🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید

نرخ ریسک به ریوارد در بازار رمز ارزها چیست؟

سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی می‌تواند کار پرریسکی باشد. این ریسک در بازار ارزهای دیجیتال که مدت زمان زیادی از معرفی آن‌ها به جوامع جهانی نمی‌گذرد و در اکثر کشورها هم قانون خاصی در مورد آن وجود ندارد، بیشتر است.

بنابراین سرمایه‌گذارانی که به دلیل نوسانات و احتمال سوددهی بیشتر وارد بازار خرید و فروش بیت کوین و سایر رمز ارزها می‌شوند، همواره تلاش می‌کنند که با روش‌ها و استراتژی‌های مختلف مدیریت ریسک کنند و بیشترین بازدهی را داشته باشند.

یکی از همین روش‌های مدیریت ریسک و سرمایه استفاده از معیاری به نام «نرخ ریسک به ریوارد» است که در ادامه‌ به طور کامل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

پس اگر شما هم جزو کسانی هستید که مدام اسم این معیار را می‌شنوید و هنوز مفهوم آن را درک نکرده‌اید، تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید تا بفهمید که چرا استفاده از آن اینقدر اهمیت دارد.

نرخ ریسک به ریوارد چیست؟

نرخ ریسک به ریوارد نسبت سود به ضرر احتمالی حاصل از هر معامله را نشان می‌دهد.

«نرخ ریسک به ریوارد» (Risk/Reward Ratio) که به صورت اختصاری از آن با عنوان R/R هم یاد می‌شود معیاری است که نسبت سود و ضرر احتمالی حاصل از هر معامله را نشان می‌دهد. برای همین می‌توانیم این معیار را نسبت سود به ضرر هم در نظر بگیریم.

استفاده از نرخ ریسک به ریوارد باعث می‌شود که ریسک هر معامله به حداقل برسد و در عین حال سود احتمالی حاصل هم بیشتر شود. برای استفاده از این معیار و محاسبه‌ی آن باید با دو مفهوم حد سود و حد ضرر هم آشنا باشید که تعریف هر کدام را در زیر می‌بینید:

حد سود (Take Profit): حد سود به قیمتی گفته می‌شود که در آن، معامله‌ی خود را با سود می‌بندید و از معامله خارج می‌شوید. برای مثال اگر مقداری بیت کوین ۴۰ هزار دلاری خریده باشید و یک سفارش فروش به قیمت ۴۲ هزار دلار ثبت کنید، این ۴۲ هزار دلار حد سود شما خواهد بود.

این یعنی حتی اگر قیمت بیت کوین از این هم بالاتر رفت برای شما اهمیتی ندارد چون طبق قوانین استراتژی خود به همین مقدار سود راضی هستید.

حد ضرر (Stop Loss): حد ضرر به قیمتی گفته می‌شود که در آن معامله‌ی خود را با ضرر می‌بندید و از معامله خارج می‌شوید تا دیگر بیش از این سرمایه‌یتان کمتر نشود. برای مثال اگر مقداری بیت کوین با قیمت ۴۰ هزار دلار خریده باشید و یک سفارش فروش شرطی در ۳۸ هزار دلار ثبت کرده باشید، این ۳۸ هزار دلار حد ضرر معامله‌ی شما است.

یعنی اگر قیمت بیت کوین به این رقم رسید می‌خواهید با قبول همین مقدار ضرر از معامله خارج شوید و دنبال فرصت‌های مناسب دیگر بگردید.

نرخ ریسک به ریوارد

استفاده از حد سود و حد ضرر باعث می‌شود که نه در افزایش قیمت‌ها سودی که کردید از بین برود و نه در کاهش قیمت‌ها ضرر و زبان شما چندین برابر شود.

نحوه‌ی محاسبه‌ی نرخ ریسک به ریوارد را با استفاده از حد سود و حد ضرر در ادامه توضیح خواهیم داد. فعلاً بهتر است در مورد اعدادی که این معیار در اختیار ما قرار می‌دهد، صحبت کنیم.

شاید در جریان اینترنت‌گردی یا مطالعه‌ی خود دیده باشید که نرخ ریسک به ریوارد یک معامله ۲ به دست می‌آید. این نرخ ریسک به ریوارد ۲ یعنی از هر سه معامله‌ای که انجام می‌دهید اگر یکی از آن‌ها با سود بسته شود می‌توانید دو معامله را با ضرر تمام کنید و چیزی از دارایی‌های اصلی خودتان کم نشود.

به عبارت دیگر نسبت احتمال برد به باخت این معامله برابر ۲ است و در هر معامله اگر ۵ دلار احتمال ضرر داشته باشیم، در صورت کسب سود این رقم ۱۰ دلار خواهد بود.

به همین ترتیب اگر نرخ ریسک به ریوارد یک معامله ۴ باشد این یعنی به عنوان مثال حاضریم ریسک ضرر ۵ دلاری را به جان بخریم تا احتمال کسب سود ۲۰ دلاری را داشته باشیم.

البته مقدار دلاری ضرر و سودی که در این مثال‌ها عنوان می‌کنیم کاملاً به میزان سرمایه‌ی وارد شده در هر معامله بستگی دارد و تنها نسبت عددهای اعلام شده مدنظر است.

همچنین توجه داشته باشید که برای بیان نرخ ریسک به ریوارد می‌توان از عباراتی مثل ۱ به ۴ یا ۱:۴ هم استفاده کرد که همگی مفهوم یکسانی دارند.

اکنون که با اهمیت محاسبه‌ی نرخ ریسک به ریوارد قبل از ورود به هر معامله باخبر شدید، بیایید در بخش بعدی در مورد نحوه‌ی محاسبه‌ی آن صحبت کنیم.

نرخ ریسک به ریوارد چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه‌ی نرخ ریسک به ریوارد می‌توان از یک فرمول ساده که از قیمت ورودی، قیمت حد سود و قیمت حد ضرر تشکیل شده، استفاده کرد. همچنین روی نمودار قیمت هم ابزارهایی برای مشاهده‌ی آن وجود دارد.

برای محاسبه‌ی سریع نرخ ریسک به ریوارد هر معامله به راحتی می‌توان از ابزارهایی که سایت‌های نموداری قیمت رمز ارزها ارائه می‌کنند، استفاده کرد.

برای مثال نمودار قیمتی که در داخل خود صرافی نمایش داده می‌شود یا سایتی مثل «تریدینگ ویو» (TradingView) که نمودار قیمت دارایی‌های مختلف را نشان می‌دهد، همگی ابزار مخصوصی برای نمایش نرخ ریسک به ریوارد دارند که در شکل زیر مشاهده می‌کنید. با این حال اینکه بدانیم این نرخ چگونه محاسبه می‌شود خالی از لطف نخواهد بود.

برای محاسبه‌ی نرخ ریسک به ریوارد یک معامله به یک قیمت ورودی نیاز داریم. برای مثال در مورد معامله‌ای که می‌خواهیم روی بیت کوین انجام دهیم اگر در قیمت ۴۰ هزار دلار باز شود این ۴۰ هزار دلار قیمت ورودی ما خواهد بود.

ریسکی که در این معیار از آن صحبت می‌کنیم به حداکثر ضرری که می‌توانیم در هر معامله تحمل کنیم گفته می‌شود. این کار با تعیین حد ضرر انجام می‌شود.

به همین ترتیب ریواردی که در این معیار از آن صحبت می‌کنیم به مقدار سودی گفته می‌شود که با رسیدن به آن راضی می‌شویم و حاضریم معامله را ببندیم. این کار نیز با تعیین حد سود انجام می‌شود.

بنابراین نرخ ریسک به ریوارد با استفاده از فرمول زیر محاسبه می‌شود:

نرخ ریسک به ریوارد چگونه محاسبه می‌شود

برای مثال اگر قیمت ورودی ما در یک معامله روی بیت کوین ۵۰ هزار دلار، حد سود ۵۴ هزار دلار و حد ضرر ۴۸ هزار دلار باشد طبق فرمول داریم:

۲ = (۵۰۰۰۰-۴۸۰۰۰) / (۵۴۰۰۰-۵۰۰۰۰)

همان‌طور که می‌بینید اگر حجم معامله‌ی ما ۱ بیت کوین باشد، در صورتی که معامله با ضرر بسته شود ۲ هزار دلار از دست می‌دهیم ولی اگر با سود بسته شود ۴ هزار دلار به دست می‌آوریم.

بنابراین هر چه نسبت ریسک به ریوارد معامله بالا باشد بهتر است اما نباید این بالا بودن نسبت به گونه‌ای باشد که قیمت رمز ارز معامله‌ شده اصلاً به حد سودهای ما نرسد.

همچنین یک نکته‌ی مهم دیگر این است که داشتن یک نرخ ریسک به ریوارد خوب همیشه کافی نیست و باید به یک معیار دیگر هم توجه داشته باشیم که بخش بعدی به این معیار می‌پردازیم.

آیا نرخ ریسک به ریوارد خوب، کافی است؟

داشتن یک نرخ ریسک به ریوارد خوب لازم است ولی کافی نیست. در واقع به معیار دیگری به نام نرخ برد هم نیاز داریم.

برای موفق بودن در معاملات ارز دیجیتال داشتن یک نرخ ریسک به ریوارد خوب لازم است ولی کافی نیست. اگر شما معاملات خود را بدون در نظر گرفتن ابزارهای دیگر تحلیل تکنیکال و مفاهیمی مثل مقاومت، حمایت، خط روند و غیره باز کنید، ممکن است نرخ برد یا «وین ریت» (Win Rate) شما بسیار پایین باشد.

فراموش نکنید که نرخ ریسک به ریوارد خوب در یک معامله‌ی موفق، تنها بیشتر بودن سود شما نسبت به ضرر را تضمین می‌کند و با اینکه شما چند معامله از کل معامله‌های خود را با سود خواهید بست کاری ندارد.

در حقیقت معیاری که این را نشان می‌دهد همان نرخ برد است و اگر نرخ برد شما ۲۰ درصد باشد یعنی از هر ۱۰ معامله‌ی قبلی تنها ۲ معامله را با سود به پایان رسانده‌اید.

حال فرض کنید این ۱۰ معامله که به دلیل باز کردن آن‌ها در قیمت‌های نامناسب نرخ برد ۲۰ درصدی را به همراه داشته، همگی نرخ ریسک به ریوارد ۲ داشتند.

یعنی به عنوان مثال ۲ دلار سود و ۱ دلار ضرر که چون نرخ برد ۲۰ درصد است یعنی تنها ۲ معامله هر کدام با سود ۲ دلاری که جمعاً برابر با ۴ دلار می‌شود، بسته شده‌اند. در عوض ۸ معامله‌ی دیگر هم هر کدام با ضررهای ۱ دلاری بسته شده‌اند که جمعاً ۸ دلار می‌شود.

پس همان‌طور که می‌بینید با اینکه نرخ ریسک به ریوارد معامله‌های ما ۲ بوده ولی در نهایت بعد از ۱۰ معامله تنها ۴ دلار سود و ۸ دلار ضرر کرده‌ایم.

سخن پایانی

نرخ ریسک به ریوارد یا نسبت ضرر به سود معیاری است که مقدار کسب سود احتمالی از هر معامله را نسبت به مقدار ضرر احتمالی نشان می‌دهد.

برای همین معامله‌ای جزو معامله‌های ایده‌آل محسوب می‌شود که در آن شانس برنده شدن بیشتر از شانس شکست باشد. اما توجه داشته باشید که بالا بودن نرخ ریسک به ریوارد به تنهایی کافی نیست و باید به عامل دیگری به نام نرخ برد هم توجه داشته باشیم.

بهترین کار این است که قبل از ورود به هر معامله‌ و بعد از انجام تحلیل‌های دلخواه خود، با استفاده از ابزارهایی که سایت‌هایی مثل تریدینگ ویو در اختیار شما قرار می‌دهند، نرخ ریسک به ریوارد خود را محاسبه کنید و تنها اگر نرخ به دست آمده منطقی بود آن موقع وارد معامله شوید. بدین ترتیب می‌توانید ضررهای خود را به حداقل رسانده و سود به دست آمده را چند برابر کنید.

ما نیز تلاش کردیم در این مقاله شما را با این معیار مهم آشنا کنیم تا دیگر دفعه‌ی بعدی که صحبت از نرخ ریسک به ریوارد می‌شود، کاملاً صحبت‌های رد و بدل شده را درک کرده و در معاملات خود هم، از این معیار استفاده کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. کسی که بتونه توی بازارهای مالی ریوارد به ریسکِ 2 یا 3 با وین ریتِ 50 داشته باشه باید کُلاهِش رو بندازه هوا!
    ممنون از مقاله ی کامل و جامع تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا