کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش بورس

کد بورسی و کد آنلاین چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

دوره حضوری منتور شیپ

یکی از اولین قدم‌هایی که هر شخص ایرانی برای ورود به بازار بورس باید آن را انجام دهد دریافت کد بورسی است. این کد در واقع یک شناسه یکتا و منحصر به فرد است که در زمان ثبت نام، برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی صادر می‌شود. کد آنلاین کد دیگری است که توسط هر کارگزاری صادر می‌شود و به‌طور کامل با کد بورسی متفاوت است.

با این حال بسیاری از افرادی که به‌تازگی وارد بازار بورس شده‌اند، با شنیدن واژه‌های کد بورسی و کد آنلاین تصور می‌کنند که این دو واژه یکسان هستند و با داشتن یکی از آن‌ها لزومی به دریافت کد دیگر نیست.

این در حالی است که کد بورسی و کد آنلاین کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و داشتن هر دوی آن‌ها برای ورود به بورس تهران ضرورت دارد. در ادامه ابتدا کد بورسی و کد آنلاین را تعریف کرده و سپس این دو کد را از نقطه‌نظرهای مختلف با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

تعریف کد بورسی

کد بورسی شناسه‌ای یکتا و منحصر به فرد است که برای هر فرد حقیقی یا حقوقی صادر می‌شود. این کد از ترکیب سه حرف و پنج عدد به دست می‌آید.

کد بورسی یک رشته کاراکتر مخصوص و منحصر‌به‌فرد است که در زمان ثبت نام اولیه برای تمام افراد حقیقی و حقوقی صادر می‌شود. این کد مانند کد ملی برای هر فرد یکتا است و با داشتن آن می‌توان اطلاعات زیادی در مورد آن فرد کسب کرد.

هر کد بورسی از ترکیب پنج عدد تصادفی و سه حرف فارسی تشکیل می‌شود که این سه حرف فارسی معمولا سه حرف اول نام خانوادگی متقاضی است. برای مثال اگر نویسنده مقاله با نام خانوادگی «آذرکیش» متقاضی ثبت نام در بورس باشد، کد بورسی او می‌تواند به شکل«آذر۱۲۳۴۵» صادر شود.

تمام افراد و شرکت‌هایی که کد بورسی دارند، می‌توانند در بازار بورس و حتی فرابورس به معامله سهام، اوراق قرضه، اوراق مشارکت و دیگر اوراق بهادار بپردازند و از نوسانات شکل‌گرفته در این بازارها به درآمد برسند.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

نکته مهمی که در مورد کد بورسی وجود دارد این است که فرقی نمی‌کند کد بورسی خود را از کدام کارگزاری دریافت کرده باشید؛ زیرا در هر صورت کد بورسی شما یکتا خواهد بود و در کلیه کارگزاری‌ها تعریف می‌شود.

 

مراحل دریافت کد بورسی

حتما از خود می‌پرسید که مراحل دریافت کد بورسی چیست و چگونه می‌توان کد بورسی دریافت کرد؟ پاسخ به این سوال و نحوه ورود به بازار بورس به‌صورت صفر تا صد در مقاله جداگانه‌‌ای آموزش داده شده‌ که با مراجعه به آن می‌توانید راهنمای قدم به قدم دریافت کد بورسی را یاد بگیرید. با این حال به‌طور خلاصه نحوه دریافت کد بورسی را می‌توان در مراحل زیر خلاصه کرد:

  1. ثبت نام در سامانه سجام
  2. احراز هویت
  3. ثبت نام در کارگزاری مورد نظر

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد سامانه سجام و کارگزاری‌های بورس کسب کنید خواندن دو مقاله «سامانه سجام چیست؟ + نحوه ثبت نام در سامانه» و «کارگزاری چیست؟ آموزش ثبت نام در کارگزاری» را پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین کسانی که با خواندن مقاله امروز علاقه‌مند به ورود به بورس شده‌اند، خواندن دو مقاله «بورس چیست؟ ۰ تا ۱۰۰ آموزش بورس» و «آموزش خرید و فروش سهام در بورس به صورت آنلاین» نقطه شروع خوبی برای این کار خواهد بود.

 

تعریف کد آنلاین و کد آفلاین

کد آنلاین کدی است که در زمان ثبت نام در کارگزاری تولید می‌شود و کاربران می‌توانند با استفاده از آن وارد سامانه معاملات آنلاین آن کارگزاری شوند.

مقاله امروز در مورد تفاوت کد بورسی و کد آنلاین است. بنابراین حالا که با کد بورسی آشنا شدیم نوبت به تعریف کد آنلاین می‌رسد. کد آنلاین درواقع همان نام کاربری است که به‌همراه کلمه عبور برای ورود به سامانه‌های معاملاتی آنلاین هر کارگزاری به آن نیاز دارید.

به عبارت دیگر، تمام افرادی که تمایل به خریدوفروش سهام در بورس دارند، باید از طریق کارگزاری مورد نظر خود کد آنلاین دریافت کنند تا بدین ترتیب بتوانند وارد سامانه معاملاتی آنلاین آن کارگزاری شوند و سهام دلخواه خود را بخرند.

کد آنلاین بر خلاف کد بورسی یکتا و منحصر به فرد نیست و هر شخص می‌تواند چندین کد آنلاین داشته باشد.

به جز کد بورسی و کد آنلاین که در مورد آن‌ها صحبت کردیم، کد دیگری با نام کد آفلاین هم داریم که مختص دسترسی به سامانه معاملاتی آفلاین کارگزاری‌های مختلف است. هر شخص یا شرکت می‌تواند با در اختیار داشتن کد آفلاین وارد این سامانه‌ها شود و سفارش مورد نظر خود را ثبت کند. با این کار کارگزاری‌ها سفارش‌های ثبت شده را وارد معاملات اصلی می‌کنند.

با این حال امروزه به دلیل مزایای بی‌شماری که پلتفرم‌های آنلاین دارند، چندان از سامانه‌های معاملاتی آفلاین استفاده نمی‌شود و برای همین در ادامه بحث خود را روی تفاوت‌های کد بورسی و کد آنلاین متمرکز می‌کنیم.

 

تفاوت بین کد بورسی و کد آنلاین

کد بورسی و کد آنلاین هر دو از کدهای مورد نیاز برای ورود به بازار بورس هستند که از نظر ساختار، مرجع صادرکننده و یکتایی با یکدیگر فرق دارند.

اگر تا به اینجای کار مقاله را با دقت خوانده باشید حتما یادتان است که گفتیم کد بورسی یکتا و منحصر‌به‌فرد است اما هر شخص یا شرکت می‌تواند دو یا چند کد آنلاین داشته باشد. با این حال ویژگی «یکتا بودن» تنها نقطه تفاوت کد بورسی و کد آنلاین نیست و این دو کد از نقطه‌نظرهای دیگری هم با یکدیگر فرق دارند.

بیایید در ادامه با جزئیات بیشتری کد بورسی و کد آنلاین را از سه منظر «یکتا بودن»، «مرجع صادرکننده» و «ساختار» بررسی کنیم.

تفاوت کد بورسی و کد آنلاین

 

تفاوت کد بورسی و کد آنلاین از نظر یکتا بودن

کد بورسی مانند کد ملی هر نفر یکتا و منحصر به فرد است. این یعنی همان‌گونه که کد ملی هیچ دو نفری در ایران یکسان نیست، کد بورسی هیچ دو نفر نیز یکسان نیست. به عبارت دیگر، هر شخص حقیقی یا حقوقی که در بورس ایران فعالیت می‌کند، تنها یک کد بورسی دارد.

این در حالی است که کد آنلاین بیشتر شبیه شماره موبایل یا شماره کارت بانکی است. هر شخص می‌تواند از بانک‌های مختلف کارت‌های جداگانه‌ای دریافت کند و شماره کارت‌های مختلفی داشته باشد. به همین ترتیب هر نفر می‌تواند از اپراتورهای مختلف یک شماره موبایل دریافت کند.

کد آنلاین نیز به همین شکل است و هر شخص می‌تواند در کارگزاری‌های مختلف کد آنلاین مخصوص آن کارگزاری را داشته باشد.

 

مقایسه کد آنلاین و کد بورسی از نظر ساختار

همان‌طور که در بخش تعریف کد بورسی اشاره کردیم، کد بورسی از ترکیب سه حرف و پنج عدد تصادفی ایجاد می‌شود که این سه حرف معمولا حروف ابتدایی نام خانوادگی افراد است. البته این یک قانون نیست و ممکن است در کد بورسی برخی افراد از سه حرف نام خانوادگی آن‌ها استفاده نشود. در هر صورت نمونه‌هایی از کد بورسی افراد مختلف را در زیر مشاهده می‌کنید:

  • آذر۱۲۳۴۵
  • حسی۴۳۵۶۷
  • هما۵۴۳۸۹

این در حالی است که کد آنلاین هیچ ساختار مشخص و واحدی ندارد و هر کارگزاری متناسب با سامانه خود می‌تواند ساختار کد آنلاین مخصوص خود را داشته باشد. ممکن است در صدور کد آنلاین، هر کارگزاری از ترکیبی از حروف و اعدادی مثل شماره تلفن، کد ملی و… استفاده کند.

بنابراین تفاوت کد بورسی و کد آنلاین از نظر ساختار اینجاست که کد بورسی یک ساختار یکتا و مشخص دارد و قابل‌تغییر نیست اما کد ‌آنلاین بسته به کارگزاری انتخابی ممکن است متفاوت باشد. همچنین بیشتر کارگزاری‌ها به مشتریان خود اجازه می‌دهند نام کاربری خود را که برای ورود به سامانه معاملاتی مورد نیاز است، تغییر دهند.

 

تفاوت کد بورسی و کد آنلاین از نظر مرجع صادرکننده

نکته دیگری که باعث تفاوت کد بورسی و کد آنلاین می‌شود مرجعی است که این دو کد را صادر می‌کند. مرجع صادرکننده کد بورسی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است اما کد آنلاین هر نفر توسط کارگزاری که در آن ثبت نام کرده است، صادر می‌شود.

 

چرا به کد بورسی و کد آنلاین نیاز داریم؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود مردم و شرکت‌های مختلف به کد بورسی نیاز پیدا کنند، ورود به بازار بورس و کسب سود از خریدوفروش سهام است. همان‌طور که گفتیم بدون داشتن کد بورسی و کد آنلاین نمی‌توان در کارگزاری‌ها سهام شرکت‌های مختلف را معامله کرد.

علاوه بر این، افراد ممکن است به دلیل دسترسی به برخی از سهام‌های تخصیصی از جمله سهام ترجیحی و سهام عدالت نیز به کد بورسی نیاز پیدا کنند. سهام ترجیحی به سهامی گفته می‌شود که یک شرکت در اختیار کارمندان خود قرار می‌دهد. سهام عدالت نیز سهامی است که در گذشته و توسط دولت در اختیار مردم عادی قرار گرفت.

اما نیاز به کد بورسی و کد آنلاین به اینجا ختم نمی‌شود. برخی از سرمایه‌گذاران دانش و زمان کافی برای معامله در بورس را ندارند و ترجیح می‌دهند با استفاده از روش‌های غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند. این افراد می‌توانند با سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری به هدف خود برسند.

بنابراین افراد علاقه‌مند به کسب سود از صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز برای این کار نیاز به دریافت کد بورسی دارند. صندوق سرمایه‌گذاری به صندوقی گفته می‌شود که مبالغ خرد سرمایه‌گذاران مختلف را جمع‌آوری می‌کند و این سرمایه را در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند.

در این صندوق‌ها وظیفه تحلیل بازار و انجام معامله بر عهده تحلیل‌گران و معامله‌گران حرفه‌ای قرار دارد و برای همین یک راه آسان، کم‌ریسک و حرفه‌ای برای درآمدزایی از بازار بورس تهران به‌شمار می‌رود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیش‌نهاد می‌کنیم حتما مقاله «صندوق سرمایه گذاری چیست؟ | چگونه در این صندوق ها سرمایه گذاری کنیم؟» را مطالعه کنید.

ضمن اینکه به این نکته هم توجه داشته باشید که بازار آتی کالا نیازمند دریافت کد مخصوص به خود است که به آن کد معاملاتی‌ آتی کالا می‌گوییم. در این بازار کالاهایی مثل صندوق طلا، نقره و زعفران خریدوفروش می‌شود و دریافت کد آن مراحل مخصوص خود را دارد. این مراحل در جریان مقاله جداگانه‌ای با عنوان «نحوه دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا» به‌طور کامل توضیح داده شده است.

 

سخن پایانی

دریافت کد بورسی یکی از اولین کارهایی است که هر سرمایه‌گذار علاقه‌مند به بورس ایران باید آن را انجام دهد. با این کار یک شناسه یکتا و منحصر به فرد به او تعلق می‌گیرد و مانند کد ملی هر فرد تنها مختص او است. کد بورسی از نظر ظاهری از ترکیب سه حرف و پنج عدد تصادفی ساخته می‌شود.

از طرف دیگر کد آنلاین را داریم که توسط کارگزاری و در زمان ثبت نام برای هر شخص حقیقی یا حقوقی ساخته می‌شود. این کد همان نام کاربری است که در کنار کلمه عبور از آن‌ها برای ورود به سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها استفاده می‌شود.

بسیاری از کسانی که به‌تازگی وارد بازار بورس شده‌اند، به‌اشتباه فکر می‌کنند که کد بورسی و کد آنلاین یکی هستند یا تفاوت چندانی بین آن‌ها وجود ندارد. این در حالی است که کد بورسی و کد آنلاین کاملا با یکدیگر فرق دارند و کاربردشان هم جدا است.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا کد بورسی و کد آنلاین خود را برای خریدوفروش سهام دریافت کرده‌اید یا ترجیح می‌دهید در بازارهای مالی دیگری همچون بازار فارکس یا ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید؟ لطفا دیدگاه‌ خود را از قسمت نظرات همین مقاله با ما به‌اشتراک بگذارید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا