کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش فارکس

چطور در فارکس کال مارجین نشویم! | تکنیک‌های کاربردی

دوره حضوری منتور شیپ

انجام معاملات فارکس با استفاده از «مارجین» (Margin) و «لوریج» (Leverage) از روش‌های مورد علاقه بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در این بازار است؛ کسانی‌که قصد دارند با سرمایه اندک‌شان به سود زیاد برسند و البته ریسک از دست دادن سرمایه خود را نیز قبول می‌کنند. معمولا افرادی این ریسک را به جان می‌خرند که درک درستی از مارجین و نحوه استفاده صحیح آن در معاملات دارند.

یکی از اتفاقات ناگواری که در بازار فارکس می‌تواند برای یک تریدر رخ دهد، «کال مارجین» (Call Margin) است. برای اجتناب از این اتفاق پیش از استفاده از مارجین در معاملات به خوبی اصول استفاده از آن و نحوه محاسبه آن را یاد بگیرید. برای این منظور مطلب حاضر می‌تواند کمک زیادی به شما کند.

مارجین چیست؟

مارجین مقدار پولی است که یک معامله‌گر باید در حساب معاملاتی خود برای باز کردن موقعیت داشته باشد. این مبلغ سپرده‌ای است که برای پوشش هرگونه ضرر احتمالی که ممکن است در حین معامله رخ دهد لازم است.

معمولا مقدار مارجین به عنوان درصدی از کل حجم معاملات تعریف می‌شود و کارگزار آن را تعیین می‌کند. معامله‌گران هنگام ثبت نام در یک کارگزاری باید قوانین مربوطه را مطالعه کنند.

مارجین را می‌توان به زبان ساده اینگونه تعریف کرد که هنگام معامله در فارکس، باید مقدار کمی سرمایه برای باز کردن و حفظ موقعیت کنار جدید بگذارید.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید ۱۰۰ هزار دلار USD/JPY بخرید، نیازی نیست که کل مبلغ را بخرید، فقط باید بخشی از آن مثلا ۳۰۰۰ دلار بخرید. مقدار واقعی بستگی به کارگزار فارکس یا ارائه دهنده CFD شما دارد. مارجین را می‌توان به عنوان سپرده یا وثیقه در نظر گرفت که برای باز کردن یک موقعیت و باز نگه داشتن آن لازم است در حساب خود در کارگزاری قرار دهید.

پس مارجین کارمزد یا هزینه معامله نیست. مارجین صرفا بخشی از وجوه شماست که کارگزار فارکس شما از موجودی حساب شما کنار می‌گذارد تا معامله شما باز بماند و اطمینان حاصل شود که می‌توانید ضرر احتمالی معامله را جبران کنید.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

پس از بسته شدن معامله، مارجین «فری» یا «آزاد» می‌شود و به حساب شما باز می‌گردد و اکنون می‌تواند برای باز کردن معاملات جدید دوباره قابل استفاده باشد. در اصطلاح «مارجین فری» (Margin Free) می‌شوید.

 

کال مارجین در فارکس

کال مارجین زمانی اتفاق میافتد که مقدار سرمایه تریدر در یک حساب مارجین، کمتر از مقدار مورد نیاز کارگزار باشد. حساب مارجین شامل ارز یا دارایی است که با ترکیبی از پول خود سرمایه‌گذار و پول قرض‌گرفته شده از کارگزار خریداری شده است.

کال مارجین به طور خاص به تقاضای کارگزار برای واریز پول اضافی به حساب سرمایه‌گذار اشاره می‌کند تا ارزش سرمایه سرمایه‌گذار (و ارزش حساب) به حداقل ارزشی که توسط الزامات نگهداری نشان داده می‌شود، افزایش یابد.

معمولا کال مارجین شدن نشانه کاهش ارزش دارایی موجود در حساب مارجین است. زمانی که کال مارجین رخ می‌دهد، سرمایه‌گذار باید تصمیم بگیرد که یا پول اضافی به حساب واریز کند یا برخی از دارایی‌های موجود در حساب خود را بفروشد.

توجه داشته باشید که در این شرایط، معاملات شما در معرض خطر بسته شدن خودکار قرار می‌گیرند و دیگر نمی‌توانید معامله جدیدی باز کنید تا مارجین مورد نیاز حساب شما کاهش یابد.

زمانی که معاملات کاربر به حدی ضرر می‌کنند که سطح توقف حساب کاربر فعال می‌شود، کارگزار به‌طور خودکار معاملات کاربر را با بیشترین ضرر باز می‌کند تا از منفی شدن موجودی کاربر جلوگیری کند.

سطح توقف سطحی است که اگر ضرر معاملات کاربر از درصد معینی از موجودی یا موجودی بیشتر شود، توقف کاربر فعال می‌شود و کارگزار شروع به بستن معامله یا معاملاتی می کند که بیشترین ضرر را دارند. به طوری که مجموع ضرر کاربر کمتر از سطح توقف خروج باشد.

به عبارت دیگر موجودی حساب کاربر نباید کمتر از درصد معینی از موجودی باشد، در غیر این صورت حد ضرر کاربر فعال می‌شود. در بروکرهای مختلف، سطح حد ضرر می‌تواند متفاوت باشد و طبق قوانین کارگزاران تنظیم می‌شود و هر معامله‌گر باید این قوانین را یاد بگیرد.

توقف معاملات یک مرحله بعد از مارجین کال است که در آن میزان ضرر معامله‌گر به قدری زیاد است که کارگزار به طور خودکار تراکنش‌ها را می‌بندد تا از صفر یا منفی شدن حساب جلوگیری کند.

 

محاسبه مارجین برای هر معامله

بهتر است که پیش از ورود به هر معامله مقدار مارجین لازم را محاسبه کنید و درست بدانید که چه زمانی ممکن است کال مارجین شوید. برای محاسبه مارجین مورد نیاز، باید موارد زیر را بدانید:

اندازه پوزیشن یا حجم معاملات: اندازه موقعیت یا حجم معاملات به ارزش کل موقعیتی که می‌خواهید باز کنید اشاره دارد.

لوریج: لوریج نیز ابزاری‌ست که تعیین می‌کند با سرمایه‌ای که دارید چقدر پول می‌توانید به دست آورید.

درصد مارجین: درصد مارجین درصدی از کل حجم معاملاتی است که برای باز کردن یک موقعیت باید به عنوان وثیقه در حساب خود داشته باشید.

فرمول محاسبه مارجین معاملات به شرح زیر است:

مارجین = (اندازه موقعیت / لوریج) x درصد مارجین

به‌عنوان مثال، فرض کنید می خواهید یک پوزیشن به اندازه ۱۰۰ هزار دلار و با لوریج ۵۰:۱ باز کنید. اگر مارجین ۲ درصد باشد، مارجین مورد نیاز به صورت زیر محاسبه می‌شود:

مارجین مورد نیاز = (۱۰۰۰۰۰ / ۵۰) * ۰.۰۲ = ۴۰

این بدان معناست که برای باز کردن یک موقعیت باید ۴۰ دلار به عنوان مارجین در حساب خود داشته باشید.

رابطه بین مارجین و لوریج یک رابطه معکوس است، به این معنی که اگر لوریج یا اهرم حساب بالاتر باشد، مارجین کمتری برای تکمیل معامله مورد نیاز است.

به عنوان مثال، مارک و سم یک حساب در کارگزاری با ۱۰۰۰ دلار موجودی و ۱۰۰۰ دلار مارجین فری دارند. هر دو قصد خرید جفت ارز EURUSD (یورو/دلار) را دارند، با این تفاوت که مارجین اکانت مارک ۱:۱۰۰، مارجین اکانت سم ۱:۱۰۰۰ است.

اکانت مارک که مارجین ۱:۱۰۰ دارد یورو /دلار را با حجم ۰.۰۱ لات خریداری می‌کند. او باید ۱۰ دلار از مارجین فری خود را به عنوان مارجین در حسابش نگاه دارد، اما سم که مارجین ۱:۱۰۰۰ دارد، برای هر ۰.۰۱ لات از این نماد، تنها ۱ دلار از مارجین آزاد خود را به عنوان مارجین پرداخت می‌کند.

بنابراین از آنجایی که معامله سم لوریج بالاتری دارد، مارجین کمتری برای معامله پرداخت می‌کند، در نتیجه می‌تواند حجم معاملات بالاتری نسبت به حساب مارک داشته باشد.

 

تکنیک‌هایی برای جلوگیری کال مارجین

شرایط مارجین کال می‌تواند تجربه‌ای استرس‌زا و پرهزینه برای معامله‌گران باشد، اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از کال مارجین شدن انجام دهید:

۱. یک دستور حد ضرر (Stop loss) مناسب تنظیم کنید:

اولین گام برای جلوگیری از کال مارجین، تنظیم یک حد ضرر مناسب برای هر موقعیت باز است. حد ضرر دستورالعملی برای کارگزار شماست که در صورت رسیدن قیمت جفت ارز به سطح یا قیمت معینی، موقعیت شما را ببندد. اگر بازار برخلاف تحلیل شما حرکت کند، این به محدود کردن ضرر شما کمک می‌کند.

اما اگر در معاملات خود از حد ضرر استفاده نکنید، ضرر یک معامله افزایش می‌یابد و به امید اینکه قیمت بازگردد و بتوانید بدون ضرر از تراکنش خارج شوید، مجبور می‌شوید موقعیت خود را با ضرر ‌بندید. ضرر شما در معامله آنقدر زیاد می‌شود که استرس دارید و حساب معاملاتی شما کال مارجین خواهد شد.

۲. از لوریج (اهرم) مناسب استفاده کنید:

لوریج یک شمشیر دولبه در معاملات فارکس است. در حالی که سود بالقوه شما را افزایش می‌دهد، می‌تواند ضرر شما را نیز افزایش دهد. استفاده از اهرم مناسب برای هر موقعیت برای جلوگیری از کال مارجین بسیار مهم است. به خاطر داشته باشید مقدار لوریجی که استفاده می‌کنید به استراتژی معاملاتی و تحمل ریسک شما بستگی دارد.

بیایید ببینیم که چرا لوریج بالا می‌تواند باعث کال مارجین شود. هنگامی که یک معامله‌گر از لوریج بالاتری استفاده می‌کند، به این معنی است که می‌تواند معاملات بیشتری را با حجم بالاتر انجام دهد. در نتیجه زمانی که اندازه یا حجم معاملات افزایش می‌یابد، به این معنی است که ریسک معاملات نیز بیشتر می‌شود، به عبارت دیگر امکان سود بیشتر یا زیان بیشتر افزایش پیدا می‌کند. بنابراین ممکن است یک تریدر از اهرم بالایی استفاده کند و حجم معاملات بالایی داشته باشد، در نتیجه اگر معامله ای را بدون حد ضرر باز کند، ممکن است خیلی سریع مارجین را از دست بدهد.

۳. موجودی حساب خود را بررسی کنید:

نظارت منظم بر موجودی حساب خود یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای جلوگیری از کال مارجین شدن انجام دهید. این به شما کمک می‌کند موقعیت‌های باز خود را تحت نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید که مارجین کافی برای حفظ آن‌ها دارید. بسیاری از کارگزاران ابزارهای نظارت بر حساب آنلاین ارائه می‌دهند که به شما امکان می‌دهد مانده حساب، موقعیت‌های باز و مارجین خود را مانیتور کنید.

۴. معاملات متنوع داشته باشید:

راه دیگر برای کاهش ریسک کال مارجین، تنوع بخشیدن به معاملات‌تان است. این بدان معناست که به جای اینکه تمام سرمایه خود را در یک پوزیشن قرار دهید، چندین جفت ارز را برای معامله انتخاب کنید. تنوع می‌تواند به پخش شدن ریسک در جفت ارزهای مختلف کمک کند و تاثیر هرگونه ضرر بر موجودی کلی حساب شما را کاهش دهد. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که تنوع تضمین کننده سود یا محافظت در برابر ضرر نیست.

۵. از معامله در حین انتشار خبر خودداری کنید:

معامله در طول انتشار اخبار می‌تواند مخاطره آمیز باشد و احتمال کال مارجین را افزایش دهد. انتشار اخبار می‌تواند باعث نوسانات ناگهانی و غیرقابل پیش بینی در بازار فارکس و منجر به زیان‌های قابل توجهی شود. توصیه می‌کنیم در طول انتشار اخبار مهم، مانند گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی، گزارش تورم و تصمیمات نرخ بهره، از معاملات خودداری کنید.

 

جلوگیری از کال مارجین

 

سخن پایانی

کال مارجین از اصطلاحات بازار فارکس است که تریدر با شنیدن آن به یاد ضرر و زیان می‌افتد. زمانی که معامله شما در یک کارگزاری کال مارجین می‌‌شود یعنی شما در موقعیت ضرر قرار دارید و هر چه زودتر باید فکری برای جلوگیری از زیان بیشتر بکنید. در چنین شرایطی دیگر نمی‌توانید معامله جدیدی باز کنید و ممکن است کارگزاری معامله شما را ببندد.

پیش از انجام معاملات با مارجین و لوریج حتما از پیش به راه‌کارهایی برای جلوگیری از ضرر یا روبه‌رویی با شرایط کال مارجین بیندیشید تا موقع مواجهه غافلگیر نشوید. در این مقاله سعی کردیم تا تکنیک‌هایی را برای ایم منظور آموزش دهیم. حتما برای شما مفید خواهد بود.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا