کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش فارکس

تفاوت نفت برنت و نفت وست تگزاس در فارکس

دوره حضوری منتور شیپ

زمانی که اخبار نفت را در شبکه‌های مختلف دنبال می‌کنید، دو نام نفت برنت (Crude Brent) و نفت وست تگزاس اینترمدیت (West Texas Intermediate) حتما به گوشتان خواهد خورد. این دو نوع نفت از مهم‌ترین انواع نفت در دنیا هستند که برای سنجش قیمت نفت در جهان و به‌عنوان معیار استفاده می‌شوند.

نفت خام برنت معیاری است که برای بازار نفت سبک در اروپا، آفریقا و خاورمیانه استفاده می‌شود و از میادین نفتی در دریای شمال بین جزایر شتلند و نروژ سرچشمه می‌گیرد. وست تگزاس اینترمدیت، معیاری برای بازار نفت سبک ایالات متحده است که از میادین نفتی ایالات متحده تامین می‌شود. گفتنی است که نماد نفت خام در بازار فارکس به شکل‌های مختلف معامله می‌شود.

تاریخچه نفت (OIL History)

با شروع قرن بیستم، نگرانی‌های زیست محیطی و فناوری‌های جدید منجر به تغییر منبع انرژی از زغال سنگ به نفت شد.

اوایل قرن بیستم با وجود اینکه زنان هنوز اجازه رای دادن نداشتند، اما جوامع زنانه در ایالات متحده در لابی کردن قوانینی برای بهبود کیفیت هوا و کاهش دود متراکم ناشی از سوزاندن زغال سنگ نقش مهمی داشتند. از همان زمان نگرانی‌های زیست محیطی باعث شد که منابع انرژی از زغال سنگ به نفت تغییر پیدا کند.

مانند بسیاری از کالاهای دیگر در بازارها، قیمت نفت خام به طور معمول نوسانات شدیدی را در زمان‌های کمبود، تقاضای بالا و دوره‌های مازاد عرضه، تقاضای کم و کاهش قیمت‌ را تجربه کرده است. از همان روزهای اولیه تولید تجاری در باکو، آذربایجان، این نوسانات قیمتی ناشی از رویدادهای اقتصادی و سیاسی، پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تغییرات در صنعت نفت بوده است که همچنان بر قیمت‌ها در روزگار کنونی تاثیر می‌گذارد.

چرخه‌های پالایش نفت خام، بسته به متغیرهایی مانند تقاضای نفت، حجم نفت حفاری شده، فرآوری شده و فروخته شده توسط تولیدکنندگان عمده، چندین سال طول می‌کشد.

 

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

نفت برنت (Brent Crude Oil)

نفت خام برنت یکی از معیارهای اصلی به‌‌عنوان مبنای قیمت‌گذاری نفت در بازار نفت خام اروپا و خاورمیانه است.

نفت برنت یک استاندارد بین المللی برای قیمت‌گذاری نفت خام در جهان است که از دریای شمال و از ترکیب ۱۹ میدان نفتی استخراج می‌شود. نفت برنت به دلیل سبکی و شیرینی نسبت به نفت‌های دیگر در جهان بیشتر معامله می‌شود و برای تبدیل شدن به بنزین و سوخت دیزل مناسب‌ترین است.

از ویژگی‌های مهم نفت برنت می‌توان به حمل و نقل ارزان آن اشاره کرد، زیرا این نفت که در دریا استخراج می‌شود از طریق دریا نیز قابل انتقال است. دلایل مختلفی از جمله عرضه و تقاضا،‌عوامل طبیعی و غیرطبیعی مانند جنگ‌ها و بیماری‌هایی مانند کرونا بر قیمت این نفت تاثیر می‌گذارند. نفت برنت (Brent) در بازار فارکس قابل معامله است. این در حالی‌ست که معاملات اصلی این نفت در بورس بین قاره‌ای ICE صورت می‌گیرد.

تاریخچه تولید نفت برنت به سال ۱۸۵۹ باز می‌گردد. نفت برنت بیش از نصف کل نفت‌های تولیدی در دنیا را تشکیل می‌دهد.

 

نفت وست تگزاس (West Texas Intermediate)

نفت وست تگزاس اینترمدیت که با علامت WTI مشخص می‌شود،‌ یکی دیگر از معیارهای قیمت‌گذاری نفت در بازار جهانی است.

نفت خام وست تگزاس نوعی نفت سبک و شیرین است که کمتر از ۰.۵۰ درصد سولفور دارد؛ همین باعث شیرین و سبک شدن آن می‌شود. نفت وست تگزاس از مناطق تگزاس، نوکاتای شمالی و لوئیژیانا استخراج می‌شود و استانداردی برای تعیین قیمت نفت در آمریکاست. این نفت بهترین منبع برای تولید گازوئیل به‌شمار می‌آید.

این نفت زیربنای قرارداد آتی نفت بورس کالای نیویورک (NYMEX) است و نفتی با کیفیت بالا محسوب می‌شود که به راحتی قابل تصفیه است. افزایش تولید WTI باعث شده بسیاری از معامله‌گران آن را یک معیار قیمت‌گذاری مهم در مقابل برنت بدانند، حتی اگر میزان تولید آن به نفت برنت هم نرسد.

 

تفاوت نفت برنت و نفت وست تگزاس در فارکس

نفت برنت معیاری برای قیمت نفت در اروپا، ‌آفریقا و خاورمیانه محسوب می‌شود. در حالی که نفت وست تگزاس سبک‌ترین نفت در ایالات متحده است.

تفاوت نفت برنت و وست تگزاس

به عبارت ساده، نفت برنت عمدتا در اروپا استفاده می‌شود؛ از این رو به آن نفت اروپایی نیز می‌گویند. از سوی دیگر، نفت WTI از ایالات متحده آمریکا می‌آید که به نفت آمریکا معروف است.

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، میزان ترکیبات سولفور نفت وست تگزاس بین ۰.۲۴ تا ۰.۳۴ درصد است، در حالی که این مقدار در نفت برنت بین ۰.۳۵ تا ۰.۴۰ درصد است. هرچه میزان سولفور نفت بیشتر باشد پالایش آن راحت‌تر انجام می‌شود. در ضمن نفتی که میزان سولفور آن کمتر از ۰.۵ درصد باشد، نفت شیرین به حساب می‌آید. هردوی این نوع نفت‌ها شیرین هستند؛ اما نفت وست تگزاس شیرین‌تر است و همین باعث می‌شود که پالایش آن ساده‌تر باشد.

گفتنی است با وجود اینکه هر دو نوع این نفت‌ها با قیمت تقریبا مشابه معامله می‌شوند،‌ میزان عرضه و تقاضا برای هر یک متفاوت است و قیمت هر یک از آن‌ها به‌طور جداگانه بر فاندامنتال‌های بازار تاثیر می‌گذارد. تفاوت قیمت میان این دو نفت با اسپرد Brent/WTI نشان داده می‌شود.

در حالی که نفت برنت در دریا استخراج می‌شود و حمل و نقل آسانی دارد؛ نفت وست تگزاس در خشکی استخراج شده و حمل و نقل نسبتا دشوارتری دارد.

دیگر تفاوت میان نفت برنت با نفت وست تگزاس در مکان معاملاتی این دو نفت است. نفت برنت در بورس بین قاره‌ای (ICE) معامله می‌شود؛ اما نفت وست تگزاس در بورس کالای نیویورک (NYMEX) خرید و فروش می‌شود.

 

اوپک (OPEC) چیست؟

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (Organization of the Petroleum Exporting Countries) یک سازمان دائمی و بین دولتی است که در کنفرانس بغداد در تاریخ ۱۰ تا ۱۴ سپتامبر ۱۹۶۰ توسط ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا ایجاد شد.

گروهی متشکل از 13 کشور از قدرتمندترین کشورهای صادرکننده نفت است، این سازمان از برنت به عنوان معیار قیمت‌گذاری برای نفت خام استفاده می‌‌کند. از آنجا که اوپک قیمت نفت، بودجه و سیاست‌های نفتی بسیاری از کشورها را دیکته می‌کند، گروه بسیار قدرتمندی در نظر گرفته می‌شود.

در حال حاضر،‌ کشورهای ایران،‌ عراق، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، ونزوئلا، کنگو، آنگولا، اکوادور، الجزایر، قطر و جزایر سلیمان، عضو اوپک هستند.

هدف اوپک هماهنگ کردن و یکسان‌سازی سیاست‌های نفتی بین کشورهای عضو به منظور تضمین قیمت‌های پایدار برای تولیدکنندگان نفت است. عرضه کارآمد، اقتصادی و منظم نفت به کشورهای مصرف کننده و همچنین بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذاری نیز از دیگر مسئولیت‌های این سازمان است.

در دهه اخیر و با پیدایش ویروس کرونا و برخی مسائل ژئوپولیتیک، بازار نفت شاهد سقوط تقاضا، پر شدن سریع انبارهای جهانی و نوسانات در مقیاس بزرگ بود. این امر اوپک و شرکای آن را بر آن داشت تا تلاش‌های خود را برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت تشدید کنند، همین امر منجر به بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین تعدیل تولید داوطلبانه در تاریخ بازار نفت شد.

گفتنی است که اوپک در سپتامبر ۶۰ ساله شد که نقطه عطف مهمی در تاریخ این سازمان بود.

 

سخن پایانی

نفت برنت (Brent) و وست تگزاس اینترمدیت (West Texas Intermediate) به عنوان معیار بر بازار نفت تسلط دارند و قیمت آن‌هاست که قیمت گذاری برای نفت را در بازارهای مربوطه دیکته می‌کند. این دو بهترین نفت برای پالایش و تبدیل به سوخت و گازوئیل هستند که تفاوت‌های اندکی در مقایسه با یکدیگر دارند.

نفت خام از کالاهای قابل معامله در برخی از کارگزاری‌های فارکس است که با نمادهای مختلف خرید و فروش می‌شود. از تفاوت‌‌ها میان نفت برنت و نفت وست تگزاس می‌توان به مکان معاملاتی این دو نفت اشاره کرد؛ نفت برنت در بورس بین قاره‌ای (ICE) و نفت وست تگزاس در بورس کالای نیویورک (NYMEX) معامله می‌شود.

در این مقاله به طور مفصل در مورد تفاوت میان نفت برنت و وست تگزاس صحبت کردیم.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
investopediaoilandgasiqoilpriceopec

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا