کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش بورس

شاخص S&P 500 چیست؟ شرکت‌های S&P 500 آمریکا

دوره حضوری منتور شیپ

در بازار سرمایه زمانی که از شاخص یا Index صحبت می‌شود، منظور همان مجموعه‌ای از سهام شرکت‌های مختلف است که عملکرد کلی یک بخش از صنعت کشور مورد نظر را نشان می‌دهد. در طول‌ سال‌های متمادی شاخص‌های بسیاری ایجاد شده‌اند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها شاخص S&P 500 است.

برای آشنایی شما با این شاخص و بررسی تاثیرات آن در اقتصاد آمریکا و جهان مقاله امروز را به شاخص S&P 500 اختصاص داده‌ایم. در ادامه ابتدا این شاخص را تعریف می‌کنیم و سپس به سراغ شرایط اضافه‌شدن شرکت‌ها به آن می‌پردازیم. علاوه بر این قرار است چند مورد از مهم‌ترین شرکت‌هایی را که هم‌اکنون در شاخص S&P 500 قرار دارند، معرفی کنیم.

یکی از مزایای وجود شاخص‌ها در بازار سرمایه این است که با استفاده از آن‌ها می‌توان کسب درآمد کرد. از همین رو بخش مهمی از مقاله امروز به بررسی عملکرد شاخص S&P 500 و آموزش معامله و پول در آوردن از آن در بازار فارکس می‌پردازد. پیشنهاد می‌کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید.

شاخص S&P 500 چیست؟

اس اند پی ۵۰۰ شاخصی است که عملکرد سهام ۵۰۰ شرکت برتر بورس‌های آمریکایی را زیرنظر دارد و متناسب با نوسانات آن‌ها تغییر می‌کند.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» یا S&P 500 که نام کامل آن Standard and Poor’s 500 است، به شاخصی در بازار سرمایه گفته می‌شود که عملکرد ۵۰۰ شرکت برتر حاضر در بورس‌های اوراق بهادار آمریکا را نمایش‌ می‌دهد. شاخص S&P 500 یکی از پراستفاده‌ترین شاخص‌های بورس آمریکاست که حدود ۸۰ درصد ارزش بازار شرکت‌های سهامی عام این کشور را تشکیل می‌دهد. همین موضوع باعث شده تا عملکرد شاخص S&P 500 مترادف با عملکرد کلی بازار بورس آمریکا در نظر گرفته شود.

افراد مختلف می‌توانند با خرید سهام هر یک از شرکت‌های حاضر در این شاخص، سرمایه‌گذاری کنند. با این حال یک راه دیگر هم وجود دارد که آن خرید صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص S&P 500 است. با این کار این افراد تنها با سرمایه‌گذاری در یک شاخص، از رشد تمام شرکت‌های حاضر در آن بهره‌مند می‌شوند.

برای شرکت‌های آمریکایی نیز اضافه شدن به لیست شرکت‌های شاخص S&P 500 از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که یک شرکت جدید به شاخص اس‌اند‌پی اضافه می‌شود، تمام صندوق‌های مبتنی بر این شاخص مجبور هستند دارایی‌های خود را با تغییر جدید وفق دهند.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

به عبارت دیگر، این صندوق‌ها باید وارد بازار شوند و سهام شرکتی که به تازگی وارد لیست S&P 500 شده است، بخرند. ضمن اینکه با اضافه شدن یک شرکت جدید به این لیست، باید شرکت دیگری از آن خارج شوند. از همین رو صندوق‌های مبتنی بر شاخص S&P 500 باید سهام شرکتی که از لیست خارج شده است، بفروشند.

اما شاخص S&P 500 از چه تاریخی و به چه دلایلی ایجاد شد و چگونه توانست به محبوبیتی که امروزه دارد، برسد؟ بیایید در بخش بعدی تاریخچه کوتاه شکل‌گیری شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ را مرور کنیم.

 

تاریخچه شاخص S&P 500 از زمان شکل‌گیری

شاخص S&P 500 در دهه ۵۰ میلادی و با ترکیب دو شرکت مطرح آن زمان تشکیل شد و از آن زمان تاکنون ادامه دارد.

در سال ۱۸۶۰ میلادی کارآفرین و بازرگان آمریکایی به نام «هنری وارنوم پور» (Henry Varnum Poor) شرکتی با نام Poor’s Publishing ایجاد کرد که هدف از آن انتشار روزنامه‌ای در مورد سرمایه‌گذاری در صنعت راه‌آهن بود.

در سال ۱۹۲۳ شرکت دیگری با نام Standard Statistics Company شروع به رتبه‌بندی اوراق قرضه با پشتوانه رهنی کرده و اولین شاخص بازار بورس را با زیرنظر گرفتن عملکرد ۲۳۳ شرکت آمریکایی ایجاد کرد. این شاخص در آن زمان به‌صورت هفتگی منتشر می‌شد اما سه سال بعد این شرکت شاخص خود را به عملکرد تنها ۹۰ شرکت کاهش داد و آن را به‌صورت روزانه منتشر کرد.

در سال ۱۹۴۱ میلادی دو شرکت Poor’s Publishing و Standard Statistics Company با یکدیگر ادغام شدند و شرکت Standard & Poor’s را تشکیل دادند. بیش از ۱۵ سال بعد و در تاریخ ۱۹۵۷ میلادی شاخص ایجاد شده به S&P 500 تغییر نام داد و عملکرد ۵۰۰ شرکت برتر حاضر در بورس‌های آمریکا را زیر نظر گرفت.

از آن زمان تاکنون روزبه‌روز به محبوبیت این شاخص افزوده شد و اکنون می‌توان آن را مهم‌ترین شاخص بازار سرمایه در سطح جهان در نظر گرفت.

اما شرایط اضافه شدن شرکت‌ها به شاخص S&P 500 چیست و چگونه یک شرکت می‌تواند خود را در این لیست جای دهد؟ این سوال نیز در بخش بعدی پاسخ داده می‌شود.

 

شرایط اضافه شدن شرکت‌ها به شاخص S&P 500

هر شرکت برای اینکه به لیست S&P 500 راه یابد باید چند شرط ضروری را داشته باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آمریکایی بودن و داشتن درآمد مثبت در سه ماهه گذشته اشاره کرد.

همان‌طور که گفتیم شاخص اس‌اند‌پی از سهام ۵۰۰ شرکت برتر آمریکایی تشکیل شده است. اینکه سهام کدام شرکت در بین ۵۰۰ شرکت این شاخص قرار دارد براساس قوانین و نیازمندی‌های خاصی تعیین می‌شود. ضمن اینکه هر سه‌ماه‌یک‌بار این لیست به‌روز‌شده و برخی شرکت‌ها از آن خارج و سهام شرکت‌های دیگر جایگزین آن‌ می‌شود.

در زیر مهم‌ترین شرایط اضافه شدن شرکت‌ها به شاخص S&P 500 را مشاهده می‌کنید:

  • شرکت حتما باید یک شرکت آمریکایی باشد.
  • ارزش بازار شرکت مورد نظر حداقل باید ۸.۲ میلیارد بوده و حداقل ۵۰ درصد سهام آن در بازار قابل خریدوفروش باشد.
  • سهام شرکت مورد نظر باید در یکی از بورس‌های بزرگ آمریکا قابل معامله باشد از جمله «نزدک» (Nasdaq) یا «بورس اوراق بهادار نیویورک» (New York Stock Exchange).
  • شرکت مورد نظر باید در سه‌ماهه گذشته و مجموع چهار سه‌ماهه قبل درآمد مثبتی داشته باشد.
  • حداقل ۲۵۰ هزار سهم روزانه شرکت مورد نظر باید در ۶ ماه قبل از اضافه‌شدن به لیست شاخص S&P 500 معامله شده باشد.

موارد اشاره شده مهم‌ترین شروط اضافه شدن یک شرکت به لیست شرکت‌های شاخص S&P 500 است اما باید توجه داشته باشید که شرکت اداره‌کننده این شاخص برای اضافه کردن سهام شرکت جدید، تعادل صنایع حاضر در این شاخص را نیز در نظر می‌گیرد. در حقیقت آن‌ها می‌خواهند که مجموعه‌ای از تمام صنایع و کسب‌وکارهای آمریکایی در هر بخشی که فعالیت می‌کنند، در این شاخص حضور داشته باشند.

 

مهم‌ترین شرکت‌های حاضر در شاخص S&P 500

حدس زدن برخی از شرکت‌های حاضر در لیست شاخص S&P 500 کار چندان سختی نیست. سهام شرکت‌های مطرحی همچون «مایکروسافت» (Microsoft)، «اپل» (Apple)، «آمازون» (Amazon) و «متا» (Meta Platforms) در لیست S&P 500 خودنمایی می‌کنند اما شرکت‌های مطرح دیگری هم هستند که شاید با آن‌ها آشنا نباشید.

مهم‌ترین شرکت‌های حاضر در لیست S&P 500 براساس اینکه چند درصد شاخص را تشکیل می‌دهند، رتبه‌بندی می‌شوند که لیست ۱۰ شرکت برتر حاضر در شاخص S&P 500 مطابق زیر است:

شاخص اس و پی

توجه داشته باشید که رتبه این شرکت‌ها مدام تغییر می‌کند و جدول بالا این رتبه‌بندی را در برهه‌ای از زمان نشان می‌دهد.

اگر درصد سهم هر شرکت از شاخص کل را با هم جمع کنیم متوجه می‌شویم که ۱۰ شرکت برتر آمریکایی به‌تنهایی ۳۲ درصد ارزش کل شاخص S&P 500 را تشکیل می‌دهند که نشان می‌دهد چقدر این شرکت‌ها بزرگ هستند. سهام ۴۹۰ شرکت دیگر در مجموع ۶۸ درصد شاخص را به خود اختصاص داده‌اند. برای همین کاملا مشخص است که شاخص S&P 500 ارزش زیادی برای مولفه‌های اصلی خود قائل است.

نکته جالب اینجاست که ارزش بازار این شرکت‌ها از تریلیون‌ها دلار فراتر می‌رود که حدود ۱۰۰ برابر بیشتر از حداقل ارزش بازار مورد نیاز برای ورود به شاخص S&P 500 است.

 

نحوه محاسبه شاخص S&P 500

مقدار عددی شاخص S&P 500 با جمع کردن ارزش بازار تمام ۵۰۰ شرکت حاضر در این شاخص و تقسیم آن بر یک متغیر مشخص به دست می‌آید.

شاخص S&P 500 با عددی مشخص می‌شود که این عدد مدام در حال نوسان است. مقدار عددی این شاخص طبق یک فرمول خاص به دست می‌آید که مراحل محاسبه آن را با زبانی ساده در این بخش توضیح می‌دهیم:

  1. مرحله اول: ارزش بازار هر کدام از ۵۰۰ شرکت محاسبه می‌شود. این عدد با ضرب کردن قیمت هر سهم از آن شرکت در تعداد سهم‌های قابل معامله در بازار آزاد به دست می‌آید.
  2. مرحله دوم: ارزش بازار تمام ۵۰۰ شرکت طبق مرحله اول محاسبه شده و در نهایت تمام آن‌ها با یکدیگر جمع می‌شود.
  3. مرحله سوم: عدد به دست آمده از مرحله دوم بر متغیر مشخصی که توسط شرکت Standard and Poor’s تعیین می‌شود، تقسیم می‌شود. این متغیر به گونه‌ای انتخاب می‌شود که بعد از تقسیم مجموع ارزش بازار تمام شرکت‌های حاضر در شاخص S&P 500 بر این متغیر، با عددی ساده‌تر و قابل‌مدیریت‌تر مواجه شویم.

در زمان نگارش این مقاله که در اواسط سال ۲۰۲۴ میلادی هستیم مقدار شاخص S&P 500 برابر با عددی حدود ۵۵۰۰ است که طبق فرمول بالا محاسبه شده است. از آنجایی که مجموع ارزش بازار شرکت‌های حاضر در این شاخص از تریلیون‌ها دلار فراتر می‌رود، اگر این مقدار بر متغیر مشخصی که به آن اشاره کردیم تقسیم نمی‌شد، با عددی بسیار بزرگ مواجه می‌شدیم که کار کردن با آن بسیار دشوار بود.

 

عملکرد شاخص S&P 500 در طول سال‌های گذشته

عملکرد شاخص S&P 500 در طول سال‌های متمادی که از ایجاد آن می‌گذارد، در دراز مدت همواره مثبت بوده و برای همین سرمایه‌گذاری در آن پیشنهاد می‌شود.

شاخص S&P 500 شناخته‌شده‌ترین شاخص بازار سرمایه در جهان است که یکی از موفق‌ترین دارایی‌های قابل‌معامله نیز به‌شمار می‌رود. در طول سال‌های گذشته به‌طور میانگین بازدهی این شاخص به‌صورت سالانه ۱۰ درصد بوده اما در یک دهه گذشته عملکرد آن از این مقدار هم بهتر بوده است.

حال شاید با خود فکر کنید که بازدهی ۱۰ درصد در سال رقم قابل‌توجهی نیست. اما واقعیت این است که در کشوری مثل آمریکا این مقدار بازدهی بسیار خوب در نظر گرفته می‌شود و تقریبا دو برابر سود بانکی است. وضعیت بد اقتصادی و تورم بالا در ایران باعث شده است تا بازدهی ۱۰ درصد در سال برای ما ایرانی‌ها چیزی شبیه به یک جوک به‌نظر بیایید که حتی از نصف سود بانکی نیز کمتر است.

در جدول زیر عملکرد شاخص S&P 500 در ۱۰ سال گذشته را مشاهده می‌کنید که در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ میلادی منتشر شده است:

شاخص اس و پی

همین سود مستمر شاخص S&P 500 در طول سال‌های متمادی باعث شده تا سرمایه‌گذار مطرح و یکی از ثروتمندترین افراد جهان یعنی آقای «وارن بافت» (Warren Buffet) سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص S&P 500 را پیشنهاد کند. به عقیده او یکی از بی‌دردسرترین روش‌های اندوختن ثروت سرمایه‌گذاری در این شاخص و اضافه کردن سرمایه بیشتر در طول زمان است.

اما سرمایه‌گذاری در شاخص S&P 500 چگونه انجام می‌شود؟ آیا از داخل ایران هم می‌توان شاخص S&P 500 را خرید؟ بیایید در بخش بعدی به این سوالات پاسخ دهیم.

 

کسب درآمد از شاخص S&P 500 در فارکس

شاخص S&P 500 مانند هر دارایی دیگر قابل معامله و سرمایه‌گذاری است. کاربران ایرانی می‌توانند با معامله روی این شاخص در بازار فارکس به درآمد برسند.

یکی از راه‌های بهره‌مندی از بازدهی مستمر شاخص S&P 500 استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص از جمله «صندوق قابل معامله» (ETF) است که عملکرد شاخص S&P 500 را دنبال می‌کند.

علاوه بر این، در بازار مشتقات نیز امکان معامله روی شاخص S&P 500 وجود دارد. برای مثال معامله‌گران می‌توانند در بورس کالای شیکاگو قراردادهای آتی این شاخص را تهیه کنند و از افزایش یا کاهش قیمت آن به سود برسند.

با این حال یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که می‌توان از نوسانات قیمت شاخص اس اند پی ۵۰۰ بهره‌مند شد و کسب درآمد کرد، معامله روی نماد آن در بازار فارکس است. برای این کار می‌توانید در یکی از بروکرهای فارکس که با کاربران ایرانی مشکلی ندارند، ثبت نام کنید و روی نماد S&P 500 معامله کنید.

اگر تاکنون در فارکس معامله نکرده‌اید، می‌توانید طبق آموزش تصویری و کاملی که در مقاله «آموزش بازار فارکس از صفر تا صد برای مبتدیان» آماده کرده‌ایم، نحوه ورود به فارکس و تمام مفاهیم مورد نیاز برای موفقیت در آن را یاد بگیرید و سپس از شاخص S&P 500 کسب درآمد کنید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که بروکر انتخابی شما باید امکان معامله روی نماد اس ان پی ۵۰۰ را فراهم کرده باشد. برای فهمیدن این موضوع می‌توانید قبل از ثبت نام در یک بروکر، لیست نمادهای قابل معامله در آن را ببینید و بروکری را انتخاب کنید که نماد S&P 500 را در خود دارد. در مقاله «بهترین بروکر فارکس برای ایرانیان با لینک ثبت نام و ورود» بهترین بروکرهای فارکس مناسب معامله‌گران ایرانی را معرفی کرده‌ایم که می‌تواند در انتخاب یک بروکر معتبر کمک حال‌تان باشد.

سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که نماد شاخص S&P 500 در بازار فارکس چیست؟ یا به عبارت دیگر شاخص اس ان پی ۵۰۰ در فارکس با چه نماد معاملاتی معامله می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این شاخص با اسامی و نمادهای مختلفی قابل معامله است که متناسب با بروکر و پلتفرم معاملاتی متفاوت خواهد بود. از جمله پرکاربردترین نمادهای معاملاتی S&P 500 در بروکرها می‌توان به US500، SPX، SPX500، INX و… اشاره کرد.

 

شاخص S&P 500 و سایر شاخص‌های مطرح بازار

شاخص S&P 500 تنها یکی از شاخص‌های مطرح بازار است که امکان معامله روی آن وجود دارد. علاوه بر این شاخص، شاخص‌های دیگری هم داریم که هریک کاربرد خاص خود را دارند.

برای مثال شاخص دلار یا Dollar Index که قبلا در مقاله «شاخص دلار در فارکس و نحوه کسب در‌آمد از آن» به طور کامل در مورد آن صحبت کردیم، جایگاه دلار آمریکا را در مقایسه با ۶ ارز مطرح دیگر مشخص می‌کند.

علاوه بر این، شاخص نزدک یا Nasdaq Index را داریم که میانگینی از فعالیت شرکت‌های حاضر در بورس نزدک را نمایش می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این شاخص نیز می‌توانید مقاله «شاخص بازار نزدک چیست؟ معامله شاخص NASDAQ در فارکس» را مطالعه کنید.

 

سخن پایانی

شاخص اس ان پی ۵۰۰ یا S&P 500 یکی از شاخص‌های مطرح و قدیمی بازار سرمایه است که عملکرد ۵۰۰ شرکت برتر آمریکایی را نمایش می‌دهد. از همین رو افزایش و کاهش این شاخص می‌تواند سلامت اقتصاد آمریکا را به‌طور کلی مشخص کند. از همین رو برای کسانی که در بازار فارکس و سایر بازارهای مالی معامله می‌کنند، آشنایی با شاخص S&P 500 از اهمیت بالایی برخوردار است.

نکته جالب این است که شما هم به‌عنوان یک معامله‌گر ایرانی می‌توانید از نوسانات قیمت شاخص S&P 500 بهره‌مند شوید و به درآمد برسید. برای همین در مقاله امروز به‌طور مفصل شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ را توضیح دادیم و گفتیم که مقدار عددی آن چگونه محاسبه می‌شود. همچنین در مورد مهم‌ترین شرکت‌های حاضر در لیست S&P 500 نیز مطالبی را ارائه دادیم.

آیا شما هم در بازار فارکس روی نماد معاملاتی S&P 500 معامله کرده‌اید یا جفت ارزهای فارکس را ترجیح می‌دهید؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا