کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش فارکس

چگونه کلاهبرداری فارکس را شناسایی کنیم و از آن در امان بمانیم؟

دوره حضوری منتور شیپ

دسترسی به بازار فارکس و کسب درآمد دلاری هیچ‌وقت به آسانی امروز نبوده است. شما به عنوان یک شهروند ایرانی می‌توانید از گوشه اتاق خود و تنها با چند کلیک، ارزهای معتبر جهان را معامله کنید و از نوسانات شکل‌گرفته در قیمت آن‌ها، به سود برسید. با این حال، آسان بودن دسترسی به این بازار باعث شده تا کلاه برداری در فارکس نیز با افزایش چشم‌گیری روبه‌رو شود.

بنابراین برای موفقیت در فارکس نه‌تنها باید با نحوه ورود به فارکس و تحلیل بازار آشنا باشید،‌ بلکه باید مفهوم کلاه برداری‌ فارکس را نیز درک کنید و بدانید که چگونه از گزند آن‌ها در امان بمانید.

کلاه برداری در بازار فارکس به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در مقاله امروز می‌خواهیم چگونگی شناسایی آن‌ها را یاد بدهیم. برای مثال یکی از بزرگ‌ترین کلاه‌برداری‌هایی که در فارکس با آن مواجه هستیم،‌ بروکرهای قلابی است که با رعایت نکات گفته‌شده در این مقاله، خودتان می‌توانید معتبر یا تقلبی بودن آن را تشخیص دهید.

کلاهبرداری فارکس چیست؟

به هرگونه عمل، فعالیت، نقشه و طرحی که معامله‌گران فارکس را هدف قرار می‌دهد و تلاش می‌کند همه یا بخشی از سرمایه آن‌ها را به چنگ بیاورد، کلاه برداری فارکس می‌گوییم.

قبل از هر چیز بهتر است با مفهوم کلاه‌برداری در بازار فارکس آشنا شویم. به‌طور کلی هر عمل و فعالیتی که با هدف بالا کشیدن پول و سرمایه معامله‌گران فارکس انجام شود، کلاه برداری فارکس نام دارد. این کار می‌تواند با فریب سرمایه‌گذاران و تبلیغات غیرواقعی انجام شود یا به‌صورت مستقیم با دزدیدن سرمایه این افراد همراه باشد.

ما قبلا در جریان مقاله جداگانه‌ای ۱۲ مورد از پرتکرارترین کلاه‌برداری‌های بازار فارکس را برای شما معرفی کردیم. این کلاه‌برداری‌ها شامل مواردی مثل بروکرهای قلابی، دست‌کاری قیمت، فروش سیگنال و ربات‌های جعلی، طرح‌های پانزی و هرمی، دوره‌های آموزشی بی‌کیفیت، استیتمنت‌های ساختگی و… می‌شود که پیشنهاد می‌کنیم حتما با خواندن مقاله اشاره‌شده، با آن‌ها آشنا شوید.

هرکدام از این کلاه‌برداری‌ها با دانستن یک سری نکات مهم، قابل‌شناسایی هستند و می‌توانید قبل از اینکه دیر شود، از سرمایه خود محافظت کنید. در بخش بعدی چند نکته بسیار مهم که رعایت کردن آن‌ها برای شناسایی انواع کلاه‌برداری در فارکس ضروری است، معرفی شده‌اند.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

 

چند نکته برای شناسایی انواع کلاهبرداری در بازار فارکس

برای شناسایی انواع کلاه برداری در فارکس رعایت یک سری نکات ضروری است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تحقیق در مورد بروکرها و توجه نکردن به تبلیغات واهی مثل پرداخت سود قطعی اشاره کرد.

در دنیای واقعی برای اینکه به یک دندان‌پزشک برویم یا در رستورانی غذا بخوریم، قبل از هر چیز در مورد آن مکان اطلاعات کسب می‌کنیم. برای مثال نظر بقیه افراد را در مورد آن‌ها می‌پرسیم یا پروفایل آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی را بررسی می‌کنیم. در هر صورت هدف ما این است که معتبر و باکیفیت بودن آن را تضمین کنیم و سپس پول و جان خود را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

در بازار فارکس نیز همین اتفاق می‌افتد. شما قرار است سرمایه ارزشمند خود را که مدت‌ها برای جمع‌آوری آن زحمت کشیده‌اید، به خطر بیندازید و با استفاده از آن به سود برسید. برای همین باید بدانید که چگونه از سرمایه خود محافظت کنید و اسیر کلاه‌بردارها نشوید.

تشخیص کلاهبرداری در فارکس

در ادامه چند نکته مهم ارائه شده است که به کمک آن‌ها می‌توانید انواع کلاه‌ برداری در فارکس را شناسایی کنید و در دام آن‌ها نیوفتید.

 

پیشنهاد بیش از اندازه خوب

اگر چیزی زیادی خوب به نظر برسد، به احتمال زیاد کلاه‌برداری است. این اصل را همیشه به خاطر داشته باشید.

برای مثال ممکن است با تبلیغات بروکری مواجه شوید که پرداخت سودهای قابل‌توجه ماهانه را تبلیغ می‌کند. یا ممکن است کسی در شبکه‌های اجتماعی به شما پیام دهد که وارد لینکی شوید و با انجام یک سری کارهای پیش‌پا افتاده مبلغ هنگفتی را دریافت کنید.

همه این‌ها کلاه‌برداری هستند زیرا دلیلی ندارد که یک غریبه در اینترنت به فکر سود رساندن به شما باشد. در عوض مطمئن باشید چنین افراد کلاه‌برداری به فکر خالی کردن جیب شما هستند.

 

درخواست پرداخت رمزارز

پرداخت با رمزارز از آنجایی که غیرقابل‌بازگشت است و به این راحتی‌ها هم نمی‌توان طرفین حاضر در تراکنش را شناسایی کرد، به روش پرداخت مورد علاقه کلاه‌برداران تبدیل شده است. برای همین اگر شخص یا شرکتی تنها راه پرداخت خود را ارزهای دیجیتال معرفی کند و هیچ روش پرداخت دیگری نداشته باشد، بهتر است کمی مشکوک شوید و همه جوانب قضیه را بررسی کنید.

برای مثال در مورد بروکرهای فارکس، معمولا معتبرترین بروکرها روش‌های پرداخت متنوعی مثل پرداخت بانکی، کارت‌هایی مثل «پی پل» (PayPal) و… را نیز در کنار پرداخت رمزارزی ارائه می‌کنند. در عوض بروکرهای تقلبی و کلاه‌بردار تنها اجازه پرداخت با ارزهای دیجیتال را به کاربران خود می‌دهند که قضیه را کمی مشکوک می‌کند.

 

ارسال پیام در شبکه‌های اجتماعی

اگر مدتی در شبکه‌های اجتماعی مختلف حضور داشته باشید حتما با سیل عظیمی از پیام‌ها مواجه شده‌اید که شما را دعوت به گروه خاصی می‌کنند یا از شما می‌خواهند در بروکر مورد نظر آن‌ها عضو شوید. تجربه ثابت کرده که در بیشتر چنین مواقعی، هدف چنین پیام‌هایی کلاه‌برداری از سرمایه‌گذاران تازه‌وارد و کم‌تجربه است.

علاوه بر این، بارها پیش آمده که افراد با ساخت حساب‌های جعلی، اقدام به فریب دادن کاربران بروکرها و پلتفرم‌های معتبر می‌کنند. این افراد با ایجاد حساب‌هایی که دقیقا شبیه به حساب پشتیبان پلتفرم‌های معتبر هستند، به قربانیان پیام ارسال می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند که اطلاعات حساس حساب خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

اتفاقی که در چنین مواقعی به وقوع می‌پیوندد، این است که کلاه‌برداران با ورود به حساب این افراد، حساب آن‌ها را خالی می‌کنند. بنابراین اگر پیغامی از افراد مشکوک دریافت کردید،‌ بلافاصله آن‌ها را حذف کرده و دروغ‌های آن‌ها را باور نکنید.

 

تبلیغ سود قطعی

یکی از شگردهای کلاه برداران فارکس که باعث می‌شود افراد زیادی در دام آن‌ها گرفتار شوند، تبلیغ سود قطعی و تضمینی است. فراموش نکنید که فارکس بازاری پرنوسان و غیرقابل‌پیش‌بینی است که حتی حرفه‌ای‌ترین معامله‌گران آن هم نمی‌توانند سود خود را تضمین کنند.

بنابراین اگر شخص یا پلتفرمی ادعای پرداخت سود تضمینی و قطعی دارد، به احتمال زیاد با طرح پانزی یا هرمی مواجه هستید. گاهی اوقات این تبلیغات به‌قدری غیرقابل‌باور است که به نظر می‌رسد هیچ‌کس فریب آن‌ها را نخورد. برای مثال در این تبلیغات گفته می‌شود که با پرداخت مبلغی در حد ۲۰۰ دلار ماهانه سود ۵۰ دلاری پرداخت می‌شود. اما جالب است بدانید که علی‌رغم چنین تبلیغات مضحکی، هنوز هم افراد زیادی در دام این کلاه‌برداران می‌افتند.

 

تحقیق در مورد بروکرها

اولین قدم ورود به بازار فارکس انتخاب یک بروکر فارکس معتبر است. بروکر در واقع به عنوان واسطی بین شما و بازار فارکس عمل می‌کند. برای همین شما برای اینکه بتوانید در این بازار معامله کنید، باید سرمایه خود را به حسابی که در بروکر ایجاد کرده‌اید، واریز کنید.

از همین رو انتخاب یک بروکر معتبر و قابل‌اعتماد از اهمیت بالایی برخوردار است. در بخش بعدی با جزئیات بیشتر در مورد چگونگی بررسی بروکرهای فارکس صحبت می‌کنیم و می‌گوییم که چگونه می‌توانید خودتان اعتبار بروکرها را ارزیابی کنید.

با این حال به‌طور خلاصه بگوییم که بهترین کار برای تشخیص معتبر یا غیرمعتبر بودن یک بروکر فارکس، بررسی قانون‌مند بودن آن و تجربه سایر معامله‌گران فارکس است که در سایت‌های مختلف، نظر و تجربه خود را منتشر می‌کنند.

 

چگونه اعتبار بروکرهای فارکس را ارزیابی کنیم؟

هر معامله‌گر فارکس قبل از اینکه در یک بروکر ثبت نام کرده و سرمایه خود را به آن واریز کند، باید با استفاده از روش‌هایی مثل چک کردن وضعیت رگوله، اعتبار آن بروکر فارکس را ارزیابی کند.

اولین سوالی که برای ارزیابی یک بروکر فارکس باید از خود بپرسید این است که آیا بروکر مورد نظر قانون‌مند یا «رگوله» (Regulated) است یا خیر. منظور از یک بروکر رگوله بروکرهایی هستند که تحت قوانین نهادهای نظارتی مالی و قابل‌اعتماد فعالیت می‌کنند.

بروکری که رگوله نباشد، نیازی به ارسال گزارش به نهادهای دولتی و پاسخ‌گویی در مقابل آن‌ها را ندارد. در چنین بروکرهایی اگر به هر دلیلی مثل خطای نرم‌افزاری یا اشکال فنی، مشکلی در اجرای سفارش‌های شما پیش بیاید، شانس چندانی برای دریافت حق خود ندارید.

از طرف دیگر، نهادهای مختلفی برای رگوله کردن بروکرهای فارکس وجود دارند که هرکدام اعتبار خاص خود را دارند. برخی از این نهادها بسیار معتبر هستند و اگر بروکر شما توسط آن‌ها رگوله شده باشد، به‌راحتی می‌توانید با خیالی آسوده از آن‌ها استفاده کنید. از جمله نهادهای معتبر رگوله‌کننده بروکرهای فارکس در سطح جهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا (ASIC)
  • سازمان تنظیم مقررات سرمایه‌گذاری کانادا (CIRO)
  • کمیسیون معاملات آتی اوراق بهادار هنگ کنگ (SFC)
  • سازمان خدمات مالی ژاپن (JFSA)
  • مرجع پولی سنگاپور (MAS)
  • سازمان رفتار مالی بریتانیا (FCA)
  • کمیسیون معاملات آتی کالا در آمریکا (CFTC)
  • سازمان نظارت بر بازارهای مالی سوئیس (FINMA)

البته به این نکته توجه باشید که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، بسیاری از بروکرهای معتبری که توسط نهادهای اشاره شده در بالا رگوله شده‌اند، اجازه ارائه خدمات به کاربران ایرانی را ندارند. برای همین معامله‌گران فارکس ایرانی مجبور هستند از بروکرهایی استفاده کنند که یا توسط نهادهای رگولاتوری دسته چندم رگوله شده‌اند یا حداقل یک شعبه ساحلی یا «آف شور» (Offshore) دارند. برای آشنایی با بهترین بروکر فارکس برای ایرانیان می‌توانید مقاله لینک‌شده را مطالعه کنید.

از دیگر روش‌هایی که برای شناسایی معتبر بودن یک بروکر فارکس می‌توان از آن استفاده کرد توجه به تبلیغات مربوط به جوایز و پاداش‌ها است. بروکرهای غیرمعتبر و مشکوک معمولا با وعده سودهای قطعی و غیرمعقول از کاربران خود می‌خواهند که در آن بروکر حساب باز کنند و واریز انجام دهند. این درحالی است که یک بروکر فارکس معتبر و قانون‌مند هیچ‌گاه قول سودهای تضمینی را نمی‌دهد.

علاوه بر این، قبل از اینکه در یک بروکر ثبت نام کنید و واریز پول انجام دهید،‌ باید صفحات مختلف آن را مطالعه کنید. در سایت رسمی یک بروکر معتبر تمام اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی آن وجود دارد. این اطلاعات شامل تاریخچه آن بروکر، آدرس دفتر مرکزی،‌ اطلاعات مربوط به رگوله، روش‌های ارتباطی و… می‌شود.

یکی دیگر از شگردهای بروکرهای غیرمعتبر برای جذب مخاطب ادعای دریافت جوایز بی‌شمار از نهادهای مختلف است. برای مثال وارد بروکری می‌شوید که ادعا می‌کند برنده چندین جایزه مهم مثل «بهترین بروکر سال ۲۰۲۰» شده است. در چنین مواقعی حتما باید صحت این ادعاها را بررسی کنید و ببینید که آیا واقعا نهاد ادعا شده چنین جایزه‌ای را به این بروکر اعطا کرده است یا خیر. مهم‌تر از همه اینکه اعتبار خود نهاد اعطاکننده جایزه چقدر است.

اما گاهی اوقات علی‌رغم رعایت کردن تمام این نکات و ثبت نام در یک بروکر معتبر و شناخته‌شده، باز هم برخی از معامله‌گران فارکس در دام کلاه‌برداران می‌افتند. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که کلاه‌برداران اینترنتی سایت‌هایی مشابه بروکرهای معتبر فارکس ایجاد می‌کنند و کاربر با تصور اینکه در حال ثبت نام در یک بروکر معتبر است، اطلاعات حساس خود را در سایت جعلی وارد می‌کند.

بنابراین حواس‌تان باشد که همیشه آدرس سایت اینترنتی بروکر را بررسی کنید و مطمئن شوید که در سایت اصلی آن بروکر قرار دارید. کلاه‌برداران معمولا با تغییر یک یا دو حرف در اسم یک بروکر معتبر، چنین سایت‌های جعلی را راه‌اندازی می‌کنند که باعث می‌شود بسیاری از معامله‌گران کم‌تجربه در دام آن‌ها گیر بیوفتند. این نوع کلاه‌برداری فارکس در دسته کلاه‌برداری‌های «فیشینگ» (Phishing) قرار می‌گیرد که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن می‌توانید مقاله «فیشینگ چیست؟» را مطالعه کنید.

 

سخن پایانی

تعداد بسیار زیاد معامله‌گران فارکس در سطح جهان باعث شده تا توجه کلاه‌برداران اینترنتی به سمت این بازار کشیده شود. از طرف دیگر، تنوع زیاد روش‌هایی که کلاه‌برداران فارکس برای بالا کشیدن سرمایه معامله‌گران نگون‌بخت به کار می‌برند، باعث شده تا روزانه طیف زیادی از این افراد در دام کلاه برداران گرفتار شوند.

از همین رو به عنوان یک رسانه فعال در بازارهای مالی از جمله فارکس و ارز دیجیتال، وظیفه خود دانستیم تا در مقاله امروز نحوه شناسایی کلاه برداری‌ فارکس را برای‌تان آموزش دهیم. برای این کار تنها کافی است به نکاتی که اشاره کردیم توجه داشته باشید و قبل از ورود به فارکس، آن‌ها را رعایت کنید.

همچنین در مورد چگونگی ارزیابی اعتبار بروکرهای فارکس نیز مطالبی را ارائه دادیم تا خودتان بتوانید قبل از ثبت نام در یک بروکر فارکس، آن را بررسی کنید و ببینید که آیا اعتبار لازم را دارد یا خیر.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا تا به حال در دام کلاه برداران فارکس گیر افتاده‌اید یا حواس‌تان جمع بوده است؟ لطفا تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
forexbrokerslinkedinadmiralmarketswikijob

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا