کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش بلاک چینآموزش بیت کوین

شبکه بیت کوین چیست؟ آشنایی با بلاک چین بیت کوین

دوره حضوری منتور شیپ

شاید تاکنون برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که شبکه بیت کوین چیست و به چه شکل کار می‌کند. بیت کوین بر روی یک شبکه غیرمتمرکز ایجاد شده که برای پردازش تراکنش‌ها نیاز به شخص ثالث یا بانک ندارد. شبکه بلاک چین بیت کوین از هزاران گره تشکیل شده است که هر یک به عنوان یک ولیدیتور یا اعتبارسنج عمل می‌کنند. تراکنش‌ها در این شبکه بر روی یک پایگاه داده به شکل «دفتر کل توزیع شده» (DLT) ذخیره می‌شوند.

هر بلاک به شکل یک برگ از این دفتر است که شامل چندین تراکنش می‌شود. هر بلاک یک شناسنامه منحصربه‌فرد رمزنگاری شده به نام «هش» دارد. زمانی که تراکنش‌های ارسال شده به شبکه بیت کوین بر روی یک بلاک قرار می‌گیرند توسط هش رمزگذاری می‌شوند، در واقع هش یک تابعه ریاضی یک طرفه است. هر زمان بلاک جدید به شبکه اضافه شود، بلاک‌های قبلی غیرقابل تغییر خواهند شد.

امروز در این مقاله قصد داریم به طور مفصل در مورد شبکه بلاک چین بیت کوین صحبت کنیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

بلاک چین بیت کوین چیست؟

بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده عمومی (DLT) است که تاریخچه هر تراکنش بیت کوین را در خود دارد. هر کسی می‌تواند یک نسخه از بلاک چین را دانلود و برای ردیابی مسیر بیت کوین از یک تراکنش بیت کوین به تراکنش دیگر آن را بررسی کند.

برای اطلاع بهتر است بدانید که بیت‌کوین فایل‌ نیست که روی هارد دیسک کامپیوتر شما مانند MP3 یا PDF ذخیره شود. بلکه “مالکیت بیت کوین” به معنای داشتن آدرس بیت کوین است که بر روی  شبکه بلاک چین ثبت می‌شود. منظور از داشتن آدرس بیت کوین، کنترل کلید خصوصی مرتبط است که اجازه امضای تراکنش‌ها را می‌دهد.

تکنولوژی بلاک چین اولین‌بار توسط «استوارت هابر» (Stuart Haber) و «اسکات استورنتا» (Scott Stornetta) در سال ۱۹۹۱ معرفی شد. این فناوری در جولای ۲۰۰۹ با راه‌اندازی بیت کوین اولین کاربرد خود در دنیای واقعی را رونمایی کرد. پروتکل بیت کوین بر روی بلاک چین ساخته شده و خالق ناشناس آن، بیت کوین را سیستم پولی الکترونیک همتا به همتایی معرفی کرد که نیاز به دخالت شخص ثالث را از میان برداشت.

نکته اصلی این است که بیت کوین از بلاک چین به‌عنوان ابزاری برای شفافیت ثبت تراکنش‌ها بین دو طرف معامله استفاده می‌کند.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

عملکرد بلاک چین بیت کوین

 

بیت کوین و شبکه بیت کوین

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که بدون کنترل متمرکز عمل می‌کند. بیت کوین‌ها در ابتدا برای انجام تراکنش‌های مالی به صورت آنلاین ایجاد شدند؛ اما اکنون دارایی‌های دیجیتالی هستند که می‌توانند به هر ارز جهانی دیگری مانند دلار یا یورو تبدیل شوند. یک شبکه عمومی بلاک چین بیت کوین دفتر کل مرکزی را ایجاد و مدیریت می‌کند.

  • شبکه بیت کوین: یک دفتر کل، همه تراکنش‌های بیت کوین را ثبت کرده و سرورهای سراسر جهان کپی‌هایی از این دفتر را نگهداری می‌کنند. سرورها مانند بانک هستند. اگرچه هر بانک فقط از پولی که مشتریانش مبادله می‌کنند اطلاع دارد، سرورهای بیت کوین از تک تک تراکنش‌های بیت کوین در جهان آگاه هستند.

هر فردی که یک کامپیوتر دارد می‌تواند به‌عنوان یکی از این سرورها (گره‌‌ها) در شبکه بیت کوین عمل کند.

 

ویژگی‌های شبکه بلاک چین بیت کوین

بلاک چین بیت کوین به‌عنوان یک شبکه غیرمتمرکز قابلیت انتقال و پردازش داده‌های مالی را دارد، این شبکه از امنیت و شفافیت زیادی برخوردار است.

شبکه بلاک چین بیت کوین، ویژگی‌های زیادی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • غیرمتمرکز: تمرکززدایی در بلاک چین به انتقال کنترل و تصمیم‌گیری از یک نهاد متمرکز (فرد، سازمان یا گروه) به یک شبکه توزیع شده اشاره دارد. شبکه‌های بلاک چین غیرمتمرکز مثل بیت کوین برای کاهش نیاز به اعتماد در میان شرکت‌کنندگان از شفافیت استفاده می‌کنند. همچنین این شبکه‌ها مشارکت‌کنندگان را از اعمال اختیار یا کنترل بر یکدیگر به شیوه‌هایی که عملکرد شبکه را کاهش دهد، باز می‌دارند.
  • تغییرناپذیری اطلاعات: تغییرناپذیری اطلاعات در شبکه بیت کوین به این معناست که نمی‌توان هیچ داده‌ای را بر روی این شبکه تغییر داد. وقتی فردی هر نوع اطلاعاتی را بر روی لجر توزیع شده (دفتر کل داده‌ها) ثبت کند، هیچ شرکت کننده‌ای نمی‌تواند تراکنش را دستکاری کند. حتی اگر یک تراکنش را به اشتباه ثبت کرده باشید، برای جبران آن باید یک تراکنش جدید با اطلاعات درست اضافه کنید؛ این در حالی‎ست که هر دو تراکنش برای شبکه قابل مشاهده هستند.
  • اجماع: یک سیستم بلاک چین قوانینی در مورد رضایت شرکت‌کننده برای ثبت تراکنش‌ها وضع می‌کند. فقط زمانی می‌توانید تراکنش‌های جدید را ثبت کنید که اکثریت شرکت‌کنندگان در شبکه رضایت خود را اعلام کنند.

 

اجزای اصلی بلاک چین

در حالت کلی ساختار بلاک چین دارای اجزای اصلی زیر است:

  • دفتر کل توزیع شده: دفتر کل توزیع شده، یک پایگاه داده مشترک در شبکه بلاک چین است که تراکنش‌ها را ذخیره می‌کند، مانند یک فایل مشترک که همه اعضای تیم می‌توانند آن را ویرایش کنند. اما پس از ثبت دیگر هرگز نمی‌توانید ورودی‌ها را حذف کنید.
  • قراردادهای هوشمند: قراردادهای هوشمند روشی برای مدیریت قراردادهای تجاری بدون نیاز به واسطه یا شخص ثالث هستند. کدهایی هستند که بر روی شبکه بلاک چین قرار می‌گیرند و در صورت لزوم به‌طور خودکار فعال می‌شوند. این قراردادها برنامه‌هایی هستند که در سیستم بلاک چین ذخیره می‌شوند و در صورت محقق شدن شرایط از پیش تعیین‌شده، به‌طور خودکار اجرا می‌شوند. در شبکه بیت کوین این قراردادها برای انجام معاملات در نظر گرفته می‌شوند.
  • رمزنگاری کلید عمومی: رمزنگاری کلید عمومی یک ویژگی امنیتی برای شناسایی منحصربه‌فرد شرکت کنندگان در شبکه بلاک چین است. این مکانیسم دو مجموعه کلید برای اعضای شبکه تولید می‌کند. یک کلید عمومی است که برای همه افراد در شبکه مشترک است. دیگری یک کلید خصوصی است که برای هر عضو منحصربه‌فرد است. کلیدهای خصوصی و عمومی برای باز کردن قفل داده‌ها در دفتر کل با هم کار می‌کنند.

 

عملکرد بلاک چین بیت کوین

اگرچه مکانیسم بلاک چین پیچیده به نظر می‌رسد؛ ما می‌توانیم شکل ساده‌ای از آن را در چهار مرحله‌ی ثبت تراکنش، اجماع، برقراری ارتباط بین بلاک‌ها و اشتراک‌گذاری لجر توضیح دهیم:

  1. ثبت تراکنش: تراکنش بر روی شبکه بلاک چین انتقال و جابه‌جایی یک دارایی دیجیتال بین دو طرف در شبکه را نشان می‌دهد؛ اطلاعات آن به شکل بلاک بر روی شبکه ثبت می‌شود و شامل جزئیاتی در مورد زمان تراکنش، مدت، مقدار و… می‌شود.
  1. اجماع کردن: اغلب شرکت‌کنندگان در شبکه بلاک چین باید برای تایید تراکنش ثبت شده موافقت کنند. البته با توجه به نوع شبکه، قوانین این توافق می‌تواند متفاوت باشد. در هر صورت در ابتدای آغاز کار با شبکه حتما اعلام می‌شوند.
  1. ارتباط دادن بلاک‌ها: هر زمان که همه شرکت کننده‌ها برای تایید به توافق برسند، تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین بر روی یک بلاک از لجر توزیع شده نوشته می‌شوند. همراه با تراکنش‌ها، یک هش رمزنگاری نیز به بلاک جدید اضافه می‌شود. هش به عنوان یک زنجیره عمل کرده که بلاک‌ها را به هم متصل می‌کند. اگر محتویات بلاک به طور عمدی یا ناخواسته تغییر کند، مقدار هش نیز تغییر خواهد کرد که این راهی برای تشخیص دستکاری داده‌ها فراهم می‌کند.

بنابراین بلاک‌ها و زنجیره‌ها به طور ایمن به هم متصل می‌شوند و شما دیگر قادر به اصلاح آن‌ها نخواهید بود. هر بلاک اضافه تایید بلاک قبلی و کل زنجیره بلاک چین را قوی‌تر می‌کند.

  1. اشتراک‌گذاری لجر: این سیستم آخرین نسخه از لجر مرکزی را بین همه شرکت‌کننده‌ها توزیع می‌کند.

 

تراکنش‌ها در بلاک چین بیت کوین

بیت کوین اساسا یک ارز دیجیتال است که در حال حاضر به عنوان یک روش برای پرداخت استفاده می‌شود. تراکنش‌های این ارز دیجیتال بر روی شبکه بلاک چین ثبت می‌شود.

هر بیت کوین در یک کیف پول مجازی ذخیره می‌شود و یک تراکنش انتقال بیت کوین از یک کیف پول به کیف دیگر را نشان می‌دهد. بیت‌کوین‌ها را می‌توان به صورت همتا به همتا، صرف نظر از موقعیت جغرافیایی، بدون هیچ واسطه‌ای در این بین (مثلا یا هر موسسه دیگری) ارسال کرد. بلاک چین بیت کوین به شکل غیرمتمرکز کار می‌کند، به این معنی که هیچ فردی نمی‌تواند در حساب ارز دیجیتال شما دخالت کند و تنها فقط مسئول بیت کوین‌های خودتان هستید.

تراکنش‌های بیت کوین پیام‌هایی هستند که انتقال بیت کوین را از فرستنده به گیرنده نشان می‌دهند. این تراکنش‌ها به صورت دیجیتالی انجام و با استفاده از رمزنگاری امضا شده و سپس برای تایید به کل شبکه بیت کوین ارسال می‌شوند. اطلاعات تراکنش عمومی است و می‌توان آن را در دفتر کل دیجیتال به نام «بلاک چین» یافت.

تاریخچه هر تراکنش بیت کوین به نقطه ای بازمی‌گردد که بیت کوین‌ها برای اولین‌بار تولید یا استخراج شدند.

 

نقش ماینر در بلاک چین بیت کوین

استخراج بیت کوین فرآیند افزودن سوابق تراکنش‌ها به دفتر کل تراکنش‌های گذشته بیت کوین است. این دفتر کل معاملات گذشته بلاک چین را نشان می‌دهد. استخراج بیت کوین برای ایمن سازی و تایید تراکنش‌ها در شبکه استفاده می‌شود.

ماینرها گره‌های تخصصی هستند که در اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌ها شرکت می‌کنند. هر ماینر این کار را با استفاده از رایانه‌های پیچیده و با حل معادلات ریاضی انجام می‌دهد و سریع‌ترین فرد یا سیستمی که به جواب می‌‌رسد، بیت کوین به او تعلق می‌گیرد.

همانطور که گفته شد ماینرها بخش مهمی از شبکه بلاک چین هستند که مسئولیت تایید تراکنش‌ها و اضافه کردن آن‌ها به بلاک چین را برعهده دارند.

برای افزودن تراکنش به بلاک چین، یک ماینر ابتدا باید اعتبار تراکنش را تایید کند. این کار شامل بررسی حساب فرستنده و تراکنش‌های تکراری می‌شود.

هنگامی که ماینر یک تراکنش را تایید کرد، آن را به همراه سایر تراکنش‌های تایید شده به یک بلاک اضافه می‌کند. سپس ماینر از قدرت محاسباتی خود برای حل یک معمای رمزنگاری استفاده می‌کند که به آن‌ها اجازه می‌دهد بلاک را به بلاک چین اضافه کنند. ماینرها برای یافتن یک مقدار هش برای یک بلاک جدید، با هم رقابت می‌کنند. گفتنی است که به این فرآیند در شبکه بیت کوین «ماینینگ» (mining) یا استخراج بیت کوین می‌گویند.

 

سخن پایانی

شبکه بیت کوین یا همان بلاک چین بیت کوین یک فضای غیرمتمرکز است که کار خود را بدون دخالت شخص ثالث یا نظارت هیچ بانک و موسسه‌ای انجام می‌دهد. این شبکه یک پایگاه داده‌ است که تمام اطلاعات در مورد تراکنش‌های این ارز دیجیتال بر روی آن ثبت و اجرا می‌شوند.

از آنجایی که این شبکه از امنیت و شفافیت زیادی برخوردار است، هیچ اطلاعاتی بر روی آن قابل دستکاری و تغییر نیست. داده‌ها بر روی بلاک‌ها ذخیره می‌شوند و در صورت اشتباه در ثبت آن‌ها امکان تغییر وجود ندارد تنها می‌توان با ایجاد یک بلاک دیگر این اشتباه را جبران کرد.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا