کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش فارکس

شاخص PMI یا مدیران خرید چیست؟ تاثیر در بازار فارکس

دوره حضوری منتور شیپ

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران فارکس برای موفقیت در این بازار از ابزارها و داده‌های مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها شاخص مدیران خرید یا PMI است. این شاخص اطلاعات اولیه مفیدی را در مورد رشد اقتصادی کشورهای مختلف ارائه می‌کند که با تشخیص به موقع آن‌ها می‌توان سودهای قابل‌توجهی را در بازار فارکس کسب کرد.

از شاخص مدیران خرید برای مقایسه عملکرد اقتصادی دو کشور نیز استفاده می‌شود. به همین دلیل، شاخص PMI به یکی از داده‌های اصلی معامله‌گران فارکس برای مقایسه ارز دو کشور و تصمیم‌گیری برای خریدوفروش جفت ارزهای فارکس تبدیل شده است.

در ادامه اول از همه شاخص مدیران خرید را تعریف می‌کنیم و سپس به سراغ نحوه عملکرد آن می‌رویم. همچنین در مورد اطلاعاتی که PMI در اختیار معامله‌گران فارکس قرار می‌دهد و تاثیری که روی این بازار می‌گذارد صحبت خواهیم کرد.

لطفا تا انتها همراه ما باشید تا شما هم بتوانید همگام با حرفه‌ای‌های بازار، هنگام انتشار داده‌های مربوط به شاخص مدیران خرید، تصمیم‌های بهتری برای مدیریت معاملات فارکس خود بگیرید.

شاخص مدیران خرید (PMI) چیست؟

شاخص مدیران خرید یا PMI نوعی داده اقتصادی است که به کمک آن می‌توان سلامت و وضعیت فعلی صنایع یک کشور را ارزیابی کرد. معامله‌گران فارکس از این این اندیکاتور برای مدیریت معاملات خود استفاده می‌کنند.

«شاخص مدیران خرید» (Purchasing Managers’ Index) که معمولا آن را با علامت اختصاری «پی ام آی» یا PMI می‌شناسیم، شاخص و معیاری برای ارزیابی فعالیت اقتصادی بخش تولید و خدمات اقتصاد یک کشور است.

این شاخص براساس پرسش‌نامه‌ای که توسط مدیران خرید شرکت‌های مختلف تکمیل می‌شود، محاسبه می‌شود. اما شاید از خود بپرسید که منظور از مدیران خرید چیست؟

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که وقتی صحبت از مدیر خرید یک شرکت می‌شود، منظور همان مدیرانی هستند که مسئولیت فعالیت‌های مربوط به خرید شرکت خود را برعهده دارند. این مدیران همچنین مسئول بخش‌های دیگر شرکت نیز هستند که مجموع آن‌ها سلامت صنعت مادر شرکت مورد نظر را مشخص می‌کنند.

در بازار فارکس شاخص PMI یک اندیکاتور اقتصادی مهم محسوب می‌شود. دلیل آن این است که داده‌های مربوط به مدیران خرید نشان‌دهنده قدرت و سلامت اقتصاد و ارز یک کشور است.

  • زمانی که داده مربوط به PMI عدد بیشتری باشد معمولا نشان‌دهنده رشد اقتصادی است و می‌توان از آن به عنوان سیگنال مثبتی برای افزایش ارزش ارز کشور مورد نظر در فارکس یاد کرد.
  • اما اگر عدد PMI پایین باشد، نشان‌دهنده افول اقتصاد است و یک سیگنال منفی برای ارز کشور مورد نظر در فارکس ارسال می‌کند.

در حقیقت، معامله‌گران فارکس می‌توانند با دنبال کردن شاخص مدیران خرید کشور مورد نظر خود، اقتصاد آن کشور را ارزیابی کنند. بدین ترتیب می‌توان مسیر حرکت آینده قیمت ارز آن کشور را در بازار فارکس تشخیص داد و متناسب با آن معامله خرید یا فروش باز کرد.

برای مثال اگر عدد مربوط به شاخص مدیران خرید یک کشور در بخش تولید بیشتر از انتظار باشد، می‌تواند آن را نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای صادرات آن کشور در نظر گرفت. موضوعی که در نهایت به افزایش قیمت ارز کشور مورد در بازار فارکس منجر می‌شود و می‌توان با باز کردن یک موقعیت معاملاتی خرید، از این افزایش به درآمد دلاری رسید.

به همین ترتیب، اگر شاخص مدیران خرید پایین‌تر از مقدار پیش‌بینی‌شده باشد، ممکن است نشان‌دهنده کاهش تقاضا باشد که در نهایت منجر به کاهش ارزش ارز کشور مورد نظر می‌شود.

 

شاخص مدیران خرید چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه شاخص مدیران خرید پرسش‌نامه‌ای به شرکت‌های مختلف در صنایع گوناگون ارسال می‌شود و براساس نتایج آن طبق یک فرمول مشخص، عددی به دست می‌آید که همان شاخص PMI است.

نهادهای مختلفی در هر کشور و منطقه مسئولیت محاسبه و انتشار شاخص PMI را برعهده دارند. برای مثال در کشور آمریکا یکی از نهادهایی که شاخص PMI را محاسبه و منتشر می‌کند، «سازمان مدیریت تامین» (Institute for Supply Management) یا به‌اختصار ISM است. این سازمان شاخص PMI را جمع‌آوری کرده و به‌صورت ماهانه منتشر می‌کند.

در مورد شرکت ISM، شاخص مدیران خرید براساس پرسش‌نامه‌ای که هر ماه به مدیران ارشد بیش از ۴۰۰ شرکت در ۱۹ صنعت مختلف فرستاده می‌شود، جمع‌آوری و محاسبه می‌شود. این شرکت‌ها بخش زیادی از تولید ناخالص داخلی آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند و برای همین در محاسبه PMI از آن‌ها استفاده می‌شود.

نکته مهمی که در مورد شاخص مدیران خرید وجود دارد این است که در محاسبه آن به هر صنعت یک وزن داده می‌شود. در این محاسبه وزن صنعتی که نقش پررنگ‌تری در تولید ناخالص ملی دارد، بیشتر است.

همچنین در پرسش‌نامه مطرح‌شده، پنج حوزه اصلی مدنظر قرار می‌گیرد: سفارش‌های جدید، سطوح موجودی، تولید، تحویل تامین‌کننده و استخدام که هرکدام وزن یکسانی با یکدیگر دارند. در این پرسش‌نامه‌ها در مورد شرایط کسب‌وکارها و اینکه در حال پیشرفت هستند، دچار پسرفت شده‌اند یا بدون تغییر باقی مانده‌اند، سوال می‌شود.

در نهایت شاخص مدیران خرید با عددی بین ۰ تا ۱۰۰ مشخص می‌شود که هر عددی بالای ۵۰ نشان‌دهنده گسترش نسبت به ماه قبل بوده و نشان می‌دهد که تقاضا برای محصولات و خدمات افزایش داشته است. معامله‌گران فارکس نیز در چنین شرایطی می‌توانند با باز کردن معاملات خرید روی جفت ارزهایی که ارز کشور مورد نظر در آن دخیل است، از افزایش ارزش آن به سود برسند.

به همین ترتیب اعداد پایین‌تر از ۵۰ نشان می‌دهند که تقاضا برای صنایع غیرتولیدی مثل امور مالی، بهداشت و خرده‌فروشی‌ها در حال کاهش است. در این شرایط نیز معامله‌گران فارکس با باز کردن موقعیت معاملاتی فروش می‌توانند از کاهش ارزش ارز کشور مورد به سود برسند.

اگر شاخص مدیران خرید یا PMI عدد ۵۰ را نشان دهد، بدین معنی است که هیچ‌ تغییری در آن ماه نسبت به ماه قبل اتفاق نیفتاده است.

 

فرمول محاسبه شاخص مدیران خرید (PMI)

برای محاسبه شاخص مدیران خرید از فرمول زیر استفاده می‌شود:

[(P1 x 1) + (P2 x 0.5) + (P3 x 0)]

که در این فرمول داریم:

P1: درصد شرکت‌هایی که در پرسش‌نامه مطرح‌شده از افزایش عملکرد کسب‌وکار خود نسبت به ماه قبل گزارش داده‌اند.

P2: درصد شرکت‌هایی که در پرسش‌نامه مطرح‌شده از ثابت ماندن عملکرد کسب‌وکار خود نسبت به ماه قبل گزارش داده‌اند.

P3: درصد شرکت‌هایی که در پرسش‌نامه مطرح‌شده از کاهش عملکرد کسب‌وکار خود نسبت به ماه قبل گزارش داده‌اند.

بدین ترتیب همان‌طور که گفتیم، عددی بین ۰ تا ۱۰۰ به دست می‌آید که همان شاخص مدیران خرید یا PMI است و شما به عنوان یک‌ معامله‌گر فارکس حرفه‌ای باید آن را دنبال کنید و بدانید که هر عدد نشان‌دهنده چیست و چه تاثیری در جفت ارز مورد معامله شما در فارکس دارد.

بیایید در بخش بعدی اطلاعات بیشتری را در مورد شاخص مدیران خرید ارائه کنیم و ببینیم که چه داده‌هایی را می‌توان از آن استخراج کرد.

 

چگونه شاخص PMI را در فارکس تفسیر کنیم؟

با انتشار شاخص مدیران خرید که به‌صورت دوره‌ای منتشر می‌شود، می‌توان نتایج مختلفی را تفسیر کرد. برای مثال بالا بودن نرخ PMI می‌تواند باعث افزایش نرخ بهره شود که افزایش قیمت ارز کشور مورد نظر را به دنبال خواهد داشت.

گفتیم که شاخص مدیران خرید یکی از شاخص‌ها و اندیکاتورهای مهم بازار فارکس است که معامله‌گران حرفه‌ای متناسب با داده‌های مربوط به آن اقدام به خرید یا فروش جفت ارز مورد نظر خود می‌کنند. در این بخش می‌خواهیم ببینیم که انتشار شاخص PMI چه اطلاعاتی در خود نهفته دارد و چگونه باید آن را تحلیل کنیم.

به عبارت دیگر می‌خواهیم بدانیم که شاخص PMI چه تاثیری در بازار فارکس و اقتصاد جهانی می‌گذارد.

 

قدرت ارز یک کشور

انتشار شاخص مدیران خرید اطلاعات ارزشمندی را در مورد قدرت نسبی ارز یک کشور در اختیار ما قرار می‌دهد. اگر شاخص PMI در یک کشور بیشتر از شاخص مدیران خرید در کشور دیگر باشد، احتمال اینکه ارز کشور اول نسبت به کشور دوم ارزش بیشتری پیدا کند، بیشتر خواهد بود. این موضوع به این دلیل اتفاق می‌افتد که تقاضا برای خرید محصولات و خدمات کشوری که شاخص PMI آن بیشتر بوده، افزایش می‌یابد که در نهایت منجر به ارزشمند‌تر شدن ارز آن کشور می‌شود.

در چنین شرایطی معامله‌گران فارکس سیگنال صعودی بودن قیمت آن ارز را دریافت می‌کنند و با باز کردن موقعیت‌های معاملاتی خرید یا «لانگ» (Long) به سود می‌رسند.

به همین ترتیب اگر شاخص PMI یک کشور نسبت به کشور دیگر کمتر باشد، نشان می‌دهد که تقاضا برای خرید محصولات و خدمات آن کشور با کاهش مواجه شده و برای همین احتمال کاهش ارزش ارز آن کشور وجود دارد.

در این شرایط نیز معامله‌گران فارکس می‌توانند با باز کردن موقعیت‌های معاملاتی فروش یا «شورت» (Short) از کاهش قیمت ارز مورد نظر در فارکس استفاده کنند و همگام با آن به سود برسند.

بنابراین تاثیر شاخص مدیران خرید در فارکس تاثیر قابل‌توجهی است که همه معامله‌گران این بازار باید به آن توجه داشته باشند و در معاملات خود مقدار آن را در نظر بگیرند.

 

نرخ بهره

هر چه شاخص PMI عدد بالاتری باشد نشان‌دهنده گسترده‌تر شدن اقتصاد یک کشور است و می‌تواند منجر به افزایش نرخ بهره شود. افزایش نرخ بهره نیز باعث جذب شدن سرمایه‌گذاران خارجی که به دنبال سودهای بیشتری هستند، خواهد شد و بدین ترتیب ارز کشور مورد نظر در بازار فارکس افزایش خواهد یافت.

شاخص pmi

به همین ترتیب، زمانی که شاخص PMI پایین باشد نشان می‌دهد که فعالیت اقتصادی کشور مورد نظر با افت روبه‌رو شده است. این موضوع کاهش نرخ بهره را به دنبال دارد که در نهایت منجر به خروج سرمایه‌گذاران خارجی از آن کشور به کشورهای دیگری که نرخ بهره بالاتری دارند، می‌شود. بدین ترتیب ارزش ارز کشور مورد نظر نیز در بازار فارکس کاهش می‌یابد.

 

قیمت کالاها

داده‌های مربوط به شاخص مدیران خرید روی قیمت محصولات و کالاهای اساسی نیز تاثیر می‌گذارد. همین موضوع باعث می‌شود تا تغییر قیمت محصولات و کالاهای اساسی تاثیر قابل‌توجهی روی ارز کشورهایی که نرخ صادرات کالای بالایی دارند، بگذارد.

برای مثال اگر شاخص PMI در کشوری که یکی از محصولات صادراتی مهم آن نفت است، بیشتر از مقدار پیش‌بینی‌شده باشد، نشان می‌دهد که اقتصاد آن کشور در حال رشد است و تقاضا برای نفت با افزایش روبه‌رو خواهد شد. در نتیجه ممکن است قیمت نفت بالا برود و درآمد آن کشور افزایش یابد.

نقطه مقابل این سناریو نیز ممکن است اتفاق بیوفتد. اگر در کشوری که نفت صادر می‌کند، شاخص مدیران خرید کاهش یابد، نشان‌دهنده افول اقتصاد در آن کشور است و باعث کمتر شدن تقاضا برای نفت می‌شود. بدین ترتیب درآمد آن کشور از صادرات نفت کاهش می‌یابد که همه این‌ها در نهایت منجر به کاهش ارزش ارز آن کشور در بازار فارکس می‌شود.

 

تورم

یکی از کاربردهای مهم شاخص PMI در بازار فارکس این است که با استفاده از آن می‌توان فشار تورم را در اقتصاد یک کشور ارزیابی کرد. بالا بودن شاخص مدیران خرید نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای محصولات و خدمات ضروری در یک کشور است که می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن تورم شود.

در این صورت بانک مرکزی آن کشور ممکن است برای مقابله با این مشکل نرخ بهره بانکی را افزایش دهد تا با این کار دوباره شرایط اقتصادی به حالت عادی خود برگردد و تورم کنترل شود. این کار افزایش ارزش ارز کشور مورد نظر را در پی دارد زیرا بالا بودن نرخ بهره سرمایه‌گذاران خارجی را به آن کشور جذب می‌کند.

به همین ترتیب، پایین بودن شاخص مدیران خرید نیز تقاضا برای محصولات و خدمات ضروری را در کشور مورد نظر کاهش می‌دهد که کاهش قیمت‌ها و پایین آمدن تورم را به دنبال دارد. در چنین شرایطی بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش می‌دهد که منجر به کاهش ارزش ارز آن کشور در بازار فارکس می‌شود.

 

زمان و نهادهای منتشرکننده شاخص مدیران خرید

شاخص مدیران خرید توسط نهادهای مختلفی جمع‌آوری و محاسبه می‌شود که در این بخش چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم. هر کدام از این نهادها زمان مشخصی برای انتشار PMI دارند که به آن‌ها نیز اشاره خواهیم کرد.

 

شاخص مدیران خرید جهانی

شرکت «آی‌اچ‌اس مارکیت» (IHS Markit) شرکت خدمات اطلاعات است که اولین بار در سال ۲۰۱۶ میلادی و با ادغام دو شرکت آی‌اچ‌اس و مارکیت تاسیس شد. این شرکت داده‌های مختلفی را برای ۴۰ اقتصاد برتر جهان منتشر می‌کند که شاخص PMI نیز یکی از آن‌ها است. در حقیقت این شرکت دو بار در ماه شاخص PMI کشورهای مختلف را منتشر می‌کند و از همین رو جزو شرکت‌های مهم بازار فارکس به حساب می‌آید.

 

شاخص مدیران خرید در آمریکا

در کشور آمریکا یکی از نهادهایی که مسئولیت انتشار شاخص مدیران خرید را برعهده دارد شرکت ISM است. این شرکت در سال ۱۹۱۵ میلادی تاسیس شده و در ۱۰۰ کشور مختلف بیش از ۵۰ هزار عضو دارد.

همچنین شرکت ISM-Chicago که یکی از زیرمجموعه‌های ISM است، شاخص Chicago PMI را در آخرین روز کاری هر ماه منتشر می‌کند که وضعیت تولید و فعالیت‌های غیرتولیدی منطقه شیکاگو را نمایش می‌دهد.

 

شاخص مدیران خرید آلمان و فرانسه

شرکت مارکیت مسئولیت انتشار شاخص PMI کشورهای آلمان، فرانسه و کل منطقه یورو را نیز برعهده دارد. این شرکت شاخص مدیران خرید منطقه یورو را به‌تنهایی منتشر می‌کند اما برای انتشار PMI آلمان و فرانسه به‌ترتیب از نهادهای BME و CNA کمک می‌گیرد. نهاد BME مربوط به اتحادیه مدیریت زنجیره تامین، تدارکات و لجستیک آلمان می‌شود و نهاد CNA نیز مربوط به شورای ملی خرید فرانسه است.

ضمن اینکه موسسه تحقیقات اقتصادی Ifo نیز شاخص مدیران خرید آلمان را به‌صورت ماهانه منتشر می‌کند.

 

سخن پایانی

داده‌های مربوط به شاخص PMI یا شاخص مدیران خرید یکی از معیارهای مهم معامله‌گران فارکس برای تحلیل سلامت اقتصاد و صنایع یک کشور است که در نهایت منجر به افزایش یا کاهش ارز آن کشور در بازار فارکس می‌شود.

برای همین بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار فارکس برای اینکه بتوانند معامله‌های موفق‌تر و پرسودتری داشته باشند، همواره شاخص PMI را بررسی می‌کنند و متناسب با نتایج آن اقدام به معامله‌گری می‌کنند.

شاخص مدیران خرید نیز مانند سایر شاخص‌های اقتصادی مهم فارکس به‌صورت دوره‌ای و توسط نهادهای مربوطه منتشر می‌شود و برای همین حتی خود شما نیز می‌توانید به محض انتشار این داده، معاملات خود را متناسب با آن مدیریت کنید.

برای آشنایی هرچه بیشتر شما با شاخص PMI مقاله امروز را به‌طور کامل به آموزش شاخص مدیران خرید اختصاص دادیم و گفتیم که برای محاسبه آن از مدیران چندین شرکت خصوصی معتبر پرسش‌هایی مطرح می‌شود و از نتایج آن شاخص PMI به دست می‌آید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا