کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش فارکس

حرکت شارپی یا اسپایک (Spike) قیمت چیست؟

دوره حضوری منتور شیپ

معامله در بازار فارکس بسیار داینامیک است. بازار فارکس از جمله بازارهای مالی است که به حرکات سریع قیمت و نوسان‌های عجیب و غریب معروف است. یکی از پدیده‌های رایج در بازار فارکس اسپایک است که با حرکات تند و سریع قیمت مشخص می‌شود.

در حقیقت اسپایک اصطلاحی است که به طور معمول در تحلیل تکنیکال و برای توصیف حرکت ناگهانی قیمت استفاده می‌شود. در این مقاله، ما به بررسی این موضوع می‌پردازیم که اسپایک چیست، چگونه ایجاد می‌شود و معامله‌گران چطور می‌توانند با آن معامله کنند.

اسپایک (Spike) در معاملات چیست؟

اسپایک (Spike) در معاملات به معنای افزایش یا کاهش ناگهانی و شدید قیمت در یک بازه زمانی کوتاه است. این حرکت ناگهانی قیمت، اغلب با افزایش قابل توجه در حجم معاملات همراه است. اسپایک‌ها می‌توانند در هر دو جهت صعودی و نزولی بازار رخ دهند.

اسپایک حرکت خیلی سریع و شارپ قیمت است که در یک زمان کوتاه و به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد. اسپایک‌ها ممکن است در هر بازه زمانی رخ دهند، اما در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر مانند چارت‌های یک دقیقه‌ای و ۵ دقیقه‌ای‌ رایج‌تر هستند.

به بیان دیگر، اسپایک به الگوهای معکوس اشاره دارد و از دو روند متضاد تشکیل شده است. قیمت، بسته به روند فعلی، یک حرکت صعودی یا نزولی دارد و سپس در جهت مخالف برگشت پیدا می‌کند. در نمودار، این الگو شبیه یک حرف باریک “V” است.

اسپایک‌ها ممکن است به دلایل مختلف رخ دهند؛ مانند اخبار اقتصادی غیرمنتظره، رویدادهای سیاسی، احساسات بازار، یا عوامل تکنیکال مانند تنظیمات دستورات توقف ضرر. آن‌ها همچنین می‌توانند ناشی از نقدینگی کم در بازار باشند که تاثیر هر خبر یا رویدادی را تقویت می‌کند.

 

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

با انواع اسپایک آشنا شوید

  • اسپایک‌های صعودی: این اسپایک‌ها زمانی رخ می‌دهند که قیمت به طور ناگهانی و شدید افزایش یابد. معمولا اسپایک نزولی با یک پولبک به سمت بالا همراه است.
  • اسپایک‌های نزولی: این اسپایک‌ها زمانی رخ می‌دهند که قیمت به طور ناگهانی و شدید کاهش یابد. این مدل اسپایک با یک مومنتوم بولیش که به یک سقوط شارپ می‌انجامد، شناخته می‌شود؛ و به شکل یک “V”‌ معکوس است.

اسپایک

 

چه زمانی اسپایک رخ می‌دهد؟

فاکتورهای زیادی ممکن است موجب ایجاد اسپایک در نمودار قیمت یک دارایی شوند که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • انتشار اخبار یا رویدادهای مهم: اخبار یا رویدادهای غیرمنتظره، مانند گزارش‌های درآمد قوی‌تر از حد انتظار یا تغییرات ناگهانی در نرخ بهره، می‌توانند باعث ایجاد نوسانات ناگهانی در قیمت شوند.
  • ورود یا خروج سرمایه‌های بزرگ: ورود یا خروج ناگهانی حجم زیادی از سرمایه به یک بازار خاص می‌تواند نقدینگی را تحت تأثیر قرار داده و منجر به اسپایک شود.
  • احساسات بازار: گاهی اوقات، نوسانات شدید قیمت به دلیل ترس و طمع معامله‌گران ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، اگر اکثر معامله‌گران نسبت به یک دارایی خاص خوش‌بین شوند، ممکن است تقاضا به سرعت افزایش یابد و قیمت را به‌طور ناگهانی افزایش دهد.
  • دستکاری بازار: در برخی موارد، اسپایک‌ها می‌توانند نتیجه دستکاری بازار باشند، جایی که معامله‌گران بزرگ برای ایجاد نوسانات مصنوعی در قیمت و کسب سود اقدام می‌کنند.

 

تشخیص کندل و الگوی اسپایک

کندلی که اسپایک در آن اتفاق می‌افتد یک بدنه مستطیلی کوچک با فتیله‌های (سایه) بلند دارد.‌ حال برای شناسایی الگوی اسپایک به دنبال نشانه‌های زیر باشید:

  • بدنه کوچک‌: بدنه‌های شمعدانی معمولا کوچک‌تر هستند، که نشان‌دهنده شکاف قیمتی کمتری بین قیمت‌های باز و بسته شدن است.
  • فتیله یا سایه بالایی بلند: روی بدنه خط بلندی وجود دارد. این فتیله بالایی، بالاترین قیمتی را که سهام در یک دوره زمانی معین به آن رسیده نشان می‌دهد.
  • فتیله یا سایه پایینی بلند: خط پایینی بلند دیگری در پایین بدنه وجود دارد. این خط پایینی، کمترین قیمتی را که سهام در مدت مشابه به آن رسیده نشان می‌دهد.

نشانه‌های اسپایک

 

استراتژی ترید با اسپایک

معامله با اسپایک‌ها می‌تواند پر سود اما پرخطر باشد. به دلیل نوسانات شدید قیمت، اسپایک‌ها می‌توانند فرصت‌های معاملاتی جذابی را برای معامله‌گران باتجربه ایجاد کنند. با این حال، این نوسانات همچنین می‌توانند ریسک قابل توجهی را به همراه داشته باشند، به‌خصوص برای معامله‌گران تازه‌کار.

برای معامله با اسپایک‌ها حتما باید از همان ابتدا که الگو را تشخیص دادید، حد سود و حد ضرر خود را تعیین کنید. بعد خیلی سریع برای حجم معامله تصمیم بگیرید و وارد معامله شوید.

معامله‌گران می‌توانند با شناسایی جهت اسپایک و معامله در همان جهت، از آن سود ببرند. زمانی که قیمت به سطحی کف یا سقف الگوی اسپایک رسید در جهت روند، وارد معامله شوید. درصد کمی از موجودی خود را وارد معامله کنید. مدام قیمت را زیر نظر بگیرید و متناسب با آن، حد سود و ضرر را تغییر دهید. هر زمان قیمت با حد سود شما برخورد کرد معامله را ببندید.

راز یک استراتژی معاملاتی موفق با حرکت اسپایک، شناسایی به موقع الگو، تائید روند و مدیریت ریسک است. معامله‌گران می‌توانند با یک استراتژی حساب شده و استفاده از تکنیک‌های مدیریت ریسک مناسب از فرصت‌های معاملاتی که الگوی اسپایک فراهم می‌کند، استفاده کنند.

ممکن است معامله‌گران باتجربه با انتظار برای اصلاح قیمت پس از اسپایک و معامله در خلاف جهت روند، از آن سود ببرند. بعضی دیگر از معامله‌گران ترجیح می‌دهند تا زمانی که اسپایک تثبیت شود صبر کرده و سپس در محدوده رنج معامله کنند.

 

نکاتی برای معامله با اسپایک‌ها:

برای معامله اسپایک‌هایی که در بازار یک دارایی اتفاق می‌افتد لازم است که نکات زیر را حتما در نظر بگیرید:

  • قبل از معامله، تحقیقات خود را انجام دهید: قبل از اینکه با اسپایک معامله کنید، مهم است که علت ایجاد آن را درک کنید. اخبار یا رویدادهایی که باعث ایجاد اسپایک شده‌اند را بررسی کنید و تحلیل تکنیکال خود را انجام دهید.
  • از مدیریت ریسک استفاده کنید: هنگام معامله با اسپایک‌ها، استفاده از دستورات Stop-Loss بسیار مهم است. این دستورات به شما کمک می‌کنند تا ضرر خود را در صورت حرکت قیمت برخلاف جهت معامله خود محدود کنید.
  • احساسات خود را کنترل کنید: معامله با اسپایک‌ها می‌تواند استرس‌زا باشد. پس احساسات خود را کنترل کنید و از تصمیم‌گیری‌های عجولانه بر اساس ترس یا طمع خودداری کنید.

نکات مهم در معامله اسپایک‌ها

 

سخن پایانی

اسپایک یک پدیده رایج در معاملات فارکس است که می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله اخبار اقتصادی، رویدادهای سیاسی، احساسات بازار، عوامل فنی و نقدینگی پایین باشد. جهش ناگهانی قیمت در کنار سود خوبی که به همراه دارد ممکن است سرمایه شما را هم به خظر بیاندازد.

در حالی که معامله با اسپایک‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، تریدرها با استفاده از دستورات حد ضرر، سفارشات محدود، نظارت بر اخبار و رویدادهای اقتصادی و استفاده از تحلیل تکنیکال، ریسک خود را به حداقل می‌رسانند.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
fxclearingforex.academy

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا