کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش تحلیل تکنیکال

اوردربلاک (Order Block) چیست و چگونه آن‌ها را معامله کنیم؟

دوره حضوری منتور شیپ

یکی از استراتژی‌های معاملاتی اسمارت مانی، اوردربلاک‌ها هستند که نقش بسزایی در دنیای بازارهای مالی دارند و یادگیری آن‌ها می‌تواند پتانسیل سود شما از معاملات را بهبود بخشند. حالا شاید برای شما سوال شود که اصلا اوردربلاک چیست و چطور می‌توان با استفاده از آن‌ها استراتژی معاملاتی طراحی کرد.

به طور کلی، اوردر بلاک‌ها سفارش‌هایی برای خرید یا فروش ارزها یا سایر دارایی‌ها در حجم زیاد هستند. در این مقاله به بررسی اوردر بلاک‌ها، انواع آن‌ها و نحوه معامله و مدیریت ریسک مرتبط با آن‌ها می‌پردازیم. اگر به معامله با اوردربلاک‌ها علاقه دارید تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

تعریف اوردربلاک (Order block)

«اوردر بلاک» (Order Block) منطقه‌ای است در نمودار قیمت یک دارایی که در آن تعداد زیادی از سفارشات در انتظار اجرا هستند.

اوردربلاک در بازار ارز زمانی اتفاق می‌افتد که یک بانک یا موسسه بزرگ بخواهد سفارش بزرگی را ثبت کند. با این حال، از آنجایی که موسسه نمی‌خواهد بازار را بی‌ثبات کند، سفارش را به قطعات یا بلاک‌ها تقسیم می‌کند تا زمانی که به هدف خود برسد.

هدف از این کار این است که بانک یا موسسه اطمینان حاصل کند پول مورد نظر خود را بدون ایجاد اختلال در بازار با گران‌کردن یا بسیار ارزان کردن، بدست آورد.

اوردر بلاک‌ها نواحی مهمی در نمودار قیمت هستند؛ زیرا در بازار فارکس، این بانک‌ها و موسسات بزرگ هستند که با ثبت سفارشات بزرگ سقف‌ها و کف‌های بزرگی ایجاد می‌کنند که به عنوان سطوح حمایت و مقاومت در نظر گرفته می‌شوند.

در یک بازه زمانی معین، سطوح حمایت و مقاومت نمایانگر مرزهای سقف و کف قیمت یک جفت ارز هستند. یک تریدر می‌تواند تا حد زیادی سطوح حمایت و مقاومت را با مشاهده نمودار قیمت برای یک دوره زمانی خاص و دیدن سطوح کف و سقف قیمت، شناسایی کند.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

از سوی دیگر، یک اوردربلاک را نمی‌توان لزوما با نگاه کردن به نمودار قیمت مشخص کرد؛ به این دلیل که یک اوردر بلاک بر اساس حرکات تاریخی قیمت شکل نمی‌گیرد، بلکه بر اساس سطح علاقه فعلی شرکت‌کنندگان و فعالیت بازار در یک سطح قیمت خاص ایجاد می‌شود.

گفتنی است که اوردر بلاک‌ها می‌توانند اطلاعات ارزشمندی در مورد روند بازار و معاملاتی که قرار است شکل بگیرند به معامله‌گران ارائه دهند. به عنوان مثال، اگر قیمت از یک اوردر بلاک عبور کند، می‌تواند نشانه‌ای از تغییر در روند یا تغییر در احساسات بازار باشد.

مزایا و معیاب اوردربلاک

 

چگونه اوردربلاک‌ها را شناسایی کنیم؟

اوردربلاک‌ها را می‌شود در هر بازه زمانی شناسایی کرد. در تحلیل تکنیکال، انتخاب بازه زمانی معاملات به سبک معاملاتی شما بستگی دارد. اگر قصد انجام معامله کوتاه مدت یا روزانه دارید، از بازه‌های زمانی کوچک مانند پنج یا پانزده دقیقه استفاده کنید. در غیر این صورت، از تایم‌فریم‌های بزرگ‌تری مانند ۴ ساعت (H4) یا روزانه (D1) استفاده نمایید.

پپس از انتخاب بازه زمانی صحیح، باید روند بازار را بررسی و شناسایی کنید. این اصلی‌ترین بخش معامله شما خواهد بود. در این مرحله، به دنبال مناطقی باشید که قیمت به طور قابل توجهی واکنش نشان می‌دهد:

  • واکنش‌های معکوس شدید
  • تثبیت‌های طولانی
  • برک اوت‌های قوی

برای تشخیص سطوح اوردربلاک، بالاترین و کمترین قیمت آخرین کندل را که برخلاف جهت حرکت شارپ قیمت بسته شده مشخص می‌کنیم. این سطوح نشان‌دهنده مناطقی هستند که معامله‌گران بزرگ و نهادی ممکن است سفارش‌های بزرگی را قرار داده باشند.

در ابتدا، ممکن است شناسایی صحیح اوردربلاک برای شما کمی چالش برانگیز باشد. راه دیگر برای یافتن اوردربلاک‌ها استفاده از اندیکاتور است.

برای این کار ابتدا وارد پلتفرم TradingView شوید. در قسمت Indicators عبارت Order Block Finder را جستجو کنید. چندین اندیکاتور وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، روی گزینه مورد نظر کلیک کنید تا اندیکاتور مورد نظر به نمودار شما اضافه ‌شود. این اندیکاتور اوردربلاک را در بازه‌های زمانی مختلف شناسایی می‌کند و می‌توانید از آن‌ها برای یافتن مناطق مهم استفاده کنید.

چگونه اوردر بلاک‌ها را شناسایی کنیم؟

اوردربلاک صعودی جایی است که آخرین کندل نزولی در یک روند نزولی قبل از افزایش شدید، تشکیل شده‌ است. برعکس، در یک اوردربلاک نزولی، معامله‌گران آخرین کندل صعودی را قبل از یک ریزش قابل توجه شناسایی می‌کنند. توجه داشته باشید که مشاهده کندل‌های اوردربلاک در بازه زمانی بالاتر محتمل‌تر است.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که به دنبال مناطقی با حجم معاملات بالا بگردید. به این معنی که محدوده نوسان قیمت، بسیار کوچک باشد (مشابه مناطق عرضه و تقاضا)، زیرا با فشرده‌تر شدن محدوده، احتمال وجود سفارشات بزرگ‌تر در آن منطقه، افزایش پیدا می‌کند.

 

انواع اوردربلاک

در بازارهای مالی، شناخت سطوح کلیدی که معامله‌گران بزرگ در آن‌جا دست به معامله می‌زنند، از اهمیت بالایی برخوردار است. اوردربلاک‌ها نیز از جمله مناطق مهمی هستند بر روی نمودار قیمت که باید انواع آن‌ها را بشناسید و نحوه تشخیص‌شان را بلد باشید.

 

اوردربلاک صعودی

این نوع اوردربلاک، نشان‌دهنده وجود تقاضای قوی در یک محدوده قیمتی خاص است. به عبارت دیگر، معامله‌گران بزرگ در این سطح، اقدام به خرید حجم قابل‌توجهی از دارایی می‌کنند. در نتیجه، این سطح می‌تواند به عنوان یک سطح حمایتی قوی عمل کند و احتمال برگشت قیمت به سمت بالا را افزایش دهد.

مشخصات کلیدی:

  • تشکیل در انتهای یک روند نزولی یا در سطوح حمایتی قبلی
  • حجم معاملات بالا در محدوده قیمتی اوردربلاک
  • بسته شدن کندل در بالای محدوده اوردربلاک

اوردر بلاک صعودی

 

اوردربلاک نزولی

این نوع اوردربلاک، نشان‌دهنده وجود عرضه قوی در یک محدوده قیمتی خاص است. به عبارت دیگر، معامله‌گران بزرگ در این سطح، اقدام به فروش حجم قابل‌توجهی از دارایی می‌کنند. در نتیجه، این سطح می‌تواند به عنوان یک سطح مقاومت قوی عمل کند و احتمال برگشت قیمت به سمت پایین را افزایش دهد.

مشخصات کلیدی:

  • تشکیل در انتهای یک روند صعودی یا در سطوح مقاومتی قبلی
  • حجم معاملات بالا در محدوده قیمتی اوردربلاک
  • بسته شدن کندل در پایین محدوده اوردربلاک

اردر بلاک نزولی

 

بریکر بلاک (Breaker Block)

این نوع اوردربلاک، زمانی رخ می‌دهد که قیمت پس از شکست یک سطح حمایتی یا مقاومتی، به طور موقت به داخل آن سطح نفوذ می‌کند، اما با واکنش معامله‌گران بزرگ مواجه شده و به سمت مخالف حرکت می‌کند. این نوع اوردربلاک، می‌تواند نشان‌دهنده تغییر روند یا تله گاوی/خرسی باشد.

مشخصات کلیدی:

  • شکست اولیه یک سطح حمایتی یا مقاومتی
  • نفوذ موقت قیمت به داخل سطح شکسته شده
  • واکنش شدید قیمت و بازگشت به سمت مخالف
  • حجم معاملات بالا در نقطه برگشت

بریکر بلاک (Breaker Block)

 

ریجکشن بلاک (Rejection Block)

این نوع اوردر بلاک، زمانی رخ می‌دهد که قیمت به یک سطح حمایتی یا مقاومتی نزدیک می‌شود، اما بدون نفوذ به آن، با واکنش معامله‌گران بزرگ مواجه شده و به سمت مخالف حرکت می‌کند. این نوع اوردربلاک، می‌تواند نشان‌دهنده قدرت و اعتبار آن سطح حمایت یا مقاومت باشد.

مشخصات کلیدی:

  • نزدیک شدن قیمت به یک سطح حمایت یا مقاومت
  • عدم نفوذ قیمت به سطح مورد نظر
  • واکنش قیمت و بازگشت به سمت مخالف
  • حجم معاملات بالا در نقطه برگشت

ریجکشن بلاک (Rejection Block

 

وکیوم بلاک (Vacuum Block)

این نوع اوردر بلاک، زمانی رخ می‌دهد که قیمت پس از یک حرکت شارپ صعودی یا نزولی، به یک محدوده قیمتی خاص می‌رسد و در آن محدوده با کمبود نقدینگی مواجه می‌شود. این نوع اوردربلاک، می‌تواند نشان‌دهنده توقف موقت روند یا احتمال برگشت قیمت باشد.

مشخصات کلیدی:

  • حرکت شارپ صعودی یا نزولی قیمت
  • رسیدن قیمت به یک محدوده قیمتی خاص
  • کاهش حجم معاملات در محدوده مورد نظر
  • کندل‌های با رنج کوچک در محدوده وکیوم

وکیوم بلاک (Vacuum Block)

 

چگونه اوردر بلاک‌ها را معامله کنیم؟

در زیر یک راهنمای گام‌به‌گام برای معامله با اوردربلاک‌ها آورده شده است؛ در صورتی که این مراحل را درست اجرا کنید معامله موفقی خواهید داشت.

  1. روند را مشخص کنید: اولین و مهم‌ترین مرحله در معاملات تعیین روند و ساختار بازار است. ابتدا روند بازار را مشخص کنید. ببینید روند بازار صعودی، نزولی یا دامنه‌دار است. فقط در جهت روند معامله کنید! به عنوان مثال، اگر در یک روند صعودی هستید، فقط از اوردربلاک‌هایی استفاده کنید که نقش حمایت‌کننده دارند. به عنوان مثال، در تصویر زیر روند نزولی را در تایم فریم روزانه جفت ارز USD/CAD مشاهده می‌کنیم. قیمت در حال ثبت سطوح و سقف‌های پایین‌تر است.

چگونه اوردر بلاک‌ها را معامله کنیم؟

  1. اوردربلاک‌ها را شناسایی کنید: در این مرحله باید اوردربلاک را شناسایی کنید. در این مثال، ما فقط باید اوردربلاک‌هایی را پیدا کنیم که نقش مقاومت را ایفا می‌کنند.

چگونه اوردر بلاک‌ها را معامله کنیم؟

  1. وارد پوزیشن شوید: برای ورود به معامله می‌توانید از دو روش استفاده کنید. در روش اول پس از رسیدن قیمت به ناحیه مورد نظر منتظر ایجاد یک کندل معکوس مانند چکش یا پین‌بار بمانیم و در جهت روند وارد پوزیشن شویم.

در روش دوم که کمی تهاجمی‌تر است، با یک پوزیشن پندینگ وارد معامله می‌شویم. مزیت روش دوم این است که با قیمت مناسب‌تری وارد معامله می‌شویم و احتمال خارج شدن از معامله به حداقل می‌رسد؛ اما گفتنی است که این روش ریسک بیشتری به همراه دارد.

  1. حد سود و حد ضرر قرار دهید: یک دستور «حد ضرر» (Stop Loss) کمی دورتر از اوردربلاک قرار دهید تا ریسک ضرر ناشی از تغییرات ناگهانی قیمت را کنترل کنید. برای تعیین «حد سود» (Take Profit)، از سطوح حمایت و مقاومت بعدی استفاده کنید یا قیمت مناسب را براساس نسبت ریسک به سود سیستم معاملاتی خود تعیین کنید.

چگونه اوردر بلاک‌ها را معامله کنیم؟

  1. مدیریت ریسک انجام دهید: ممکن است همیشه اوردربلاک‌ها به درستی عمل نکنند. همیشه با رعایت مدیریت ریسک و حجم مناسب وارد معامله شوید و هرگز بیش از ۲ درصد از کل سرمایه خود را در هر معامله ریسک نکنید.

 

سخن پایانی

اوردربلاک‌ها مناطقی بر روی نمودار قیمت هستند که اغلب در استراتژی‌های پول هوشمند در مورد آن‌ها صحبت می‌شود. معمولا این نواحی با سفارشات حجیم و زیاد از طرف معامله‌گران بزرگ مانند موسسات و بانک‌ها اشغال شده‌اند. این نواحی با کمی دقت و استفاده از اندیکاتورها بر روی نمودار قابل شناسایی هستند.

اغلب معامله‌گرانی که قصد دارند هم جهت با سرمایه‌های کلان وارد بازار شوند از اوردربلاک‌ها استفاده می‌کنند. البته برای استفاده از این روش باید اطلاعات کافی داشته باشید و سرمایه خود را به درستی مدیریت کنید. در این مقاله ما سعی کردیم تا حدودی شما را با معامله در اوردربلاک‌ها آشنا کنیم.

اگر تجربه موفقی از انجام معاملات با استفاده از اوردربلاک‌ها داشته‌اید آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا