دوره منتور شیپ
استراتژی‌های معاملاتی

الگوهای ۱۲۳ و B۲ در بازارهای مالی

روش‌های معاملاتی مختلفی در بازارهای مالی وجود دارد که به معامله‌گران کمک می‌کند تا در زمان درستی وارد بازار شوند و از این طریق به سودهای قابل توجهی دست یابند.

بدون شک تنها راه موفقیت استفاده از استراتژی‌های معاملاتی با درصد موفقیت بالا است. همچنین معامله‌گران می‌توانند با کنترل احساسات و هیجانات در هنگام گرفتن تصمیمات و دادن فرصت برای جبران معاملات ضررده، درصد موفقیت خود را افزایش دهند.

الگوهای ۱۲۳ و B۲ از جمله ابزارهای قدرتمند در بازارهای مالی هستند که تحلیل‌گران می‌توانند با استفاده از آن‌ها استراتژی معاملاتی قوی ایجاد کنند و از این الگوها در جهت یا خلاف جهت معاملات استفاده کنند. ما در این مقاله به بررسی تمام جوانب هر یک از الگوهای ۱۲۳ و الگوی B۲ پرداختیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی الگوی ۱۲۳

الگوی ۱۲۳ یکی از الگوهای قوی در بازارهای مالی نظیر فارکس است که با استفاده از آن می‌توانید نقاط ورود و خروج را تعیین نمایید و معاملات خود را انجام دهید.

الگو ۱۲۳ از جمله قدرتمندترین استراتژی‌های‌ معاملاتی در بازارهای مالی است که معامله‌گران می‌توانند با استفاده از آن روند بازار را شناسایی کنند و معاملات خود را در جهت روند یا خلاف جهت آن انجام دهند. این الگو مبنا و اساس تمام الگوهای هارمونیک است که در میانه یا انتهای یک روند قابل شناسایی هستند.

الگوی ۱۲۳ از سه نقطه تشکیل شده است. زمانی که یک موج شروع می‌شود، محل شروع موج را نقطه ۱ شماره‌گذاری می‌کنیم و به محل پایان موج نقطه ۲ گفته می‌شود. پس از شکل‌گیری نقطه ۱ و ۲، قیمت شروع به اصلاح موج قبلی خود خواهد کرد. اما اگر این اصلاح نتواند از نقطه شماره ۱ بگذرد و قیمت شروع به بازگشت کند، نقطه شماره ۳ بوجود خواهد آمد.

بهترین زمان استفاده از این الگو در تایم فریم‌های کوتاه مدت است، زیرا در این بازه‌های زمانی احتمال وقوع حد ضرر کاهش می‌یابد و معامله‌گران زودتر می‌توانند نتایج آن را مشاهده کنند. بنابراین با استفاده از استراتژی ۱۲۳ می‌توانید معاملات پر سودی را انجام دهید که در ادامه نحوه تشخیص این الگو از روی نمودار قیمت آورده شده است.

امواج الیوت از موج‌های کوچکتری به نام امواج ایمپالس و کارکشن تشکیل شده است که امواج کارکشن یا اصلاحی در ادامه الگوهای ایمپالس ایجاد می‌شوند. در واقع با اتمام امواج پیش‌رونده، قیمت وارد فاز اصلاح می‌گردد و امواج کارکشن شروع می‌شوند.

محل شروع موج کارکشن را نقطه ۱ شماره‌گذاری می‌کنیم که پس از اینکه این موج پایان یافت، به‌عنوان موج A شناخته می‌شود. با پیش‌روی این موج به اندازه ۱۰۰ الی ۱۶۱ درصد از موج قبلی (موج ۵)، موج A پایان می‌پذیرد و نقطه شماره ۲ شکل می‌گیرد.

پس از تکمیل موج A قیمت شروع به اصلاح موج A می‌کند که در ترازهای ۳۸ الی ۸۸ درصد پایان می‌پذیرد که در این حالت با تشکیل موج B‌ این نقطه را ۳ شماره‌گذاری می‌کنیم. الگو ۱۲۳ با شروع موج C تشکیل می‌گردد که در این حالت معامله‌گران می‌توانند وارد پوزیشن شوند و از این طریق اقدام به شکار سود نمایند. برای معامله با استفاده از الگوی ۱۲۳ می‌توانید به یکی از روش‌های زیر عمل کنید.

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم با تشکیل موج اصلاحی، الگو ۱۲۳ آغاز می‌شود. در این حالت نسبت‌های فیبوناچی ۶۱ الی ۷۸ درصد را می‌توان به عنوان پایان روند اصلاحی در نظر بگیرید. در نتیجه زمانی که قیمت وارد این ناحیه شد می‌توانید معاملات خود را انجام دهید. این روش از ریسک بالایی برخوردار است و ممکن است معاملات شما با استاپ مواجه شود.

روش دوم برای ورود به یک موقعیت معاملاتی این است که منتظر اتمام موج اصلاحی باشید، در نتیجه زمانی که الگوهای بازگشتی تشکیل شد، می‌توانید با استفاده از الگوهای کندل استیک وارد بازارهای مالی شوید. این روش نسبت به روش اول بهتر است.

روش سوم این است که معامله‌گران پس از تشکیل الگو ۱۲۳، سفارشات خود را در زیر یا روی نقطه شماره ۲ قرار می‌دهند. در این صورت اگر در سقف یا کف شکستی ایجاد شود، موقعیت معاملاتی شما فعال خواهد شد.

 

معرفی الگوی B۲

الگوی B۲ از جمله الگوهای بازگشتی در بازارهای مالی است که معامله‌گران می‌توانند با شناسایی آن در نمودار قیمت زمان ورود به پوزیشن‌های معاملاتی را بدرستی تعیین نمایند و سودهای قابل توجهی را از بازار کسب نمایند.

الگو B۲ از جمله الگوهای بازگشتی بسیار عالی و قدرتمند است که برای اولین بار در کتاب ویکتور اسپراندو معرفی شد. در یک روند صعودی اگر قیمت به بالاتر از سقف قبلی خود نفوذ کند و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی به زیر نقطه حداکثر قبلی خود سقوط ‌کند، در این حالت بازگشت روند رخ خواهد داد. بر عکس این مورد در روندهای نزولی نیز اتفاق می‌افتد.

به اولین کندلی که به پایین‌تر یا بالاتر از کف یا سقف قبلی رفته و موجب شکسته شدن اکسترمم قبلی می‌شود، کندل شکست می‌گویند. در واقع آنسوی کندل شکست محل مناسبی برای قرار دادن حد ضرر است و طبق الگوی B۲ در این نقطه می‌توانید وارد پوزیشن معاملاتی شوید.

در واقع در الگوی B۲‌ قیمت یک یا دو کندل آنطرف‌تر از سقف یا کف قبلی خود بسته می‌شود و سپس نمی‌تواند خود را در آنجا تثبیت کند، در نتیجه روند قیمت معکوس شده و به داخل محدوده قبلی خود باز می‌گردد.

این الگو شباهت بسیاری به الگوهای قدیمی سقف و کف دو قلو دارد، اما در اکثر مواقع الگوی سقف یا کف دو قلو تایید نمی‌شود و قیمت نمی‌تواند خط گردن را بشکند و تثبیت شود، به همین دلیل امکان ورود افرادی که از الگوی B۲ استفاده می‌کنند بسیار بیشتر است.

معامله‌گران باید در هنگام ورود به پوزیشن‌های معاملاتی، به اندازه کندل شکست توجه نمایند و تنها در صورتی وارد معامله شوند که کندل اندازه نسبتا بزرگی داشته باشد و با فاصله بزرگ در بیرون اکسترمم قبلی بسته شده باشد.

به طور کلی می‌توان گفت این سیستم یک روش عالی برای مشخص کردن حد ضرر است و همچنین معامله‌گران می‌توانند با استفاده از سطوح حمایت و مقاومت یا چنگال اندروز، حد سود معاملات خود را نیز مشخص نمایند.

 

الگوی B۲ در یک روند صعودی

در یک روند صعودی، دو قله نزدیک به یکدیگر در نمودار قیمت تشکیل می‌شود که قله دوم کمی بالاتر از قله اول قرار دارد، اما نمی‌تواند برای مدت زمان طولانی در این سطح بماند، در نتیجه بازگشت روند رخ می‌دهد و به زیر نقطه قله دوم خود سقوط می‌کند.

بعد از بسته شدن قیمت در سطحی پایین‌تر از قله اول، یک موقعیت معاملاتی برای فروشندگان باز می‌شود که حد ضرر در این حالت کمی بالاتر از قله دوم در نظر گرفته می‌شود. در معاملات کوتاه مدت بهتر است حد سود را پنج برابر بالاتر از حد ضرر قرار دهید.

الگوی ۲B در روند صعودی

 

الگوی B۲ در یک روند نزولی

در نمودار قیمت، دو کف در کنار یکدیگر در یک روند نزولی تشکیل می‌شود که کف دوم کمی پایین‌تر از کف اول شکل می‌گیرد، اما نمی‌تواند برای مدت زمان طولانی در این حالت بماند و در نتیجه به بالاتر از کف قبلی خود می‌رود.

در این حالت روند بازار تغییر کرده و یک موقعیت خرید برای معامله‌گران باز می‌شود. معامله‌گران باید حد ضرر را در این حالت پایین‌تر از کف دوم قرار دهند و حد سود را پنج برابر بالاتر از سطح حد ضرر مشخص نمایند.

الگوی ۲B در روند نزولی

 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مفهوم دو الگو ۱۲۳ و B۲ پرداختیم. این الگوها یکی از اساسی‌ترین استراتژی‌های کاربردی در بازارهای مالی هستند. معامله‌گران می‌توانند بدون نیاز به ابزار معاملاتی و تنها با مشاهده نمودار قیمت این الگوها را پیدا کنند و با استفاده از استراتژی معاملاتی آن‌ها نقاط ورود را بدرستی تعیین نمایند و وارد معامله شوند.

البته بهتر است تحلیل‌گران از سایر اندیکاتورها در کنار این الگوها برای دستیابی به نتایج ایده‌آل استفاده نمایند. همچنین با قرار دادن این دو الگو در کنار هم می‌توانید به یک سیستم جامع و با بازدهی بالا دست یابید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا