقویم‌های اقتصادی «فارکس فکتوری» (Forex Factory) نام دارد که با مراجعه به مقاله «تقویم اقتصادی فارکس» می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنید.

توجه به مقدار پیش‌بینی‌شده شاخص Non Farm Payroll از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر در گزارشی که منتشر می‌شود مقدار این شاخص مطابق با پیش‌بینی‌ها باشد، در این صورت بازار فارکس عکس‌العمل چندانی به انتشار این داده نشان نمی‌دهد. دلیل آن هم این است که چون داده جدید دقیقا مانند داده پیش‌بینی‌شده است، نتایج آن هم‌اکنون هم روی بازار تاثیر خود را گذاشته است و قیمت‌ها با انتشار آن تغییر چندانی نمی‌کنند.

اما در صورتی که داده NFP جدید با مقدار پیش‌بینی‌شده متفاوت باشد، قضیه فرق می‌کند و بازار ممکن است به آن عکس‌المعل قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد.

اگر مقدار NFP ماه جدید از مقدار پیش‌بینی‌شده کمتر باشد نشان می‌دهد که نسبت به پیش‌بینی‌ها شغل کمتری ایجاد شده است. این موضوع کاهش سرعت رشد بازار کار را نشان می‌دهد و در حالت کلی به‌عنوان یک اتفاق منفی در اقتصاد آمریکا در نظر گرفته می‌شود.

به همین ترتیب اگر داده منتشر شده برای ماه جدید از پیش‌بینی‌ها بیشتر باشد، نشانه خوبی برای اقتصاد آمریکا است و نشان می‌دهد سرعت رشد بازار کار در این کشور وضعیت مساعدی دارد.

البته گاهی اوقات ممکن است شاخص اشتغال بخش غیرکشاورزی در زمان کوتاهی رشد زیادی را تجربه کند که در این صورت ممکن است به‌عنوان پیش‌زمینه‌ای برای افزایش تورم تلقی شود. همان‌طور که می‌دانید این اتفاق برای اقتصاد یک کشور خوب نیست و اگر اتفاق بیفتد، می‌تواند بازار فارکس و سایر بازارهای مالی را به‌نوسان بیندازد.

 

تاثیر انتشار گزارش NFP بر بازار فارکس

زمانی که مقدار NFP برای ماه جدید اعلام می‌شود، کمتر یا بیشتر بودن آن نسبت به عدد پیش‌بینی‌شده باعث می‌شود جفت ارزهای فارکس با افزایش یا کاهش مواجه شوند.

اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که انتشار گزارش NFP‌ چه تاثیری در بازار فارکس می‌گذارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هنگام وجود تفاوت بین مقدار منتشر‌شده NFP با مقدار پیش‌بینی‌شده آن معمولا همیشه در بازار فارکس نوسان ایجاد می‌شود. این نوسان در حالت کلی تنها به جفت‌ارزهایی محدود می‌شود که در یک طرف آن‌ها دلار آمریکا قرار دارد.

بنابراین تاثیر NFP در جفت ارزهای فارکس بدین شکل است که اگر داده منتشر‌شده از مقدار پیش‌بینی‌شده بیشتر باشد، باعث افزایش قدرت و ارزش دلار آمریکا می‌شود. برعکس اگر مقدار آن کمتر از پیش‌بینی‌ها باشد، دلار آمریکا در برابر سایر ارزها تضعیف خواهد شد.

برای درک بهتر این تاثیر یک مثال می‌زنیم. در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی انتظار می‌رفت داده مربوط به NFP خبر از ایجاد ۱۸۰ هزار شغل جدید بدهد، اما داده‌ای که واقعا منتشر شد تنها از ایجاد ۱۵۰ هزار شغل جدید خبر می‌داد که ۳۰ هزار شغل کمتر از مقدار پیش‌بینی‌شده بود. تاثیر انتشار این خبر در جفت ارزهای فارکسی که یک طرف آن‌ها دلار آمریکا بود، بلافاصله مشاهده شد.

تاثیر انتشار گزارش NFP بر بازار فارکس

تصویر بالا که مربوط به نمودار قیمت جفت ارز پوند در برابر دلار آمریکا (GBP/USD) است، این موضوع را به‌خوبی نشان می‌دهد. در این تصویر خط قرمز نشان‌دهنده زمان انتشار داده NFP است که گفتیم مقدار آن کمتر از مقدار پیش‌بینی‌شده بود. همان‌طور که در نمودار هم مشخص است، بلافاصله دلار در مقابل پوند ارزش خود را از دست داد و قیمت این جفت ارز با افزایش مواجه شد.

البته بدون توجه به مقدار شاخص NFP، جفت ارزهای فارکس قبل از انتشار این داده‌ها و در هنگام آن معمولا دچار نوسان می‌شوند که داده اعلام شده می‌تواند شدت آن‌ها را بیشتر کند یا کاهش دهد. همین نوسان قطعی باعث می‌شود تا بسیاری از معامله‌گران فارکس از استراتژی معامله در زمان انتشار اخبار استفاده کنند و از نوسانات شکل‌گرفته در بازار به درآمد برسند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استراتژی معامله در زمان انتشار خبر پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله «تاثیر اخبار در بازار فارکس» را مطالعه کنید. ضمن اینکه در ادامه نیز یک استراتژی برای معامله در زمان انتشار گزارش NFP ارائه خواهیم کرد.

 

استراتژی فارکس برای معامله در زمان انتشار داده NFP

برای معامله در زمان انتشار شاخص NFP می‌توانید در جفت ارزی مثل EUR/USD معامله کنید. بدین ترتیب که هنگام پایین بودن NFP از مقدار پیش‌بینی‌شده وارد معامله لانگ و هنگام بالا بودن NFP از عدد پیش‌بینی‌شده وارد معامله شورت شوید. هنگام یکی بودن NFP و مقدار پیش‌بینی‌شده نیز معامله نکنید.

اکنون که با مفهوم شاخص اشتغال بخش غیرکشاورزی (NFP) آشنا شدیم و دانستیم که انتشار این گزارش چه تاثیری روی بازار فارکس می‌گذارد، می‌توانیم براساس آن یک استراتژی برنده برای کسب سود از بازار فارکس طراحی کنیم.

برای آموزش این استراتژی جفت ارز یورو در مقابل دلار آمریکا (EUR/USD) را مثال می‌زنیم و سه سناریوی مختلف را بررسی می‌کنیم.

استراتژی فارکس برای معامله در زمان انتشار داده

این جدول را می‌توان به‌عنوان یک استراتژی ساده برای معامله با شاخص NFP در نظر گرفت که معامله‌گران می‌توانند با استفاده از آن ابتدا منتظر انتشار این داده شوند و سپس متناسب با مقدار داده منتشرشده، معامله باز کنند.

با این حال استفاده از این استراتژی یک مشکل احتمالی دارد که ابتدا آن را بیان کرده و سپس یک راه‌حل برای حل آن ارائه می‌کنیم. تصویر زیر نمودار قیمت جفت ارز یورو در مقابل دلار را در بازه زمانی یک دقیقه‌ای نشان می‌دهد. در این تصویر خط قرمز نشان‌دهنده زمان انتشار داده NFP است.

استراتژی فارکس برای معامله در زمان انتشار داده NFP

همان‌طور که در این تصویر مشخص است، بخش عمده‌ای از افزایش قیمت ناشی از اعلام خبر مربوط به گزارش NFP، در همان دقیقه اول اتفاق می‌افتد. از همین رو بسیاری از معامله‌گران، از جمله خود شما، تا بتوانید داده منتشرشده را تحلیل کنید، جهت معامله خود را مشخص کنید و سپس سفارش خود را ثبت و اجرا کنید، حرکت اصلی بازار انجام شده است و شما از معامله عقب مانده‌اید.

یادتان باشد که در بازار فارکس علاوه بر معامله‌گران خردی مثل شما، افراد حرفه‌ای و سازمان‌های مختلفی هم در حال معامله هستند که سرعت و ابزارهای آن‌ها بسیار بیشتر و بهتر از دیگران است.

پس راه‌حل چیست؟ یکی از راه‌هایی که افراد حرفه‌ای برای افزایش موفقیت خود در استفاده از این استراتژی استفاده می‌کنند، ثبت سفارش به‌صورت OCO است که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن می‌توانید مقاله «سفارش OCO چیست؟» را مطالعه کنید.

 

چه جفت ارزهایی تحت تاثیر گزارش NFP قرار می‌گیرند؟

بیشتر تاثیر شاخص NFP‌ روی آن دسته از جفت ارزهای فارکسی مثل EUR/USD است که یک طرف آن‌ها را دلار آمریکا تشکیل می‌دهد.

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، شاخص Non-Farm Payroll وضعیت اشتغال بیش از ۸۰ درصد مردم آمریکا را نشان می‌دهد. از همین رو بیشترین تاثیر آن روی جفت ارزهای فارکسی که یک طرف آن‌ها دلار آمریکا است، خواهد بود. از مهم‌ترین این جفت ارزها که با انتشار داده‌های NFP دچار نوسان می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یورو در مقابل دلار آمریکا (EUR/USD)
  • پوند انگلستان در مقابل دلار آمریکا (GBP/USD)
  • دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن (USD/JPY)
  • دلار آمریکا در مقابل فرانک سوئیس (USD/CHF)
  • دلار استرالیا در مقابل دلار آمریکا (AUD/USD)

لازم به ذکر است که سایر جفت ارزهای فارکس هم با انتشار گزارش NFP دچار نوسان می‌شوند که باید در هنگام معامله حواس‌تان به این موضوع هم باشد. چنین نوسانی می‌تواند حتی در جفت ارزهایی که یک طرف آن‌ها دلار نیست، حد ضرر یا «استاپ لاس» (Stop Loss) معامله شما را فعال کند و باعث ضرر شما شود.

اگر هنوز با بازار فارکس آشنایی کامل ندارید و با خواندن مقاله امروز علاقه‌مند به ورود به فارکس شده‌اید، می‌توانید با مطالعه مقاله جامع و قابل‌فهم «آموزش بازار فارکس از صفر تا صد برای مبتدیان» الفبای فارکس و نحوه ورود به فارکس را یاد بگیرید. در این مقاله همچنین نحوه پیدا کردن نمادهای معاملاتی و باز کردن موقعیت‌های معاملاتی خرید و فروش به‌صورت تصویری آموزش داده شده است.

 

سخن پایانی

شاخص NFP یا گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی داده‌ای است که هر ماه یک‌ بار و در جریان گزارشی منتشر می‌شود. مقدار دقیق این شاخص که میزان اشتغال حدود ۸۰ درصد کارگران آمریکا را نشان می‌دهد، تاثیر زیادی در بازار فارکس و سایر بازارهای مالی دارد.

زمانی که مقدار NFP از مقدار پیش‌بینی‌شده بیشتر باشد، باعث تقویت دلار در برابر سایر ارزهای فارکس می‌شود. به همین ترتیب زمانی که مقدار این شاخص از مقدار پیش‌بینی‌شده کمتر باشد سایر ارزها در مقابل دلار تقویت می‌شوند و می‌توان از نوسانات شکل‌گرفته در آن‌ها به درآمد دلاری رسید.

از همین رو مقاله امروز حسینی فایننس را به تعریف ساده و قابل‌فهم شاخص Non-Farm Payroll یا به‌اختصار NFP اختصاص دادیم و گفتیم که چگونه می‌توان در زمان انتشار گزارش مربوط به این شاخص، در بازار فارکس معامله کرد. البته فراموش نکنید که معامله در زمان انتشار اخبار برای افراد تازه‌کار پیشنهاد نمی‌شود و شاید بهتر باشد در زمان انتشار اخبار مهمی مثل NFP هیچ معامله‌ای انجام ندهید.

نظر شما در مورد معامله در زمان خبر چیست؟ آیا شما هم در بازار فارکس همزمان با انتشار اخبار معامله می‌کنید یا ترجیح می‌دهید در چنین زمان‌هایی تنها یک تماشاچی‌ باشید؟ لطفا از قسمت نظرات همین مقاله تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان به‌اشتراک بگذارید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
admiralmarketsskillingtixee

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا