کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش بورس

آشنایی با نحوه دریافت کالا از انبارهای بورس کالا

دوره حضوری منتور شیپ

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس که ریسک کمتری به همراه دارد معامله گواهی سپرده کالاست. با این روش سرمایه‌گذار یک کالای فیزیکی را در قالب گواهی کالا، خرید و فروش می‌کند و در آخر می‌تواند با سررسید گواهی، کالای فیزیکی را از انبار بورس دریافت کند.

در این روش به جای جابه‌جا کردن کالا به شکل فیزیکی یک گواهی برای آن کالا معامله می‌شود. اگر شما هم به معامله این اوراق علاقه دارید ولی روش معامله و دریافت کالا از انبارهای بورس کالا را نمی‌دانید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

گواهی سپرده کالا چیست؟

گواهی سپرده کالایی نوعی اوراق بهادار است که مالکیت دارنده آن را بر مقدار معینی از یک کالای خاص، که به آن دارایی پایه گفته می‌شود، نشان می‌دهد. تاریخچه گواهی سپرده کالایی به سال ۱۳۹۴ باز می‌گردد که برای اولین‌بار در بازار بورس کالا ایران راه‌اندازی شد.

گواهی سپرده کالا، اوراق بهاداری است که به‌‌عنوان جایگزین یک کالای فیزیکی مورد معامله قرار می‌گیرد. این اوراق توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و به پشتوانه قبض انبار که توسط انبارهای مورد تایید بورس کالا صادر شده، منتشر می‌شوند. محصولات کشاورزی، ‌فلزات و سایر کالاها مانند سیمان، مواد پتروشیمی و سنگ آهن می‌توانند به شکل گواهی سپرده کالا معامله شوند.

به عبارت ساده‌تر، شما کالای خود را به انبار مورد تایید بورس کالا تحویل می‌دهید و در قبال آن، گواهی سپرده کالایی دریافت می‌کنید. این گواهی نشان می‌دهد که شما مالک آن مقدار از کالا هستید و می‌توانید آن را در بورس کالا به فروش برسانید یا تا زمان سررسید نگهداری کنید.

گواهی سپرده کالایی، اوراق بهادار با درآمد ثابت نیست و سود مشخصی به صاحب آن تعلق نمی‌گیرد. قیمت گواهی سپرده کالایی با توجه به قیمت کالای پایه در بازار تعیین می‌شود. دارندگان گواهی سپرده کالایی می‌توانند در تاریخ سررسید، کالای خود را از انبار تحویل بگیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گواهی سپرده کالایی، می‌توانید به وب سایت بورس کالا یا سایت کارگزاری‌های مورد نظر خود مراجعه کنید.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

مزایای گواهی سپرده کالا

 

عرضه محصول در بورس کالا

مالک محصول پس از اینکه مقدار مشخصی از محصول خود را به انبارهای تایید شده توسط سازمان بورس تحویل داد، کالای وی با استانداردهای کیفی ارزیابی شده و پس از تایید، گواهی سپرده کالا دریافت خواهد کرد.

فروشنده یا مالک محصول با ثبت نام در کارگزاری می‌تواند کد سهام‌داری بگیرد و گواهی سپرده خود را برای فروش در بورس عرضه کند. در نهایت پس از فروش رفتن گواهی سپرده کالا، وجه دریافتی توسط کارگزاری به حساب فروشنده منتقل می‌شود.

 

فرایند خرید گواهی

پس از اینکه فرد مالک، محصول خود را در اختیار انبارهای بورس قرار داد و درخواست صدور گواهی سپرده را ثبت کرد، محصول به لحاظ کیفی مطابق با استاندارها بررسی می‌شود و با تعیین مدت زمان نگهداری در انبار و تاریخ سررسید قرارداد در انبار ذخیره خواهد شد.

در مرحله بعدی، مشخصات محصول ثبت و گواهی سپرده کالا برای آن صادر می‌شود. تمام افرادی که کد بورسی دارند می‌توانند این گواهی را در سامانه بورسی مشاهده و نسبت به خرید و فروش آن اقدام کنند. همچنین، با در اختیار داشتن گواهی سپرده، می‌توانند نسبت به دریافت کالای خود اقدام کنند.

 

انواع معامله گواهی سپرده کالا

معاملات گواهی سپرده کالا به دو شکل پیوسته و ناپیوسته صورت می‌گیرد.

با توجه به شکل خرید و فروش گواهی سپرده کالا در بورس، ‌این معاملات به دو صورت امکان‌پذیر هستند:

  • معاملات ناپیوسته: در معاملات ناپیوسته فرد معامله‌گر تنها می‌تواند این اوراق را خریداری کند و امکان فروش این گواهی برای او وجود ندارد. این بدان معناست که با خرید گواهی می‌تواند محصول فیزیکی را از انبار تحویل بگیرد.
  • معاملات پیوسته: در معاملات پیوسته برخلاف معاملات ناپیوسته، امکان خرید و فروش گواهی سپرده وجود دارد. یعنی خریدار می‌تواند گواهی را پس از خرید، بفروشد یا مستقیم آن را تحویل بگیرد.

 

فرایند تسویه معاملات از سوی طرفین

در معامله گواهی سپرده کالا قراردادهایی تنظیم می‌شود که برای مدت زمان مشخصی اعتبار دارند و قیمت نیز در آن‌ها ذکر می‌شود. معامله‌گران می‌توانند تا پیش از فرارسیدن تاریخ انقضا، این گواهی‌ها را خرید و فروش کنند؛ اما با فرارسیدن تاریخ انقضا یا سررسید این قرارداد فردی که صاحب گواهی است می‌تواند برای دریافت کالا اقدام نماید.

 

خریدار

به منظور دریافت کالای فیزیکی فرد خریدار باید یک فرم «آمادگی برای دریافت کالا» در کارگزاری تکمیل کند. پس از بررسی مدارک و انطباق آن‌ها با سپرده کالایی خریداری شده، کارگزاری نامه خروج کالا از انبار را برای شما صادر کرده و از طریق تماس یا پیامک شما را مطلع می‌سازد. پس از دریافت تماس از کارگزاری، با مراجعه به یکی از انبارهای مورد تایید بورس کالا، کالای خود را دریافت کنید.

 

فروشنده

در طرف مقابل، معامله‌گری که کالای خود را در قبال دریافت وجه به فروش رسانده است، باید در موعد سر رسید قرارداد طی انجام فرآیند خاص، کالای مورد معامله را به انبار بورس کالا تحویل دهد.

در این مرحله به منظور تسویه معامله باید در ابتدا فرم مربوطه منوط به «فرم آمادگی برای تحویل کالا» را تکمیل و به کارگزاری ارسال کرد. لازم به ذکر است که کالای مورد معامله باید به طور تمام و کمال برای تحویل به خریدار، در انبار بورس کالا ثبت شود.

 

نحوه دریافت کالا از انبار بورس کالا

پس از اینکه تصمیم به فروش گواهی سپرده کالای خود گرفتید، باید مطابق با مراحل زیر پیش روید:

۱. انتخاب انبار: پس از خرید گواهی سپرده، باید انبار مورد نظر خود را برای تحویل کالا انتخاب کنید. لیست انبارهای مورد تایید بورس کالا در وب سایت بورس کالا و همچنین در سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها قابل مشاهده است.

۲. تسویه حساب: قبل از مراجعه به انبار برای دریافت کالا، باید نسبت به تسویه حساب کامل با کارگزاری اقدام نمایید. این شامل پرداخت وجه کامل گواهی سپرده و همچنین هزینه‌های انبارداری و حمل و نقل است.

۳. ارائه مدارک: هنگام مراجعه به انبار، باید اصل گواهی سپرده کالایی، کارت ملی و یا شناسنامه و همچنین مدارک مربوط به مالکیت کالا را به انباردار ارائه دهید.

۴. تحویل کالا: پس از بررسی مدارک و احراز هویت، انباردار کالا را به شما تحویل خواهد داد.

مراحل تحویل کالا از انبار بورس

 

سوالات متدلول

۱. برای خرید گواهی سپرده کد بورسی جدید لازم است؟

اگر پیش از این در بورس فعالیت داشتید و کد بورسی دارید نیازی به گرفتن کد بورسی جدید وجود ندارد.

۲. قیمت محصولات گواهی سپرده چگونه مشخص می‌شود؟

پس از اینکه محصول تحویل انبار داده شد،‌ از نظر کیفیت و استانداردهای لازم بررسی و توسط کارشناسان قیمت‌گذاری می‌شود.

۳. در صورت عدم تحویل به کجا مراجعه کنم؟

پس از تسویه قرارداد، فروشنده موظف است طبق قرارداد کالای معامله شده را تحویل دهد. در صورت عدم تحویل کالا در بورس کالا در موعد مقرر، فروشنده ۳۰ روز تقویمی مهلت دارد تا کالا را تحویل دهد. در این مدت روزانه ضریب ۰.۰۰۲۵ ارزش معامله به عنوان جریمه به خریدار باید پرداخت شود.

در صورت اینکه فروشنده تا ۳۰ روز تقویمی پس از زمان مقرر کالا را تحویل ندهد، خریدار می‌تواند درخواست فسخ قرارداد بدهد. در این صورت فروشنده مکلف است ۵ درصد ارزش معامله به اضافه کارمزد طرفین قرارداد را به عنوان جریمه پرداخت نماید.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه دریافت کالا از انبارهای بورس کالا، می‌توانید به وب‌سایت بورس کالا یا به کارگزاری که در آن کد بورسی دریافت کرده‌اید مراجعه نمایید.

 

سخن پایانی

گواهی سپرده کالا نوعی اوراق بهادار برای معامله در بورس است که در ازای تحویل کالا توسط مالک به انبارهای بورس صادر و برای معامله در بازار بورس عرضه می‌شود. افرادی که کد بورسی دارند می‌توانند این گواهی را تا پیش از تاریخ سررسید خرید و فروش کنند یا به طور مستقیم، کالای فیزیکی را از انبارهای بورسی تحویل بگیرند. در این مقاله ما جزییات برای معامله این گواهی‌ها و نحوه تحویل کالا از انبار بورس را توضیح دادیم.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا