کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
سرمایه گذاری در خودرو

خودرو‌های میلیونی که میلیاردی شدند

دوره حضوری منتور شیپ

این روزها خریدوفروش خودرو نیز به یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. ‌کسانی‌که سرمایه‌های کلان در دست دارند اقدام به خرید خودرو می‌کنند و زمانی‌که قیمت‌ها افزایش پیدا کرد، آن را می‌فروشند و سود خوبی به‌‌دست می‌آورند. البته ورود به بازار خودرو با چالش‌های بسیار زیادی روبه‌رو است. نه‌تنها تغییرات ناگهانی قیمتی، ‌بلکه محدودیت‌های قانونی و تحریم‌ها نیز باعث شده تا این بازار یک بازار پرریسک شود.

طی یکی دو سال اخیر قیمت خودرو به‌طور نجومی افزایش پیدا کرد و خیلی از اتومبیل‌هایی که قیمت میلیونی داشتند، میلیاردی شدند. سرمایه‌گذاری در خودرو ابعاد مختلفی دارد که ما امروز در این مقاله به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

سرمایه‌گذاری در بازار خودرو

سرمایه گذاری در خودرو

در همین دهه اخیر قیمت‌ها در بازار خودرو به‌طور سرسام‌آوری جهش داشتند. در سال‌های ۹۰ و ۹۱ قیمت خودروهای داخلی مانند پراید و پژو اعداد عجیب و غریبی مثل ۳ تا ۶ میلیون بود. این در حالی‌ست که قیمت این خودرو‌ها تا امسال حدود ۸۰ تا ۹۰ برابر افزایش پیدا کرده است.  اگر آن زمان شما خودرویی می‌خریدید و طی این ۱۰ سال از آن استفاده می‌کردید، بازهم بیش از ۵۰ درصد سود می‌کردید.

با این تفاسیر، خودرو در طول یک دهه گذشته از یک وسیله لازم برای زندگی به یک وسیله سرمایه گذاری در بازار ایران تبدیل شده است. از این رو لازم است تا همه سرمایه‌داران که قصد ورود به بازار خودرو را دارند، شناخت کافی نسبت به شرایط سرمایه‌گذاری در این بازار را داشته باشند.

یکی از اصول مهم برای رسیدن به درآمد بیشتر، سرمایه‌‌گذاری در زمینه‌های مختلف است تا از منابع مالی شما در برابر تورم محافظت کند. امروزه خیلی‌‌ها حتی با داشتن منابع مالی کم به دنبال راهی برای سرمایه‌گذاری هستند تا بتوانند سرمایه خود را در مقابل روند افزایشی دلار و کم شدن ارزش پول ملی، حفظ کنند.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

در حال حاضر بیشتر مردم با هدف کسب درآمد به سمت سرمایه‌گذاری در بازار خودرو می‌روند که اغلب برای افراد سود زیادی را به همراه می‌آورد. به ویژه طرح‌های مختلفی همچون قرعه‌کشی که از جانب خودروسازان در ایران برگزار می‌شد، به واسطان این فرصت را داده که با خرید خودرو با قیمت کم از کارخانه بتوانند آن را به قیمت روز در بازار آزاد بفروشند و از سودهای چند برابری بهره‌مند شوند.

 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو

قیمت خودرو تحت‌تاثیر عوامل مختلفی ممکن است نوسان نشان دهد. قیمت خودروهای خارجی به‌طور صد درصدی تحت‌تاثیر تغییرات ارزش دلار است. اما خودروهای داخلی با تغییرات قیمت مواد اولیه و میزان عرضه و تقاضا نوسان نشان می‌دهند که در ادامه توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

  • نرخ دلار به ریال: نوسان قیمت دلار در داخل کشور بیشترین تاثیر را بر روی قیمت خودروهای داخلی دارد. تغییر ۲۰ درصدی قیمت دلار می‌تواند منجر به نوسان ۴۰ تا ۶۰ درصدی قیمت خودرو شود. به این ترتیب، کسانی‌که به دنبال سرمایه‌گذاری در ارز هستند سرمایه خود را به بازار خودروهای خارجی انتقال می‌دهند تا آن را چندین برابر رشد دهند.
  • قیمت مواد اولیه: باوجود اینکه قیمت خودروهای داخلی زیاد به دلار وابسته نیست،‌ بازهم افزایش ارزش آن می‌تواند بر قیمت مواد اولیه برای تولید خودروهای داخلی تاثیر داشته و موجب بالا رفتن قیمت‌ها شود. این مواد اولیه که گاها وارداتی هستند با افزایش قیمت دلار در برابر ریال، ‌قیمت‌شان بیشتر می‌شود.
  • میزان عرضه و تقاضا: یکی دیگر از عوامل اصلی نوسان قیمت خودرو در بازار داخل، میزان عرضه و تقاضا برای آن است. به عنوان مثال، با افزایش تقاضا قیمت خودروها نیز افزایش خواهد یافت. در مقابل با افزایش عرضه، ‌این قیمت کاهش پیدا می‌کند.
  • شرایط بازارهای موازی: بازارهای سرمایه‌گذاری در داخل کشور بر روی یکدیگر تاثیر می‌گذارند. به این صورت که وقتی بازی‌های مختلف به‌طور همزمان در حال رشد هستند و تمایل برای سرمایه‌گذاری در میان کاربران افزایش پیدا می‌کند، تمام بازارها در روند صعودی قرار گرفته و شاهد افزایش قیمت در بازار خودرو نیز هستیم. همچنین، ‌از آنجا مسکن و خودرو از جمله دارایی‌های امن به شمار می‌آیند، زمانی که بازارهای دیگر نزولی باشند مردم به این بازارها روی خواهند آورد.
  • شرایط اقتصادی کشور: شرایط اقتصادی و تورم در کشور از فاکتورهایی هستند که تاثیر مستقیم بر قیمت خودرو دارند. متاسفانه طی سال‌های اخیر تورم توانسته قیمت خودرو را چند برابر افزایش دهد.

 

بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری خودرو

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای سرمایه گذاری در بازار خودرو این است که بهترین زمان برای خرید خودرو و ورود به این بازار را تشخیص دهیم.

باید با یک تحلیل درست بهترین زمان را برای خرید خودرو انتخاب کنید و در نهایت در پایین‌ترین قیمت‌ها وارد بازار شده و در بالاترین قیمت‌ها از آن خارج شوید.

البته پارامترهایی که بر قیمت خودرو تاثیر می‌گذارند را حتما در نظر بگیرید تا بتوانید مناسب‌ترین زمان را انتخاب کنید. سرمایه‌گذاران بسیار زیادی در بازار خودرو هستند که در طول سال، سرمایه‌گذاری خیلی زیادی انجام نمی‌دهند اما با همان چند مورد سرمایه گذاری به سودهای قابل توجهی می‌رسند که نشان از دقت آن‌ها در انتخاب بهترین زمان برای ورود به این بازار دارد.

گفتنی است که می‌توانید در کنار رصد بازار خودرو، سایر دارایی‌های با ارزش را تحت نظر بگیرید و در صورتی‌که شرایط در این بازار خوب نبود، سرمایه خود را در دارایی‌های دیگر قرار دهید. کاری که در حال حاضر بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در بازار ایران انجام می‌دهند.

بهترین زمان خرید خودروها در ایران، رابطه مستقیمی با نرخ ارز در بازار دارد. ثبات و کاهش نسبی قیمت ارز در داخل کشور منجر به کاهش نسبی قیمت خودروهای داخلی و خارجی می‌شود؛ بنابراین بهتر است برای انتخاب بهترین زمان خرید خودرو، به سراغ تحلیل بازارهای مالی مانند بازار دلار بروید.

مزایای سرمایه گذاری در خودرو

 

نحوه تحلیل قیمت خودرو

در این بخش، نوبت به نحوه بررسی بازار و پیش‌بینی قیمت خودرو می‌رسد. شرایط و عوامل مختلفی بر روی قیمت بازار خودرو تاثیر دارد که لازم است تمام این فاکتورها و شرایط همزمان مورد بررسی قرار بگیرند. از طرف دیگر معمولا شرایط اقتصادی ایران نیز سیکل مشخصی را در طول بازه‌های زمانی طی می‌کند که با شناخت این سیکل و چرخه اقتصادی بازار ایران به راحتی می‌توانید بهترین زمان برای سرمایه گذاری در بازار خودرو را انتخاب کنید.

البته تنوع زیاد در روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار خودرو نیز باعث شده تا در هر زمانی بتوان از یکی از این روش‌ها برای رسیدن به سود در این بازار استفاده کرد. برای این منظور داشتن تجربه و شناخت کافی نسبت به شرایط بازار خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

سخن پایانی

طی سال‌های اخیر با افزایش نجومی قیمت‌‌ ماشین در ایران، بازار خودرو به یکی از بازارهای پرطرفدار برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. افرادی‌که سرمایه‌های کلان دارند و می‌خواهند با کم‌ترین زحمتی پول‌آن‌ها چند برابر شود، اقدام به خرید و فروش خودرو می‌کنند.

هر سرمایه‌گذاری نیاز به شناخت بازار هدف و اصول آن دارد؛ بی‌شک برای سرمایه گذاری در بازار خودرو نیز باید روش‌های تحلیل قیمت خودرو و عواملی که بر قیمت این دارایی تاثیر می‌گذارند را به‌خوبی بشناسید. ما در این مقاله سعی کردیم تا حدودی شما را با برخی اصول اولیه این بازار آشنا کنیم.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا