کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
اطلاعات عمومی

آموزش کسب درآمد از یوتیوب در ایران + درآمد میلیاردی یوتیوبرهای ایرانی!

دوره حضوری منتور شیپ

یکی از راه‌های کسب درآمد دلاری در ایران، فعالیت به عنوان یک «یوتیوبر» (YouTuber) است. در این شغل شما یک کانال یوتیوب ایجاد می‌کنید و با بارگذاری ویدیو در آن به درآمد می‌رسید. با این حال حتما می‌دانید که یوتیوب در ایران مسدود است و برای ورود به آن نیاز به روش‌های تغییر هویت وجود دارد.

همین موضوع در کنار تحریم‌های بین‌المللی باعث شده تا بسیاری از ایرانی‌ها قید کسب درآمد از یوتیوب را بزنند و در پلتفرم‌های دیگری همچون «اینستاگرام» (Instagram) فعالیت کنند.

اما می‌دانستید که امکان کسب درآمد از یوتیوب از داخل ایران نیز وجود دارد؟ حتی برخی از کانال‌های یوتیوب ایرانی به‌قدری محبوب هستند که درآمد ماهانه آن‌ها از ۱ میلیارد تومان هم فراتر می‌رود!

برای اینکه شما را با نحوه درآمد از یوتیوب آشنا کنیم،‌ در ادامه ابتدا این راهکارها را معرفی می‌کنیم و سپس به سراغ بحث مهم نقد کردن درآمد دلاری یوتیوب می‌رویم. همچنین درآمد ماهانه یوتیوبرهای ایرانی و خارجی را نیز بررسی خواهیم کرد. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

روش‌های کسب درآمد از یوتیوب برای ایرانی‌ها

کسب درآمد از یوتیوب به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فعال کردن تبلیغات کانال، بازاریابی آشناسازی، اشتراک کانال و ارسال ویدیوهای تبلیغاتی اشاره کرد.

برای کسب درآمد از یوتیوب روش‌های متنوعی وجود دارد و اینطور نیست که تنها از راه نمایش تبلیغ در طول ویدیو بتوانید از یوتیوب به درآمد برسید. در عوض می‌توانید از راهکارهای دیگری همچون تبلیغ برند و محصول در ویدیو، ساخت ویدیوهای تبلیغاتی و دریافت کمک مالی نیز استفاده کنید.

در ادامه ۱۰ روش محبوب کسب درآمد از یوتیوب را معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید درآمد ماهانه دلاری خود را از یوتیوب به حداکثر برسانید. همچنین قرار است در مورد مناسب بودن هر کدام از این روش‌ها برای یوتیوبرهای ایرانی و کسب درآمد از یوتیوب برای کاربران داخل ایران نیز صحبت کنیم.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

کسب درامد از یوتیوب

 

پارتنر یوتیوب

اولین و شناخته‌ترین روشی که برای پول در آوردن از یوتیوب وجود دارد، ثبت نام به عنوان پارتنر یا شریک یوتیوب است که از آن با عنوان «برنامه شراکت یوتیوب» یا «یوتیوب پارتنر پروگرم» (YouTube Partner Program) یاد می‌شود.

با استفاده از این روش می‌توانید در ابتدا، اواسط و انتهای ویدیوهای یوتیوب خود تبلیغات نمایش دهید و هر بار که مخاطبان تبلیغات شما را می‌بینند و روی آن کلیک می‌کنند، مقداری پاداش دریافت کنید.

نمایش تبلیغات در این روش توسط خود یوتیوب انجام می‌شود و شما تنها تعداد و نوع تبلیغات را در هر ویدیو مشخص می‌کنید.

نکته مهمی که در مورد کسب درآمد از یوتیوب با YouTube Partner Program وجود دارد این است که برای فعال کردن تبلیغات آن باید به یک سری حدنصاب‌ها رسیده باشید. این حدنصاب‌ها عبارتند از:

  • داشتن ۱۰۰۰ سابسکرایبر یا دنبال‌کننده با ۴۰۰۰ ساعت زمان تماشای ویدیو در ۱۲ ماه گذشته،‌ یا
  • داشتن ۱۰۰۰ سابسکرایبر یا دنبال‌کننده با ۱۰ میلیون بازدید واقعی از ویدیوهای کوتاه یوتیوب (Shorts) در ۹۰ روز گذشته.

داشتن تنها یکی از این دو شرط برای فعال کردن درآمدزایی کانال یوتیوب ضروری است و لازم نیست که حتما هر دو شرط را با هم داشته باشید. برای فعال کردن تبلیغات یوتیوب نیز می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد حساب کاربری خود در یوتیوب شوید.
  2. در گوشه بالا سمت راست روی تصویر پروفایل خود کلیک کرده و گزینه YouTube Studio را انتخاب کنید.
  3. در منوی سمت چپ گزینه Earn را انتخاب کنید.
  4. روی Apply Now‌ کلیک کنید.
  5. باز زدن گزینه Start و سپس Accept قوانین اولیه را ببینید و آن‌ها را تایید کنید.
  6. با کلیک روی گزینه Start مراحل راه‌اندازی اولیه یا اتصال حساب فعلی «اد سنس» (AdSense) را برای کانال یوتیوب خود آغاز کنید. در بخش‌های بعدی اطلاعات بیشتری در مورد حساب اد سنس و اهمیت آن ارائه خواهیم کرد.

با طی کردن این مراحل با پیغام In Progress مواجه خواهید شد که نشان می‌دهد درخواست شما در دست بررسی است.

 

اشتراک کانال

روش دومی که یوتیوبرهای ایرانی می‌توانند به کمک آن از یوتیوب کسب درآمد دلاری داشته باشند، فعال کردن قابلیت اشتراک کانال یا Channel Membership است.

در این روش کاربران کانال یوتیوب شما می‌توانند با خرید اشتراک، مزایای بیشتری نسبت به «سابسکرایبرها» (Subscriber) و دنبال‌کنندگان عادی داشته باشند. این مزایا می‌تواند شامل ویدیوهای اختصاصی، نشان‌های اختصاصی در چت و… باشد.

کسب درآمد با اشتراک کانال یوتیوب برای یوتیوبرهایی مناسب است که به پخش زنده یا «استریم» (Stream) علاقه‌مند هستند یا ویدیوهای خود را به‌صورت روزانه منتشر می‌کنند.

شرایط فعال کردن اشتراک کانال یوتیوب نیز درحال حاضر تقریبا مانند شرایط مورد نیاز برای فعال کردن YouTube Partner Program یا به‌اختصار YPP است.

 

لینک‌های تبلیغاتی

اگر هنوز به حدنصاب فعال کردن تبلیغات در یوتیوب نرسیده‌اید یا نمی‌خواهید دردسرهای آن را به جان بخرید، می‌توانید با قرار دادن لینک‌های تبلیغاتی در توضیحات یا «دیسکریپشن» (Description) ویدیوهای خود به درآمد برسید. در حقیقت استفاده از لینک‌های تبلیغاتی یکی از راه‌های کسب درآمد از یوتیوب بدون نیاز به فعال کردن تبلیغات یا «مانیتایز» (Monetize) کردن کانال یوتیوب است.

در این روش شما لینک خرید محصول یا کالایی را در قسمت توضیحات ویدیوهای خود قرار می‌دهید و کاربران با دنبال کردن آن شما را به درآمد می‌رسانند.

 

تبلیغ برند و محصول

علاوه بر لینک‌های تبلیغاتی، می‌توانید از راه تبلیغ یک برند یا محصول در میان ویدیوهای یوتیوب خود نیز به درآمد برسید. در این روش لازم نیست حتما کانال خود را مانیتایز کرده و تبلیغات یوتیوب را فعال کرده باشید.

در عوض وظیفه دریافت تبلیغ، نمایش آن و سپس تسویه حساب به‌صورت مستقیم توسط خود شما انجام می‌شود و پلتفرم یوتیوب هیچ نقشی در آن ندارد. این نوع تبلیغ دقیقا مانند همان کاری است که بلاگرها و اینفلوئنسرهای اینستاگرام از آن استفاده می‌کنند.

برای مثال اگر کانال یوتیوب شما در مورد غذا و خوراکی است،‌ می‌توانید در جریان ویدیوی خود یک رستوران یا کافه را معرفی و تبلیغ کنید و هزینه آن را نیز به‌‌صورت مستقیم و ریالی از خود صاحب رستوران یا کافه بگیرید.

 

ویدیوهای تبلیغاتی

روش دیگر کسب درآمد از یوتیوب در ایران، بارگذاری ویدیوهای تبلیغاتی است. در این روش کل ویدیوی شما صرف معرفی یک محصول، برند یا مکان خاص می‌شود.

در روش قبلی شما ویدیوهای عادی کانال خود را ضبط می‌کنید و تنها چند دقیقه کوتاه از آن را به معرفی یک برند یا محصول می‌پردازید. این در حالی است که در روش کسب درآمد با ویدیوهای تبلیغاتی، شما کل ویدیو را با هدف تبلیغ آن برند، محصول یا مکان خاص تولید می‌کنید.

برای مثال می‌توانید ویدیویی برای معرفی و بررسی یک محصول آرایشی بهداشتی تولید کنید و در انتها نیز لینک خرید آن را با کد معرف خودتان در اختیار مخاطبان‌تان قرار دهید. بدین ترتیب با هر خریدی که انجام می‌شود، شما در واقع به‌کمک یوتیوب و بازاریابی آشناسازی به درآمد می‌رسید. بیایید در بخش بعدی اطلاعات بیشتری در مورد بازاریابی آشناسازی ارائه کنیم.

 

بازاریابی آشناسازی

قبلا در بلاگ مجموعه حسینی فایننس و در جریان مقاله «۳۰ راهکار فوق‌العاده برای کسب درآمد از اینترنت بدون سرمایه» در مورد بازاریابی آشناسازی یا «افیلیت مارکتینگ» (Affiliate Marketing) صحبت کرده‌ایم. در این نوع روش بازاریابی شما در واقع برای سایر برندها تبلیغ می‌کنید و با هر فروش محصول یا کالایی که با کد معرف شما انجام شود، مقداری از مبلغ آن محصول یا کالا به‌عنوان کمیسیون به شما تعلق می‌گیرد.

همین موضوع باعث می‌شود تا ویدیوهای یوتیوب بستر مناسبی برای چنین تبلیغاتی باشند. برای مثال شما می‌توانید در ویدیو یوتیوب خود در مورد بهترین دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری صحبت کنید و سپس در قسمت توضیحات ویدیو لینک خرید آن‌ها را با کد معرف خود، قرار دهید.

بدین ترتیب می‌توانید به عنوان یک یوتیوبر ایرانی بدون اینکه نیاز باشد کانال یوتیوب خود را مانیتایز کرده و تبلیغات آن را فعال کنید، از ویدیوهای یوتیوب خود به درآمد برسید.

 

کمک مالی یا دونیت

یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد از یوتیوب که کاربران ایرانی هم می‌توانند با کمترین دردسر از آن استفاده کنند، کمک مالی یا به‌اصطلاح «دونیت» (Donate) است. در این روش شما به عنوان تولیدکننده ویدیو و با استفاده از پلتفرم‌های مخصوصی که برای این کار طراحی و ساخته شده‌اند، راهکاری را در اختیار طرفداران و مخاطبان خود قرار می‌دهید که آن‌ها بتوانند در صورت تمایل خودشان، مقداری پول به حساب شما واریز کنند.

کمک مالی یا دونیت یک روش شناخته‌شده و پرکاربرد در سطح جهان است که برای حمایت از فعالیت‌های تولیدکنندگان محتوا و یوتیوبرها انجام می‌شود. این روش کسب درآمد توسط استریمرهای بازی‌های ویدیویی جا انداخته شده است.

 

فروش محصولات اختصاصی

علاوه بر روش‌هایی که تاکنون معرفی کردیم، از راه فروش محصولات اختصاصی نیز می‌توانید از یوتیوب کسب درآمد داشته باشید. در این روش شما محصولی را با برند و هویت کانال یوتیوب خود، شخصی‌سازی می‌کنید و سپس آن را به طرفداران و مخاطبان خود می‌فروشید.

این محصول می‌تواند یک هودی یا تی‌شرت با طرح کانال یوتیوب شما، یک لیوان یا حتی یک دوره آموزشی مرتبط با موضوع کانال یوتیوب‌تان باشد که خودتان آن را تهیه کرده‌اید.

 

سوپر چت و سوپر استیکر یوتیوب

یکی از خوبی‌های پلتفرم یوتیوب این است که با استفاده از ابزارهای مختلف می‌توانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. مهم‌تر از همه اینکه یوتیوب به خاطر این ارتباط که با استفاده از دو قابلیت «سوپر چت» (Super Chat) و «سوپر استیکر» (Super Sticker) انجام می‌شود، به شما پول هم می‌دهد.

همان‌طور که می‌دانید، در جریان پخش زنده یا استریم ویدیو در یوتیوب، کاربرانی که به‌صورت زنده مشغول تماشای شما هستند، می‌توانند با یکدیگر به‌ گفت‌وگو بپردازند و به‌اصطلاح چت کنند. برای همین پلتفرم یوتیوب به مخاطبان اجازه می‌دهد تا در ازای پرداخت پول بتوانند پیام‌های خود را در چت متمایز کرده و استیکرهای ویژه ارسال کنند.

این کار نیاز به مانیتایز دارد و مانند برخی از روش‌های معرفی‌شده نمی‌توان بدون فعال کردن تبلیغات کانال یوتیوب از آن استفاده کرد.

 

قرارداد با شرکت‌های چندرسانه‌ای

آخرین روشی که برای کسب درآمد از یوتیوب وجود دارد قرارداد با شرکت‌های چندرسانه‌ای است. اگر شما ویدیوی جالبی تولید کرده باشید یا ویدیویی در اختیار دارید که به‌نظرتان پتانسیل دیده شدن را دارد، ممکن است شرکت‌های چندرسانه‌ای به سراغ شما بیایند و در ازای پرداخت پول به شما، از ویدیوتان استفاده کنند.

این روش چندان در داخل ایران کاربرد ندارد و یوتیوبرهای ایرانی برای کسب درآمد بیشتر از یوتیوب نمی‌توانند روی آن حساب باز کنند.

 

نقد کردن درآمد یوتیوب در ایران

یکی از روش‌های محبوب نقد کردن درآمد یوتیوب در ایران استفاده از سایت‌ها و پلتفرم‌های واسط است که در ازای دریافت کمیسیون، درآمد دلاری شما را نقد می‌کنند.

همان‌طور که گفتیم اصلی‌ترین روش کسب درآمد از یوتیوب فعال کردن تبلیغات و پیوستن به Youtube Partner Program است. با این کار یوتیوب وظیفه نمایش تبلیغات در ابتدا، میانه و انتهای ویدیوهای شما را برعهده می‌گیرد و براساس آن به شما پول می‌دهد.

اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا ایرانی‌ها اجازه استفاده از این سرویس را دارند یا خیر؟ در حقیقت سوال اصلی این است که آیا می‌توان از داخل ایران کانال یوتیوب ایجاد کرد و از راه نمایش تبلیغات به درآمد دلاری رسید؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که در اصل امکان فعال کردن تبلیغات کانال یوتیوب و ثبت نام به عنوان پارتنر یوتیوب با هویت ایرانی ممکن نیست. با این حال با استفاده از روش‌های غیرمستقیم می‌توان این محدودیت‌ها را دور زد و از کانال یوتیوب فارسی خود به درآمد رسید.

در حقیقت برای دریافت پول از یوتیوب به یک حساب Google AdSense نیاز دارید که برداشت پول از یوتیوب را ممکن می‌سازد. با این حال در کشور ایران نمی‌توان چنین حسابی را باز کرد.

اما یوتیوبرهای ایرانی که بازدیدهای چند هزارتایی دارند، درآمد خود را چگونه نقد می‌کنند؟ این افراد به یکی از سه روشی که در ادامه معرفی می‌کنیم، درآمد دلاری کانال یوتیوب خود را نقد می‌کنند:

  1. کمک گرفتن از اقوام و آشنایانی که در خارج از ایران زندگی می‌کنند.
  2. سکونت در یکی از کشورهای مجاز برای کسب درآمد از یوتیوب.
  3. استفاده از سایت‌ها و پلتفرم‌های داخلی که به‌عنوان واسط برای ایرانی‌ها حساب باز کرده و درآمد آن‌ها را نقد می‌کنند.

روش اول به دلیل اینکه مجبور هستید به شخص دیگری تکیه کنید، چندان روش معقولی به حساب نمی‌آید. از طرف دیگر، چون بحث مالیات پیش می‌آید، بسیاری از آشنایان و اقوام شما ممکن است این لطف را در حق شما نکنند.

در روش دوم اما همه‌چیز راحت است و اگر خود شما در کشور دیگری همچون ترکیه سکونت دارید، بدون کوچک‌ترین مشکلی می‌توانید حساب AdSense ایجاد کرده و درآمد خود را نیز خودتان نقد کنید.

روش سوم نیز روش مورد علاقه و پراستفاده در بین یوتیوبرهای ایرانی است. در این روش شرکت‌های واسط به ازای دریافت درصدی از درآمد شما، تمام عملیات ایجاد حساب و نقد کردن درآمد دلاری شما را برعهده می‌گیرند. همچنین برخی شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه پرداخت‌های اینترنتی، امکان دریافت کارت‌های اعتباری خارجی همچون «پی پال» (PayPal) را نیز فراهم کرده‌اند که با استفاده از آن‌ها نیز می‌توان درآمد ارزی کانال یوتیوب را نقد کرد.

 

درآمد یوتیوبرهای ایرانی و خارجی چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در ذهن کاربران ایرانی یوتیوب وجود دارد این است که یک یوتیوبر ایرانی و خارجی در ماه چقدر از کانال یوتیوب خود درآمد دلاری کسب می‌کند؟ به عبارت دیگر، درآمد کانال یوتیوب چقدر است؟

به‌طور کلی باید گفت که درآمد هر یوتیوبر از کانال یوتیوب خود به عوامل مختلفی بستگی دارد و هر ماه می‌تواند متفاوت باشد. برای ارزیابی میزان پرداختی یوتیوب به گردانندگان کانال‌ها معمولا مقدار دلار پرداختی به ازای ۱۰۰۰ بازدید مورد توجه قرار می‌گیرد.

براساس تحقیقی که اخیرا در سایت «بیزینس اینسایدر» (Business Insider) انجام شده است، به‌طور میانگین درآمد یوتیوبرهای خارجی از این پلتفرم به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید بین ۱.۶۱ دلار تا ۲۹.۳۰ دلار بوده است. این رقم براساس عوامل مختلف کم و زیان می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به محل سکونت بینندگان ویدیو و موضوعی که ویدیوی مورد نظر در آن مورد است، اشاره کرد.

طبق این تحقیق یکی از یوتیوبرهای خارجی که بیش از ۱ میلیون مشترک دارد و موضوع ویدیوهایش نیز امور مالی شخصی است، در یک ماه چیزی حدود ۵۰ هزار دلار کسب کرده است. این در حالی است که یوتیوبر دیگری با تنها ۵۰۰۰ مشترک، در یک ماه توانسته ۲۱۳ دلار از تبلیغات یوتیوب به دست آورد. در مورد یوتیوبر دیگری که تعداد مشترک‌هایش به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد، این رقم متفاوت بوده و در یک ماه ۱۰۰۰ دلار و در ماه دیگر ۶۰۰۰ دلار بوده است.

در مورد درآمد یوتیوبرهای ایرانی نیز مبالغ پرداختی در همین حدود است. برای بررسی این موضوع به یوتیوب سری زدیم و کانال یکی از یوتیوبرهای ایرانی را زیر ذره‌بین قرار دادیم. این فرد در زمینه تولید دوربین مخفی در داخل ایران فعالیت می‌کند و تعداد مشترکان او به بیش از ۳۱۵ هزار نفر می‌رسد.

با نگاهی به ویدیوهای اخیر این کانال یوتیوب ایرانی متوجه شدیم که هر ویدیوی آن بین ۱۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار بازدید می‌گیرد که اگر میانگین آن را ۲۰۰ هزار بازدید و مبلغ پرداخی به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید را ۱۵ دلار در نظر بگیریم، درآمد این یوتیوبر ایرانی از هر ویدیو چیزی حدود ۳ هزار دلار یا ۱۸۰ میلیون تومان (با میانگین دلار ۶۰ هزار تومانی) است. حال از آنجایی که در این کانال هر ماه حدود ۶ ویدیو ارسال می‌شود، درآمد ماهانه یوتیوبر ایرانی مورد نظر ما ۱ میلیارد تومان را هم رد می‌کند!

البته تمام این اعداد و ارقام به‌صورت حدودی محاسبه شده‌اند و واقعیت ممکن است متفاوت باشد. ضمن اینکه بیشتر مخاطبان کانال‌های یوتیوب فارسی‌زبان با استفاده از نرم‌افزارهای تغییر IP وارد این سایت می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا در بیشتر مواقع یوتیوب آن‌ها را به‌عنوان ربات بشناسد و پولی برای بازدید آن‌ها به تولیدکننده ویدیو واریز نکند.

اگر به کسب درآمد از یوتیوب علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله «نقد کردن درآمد یوتیوب | محاسبه درآمد کانال یوتیوب» را مطالعه کنید.

 

سخن پایانی

یوتیوب به عنوان دومین موتور جستجوی برتر جهان به حساب می‌آید که در آن روزانه میلیون‌ها نفر به تماشای ویدیوهای مختلف می‌پردازند. افراد مختلف از سرتاسر جهان می‌توانند با بارگذاری ویدیو در این پلتفرم، از راه نمایش تبلیغات به درآمد دلاری برسند.

با این حال روش‌های دیگری نیز برای کسب درآمد از یوتیوب وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بازاریابی آشناسازی، قرار دادن لینک خرید محصول یا کالا در توضیحات ویدیو، ویدیوهای تبلیغاتی و تبلیغ برند اشاره کرد.

امکان کسب درآمد از یوتیوب در ایران نیز وجود دارد و می‌توان با استفاده از روش‌های مختلفی مثل استفاده از سایت‌های واسطه، محدودیت‌های موجود را دور زد.

از همین رو در مقاله امروز به‌طور کامل در مورد انواع مختلف روش‌ها و تکنیک‌های کسب درآمد از یوتیوب صحبت کردیم و دیدیم که ایرانی‌ها نیز می‌توانند با ایجاد کانال در یوتیوب به درآمد ماهانه میلیونی و حتی میلیاردی برسند.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
sproutsocialbusinessinsider

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا